Samsung S22, dålig batteritid?

Permalänk
Medlem

Samsung S22, dålig batteritid?

Hej,

Har en par månader gammal Samsung S22, tidigare har jag haft Samsung S8 samt 10e. Det som slår mig med S22 är hur extremt dålig batteritid den har!? Jag spelar aldrig på telefonen och pratar sällan i den, huvudsakligen sitter jag ju framför en dator så det finns inget behov. Men trots det är det svårt att få 2 dagars batteritid ut ifrån den!? Detta var inget problem på varken S8 eller S10e trots att de var 3-4 år gamla.

Jag har provat köra sparläge men den blir väldigt slö på att hålla sig uppdaterad då men visst kan man möjligen få ut 2 dagar då. Jag vet ju att batteriet är något mindre än tidigare men jag trodde inte vi skulle gå tillbaka i tiden på batteritid!?

Vad har ni för erfarenhet? Kan det kanske vara så att mitt ex är defekt på något vis?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Har en par månader gammal Samsung S22, tidigare har jag haft Samsung S8 samt 10e. Det som slår mig med S22 är hur extremt dålig batteritid den har!? Jag spelar aldrig på telefonen och pratar sällan i den, huvudsakligen sitter jag ju framför en dator så det finns inget behov. Men trots det är det svårt att få 2 dagars batteritid ut ifrån den!? Detta var inget problem på varken S8 eller S10e trots att de var 3-4 år gamla.

Jag har provat köra sparläge men den blir väldigt slö på att hålla sig uppdaterad då men visst kan man möjligen få ut 2 dagar då. Jag vet ju att batteriet är något mindre än tidigare men jag trodde inte vi skulle gå tillbaka i tiden på batteritid!?

Vad har ni för erfarenhet? Kan det kanske vara så att mitt ex är defekt på något vis?

Varför inte bara ladda varje dag? Det är bättre för batteriet att ladda oftare än att ladda ur det hela tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Har en par månader gammal Samsung S22, tidigare har jag haft Samsung S8 samt 10e. Det som slår mig med S22 är hur extremt dålig batteritid den har!? Jag spelar aldrig på telefonen och pratar sällan i den, huvudsakligen sitter jag ju framför en dator så det finns inget behov. Men trots det är det svårt att få 2 dagars batteritid ut ifrån den!? Detta var inget problem på varken S8 eller S10e trots att de var 3-4 år gamla.

Jag har provat köra sparläge men den blir väldigt slö på att hålla sig uppdaterad då men visst kan man möjligen få ut 2 dagar då. Jag vet ju att batteriet är något mindre än tidigare men jag trodde inte vi skulle gå tillbaka i tiden på batteritid!?

Vad har ni för erfarenhet? Kan det kanske vara så att mitt ex är defekt på något vis?

Samma sak med min S21 och liknande användarmönster som du. Det är katastrofalt dåligt. Jag har en gammal Iphone 7 i jobbet som skriker om batteribyte och har gjort det ett bra tag. Låter man den vara så räcker den betydligt mycket längre än min 1 år gamla S21.

Skrivet av jnsson:

Varför inte bara ladda varje dag? Det är bättre för batteriet att ladda oftare än att ladda ur det hela tiden

Nu laddar de ju i princip ur sig helt på en dag så då får man ladda flera gånger varje dag om ditt resonemang ska hålla. Sen är iaf jag en sådan som många gånger inte befinner mig inomhus vid ett uttag och har iom detta för första gången blivit tvungen att skaffa en powerbank.

Permalänk
Viking

Farsan har upplevt samma med först sin S20 och nu S21 (kan vara en S22). Särskilt dåligt är det i kallt väder. Kan förlora 30-70% med knapp användning medan min iPhone 11 förlorar 3% över en skiddag. Helt sjukt dåligt och det med två telefoner i rad.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför inte bara ladda varje dag? Det är bättre för batteriet att ladda oftare än att ladda ur det hela tiden

Vad jag förstått så ska lithium batteri gärna ligga runt 70% sen exakt vad 70% verkligen är beror på hur tillverkarens mjukvara ser ut, det kan vara så att 100% är närmare 80% av faktisk kapacitet kanske?

Oavsett vad så visst kan jag ladda telefonen oftare, jag kan ju ladda den hela tiden om det så behövs eftersom jag ändå sitter vid dator. Men sen kommer de där mer aktiva dagarna när man är på resande fot och då blir det ett väldigt uppenbart problem. Dessutom anser jag att det är fel utveckling, vi vill ha bättre batteritid, inte sämre!? En viktig fråga värt att ställa är varför är den sämre? Högre upplösning? Högre hz? CPU som drar mer? Oavsett vad så var både S8 och S10e mer än tillräckliga för mitt användande. Kanske är det så Samsungs original flaggskepp inte är det bästa vägen att gå längre för mig? Eftersom detta är en företagstelefon så är det dock begränsat vad man får välja så då får det bli Apple så fall Men är det det som krävs för att få ett rimligt tänk runt batteritid så antar jag att det inte finns något val.

Att ha en enhet på laddning över hela natten kan leda till att batteriet blir varmt och då kan det också ta skada. Så vad man vill är egentligen att ladda det sällan och inte mer än vad som behövs men ändå hålla nivån runt 70%, det är klart enklare med ett batteri som varar länge.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Att ha en enhet på laddning över hela natten kan leda till att batteriet blir varmt och då kan det också ta skada.

För mig har telefonen aldrig blivit varm när batteriet blivit fulladdat, bara under tiden den laddats har den blivit lite ljummen, i typ 30-60 minuter. Jag laddar min telefon varje natt, oavsett batteri%. För mig spelar det ingen roll hur länge telefonen räcker, så länge den räcker under en hel dag 06-22 och med en skärmtid på minst 5 timmar. För övrigt så brukar man säga att om man vill verkligen slita så lite som möjligt på telefonens batteri så ska man hålla sig mellan 20 och 80%

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrilled:

Nu laddar de ju i princip ur sig helt på en dag så då får man ladda flera gånger varje dag om ditt resonemang ska hålla. Sen är iaf jag en sådan som många gånger inte befinner mig inomhus vid ett uttag och har iom detta för första gången blivit tvungen att skaffa en powerbank.

Dessutom tar den en faslig tid att ladda om man inte köpt den nya snabbare laddaren(som inte medföljer), då är den något snabbare iallafall.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag hade en Xoami Note 9 Pro och bytte till S22 Ultra och batteriet jag klarar mig på minskade drastiskt, åtminstone 25% med samma tjänster och ungefär lika mycket samtal som tidigare.
Så jag har också märkt att S22;orna drar bra möe mer power.
Nu är ju den luren stor skillnad vad gäller skärm o prestanda som drar mer, men jag tycker det är i högsta laget.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Kolla vad som drar mest ström. Ofta något som går inaktivera. Hur ser det ut för dig?

Permalänk
Medlem

Jag har kört en Samsung S21 Ultra sedan augusti 2022 och upplever en otrolig skillnad från s10e som jag hade tidigare. S10e med närmare tre år på nacken klarade sig inte ens igenom dagen med normal användning (inget spelande). S21 Ultra har däremot batteri så att det räcker och blir över. Fantastisk trygghet att kunna använda Samsung Pay, surfa m.m. när man är på resande fot, utan att oroa sig över att telefonen ska dö.

Min upplevelse är att det främst handlar om att 1) ha en telefon med nytt batteri (under 2 års användning), 2) stängt av/rensat bort onödiga appar och bakgrundsaktivitet 3) se till att köpa en telefon med maximal batterikapacitet om man är kräsen (gärna 4000mah eller mer)

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Har en par månader gammal Samsung S22, tidigare har jag haft Samsung S8 samt 10e. Det som slår mig med S22 är hur extremt dålig batteritid den har!? Jag spelar aldrig på telefonen och pratar sällan i den, huvudsakligen sitter jag ju framför en dator så det finns inget behov. Men trots det är det svårt att få 2 dagars batteritid ut ifrån den!? Detta var inget problem på varken S8 eller S10e trots att de var 3-4 år gamla.

Jag har provat köra sparläge men den blir väldigt slö på att hålla sig uppdaterad då men visst kan man möjligen få ut 2 dagar då. Jag vet ju att batteriet är något mindre än tidigare men jag trodde inte vi skulle gå tillbaka i tiden på batteritid!?

Vad har ni för erfarenhet? Kan det kanske vara så att mitt ex är defekt på något vis?

Har ultra-varianten (Exynos), och ja...

Batteriet är skit även om den bara står idle.

Ultra-varianten stödjer iallafall laddning upp mot 45 watt... med rätt laddare då. Det går mao snabbt att putsa i lite extra ström om man behöver. Basvarianten stödjer upp till 25 watt dock.

lagt till tips
Permalänk
Medlem

Dom små S21-22, alltså inte + eller utra varianten kan jag bara hålla med om att batteritiden räcker inte mer än 1 dag. Om man inte kör på ultrasparläge och i princip använder den som en gammeldags dumtelefon..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Her även en s22, köpt i somras.

Upplevde redan i höstas att det var dålig batteritid och fick knappt 1 dag med den, och då var det under en vanligt arbetsdag med minimal användning.

vad jag gjorde var att gå in i appar och kontrollerade vad som används i bakgrunden, och vissa appar man bara använder "någon gång" som ändå kräver lite processorkraft gjorde att den tappade batteri hemskt fort, nu minns jag inte exakt vilken app jag avinstallerade och hur många förinstalerade appar jag stängde av men det gjorde definitivt skillnad, det är hungriga processorer i dessa lurar.

Nu kan jag gå 1 dag lugnt utan strömsparläge med använding lite nu och då, på tuben, pausen etc, gymmet och sedan hemma utan problem, kör musik nästan hela dagen och lite netflix på trappmaskinen efter gymmet.

kör jag med strömsparläge kan jag nå 1,5 dag ungefär men då stretchar man det nog duktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Jag har kört en Samsung S21 Ultra sedan augusti 2022 och upplever en otrolig skillnad från s10e som jag hade tidigare. S10e med närmare tre år på nacken klarade sig inte ens igenom dagen med normal användning (inget spelande). S21 Ultra har däremot batteri så att det räcker och blir över. Fantastisk trygghet att kunna använda Samsung Pay, surfa m.m. när man är på resande fot, utan att oroa sig över att telefonen ska dö.

Min upplevelse är att det främst handlar om att 1) ha en telefon med nytt batteri (under 2 års användning), 2) stängt av/rensat bort onödiga appar och bakgrundsaktivitet 3) se till att köpa en telefon med maximal batterikapacitet om man är kräsen (gärna 4000mah eller mer)

Frun har en S21 som det tydligen sitter ett 4000 mAh batteri i, den är hon nöjd med trots att hon spelar en hel del. I S21 ultra har man ett 5000 mAh batteri men så har man också 0.6" större skärm.

Samsung S22 har ett 3700 mAh batteri och Samsung S22 Ultra har 5000 mAh batteri. Sen är det såklart andra grejer som spelar roll, ex hz, upplösning CPU o.s.v.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Min S22 har betydligt sämre batteritid än min gamla Huawei P20 som jag ägt i 4 år nu eller något sådant. S22 håller ungefär en dag om jag stängt av vissa appar som pollar, ej aktiverat 120Hz (eller är det 140Hz, jag minns inte) etc. Det går att få den att hålla drygt ett dygn om jag kör energiläge men som sagt, det var något jag direkt reagerade på att den hade dålig batteritid.

Det jag gör med mobilen är "styra" elbilen, HomeAssistant, samtal, chatt, surfa, email, samt ett par sociala medier. Aldrig spelande eller titta på långa filmer.