Hub till Aqara sensorer

Permalänk

Hub till Aqara sensorer

Hej!

Jag är ute efter att sätta ut ett antal temp och fuktsensorer i mitt hus men har svårt att hitta vad jag behöver. Jag vill koppla allt till app för att se historik och alla sensorer på ett och samma ställe.

Tycker att Aqaras sensorer ser himla trevliga ut men alla hubbar som folk tipsar om för dessa verkar ha utgått och jag är inte sugen på att sätta upp någon Rasberry Pi-lösning bara för att mäta lite temp

Finns det några alternativa hubbar för dessa till en billing peng? De använder ju Zigbee, innebär det att jag exempelvis kan köra en Nedis Smart Zigbee Gateway?

Tack!

Permalänk
Medlem

Du behöver en hub men det funkar inte med vilken zigbee hub som helst. Många fungerar bara med sina egna sensorer och enheter. Andra hubbar så som Athom Homey (eller bygga egen för HomeAssistan) klarar flertalet kommunikationstyper och produkter men är onödigt dyrt om du bara vill ha koll på några sensorer.

Så om du bara ska köra aqara skulle jag i så fall rekommendera att du skaffar deras egen hubb. Tror Aqara och Xiaomi Mi produkter går att blanda.

Eller så siktar du in dig på wifi enheter där du oftast klarar dig med en simpel app i datorn eller telefonen (Shelly tex). Shelly H&T

Permalänk
Medlem

Funkar väl med valfri Zigbee-hub. Jag kör med Aeotec.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberweiss:

Hej!

Jag är ute efter att sätta ut ett antal temp och fuktsensorer i mitt hus men har svårt att hitta vad jag behöver. Jag vill koppla allt till app för att se historik och alla sensorer på ett och samma ställe.

Tycker att Aqaras sensorer ser himla trevliga ut men alla hubbar som folk tipsar om för dessa verkar ha utgått och jag är inte sugen på att sätta upp någon Rasberry Pi-lösning bara för att mäta lite temp

Finns det några alternativa hubbar för dessa till en billing peng? De använder ju Zigbee, innebär det att jag exempelvis kan köra en Nedis Smart Zigbee Gateway?

Tack!

Enligt https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5692273 så är de inkommande både till Inet och Webhallen så verkar inte ha utgått.

Skrivet av nevada:

Funkar väl med valfri Zigbee.hub. Jag kör med Aeotec.

Smarthings / Aeotec har inte byggt stöd utan man måste hämta något från community iallafall när jag höll på o kolla på det för ca 2 år sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag använder Shellys H&T sensorer i kombination med deras Plug S för att styra mina elelement.
I appen har jag skapat en scen som är "Om temperaturen är under 18 grader, starta uttaget." och "Är temperaturen över 20 grader stäng av uttaget", plus en regel om att bara göra det dom tider jag är hemma.

Det behövs ingen hubb, allt går i appen och funkar väldigt smidigt. Man kan även köra dom i home assistant om man vill. Men det har jag inte satt igång än.

rättstavningar
Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Vill du börja med lite smartstyrning hemma, typ värmestyrning eller lampor rekommenderar jag Homey Pro. De dyker ibland upp begagnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Smarthings / Aeotec har inte byggt stöd utan man måste hämta något från community iallafall när jag höll på o kolla på det för ca 2 år sedan

Nja jag valde bara att lägga till dom som "Xiaomi Temperature Humidity Sensor" så funkar det utan problem.

Kollade nu i appen och Aqara hade dykt upp när man ligger till enheter så det ska inte vara några problem att lägga till dom rakt av.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Nja jag valde bara att lägga till dom som "Xiaomi Temperature Humidity Sensor" så funkar det utan problem.

Kollade nu i appen och Aqara hade dykt upp när man ligger till enheter så det ska inte vara några problem att lägga till dom rakt av.

Ah, ok då har det ändrats. Har den stöd för andra Aqara enheter, så som rörelsesensor, T1 (denna https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-hem-losn... ) samt väggbrytare för lampor?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, ok då har det ändrats. Har den stöd för andra Aqara enheter, så som rörelsesensor, T1 (denna https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-hem-losn... ) samt väggbrytare för lampor?

Står ju inte exakt vilka enheter som stöds, denna lista visas.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag körde på aqaras egna hub till att börja med. Tror M2 ska uppdateras med matter stöd så då kan du nog koppla ihop ditt system (sensorer) med andra tillverkare vid senare skede också om behovet uppstår

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att TS vill ha flera stycken sensorer på specifika platser kring huset (vind, grund etc) och då är nog inte vindstyrka det optimala valet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Står ju inte exakt vilka enheter som stöds, denna lista visas.
<Uppladdad bildlänk>

Ah, det där ser ut att täcka allt. Tack, får kolla upp det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Stort tack för alla svar!

Då gör jag nog helt enkelt så att jag väntar på att Aqaras egna hubb som verkar komma in till ett par butiker inom kort.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på något liknande https://www.m.nu/styrenheter-zigbee/home-assistant-skyconnect... när den kommer åter i lager.
Så får du bygga ditt egna interface och ha möjlihet att integrera fler grejer över andra protokoll genom home assistant.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Hubitat för att ta in data från mina Aqara sensorer. Man får installera en custom driver men har hört att dom inte lirar bra med meshen och får ibland lite strul med uppkopplingen så skulle inte rekommendera det.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Jag hade kört på något liknande https://www.m.nu/styrenheter-zigbee/home-assistant-skyconnect... när den kommer åter i lager.
Så får du bygga ditt egna interface och ha möjlihet att integrera fler grejer över andra protokoll genom home assistant.

Då behöver jag även en Home Assistant va? Blir lite väl mycket pengar och jobb för mitt enkla ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberweiss:

Då behöver jag även en Home Assistant va? Blir lite väl mycket pengar och jobb för mitt enkla ändamål.

Men tänk på alla möjligheter

Permalänk
Medlem

Hallåj! Är också inne på dessa temp- och fuktsensorer. Tycker de ser riktigt fina ut! Hade velat placera ut 2-3st i mitt hus. Kom vi fram till någon bra hub till dessa? Eller är det bara att lägga in de i appen direkt utan hub? För- och nackdelar med detta?

Tibber rekommenderar dessa: https://tibber.com/se/store/smarta-hem/smart-hubs

Athom Homey Bridge ligger runt 795kr (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5927743). Är det värt det bara nför några sensorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hallåj! Är också inne på dessa temp- och fuktsensorer. Tycker de ser riktigt fina ut! Hade velat placera ut 2-3st i mitt hus. Kom vi fram till någon bra hub till dessa? Eller är det bara att lägga in de i appen direkt utan hub? För- och nackdelar med detta?

Tibber rekommenderar dessa: https://tibber.com/se/store/smarta-hem/smart-hubs

Athom Homey Bridge ligger runt 795kr (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5927743). Är det värt det bara nför några sensorer?

Utan någon Hub går inte, då dessa är ZigBee. Någon form av hub måste du ha

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberweiss:

Hej!

Jag är ute efter att sätta ut ett antal temp och fuktsensorer i mitt hus men har svårt att hitta vad jag behöver. Jag vill koppla allt till app för att se historik och alla sensorer på ett och samma ställe.

Tycker att Aqaras sensorer ser himla trevliga ut men alla hubbar som folk tipsar om för dessa verkar ha utgått och jag är inte sugen på att sätta upp någon Rasberry Pi-lösning bara för att mäta lite temp

Finns det några alternativa hubbar för dessa till en billing peng? De använder ju Zigbee, innebär det att jag exempelvis kan köra en Nedis Smart Zigbee Gateway?

Tack!

Vad sa vi om Nedis Smart Zigbee Gateway, funkar Aqaras tempsensor med denna?

Visa signatur

Med vänlig hälsning,
Pierre