Adrenalin Edition 23.2.1 (WHQL)

Permalänk
Medlem

Adrenalin Edition 23.2.1 (WHQL)

Ny drivrutin (äntligen!), one branch to rule them all. Mer info och nedladdning här.

Highlights

  • Support for:

    • Forspoken™

      • Up to 7% increase in performance for Forspoken @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2RS-524

    • Dead Space™

    • IREE compiler using MLIR interface on Vulkan.

    • Additional Vulkan® extensions. Click here for more information.

  • Radeon RX 6000 Series GPUs now have support for newly introduced streaming capabilities including pre-filter toggle, pre-analysis feature and CAML technology.

  • A new version of AMD Link improves overall connectivity across all supported Radeon products, RX 400 series and newer, so you can game from anywhere on virtually any device.

  • Boost your performance with AMD Software - read the latest blog HERE and learn how this newly unified driver delivers performance gains since Windows 11 first launched.

  • Game Optimizations

    • Up to 4% increase in performance for Marvel’s Spider-Man Remastered @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2RS-518

    • Up to 3% increase in performance for Sniper Elite 5 @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2RS-519

    • Up to 6% increase in performance for Shadow of the Tomb Raider @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2RS-520

    • Up to 7% increase in performance for Quake II RTX @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2RS-521

    • Up to 4% increase in performance for Hitman 3 @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2RS-522

    • Up to 6% increase in performance for Marvel's Guardians of the Galaxy @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2RS-523

    • Up to 19% increase in performance for F1 2022 @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2RS-525

    • Up to 9% increase in performance for DOOM Eternal @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2RS-526

    • Up to 4% increase in performance for Borderlands 3 @ 4k, using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950XT GPU, versus the previous software driver version 22.11.2RS-527

    • Up to 4% increase in performance for Hogwarts Legacy @ 4K using AMD Software: Adrenalin Edition™ 23.2.1 on the Radeon™️ RX 6950 XT and Radeon™ 7900 XTX, versus the previous software driver version (22.11.2 for 6950 XT, 23.1.2 for 7900 XTX)RS-530

Fixed Issues

  • AMD Software: Adrenalin Edition may fail to launch with the error message “Delayed Write Failed” on Microsoft® Windows® 11 version 22H2.

  • Poor performance and load time may be observed while playing SpaceEngine™.

  • Corruption may be observed while scrolling the points shop in STEAM™ on Radeon RX 6000 series GPUs.

  • Performance drop may be observed during Fortnite™ and YouTube playback with Enhanced Sync enabled on some AMD Graphics Products such as AMD Radeon™ RX 5700 XT.

  • Corruption or game crash may be observed while playing Door Kickers 2™.

  • Missing or flickering textures may be observed while playing Emergency 4™.

  • Application crash may be observed when launching Baldur's Gate 3™ using Vulkan® API on Radeon™ RX 7000 series GPUs.

  • Stuttering may be observed while playing Sea of Thieves™ on Radeon™ RX 6000 and above series GPUs.

  • Corruption may be observed while playing Battlefield™ 4 with Post Process Quality settings set to high or ultra on Radeon™ RX 6000 and above series GPUs.

  • White foliage may be observed while playing Hogwarts Legacy™ on Radeon™ RX 7000 series GPUs.

  • Intermittent system stuttering or UI flickering may occur when two videos are simultaneously playing using chromium-based browsers on some multi-display configurations.

Known Issues

  • High idle power has situationally been observed when using select high-resolution and high refresh rate displays on Radeon™ RX 7000 series GPUs.

  • Video stuttering or performance drop may be observed during gameplay plus video playback with some extended display configurations on Radeon™ RX 7000 series GPUs.

  • Application crash may be observed while opening Premium Gold Packs in EA SPORTS™ FIFA 23.

  • Some virtual reality games or apps may experience lower-than-expected performance on Radeon™ RX 7000 series GPUs.

  • AMD Bug Report Tool pop-up or system hang may be observed after driver upgrade on some hybrid graphics notebooks. Users are recommended to use the factory reset install option as a workaround.

  • Corruption may be briefly observed when moving Netflix video between displays or minimize-to-fullscreen on some AMD Products such as AMD Ryzen™ 7 6800U​.

  • Certain videos played with Movies and TV may briefly show corruption when moving the window between displays on some AMD Graphics Products such as AMD Radeon™ RX 6700 XT.

  • Brief display corruption may occur when switching between video and game windows on some AMD Graphics Products such as the Radeon™ RX 6700 XT.

  • Maximum encode bitrate is limited to 100Mbps for certain applications.

Important Notes

  • AMD Link users running Radeon RX 7000 series GPUs will need to update to a newer version of AMD Link now available on various platforms.

  • AMD is working with the game developers of Hogwarts Legacy™ to resolve performance issues when enabling ray tracing.

Skrev till WHQL i rubriken
Permalänk
Medlem

Har installerat den och testar under morgondagen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Oj, sista fixen för 6950 som fick mycket godis levererat?

Permalänk
Medlem

Sitter själv på 6900XT får väll se hur mycket prestanda ökning jag får i 1440p i f1 22 up till 20% lätt väldigt högt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Hur installerar man den här nu då utan att få windows att krascha? 🥲

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elipe:

Hur installerar man den här nu då utan att få windows att krascha? 🥲

Händer det ofta vid installation av grafikdrivrutiner så är det troligen något annat som är fel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elipe:

Hur installerar man den här nu då utan att få windows att krascha? 🥲

Kraschar ditt Windows?
Kan du beskriva vad som händer?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kraschar ditt Windows?
Kan du beskriva vad som händer?

Mvh

Kanske menar detta?: https://wccftech.com/latest-amd-radeon-graphics-drivers-repor...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Ja jag har väntat med att installera den eftersom många verkar få problem och behöver installera om windows. Undrade om de fanns något sätt som var bättre, ddu och installera om eller genom radeon software.

edit.

ser nu att de har tagit bort den från radeon software..

Permalänk
Medlem

Fick också lite problem när jag uppdaterad först så fick jag ett error medlande i windows att den inte kunde identifiera drivrutinerna med det vara bara starta om datorn och installera det igen så gick det genom dock vet jag inte vad det fick upp till 20% prestanda ökning i f1 22 drivrutinerna gjorde ingen skillnad i prestanda överhuvudtaget.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elipe:

Ja jag har väntat med att installera den eftersom många verkar få problem och behöver installera om windows. Undrade om de fanns något sätt som var bättre, ddu och installera om eller genom radeon software.

edit.

ser nu att de har tagit bort den från radeon software..

Ser inte att den är borttagen någonstans.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ser inte att den är borttagen någonstans.

För mig är den borttagen i radeon software, står status uppdaterad med drivrutin 22.11.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Fick också lite problem när jag uppdaterad först så fick jag ett error medlande i windows att den inte kunde identifiera drivrutinerna med det vara bara starta om datorn och installera det igen så gick det genom dock vet jag inte vad det fick upp till 20% prestanda ökning i f1 22 drivrutinerna gjorde ingen skillnad i prestanda överhuvudtaget.

Inga problem här, som tur är. Köpte ett 6700 XT på Black Friday, som jag såklart provkörde i lite olika spel på 22.11.2 tidigare. Min målupplösning är 1080p.

Jag har några av spelen på listan, men inte alla har ju ett benchmarktest. Jag testade iaf Marvels Guardians of the Galaxy med raytracing och Borderlands 3. Först får man såklart köra testerna separat för att bli av med stutteringen, som båda de här spelen lider av och som sabbar mätvärdena, de har ingen PSO caching som Metro Exodus Enhanced Edition och som The Callisto Protocol fick. Stuttering sänker ju benchmarktesterna annars, av orsaker som inte beror på grafikkort eller drivrutiner.

I Guardians of the Galaxy får jag en förbättring på medlet med knappt 2%, men eftersom testet bara rapporterar heltal är det ganska grovt. Tittar jag istället på de lägsta värden får de en rejäl skjuts uppåt i snitt med ca 30%, och det var väl det största problemet tidigare, de jämförbart konstigt lägsta värdena på 6000-serien. Se bara i Sweclockers test.

Jag testade fö med samma inställningar som Swec, dvs Ultra förval + Raytraced reflections Ultra + Raytraced transparent reflections On, och noterbart är att jag i medel, över tre körningar, har ett lägsta värde (i medel) på 28, samt medel (i medel) på 54. Mitt medel är alltså högre än i Swecs test som får 50 fps i medel, och de testar då ändå med ett 12900KS och DDR5 6400, jag har enbart 2600X och DDR4 3200. Känns alltså som att något är fel i Swecs test. Kanske skalar Rebar (SAM) negativt? Jag kan ju inte aktivera det, och skulle det vara så slår det ju negativt om det alltid är "Always on" i Swecs tester, om man inte uppmärksammar det.

I Borderlands 3 märkte jag att jag tyvärr testat med SSR på High och inte Ultra tidigare under 22.11.2, trots det får jag ca 3% högre medelvärde nu, alltså dessutom med den högre inställningen SSR på Ultra.

Så jag ser förbättringar i spelen jag testade, Ancient Gameplays ser också förbättringar i både Forspoken och F1 2022 med ett 6650 XT. Antar att det slår olika?
F1 2022 / Forspoken - RX 6650XT - 22.11.2 vs 23.2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elipe:

För mig är den borttagen i radeon software, står status uppdaterad med drivrutin 22.11.2.

Inte uppdaterat än men den finns som uppdatering i radeon software såväl som för nedladdning på AMDs sajt när jag kollar nu.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte uppdaterat än men den finns som uppdatering i radeon software såväl som för nedladdning på AMDs sajt när jag kollar nu.

Ok! Jag körde ddu och installerade till slut, funkade bra!

Permalänk
Medlem

Installerat (uppgraderat) och det var inga som helst problem. Körde en snabb stresstest med 3DMark och inga problem där heller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

vilken jobbig bugg jag var med om för ett par dagar sen.

Alla inställningspunkter för fläktkurvan hade ställts till noll/noll. Alltså noll hastighet vid noll grader. Fläktarna gick aldrig igång. GPUn började throttla som tusan när jag spelade, tills jag hade enstaka fps. Stängde av spelet och öppnade adrenaline mjukvaran och upptäckte detta.

Rapporterade buggen till amd. Har ingen aning om vad som triggade detta. Några power cycles innan hade jag pillat på bios spaken på min gpu. Kan varit det. Annars bara använt datorn normalt.

Har en några dagar gammal installation av windows 11. Så nära stock som möjligt.
5900x och 6800 xt red devil. x570 aorus pro.

weird.

Permalänk
Medlem

När man läser i denna tråd så blir man lite glad över att inte sitta på ett kort från AMD. Kul med bättre prestanda men att en WHQL-driver levererar märkliga resultat känns inte tryggt. Engångsföreteelse eller är detta standard för kort från AMD? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

När man läser i denna tråd så blir man lite glad över att inte sitta på ett kort från AMD. Kul med bättre prestanda men att en WHQL-driver levererar märkliga resultat känns inte tryggt. Engångsföreteelse eller är detta standard för kort från AMD? 🤔

Första gången jag har haft problem vid drivrutin installation och du har jag haft AMD sedan tidigt 2015. Sedan så verkar problemet vara fixat nu också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

det hände igen. Varför?

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

det hände igen. Varför?

<Uppladdad bildlänk>

Sjukt....
Vet du om det händer direkt vid start av datorn eller händer det under användning (spel)? Stannar det så eller hjälper omstart av datorn?
Du har ju redan rapporterat till AMD, men gör det igen.

Jag skulle rulla tillbaka till äldre drivrutin direkt. Om inte, ta för vana att kolla ofta och se om du kommer på vad som triggar det.
Händer det med äldre drivrutin med så är det nog något knas med ditt kort.

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Sjukt....
Vet du om det händer direkt vid start av datorn eller händer det under användning (spel)? Stannar det så eller hjälper omstart av datorn?
Du har ju redan rapporterat till AMD, men gör det igen.

Jag skulle rulla tillbaka till äldre drivrutin direkt. Om inte, ta för vana att kolla ofta och se om du kommer på vad som triggar det.
Händer det med äldre drivrutin med så är det nog något knas med ditt kort.

M

Vet inte när det sker. Men jag märker av det när jag spelar (elden ring, vilket är det enda jag spelar för tillfället).
Jag kom på i efterhand att jag konfigurerat en anpassad profil (med anpassad fläktkurva) i AMDs mjukvara för spelet. Tog bort det. Profilen kanske krockade med de globala inställningarna på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

När man läser i denna tråd så blir man lite glad över att inte sitta på ett kort från AMD. Kul med bättre prestanda men att en WHQL-driver levererar märkliga resultat känns inte tryggt. Engångsföreteelse eller är detta standard för kort från AMD? 🤔

Aldrig varit med om något liknande och då har jag kört AMD de senaste 15 åren.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2