Helgsnack: Hur ser det ut på din TV-bänk?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem

Det ligger en drägglande katt på mitt slutsteg.

Borde kanske erbjuda honom en värmefilt istället.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Enkelt och vitt, men ska försöka få in lite färg någonstans i omgivningen. Brukar dock lösa sig genom att sätta på TVn 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Det ligger en drägglande katt på mitt slutsteg.

Borde kanske erbjuda honom en värmefilt istället.

Risky biss... hade liknande fast med min receiver, efter ett par år spydde kattfan ner i receivern... Otroligt nog överlevde den och sedan dess bor den i skåp (om det är kattfan eller receivern låter jag vara osagt xD).

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av SlemRune:

<Uppladdad bildlänk> Enkelt och vitt, men ska försöka få in lite färg någonstans i omgivningen. Brukar dock lösa sig genom att sätta på TVn 😁

Ställer du fram högtalarna till kanten på bänken så bör du få en helt annan rymd Att ha dom mot väggen kan förstöra otroligt mycket basgång och bänken tar upp sjukligt mycket av ljudet

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Ställer du fram högtalarna till kanten på bänken så bör du få en helt annan rymd Att ha dom mot väggen kan förstöra otroligt mycket basgång och bänken tar upp sjukligt mycket av ljudet

Jag brukar göra det när det vankas film men får kompromissa lite till vardags då frun tycker att det ser tråkigt ut att ha dem nära kanten. Egentligen vill jag inte ha några högtalare på bänken öht utan på golvet eller stativ men det hade varit svårt att driva igenom här hemma. Men tack för tipset, jag tenderar att glömma hur viktig placeringen av högtalarna är för ljudupplevelsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SlemRune:

Jag brukar göra det när det vankas film men får kompromissa lite till vardags då frun tycker att det ser tråkigt ut att ha dem nära kanten. Egentligen vill jag inte ha några högtalare på bänken öht utan på golvet eller stativ men det hade varit svårt att driva igenom här hemma. Men tack för tipset, jag tenderar att glömma hur viktig placeringen av högtalarna är för ljudupplevelsen.

Sonic design dämpfötter för någon hundring brukar göra ljudet lite renare med. Köpes för rätt viktklass.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av SlemRune:

Jag brukar göra det när det vankas film men får kompromissa lite till vardags då frun tycker att det ser tråkigt ut att ha dem nära kanten. Egentligen vill jag inte ha några högtalare på bänken öht utan på golvet eller stativ men det hade varit svårt att driva igenom här hemma. Men tack för tipset, jag tenderar att glömma hur viktig placeringen av högtalarna är för ljudupplevelsen.

Väldigt många här på forumet med en andra hälft som stoppar mycket, haha! Jag sa till min att tv och stereo ger du fan i, resten får du sköta 😁

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Sonic design dämpfötter för någon hundring brukar göra ljudet lite renare med. Köpes för rätt viktklass.

Tack! Ska flytta om drygt 90 dagar och kommer att bygga ny tv-möbel då och ställa mina front högtalare plus center och subwoofers i möbeln för "dold installation" = sambo-approved. Har funderat på vad för fötter jag ska ha då vibrationer kommer vara ett faktum och tänkte initialt på spikes Detta löste mitt problem utan att jag ens påbörjat problemlösningen på Internet
Stort tack!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Tack! Ska flytta om drygt 90 dagar och kommer att bygga ny tv-möbel då och ställa mina front högtalare plus center och subwoofers i möbeln för "dold installation" = sambo-approved. Har funderat på vad för fötter jag ska ha då vibrationer kommer vara ett faktum och tänkte initialt på spikes Detta löste mitt problem utan att jag ens påbörjat problemlösningen på Internet
Stort tack!

Dela gärna med dig av resultatet! Skulle gärna göra något liknande, men inser min begränsning när det kommer till hantverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Dela gärna med dig av resultatet! Skulle gärna göra något liknande, men inser min begränsning när det kommer till hantverket.

Absolut! Ska försöka komma ihåg att lägga upp här när det är klart Låter som jag ska bygga något från grunden, men kommer använda stommar från Ikea som grund, så blir mest dörrarna som jag kommer göra något med, för att dölja innehållet men samtidigt släppa igenom ljudet samt lite hål inuti för att dra kablar mellan stommarna, ventilation och belysning!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Absolut! Ska försöka komma ihåg att lägga upp här när det är klart Låter som jag ska bygga något från grunden, men kommer använda stommar från Ikea som grund, så blir mest dörrarna som jag kommer göra något med, för att dölja innehållet men samtidigt släppa igenom ljudet samt lite hål inuti för att dra kablar mellan stommarna, ventilation och belysning!

Vilka stommar tänker du bygga med? Jag använder Bestå idag, och både förstärkare och subwoofer är aningen för stora för att det ska gå att få till en sådan lösning på ett snyggt sätt.

Permalänk

PS5:an står bakom tv:n så man slipper se den.

Permalänk

Gått åt många möbeltassar till att subsäkra allt krimskrams. 😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Vilka stommar tänker du bygga med? Jag använder Bestå idag, och både förstärkare och subwoofer är aningen för stora för att det ska gå att få till en sådan lösning på ett snyggt sätt.

Kommer också köra Bestå då jag utgick från storlekarna på mina befintliga grejer och då passar Bestå för mig Mina subwoofers är inte stora saker utan är kuber som mäter 33 cm åt alla håll Och Bestå är ju tack och lov djupare än så! Sen är min förstärkare inte eller så djup, bara 30 cm ungefär, så allt mitt kommer få plats. Sen hoppas jag det låter bra också

Kan visa min modell jag byggt hos Ikea.se:

Med dörrar:

Dörrarna kommer jag såga ut och bara behålla kanterna så att säga och ersätta hålen med sambo-approved rotting

Utan dörrarna för att se hyllplanen:

I hålet för TVn får vår nuvarande 55" plats, men kan få in 65" om det blir den storleken på nästa TV. Om det blir en 77" vi köper istället så tar jag bort den nedre av dom två översta mitten stommarna bara.

När det kommer till var utrustningen ska vara så är tanken att i den mittersta stommen i botten så ska center plus förstärkare och kabelhärvan finnas i den ordningen räknat uppifrån. Sen höger och vänster högtalare bakom skåpen till höger respektive vänster om TV-utrymmet. Skåpen längst ner till höger respektive vänster är plats för mina två subwoofers!

Jag tror det blir bra och hoppas det även låter bra

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Minimalistisk tv-bänk

Jag kör med enbart sågad skrivbordsskiva på högtalare, funkar fin fint, blir lagom höjd när man ligger i fåtöljerna. Just nu gästspelar ett par nya byggen framför som troligen kommer bli permanenta.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem

Gammal plasma-TV från 2009 som jag tänkt byta sen flera år tillbaka...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Gammal plasma-TV från 2009 som jag tänkt byta sen flera år tillbaka...

https://i.ibb.co/3pM24kZ/20230207-173546.jpg

Blir det inte störande med det som ser ut att vara inbränning över hela skärmen? Dvs den stora fyrkanten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Blir det inte störande med det som ser ut att vara inbränning över hela skärmen? Dvs den stora fyrkanten?

Det är reflektion av lampan (som också skiner grönt mot tv-möbeln).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det är reflektion av lampan (som också skiner grönt mot tv-möbeln).

Japp, det är en fönsterlampa som speglar sig Phillips Hue inställd på grönt för tillfället.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk

Stilrent och inga synliga kablar, sen möjlighet att vinkla den ifall jag står i köket och vill titta samtidigt på nått.

Visa signatur

Mitt pågående projekt som jag hoppas aldrig blir riktigt klart...

http://www.sweclockers.com/galleri/13903-4k-vardagsrum-for-fr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ásgeirr:

<Uppladdad bildlänk>

Sladd (One-Connect box) dragen i väggen. Målad och något moddad IKEA TV-bänk.

I filmrummet inte riktigt lika stilrent men sånär som är möjligt utan vägghängt samt soundbar.

Snyggt och stilrent!
Undrar vad det är för tv-bänk från IKEA du har, är själv ute efter en liknande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyrén93:

Snyggt och stilrent!
Undrar vad det är för tv-bänk från IKEA du har, är själv ute efter en liknande!

Tack!

Det är en IKEA Bestå TV-bänk som vi limmat/skruvat på MDF-skivor på sen slipat och målat.
Ganska mödosamt, men vi blev nöjda iaf!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1080 SC | 32GB Corsair Vengeance White LED 3466 MHz | ASUS Maximus IX Hero | Samsung 840 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair HX750W | Fractal Define S | Acer XB270HU | Corsair K70 RGB Rapidfire | Razer Deathadder Chroma | Sennheiser PC360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

<Uppladdad bildlänk>

Kör stativ från Iiglo och bokhylla som mediamöbel. Skönt med lite luft, även om kabeldragningen behöver en bra mängd kärlek.

Intresserad av golvstativet du kör med från iiglo, vilket verkar vara detta? Det ser ut som att du använder dig av en soundbar? Hur har du fäst den på golvstativet? Ser inte ut att finnas ett fäste för detta?

Visa signatur

GAAAMES!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av GAAAMES:

Intresserad av golvstativet du kör med från iiglo, vilket verkar vara detta? Det ser ut som att du använder dig av en soundbar? Hur har du fäst den på golvstativet? Ser inte ut att finnas ett fäste för detta?

Ja, precis. Det där kör jag. Sen blev det soundbarfäste för väggfästen som jag skruvade fast mellan TV och upphängningstjofräs.

Här är länk: https://www.amazon.se/Maclean-MC-914-Universal-h%C3%B6gtalarh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ja, precis. Det där kör jag. Sen blev det soundbarfäste för väggfästen som jag skruvade fast mellan TV och upphängningstjofräs.

Här är länk: https://www.amazon.se/Maclean-MC-914-Universal-h%C3%B6gtalarh...

Tackar. Skickade dig ett PM som du kan bortse ifrån.

Visa signatur

GAAAMES!

Permalänk
Medlem

Vardagsrum

Sovrum

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Vad är det för golvstativ?

Visa signatur

GAAAMES!

Permalänk

Gillar färger 😆