Få fart på Macintosh SE

Permalänk
Hedersmedlem

Få fart på Macintosh SE

Har en gammal Macintosh SE med defekt hårddisk som jag skulle vilja få fart på. Har införskaffat en ZuluSCSI som gör att jag ska kunna köra ett SD-kort som hårddisk i den. Tänker att det enklaste måste vara att sätta upp allt på min Windows dator och sedan flytta över SD-kortet. Någon som har några bra länkar för information?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Det var länge sedan jag pillade på en sån relik men det nedan verkar vara vettig läsning för att ominstallera en gammal mac, antar att du ska ha system 3.3 i den.
https://www.savagetaylor.com/2015/11/17/setting-up-your-vinta...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var länge sedan jag pillade på en sån relik men det nedan verkar vara vettig läsning för att ominstallera en gammal mac, antar att du ska ha system 3.3 i den.
https://www.savagetaylor.com/2015/11/17/setting-up-your-vinta...

Tack för länken. Version av OS är också en fråga. Jag kommer inte ihåg vad som var installerat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tack för länken. Version av OS är också en fråga. Jag kommer inte ihåg vad som var installerat.

Det beror väl på hur mycket RAM som är installerat bl a. Vi hade en LC när det begav sig och när vi körde in System 7 så räckte de 2 MB den hade från början inte riktigt, utan det blev till att köpa mer RAM. Original var väl 6.0.7 i den, som förbrukar väsentligt mindre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror väl på hur mycket RAM som är installerat bl a. Vi hade en LC när det begav sig och när vi körde in System 7 så räckte de 2 MB den hade från början inte riktigt, utan det blev till att köpa mer RAM. Original var väl 6.0.7 i den, som förbrukar väsentligt mindre.

Jag är rätt säker på att den har 1MB. Fick beställa en lång torx-skruvmejsel så att jag kan komma in i den nu.
Denna har stått ett tag med andra ord. Jag hoppas att jag hade närvaro nog att fixa batteriet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tack för länken. Version av OS är också en fråga. Jag kommer inte ihåg vad som var installerat.

Det som skeppades med de tidigaste Macintosh SE var System 4.0
Har du tillräckligt med minne (4MB+ rekommenderas) så kan du köra upp till System 7.5.5

Själv skulle jag nog rekommendera System 6.x
För en så pass gammal dator så ger det nog en lite mer "autentisk" upplevelse än System 7, och är nog vad Mac SE skeppades med mot slutet av sin livstid.