Valve fångar 40 000 Dota 2-fuskare i fälla

Permalänk
Melding Plague

Valve fångar 40 000 Dota 2-fuskare i fälla

Att fånga fuskare kan vara svårt, men Valve meddelar nu att Dota 2-utvecklarna lyckats fånga 40 000 digitala skurkar i en så kallad honungsfälla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra, bara banna asen.

Skrivet av Nyhet:

Bikta dig, har du fuskat i onlinespel?

Nej aldrig, har inte så dåligt självförtroende att jag får en kick av att förstöra spel för andra, och har tillräckligt självinsikt att inse om jag är kass så är jag kass, och känner inget behov av att fuska för att hävda mig.

I krig, kärlek och offlinespel däremot ...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Gillar att de tar till lite mer finurliga grepp, även om risken att vara lite "för smart" ökar och folk blir bannade av misstag, vilket vanligtvis inte är ett större problem om utvecklarna är aktiva och fixar sina fel. Annars hoppas jag det används mer maskinupplärning för att analysera statistik och hur "vanligt" folk spelar. Tror man med tillräckligt mycket data kan få väldigt hög träffsäkerhet där antifusk har problem pga t.ex. DMA-enheter.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad man får ut av att fuska i onlinespel.
Om det enbart är för att irritera andra spelare eller något. Gör man det för att verkar bra i spelet får man väl för fasen step it up and git gud den naturliga vägen så att säga.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Var ligger nöjet i att vinna mot andra med hjälp av fusk? I onlinespel skulle det aldrig falla mig in att fuska, finns ingen som helst ära i en sådan vinst. Det är lite som med doping i idrottsvärlden, du vinner och blir hyllad men när sanningen kommer fram så får du springa och gömma dig med svansen mellan benen och historien kommer bara se dig som oärlig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Gillar att de tar till lite mer finurliga grepp, även om risken att vara lite "för smart" ökar och folk blir bannade av misstag, vilket vanligtvis inte är ett större problem om utvecklarna är aktiva och fixar sina fel. Annars hoppas jag det används mer maskinupplärning för att analysera statistik och hur "vanligt" folk spelar. Tror man med tillräckligt mycket data kan få väldigt hög träffsäkerhet där antifusk har problem pga t.ex. DMA-enheter.

Valve använder redan det i CSGO. Kolla upp VACNet.

Permalänk
Medlem

Att fuska i offline-spel är ju lite som att spela goat simulator eller modda in thomas-tåget i skyrim, man får se vad som är möjligt liksom

Men online? Aldrig i livet

Permalänk
Medlem
Citat:

Bikta dig, har du fuskat i onlinespel?

Nice try Volvo Valve, nice try

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Förstår inte riktigt vad man får ut av att fuska i onlinespel.
Om det enbart är för att irritera andra spelare eller något. Gör man det för att verkar bra i spelet får man väl för fasen step it up and git gud den naturliga vägen så att säga.

Dom kan tjäna massa pengar på att fuska.
Exempelvis lägga upp filmer på Youtube där dom visar hur duktiga dom är och på så sätt få massa reklamintäkter när miljoner människor kollar på klippen.
Det var en kille för nåt år sen som fuskade i Minecraft och blev världsberömd och tjänade massor på sin kanal, sen hängdes han ut som fuskare och efter det har jag inte sett något från honom.

Permalänk
Medlem

Banna hela kontot istället för att ge VAC-ban.

Permalänk

Som jag förstår det handlade det inte om traditionellt fuskande motsvarande wallhack eller aimbots utan snarare att man genom ett program som söker igenom en onlinedatabas (som är tillgänglig för alla att använda) får se vilka motståndarnas "favorit"-heroes är så att man kan banna just dem innan matchen börjar. Jag tror inte de som använt detta program själva tänkt att de fuskat, det är inte ovanligt att man bannar heroes som motståndare är bra på (det händer varje turneringsmatch).

Känns konstigt att detta räknas som "fusk" då man kan göra exakt samma sak manuellt, men antar att det är bättre PR att kalla det så innan man bannar 40k personer. Helt rimligt beslut tycker jag dock, att konstant få sina favoritheroes bannade kan jag tänka mig förstör spelet rätt hårt för en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Var ligger nöjet i att vinna mot andra med hjälp av fusk? I onlinespel skulle det aldrig falla mig in att fuska, finns ingen som helst ära i en sådan vinst. Det är lite som med doping i idrottsvärlden, du vinner och blir hyllad men när sanningen kommer fram så får du springa och gömma dig med svansen mellan benen och historien kommer bara se dig som oärlig.

Folk är desperata att vinna.

Riktigt tröttsamt när någon pausar matchen och tillfälligt lämnar, och folk i motståndarlaget kan inte sitta stilla i 30 sekunder utan börjar omedelbart att spamma för att återuppta matchen.

Håller med om att vinna en ojämn match är en tom seger.

I idrotten finns det iaf vinstpengar, men 99% av dessa fuskare kommer aldrig vinna någon eSportsturnering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Som jag förstår det handlade det inte om traditionellt fuskande motsvarande wallhack eller aimbots utan snarare att man genom ett program som söker igenom en onlinedatabas (som är tillgänglig för alla att använda) får se vilka motståndarnas "favorit"-heroes är så att man kan banna just dem innan matchen börjar. Jag tror inte de som använt detta program själva tänkt att de fuskat, det är inte ovanligt att man bannar heroes som motståndare är bra på (det händer varje turneringsmatch).

Känns konstigt att detta räknas som "fusk" då man kan göra exakt samma sak manuellt, men antar att det är bättre PR att kalla det för fusk innan man bannar 40k personer. Helt rimligt beslut tycker jag dock, att konstant få sina favoritheroes bannade kan jag tänka mig förstör spelet rätt hårt för en.

Jag tolkade artikeln som att fusket tog fram information du inte ska ha tillgång till, t.ex. motståndares guld. Om du ser guldet så fuskar du.

"This patch created a honeypot: a section of data inside the game client that would never be read during normal gameplay, but that could be read by these exploits. Each of the accounts banned today read from this "secret" area in the client, giving us extremely high confidence that every ban was well-deserved."

Permalänk
Medlem

På diablo 2 tiden bottade man rätt hårt i tid och otid, mest för att hitta bra saker, bosta nya gubbar eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nä. Varför fuska när man spelar mot andra? Även om man blir "bättre" så vet man ju själv att det bara är på grund av fusk så det lär knappast förbättra självkänslan. För mig är det enda viktiga att ha kul, oavsett hur bra eller dålig jag sedan är

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dota 2 är i grunden gratis så risken är väl stor att de kommer tillbaka på ett eller annat vis.

Nu vill man inte slänga mer resurser på fuskare än man måste, dessutom vill man bättra miljö för de som sköter sig men det hade varit intressant att i hemlighet nedgradera deras konton ex :

- Längre tid att hitta matcher
- Para oftare med svårare motstånd
- Para oftare med andra fuskare
- o.s.v

Personligen har jag aldrig fuskat i spel, inte ens single player spel, ser inte nöjet i det. Har förövrigt inget emot att folk fuskar så länge som de håller sig till solospel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Som yngre (13-14år kanske) fuskade jag i ett spel kallat Combat Arms till och från. Det var öda känt att "alla fuskade" då blev det att man drogs med och det var väldigt lätt att fixa wallhack/chams (som det kallades då)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

༼ つ ◕_◕ ༽つ GIFF ME DIRETIDE Volvo!

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Var ligger nöjet i att vinna mot andra med hjälp av fusk? I onlinespel skulle det aldrig falla mig in att fuska, finns ingen som helst ära i en sådan vinst. Det är lite som med doping i idrottsvärlden, du vinner och blir hyllad men när sanningen kommer fram så får du springa och gömma dig med svansen mellan benen och historien kommer bara se dig som oärlig.

Håller med, men tycker t.o.m. det är värre än det.

Glädjen i att vinna, är väl att man kan känna att man faktiskt är bra på något.
... eller åtminstone gjorde något bra i den matchen.

Men om man fuskar, vad har man då att glädjas åt?
Det måste ju vara nån form av sjuk önskan att förstöra för andra??

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

"Bikta dig, har du fuskat i onlinespel?"

Aldrig, och planerar inte att göra det någonsin.

I single-player har man ju gjort det en del genom åren däremot, men det är ju en helt annan sak

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag tolkade artikeln som att fusket tog fram information du inte ska ha tillgång till, t.ex. motståndares guld. Om du ser guldet så fuskar du.

"This patch created a honeypot: a section of data inside the game client that would never be read during normal gameplay, but that could be read by these exploits. Each of the accounts banned today read from this "secret" area in the client, giving us extremely high confidence that every ban was well-deserved."

Ah, det är möjligt, detta är bara vad jag läst kring fusket men du kan ha rätt. I så fall är det ju något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Förstår inte riktigt vad man får ut av att fuska i onlinespel.
Om det enbart är för att irritera andra spelare eller något. Gör man det för att verkar bra i spelet får man väl för fasen step it up and git gud den naturliga vägen så att säga.

Det kan man undra.

En viktigare fråga är dock varför det finns hederliga spelare som fortsätter spela trots utbrett fusk. Slutade folk spela - och i förlängningen betala - en masse när det började fuskas, skulle spelhusen få incitament att stävja fusket illa kvickt.

Som det är nu får jag för mig att det mest handlar om halvmesyrer först när stämningen i communityn hunnit bli så dålig att man tror sig förlora mer på att inte göra något, än att sparka ut en bunte fuskande men även betalande användare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kan tycka att ibland går åtgärderna mot fusk för långt. Hört talas om att man inte kan spela i virtuella maskiner, på Linux och sådant bara för att det ses som fusk att använda sådana system oavsett om man gör det för att fuska eller inte. Men tycker det är rätt att banna verkligt fusk som i det här fallet där det bevisligen faktiskt går att visa att det skett fusk. Men fel med inlåsningar som drabbar oskyldiga.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av siglolmic:

Som jag förstår det handlade det inte om traditionellt fuskande motsvarande wallhack eller aimbots utan snarare att man genom ett program som söker igenom en onlinedatabas (som är tillgänglig för alla att använda) får se vilka motståndarnas "favorit"-heroes är så att man kan banna just dem innan matchen börjar. Jag tror inte de som använt detta program själva tänkt att de fuskat, det är inte ovanligt att man bannar heroes som motståndare är bra på (det händer varje turneringsmatch).

Känns konstigt att detta räknas som "fusk" då man kan göra exakt samma sak manuellt, men antar att det är bättre PR att kalla det så innan man bannar 40k personer. Helt rimligt beslut tycker jag dock, att konstant få sina favoritheroes bannade kan jag tänka mig förstör spelet rätt hårt för en.

Du tänker på verktyg som DotaPlus, vilket är väldigt vanligt och inte klassas som fusk. Det finns till och med inbyggt i klienten om man betalar en månadskostnad.

Detta är något helt annat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Känns som ett svepskäl att få kunna sniffa vad användare använder för övrig mjukvara på sina datorer.
Spelplattformar som Ånga, eller Mikromjukbutiken gör ju inte sitt jobb när fusk slinker igenom, man borde få pengarna tillbaka på spelköp där fuskare påverkar upplevelsen.
Det kan också göra det lönt att jaga fuskprogram lika hårt som piratkopiering, kanske t.o.m hårdare.

Att jaga fuskare är en dock en dålig lösning, bättre att ge sig på vad som driver fuskare till att faktiskt vilja fuska, det borde vara en hederssak.
Sedan kanske onlinespel behöver programmeras lite bättre så att det inte blir så enkelt att fuska, gör man det rätt så kommer fusk bli meningslösa då dom drar ner prestandan för mycket.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

"Bikta dig, har du fuskat i onlinespel?"

Aldrig, och planerar inte att göra det någonsin.

I single-player har man ju gjort det en del genom åren däremot, men det är ju en helt annan sak

Min biktning…

Yep har fuskat så mycket det gått, framförallt i MMO-spel, numera har de lite mer koll men tidigare trodde utvecklarna att de bästa bara var ovanligt bra på att spela och inte behövde någon sömn. 😂
Dupat, haft mjukvara som hjälpt till, fuskat med cooldowns you name it.
Några saker till som jag inte kommer nämna här. 😄

Spelar inte längre dock, men sist det fuskades var i Diablo 3, Blizzard gav villigt tillbaka sådant man blivit av med om man sa att man blivit hackad.
Hela guilden samlade allt guld på en karaktär, sedan loggade vi in med VPN och slussade pengarna vidare via flera konton och hävdade att vi blivit hackade.

Permalänk
Medlem

Fuskade en gång mot en kompis i CS 1.6. Använde aimbot och wallhack och försökte inte komma undan med det. Mest för att reta honom lite. Totalt kanske 15 minuter sen tyckte jag att det var tråkigt. Sen har jag fuskat i Football manager online mot en kompis, dragit upp värden på mina spelare och dragit ner värden på hans spelare, speciellt dolda värden. Typ 10 år sedan. Annars har jag hållit mig ifrån fusk, inte speciellt kul.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Det finns fuskare som förföljer streamers, varje dag under flera månader. I fusket kan de även göra servern ospelbar. Riktiga losers och dem finns bland oss.
Jag tycker det borde införas ett riktigt straff för fusk eftersom det saboterar för spelföretagen och vi som köpt spelet. Vi har ju betalat för ett nöje som saboteras och att de stänger av ett konto räcker inte. Vissa spel som Battlefront 2 kostar inte mer än 80-100:- så de köper bara ett nytt.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Varför finns det mobbare? Är ju exakt samma mentalitet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Bra jobbat av Valve, bara synd att de inte bannade hela kontot. Men det hade inte varit bra för business.