Krävd på pengar i efterhand

Permalänk

Skulle aldrig ringa fråga. Kvitto och Xbox fick jag ut. Men något måste ha fallit bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Tog ut ett serie x med all access runt nov 2020. Som är 24mån avbetalning. Har aldrig fått en faktura och jag kollar med jämna mellanrum tjänsten så man inte missar något. Rent teoretiskt så löpte allt ut nu nov 2022. Har skrivit lite om detta förut och jag är faktiskt inte ensam som är med om detta

Så peppar peppar om man har flax

Var inte meningen att kapa tråden.

Skrivet av RVX:

Edit. Vill bara förtydliga att jag inte lägger nån personlig åsikt om huruvida vad som är rätt eller ej. Säger bara vad som hände mig.

Jag hänger inte med riktigt....Så du beställde ett Series X november 2020, och har aldrig fått en faktura...och du hoppas att dom missar det hela? Har du kontaktat butiken i fråga?
Jag hade en liknande händelse alldeles nyligen med ett företag i fråga som jag beställde en reservdel till min klocka utav. Företaget hade skickat ut varan, men då det var ett så litet paket så försvann det nånstans under vägen och dök först upp nära 50 arbetsdagar efteråt, vid vilket ordern var annullerad och min faktura struken. Kunde då ha hämtat ut paketet utan att nämna nåt då jag tänkte att då det är ett stort företag så kanske dom inte märker någonting, vilket jag inte gjorde. Kontaktade istället företaget och berättade att jag hade hämtat ut paketet och undrade hur vi skulle göra då jag inte hade några betalnings uppgifter eller liknande kvar (raderat automatiskt via outlook).
TLDR Företaget lät mig behålla varan pga. ärlighet. Varans värde var ca 1000:-

Skulle ju dock säga att det är lite annorlunda i ditt fall, om leveransbolaget slarvat bort varan så har ju de brustit i sitt kontrakt mot företaget och därmed garanterat redan ersatt företaget med de 1000:- som varan kostade. Företaget kan i sin tur då inte debitera dig för en vara som de fått förlustersättning för, de har inget intresse av att riva upp allting utan låter dig få lite "goodwill" medan de låtsas som att den fortfarande är försvunnen.

I Xbox-fallet så har ju varan kommit fram i tid men företaget har missat att ta betalt. I det fallet så har ju även köparen ett ansvar att kolla upp om betalningsavierna skickats rätt, för har de inte det så kan det hela till och med leda till en kronofogdeanmälan från företaget för att de inte får betalt. Så till Fredrik, räkna inte med att slippa betala något, I ditt fall kan du riskera otroligt mycket besvärligare konsekvenser av att du inte ens försökt betala varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Skulle ju dock säga att det är lite annorlunda i ditt fall, om leveransbolaget slarvat bort varan så har ju de brustit i sitt kontrakt mot företaget och därmed garanterat redan ersatt företaget med de 1000:- som varan kostade. Företaget kan i sin tur då inte debitera dig för en vara som de fått förlustersättning för, de har inget intresse av att riva upp allting utan låter dig få lite "goodwill" medan de låtsas som att den fortfarande är försvunnen.

I Xbox-fallet så har ju varan kommit fram i tid men företaget har missat att ta betalt. I det fallet så har ju även köparen ett ansvar att kolla upp om betalningsavierna skickats rätt, för har de inte det så kan det hela till och med leda till en kronofogdeanmälan från företaget för att de inte får betalt. Så till Fredrik, räkna inte med att slippa betala något, I ditt fall kan du riskera otroligt mycket besvärligare konsekvenser av att du inte ens försökt betala varan.

Så är det ju helt klart, goodwill. Jag var ju dock med på tanken att jag skulle betala för varan, som det skulle varit från början.
Helt med på din andra halva av inlägget. Tror det är upp till 3 år efter att en vara levererats som ett företag kan cliama betalning va? Dvs kräva betalt för varan.
Inte helt säker dock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Så är det ju helt klart, goodwill. Jag var ju dock med på tanken att jag skulle betala för varan, som det skulle varit från början.
Helt med på din andra halva av inlägget. Tror det är upp till 3 år efter att en vara levererats som ett företag kan cliama betalning va? Dvs kräva betalt för varan.
Inte helt säker dock.

Vill bara vara tydlig med jag inte menade att antyda att du gjort något onödigt/fel, tvärtom så tycker jag att du gjorde något otroligt ärligt som kontaktade företaget om varan. Något som de allra flesta nog inte skulle tänka tanken att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Vill bara vara tydlig med jag inte menade att antyda att du gjort något onödigt/fel, tvärtom så tycker jag att du gjorde något otroligt ärligt som kontaktade företaget om varan. Något som de allra flesta nog inte skulle tänka tanken att göra

Nej jag vet mycket väl att jag inte gjort nåt fel, jag försökte ju göra rätt från första början och betala för varan som man ska.
Sen att jag fick goodwill från företaget är ju en sak.
Nej så tolkade jag dig aldrig 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av _Fredrik_:

Skulle aldrig ringa fråga. Kvitto och Xbox fick jag ut. Men något måste ha fallit bort.

Svarar på mig själv. Igår ringde dom och beklagade säg. Serie nummer ska medtages in till Elgiganten så får vi se vad som händer. Jag var inte den ända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nej, sist jag kollade med jurister på vårt företag (erkänner att det är över 10 år sen nu, men dessa lagar ändras ganska sällan) så hade vi rätt att debitera 5 år bak i tiden. Och av en händelse så kan deklarationer justeras 5 år bak i tiden av privatpersoner. Slump? Troligen inte

Om det gäller deklarationer mot skatteverket så vill jag minnas att det är 10 år som man kan få klagomål på felaktigheter. Men om det räknas från när man deklarerade eller när man gjorde saken som inte är rätt i deklarationen vet jag inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

Nej, sist jag kollade med jurister på vårt företag (erkänner att det är över 10 år sen nu, men dessa lagar ändras ganska sällan) så hade vi rätt att debitera 5 år bak i tiden. Och av en händelse så kan deklarationer justeras 5 år bak i tiden av privatpersoner. Slump? Troligen inte

Skrivet av abki:

Om det gäller deklarationer mot skatteverket så vill jag minnas att det är 10 år som man kan få klagomål på felaktigheter. Men om det räknas från när man deklarerade eller när man gjorde saken som inte är rätt i deklarationen vet jag inte.

Det regleras av Preskriptionslag (1981:130)

Preskriptionstid
2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det regleras av Preskriptionslag (1981:130)

Preskriptionstid
2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Vi har lagar och lagar.
Vissa gäller för företagare andra för myndigheter.
Enskilda är ofta inblandade.
Så du ska räkna med att skatteverket kan komma strax innan det gått 10 år.
Nu är skattteverket ett verk som är slöa och tolkar lagar för att de ska vara enklast för dom. Men läs deras ställningstagande här:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/384506.html?d...

Olika områden inom myndighetssverige har ofta lite olika preskibtion så man får se upp. Tacka dina politiker för det trastbo de skapat och fortsätter att krångla till så mycket de kan.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Lite så jag tänker. Jag lade beställningen i november 2021 och gjorde första delbetalningen då, nu är det januari 2023. Det är inte helt enkelt att minnas.

Kollar inte du sådant när du gör betalningarna? Att saker och ting är betalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kollar inte du sådant när du gör betalningarna? Att saker och ting är betalt?

Det där har stötts och blötts redan tidigare i tråden, så du kan läsa dig till svaret på din frågeställning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kollar inte du sådant när du gör betalningarna? Att saker och ting är betalt?

Två frågor:

1. Kollar du inte datum på trådarna innan du ger dig in i dom?
2. Läser du inte inläggen innan du ställer frågor som redan är besvarade?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata