Helgsnack: Betatestar du?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Betatestar du?

Test av mjukvara och spel innan skarp release är något som många tar del av. Är du en av dessa och varför gör du det? Detta och mer pratas det om i veckans helgsnack.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aldrig. Slöseri med tid när saker ej fungerar och jag hade aldrig orkat skriva gällande feedback ändå. Låter andra som tycker sånt är kul fortsätta med det.

Permalänk
Medlem

Prerelease av spel (främst indie) har jag gjort en del, Minecraft och Rimworld bland annat

Men generellt undviker jag nog beta, framförallt som utvecklare själv så vet man vad för skit det kan vara och hur otestat det ofta är

Men ibland finns ju inga färdiga testade varianter, då är det som det är

Permalänk
Medlem

Brukar betatesta spel för att det har ersatt demon.

Ibland betatesta jag även OS på någon laptop som inte används om jag är sugen att testa någon ny funktion.

Permalänk
Medlem

Har inte kört en vanlig version av Blender på flera år, utan jag sitter alltid med max ett par veckor gammal alpha eller beta (om det inte finns nån alpha) eftersom det nästan alltid finns nåt nytt kul o intressant däri. Generellt sett så är det så stabilt också att det inte finns några direkta nackdelar att köra det.
Men det gäller bara Blender, för när det gäller allt annat så sitter jag istället oftast med nån halvgammal version eftersom jag sällan ser nån anledning att uppdatera då det sällan kommer nåt nytt intressant o eftersom det alltid finns en risk att nånting blir sämre, buggar ur eller rent av tas bort.

Permalänk

Självklart betatestar jag produkter innan den stora skaran får ta del av dem. Det handlar om att det är ofta en själv som har krav/önskemål som dagens mjukvara inte har och man ligger på mjukvarutillverkaren att få dessa. Sedan när mjukvarutillverkaren har implementerat funktionerna får man testa dem innan den stora skaran får testa produkten.

Det finns dock mjukvaror som jag undviker att testa av först, Microsoft uppdatering, Libre Office etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har inte kört en vanlig version av Blender på flera år, utan jag sitter alltid med max ett par veckor gammal alpha eller beta (om det inte finns nån alpha) eftersom det nästan alltid finns nåt nytt kul o intressant däri. Generellt sett så är det så stabilt också att det inte finns några direkta nackdelar att köra det.
Men det gäller bara Blender, för när det gäller allt annat så sitter jag istället oftast med nån halvgammal version eftersom jag sällan ser nån anledning att uppdatera då det sällan kommer nåt nytt intressant o eftersom det alltid finns en risk att nånting blir sämre, buggar ur eller rent av tas bort.

Ja det har jag också märkt av en hel del, olika bolag använder orden totalt olika och vissa fungerar helt utan problem, andra är totalt kaos och allt kan slumpmässigt vara trasigt

Bra att Blender sköter sig

Permalänk
Medlem

Gjorde det frekvent tidigare. Nu vill jag mest att det ska fungera, har inte tid med en massa strul.
Tillräckligt jobbigt att lära sig Linux till mina servrar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kör inte betaversioner vanligtvis men ändå så brukar jag rapportera in issues på github om jag upptäcker att något inte fungerar i de program jag använder. Som användare av Linux kör jag mestadels open source och vill naturligtvis återgälda utvecklarna genom att hjälpa till att hitta buggar och lösa dem om jag kan.

Permalänk
Medlem

Early Access känns ju som någon form av Beta men annorlunda. Jag buggrapporterade ganska mycket i Subnautica - Below Zero med det upplägget.

Jag gillar att utforska spel och kräver inte alltid att det finns en mening med det. Så för mig passar det om spelmiljön är tillräckligt intressant.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Känns ju som att många "färdiga" spel är Betaversioner vid release. Så jag skulle nog säga att alla som spelar i dagens klimat är betatestare

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag har betatestat flera spel (WoW, Starcraft 2, Path of exile) utan att rapportera en enda bugg. Så det är nog snarare så att jag gillar att få tillgång till spelen så tidigt som möjligt

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

När jag använde windows som standard beta-testade jag mycket, mest diverse HIPS och andra säkerhets- och backupprogram. Helt enkelt för att jag tyckte det var intressant. En gång betalade det sig då jag upptäckte något i en beta för ett program (Bufferzone) som isolerade webläsaren. Fick presentkort på Amazon på 100 dollar för det. Var inget jag förväntade mig så det var en kul överraskning.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Dota 2 mellan 2011-2013. Och Minecraft (alfa och beta)
Sen är det nog bara Valheim (om early access räknad som beta)

Permalänk
Medlem

Jag kan betatesta om det är ett projekt jag vill bidra till och kan acceptera lite konstigheter i just det fallet. Som indiespel man ser potential i.

Men oftast vill man ju bara att nåt ska funka såklart och laddar inte ner något det står Beta på, särskilt inte när man ska flasha moderkort t.ex. Men stort tack till de som gör det och rapporterar i forumen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är inte alla spel idag som släpps i beta ?
Känns som de är färdiga mer 3-6mån efter sin release

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ibland ifall jag behöver eller vill testa på någon ny feature. Ibland också för att kunna ge feedback (främst Win 11 och MacOS).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag test bios till moderkortet för att se hur högt mina ram kan gå.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Nej. ska man jobba med qa ska man ha betalt, inte betala.

Permalänk
Medlem

Tycker generellt att många spel och program, drivrutiner är kvar i betastadiet när de släpps till allmänheten så det känns som man gör det vare sig man vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Har testat ett amd grafikkort några dagar och det kändes som man betatestade med tanke på de små buggar jag märkte av.

Permalänk
Medlem

Har beta testat spel en kompis gjort. Förutom det så väntar jag hellre ett bra tag efter release för spel och program.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Rekordmedlem

Man blir ju de facto betatestare om man använder Win och Adroid och nått annat från Google för det verkar ju vara inne att släppa ofärdiga versioner som ständigt behöver uppdateras.
Vi är nog alla ofrivilliga betatestare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köper EA när ett spel verkar extra intressant.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Betatestade en del för sisådär 15-20 år sedan, bl.a. Spotify innan det blev publikt. Något spel testade jag också, minns idag inte vilka. Dessutom varit med och betatestat Codemasters F1-spel ett par år, det senaste 2021.

Känner idag att jag inte har varken tid eller lust att betatesta något. Skulle absolut inte falla mig in att köpa något spel i Early Access. Tänker inte betala för att testa något.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Early Access får väl ses som en slags betatestning, även om jag köper ganska få EA-spel (eller spel överlag) numera.

Är även med i Beta-kanalerna för spel som t.ex. X4 Foundations, Medieval Dynasty, Transport Fever 2, American/European Truck Simulator och en del andra spel. Tycker det är kul att prova ny gameplay, features o.s.v. innan de släpps, och spel är ju inte något kritiskt så slutar det funka är det inte hela världen.

När det gäller Windows, programvara för produktivitet o.s.v. prioriterar jag däremot stabilitet och undviker Beta. Uppgraderar inte ens till senaste versionen direkt den släpps utan väntar tills man är säker på att den är stabil.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Betatestade ofta IOS innan för jag tyckte de nya funktionerna var värt lite små buggar som uppstår under en Beta. Kört några Betor på spel genom åren men har blivit mindre ju äldre man blir. En kul grej i tonåren men nu mer håller jag mig till skarp release om suget inte är enormt.

Senaste Betan var nog BF2042 och det var jag glad att jag testade. Sicket skitspel det blev på launch, tur att man blev förvarnad.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Nope, väntar hellre tills något är klart och dessutom är 75% off på steam Har ingen som helst behov att spela spel vid release.
Beta av applikationer är helt otänkbart för min del.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag beta-testar Windows 11, men har också valt att gå med i insider. Hittar småsaker men fungerar oftast stabilt nog för att ha i vardagligt bruk

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Testpilot

Windows Insider Program, BETA-kanalen för Steam och brukar delta i diverse speltester vid mån av tid – bland annat EA:s Playtest-program.

Har en tendens att hitta buggar som en fluga till koskit vare sig jag vill det eller inte, så varför inte få belöning för detta isåfall är hur jag resonerar Har rätt god erfarenhet då jag pysslat med detta i många år nu. Att skriva feedback är nästan lika snabbt och enkelt att utföra som vilket inlägg som helst på ett forum.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >