Permalänk
Medlem

Problem med SVT, dålig TV-antenn?

Föräldrarna har två TV-apparater med SVT + TV 4 via antenn som de senaste månaderna har fått problem med 1:an och 2:an.

Tidigare har det varit lite störningar, men har gått att titta på, men nu växlar det mellan att bilden är helt förvrängd och inte går att se, att TV:n säger att det inte finns någon signal, eller att det fungerar felfritt.

Var ska man egentligen börja med ett sådant problem? Antennen byttes någon gång för att hantera bytet till digitalt, men det har väl inte skett något nytt på den fronten? Ska man behöva rikta om antennen, eller köpa en ny direkt?

Har gjort kanalsökningar, men har inte hjälpt.

Spontant känns det konstigt att problemet kommer och går, hade det varit fel på antenn eller kablar borde det väl vara konstant fel? Om felet låg i antennen borde inte TV 4 fungera heller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Föräldrarna har två TV-apparater med SVT + TV 4 via antenn som de senaste månaderna har fått problem med 1:an och 2:an.

Tidigare har det varit lite störningar, men har gått att titta på, men nu växlar det mellan att bilden är helt förvrängd och inte går att se, att TV:n säger att det inte finns någon signal, eller att det fungerar felfritt.

Var ska man egentligen börja med ett sådant problem? Antennen byttes någon gång för att hantera bytet till digitalt, men det har väl inte skett något nytt på den fronten? Ska man behöva rikta om antennen, eller köpa en ny direkt?

Har gjort kanalsökningar, men har inte hjälpt.

Spontant känns det konstigt att problemet kommer och går, hade det varit fel på antenn eller kablar borde det väl vara konstant fel? Om felet låg i antennen borde inte TV 4 fungera heller.

Har du kollat vilka muxar som används på platsen, SVT och TV4 kanske ligger i olika muxar och ett fel påverkar bara den ena muxen.
Kan det ha nått med väder att göra (fukt) ?
Är felet beroende av årstid tex lövträd i vägen så det funkar sämre på sommaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat vilka muxar som används på platsen, SVT och TV4 kanske ligger i olika muxar och ett fel påverkar bara den ena muxen.
Kan det ha nått med väder att göra (fukt) ?
Är felet beroende av årstid tex lövträd i vägen så det funkar sämre på sommaren ?

Vad innebär muxar? Hur kontrollerar jag det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Föräldrarna har två TV-apparater med SVT + TV 4 via antenn som de senaste månaderna har fått problem med 1:an och 2:an.

Tidigare har det varit lite störningar, men har gått att titta på, men nu växlar det mellan att bilden är helt förvrängd och inte går att se, att TV:n säger att det inte finns någon signal, eller att det fungerar felfritt.

Var ska man egentligen börja med ett sådant problem? Antennen byttes någon gång för att hantera bytet till digitalt, men det har väl inte skett något nytt på den fronten? Ska man behöva rikta om antennen, eller köpa en ny direkt?

Har gjort kanalsökningar, men har inte hjälpt.

Spontant känns det konstigt att problemet kommer och går, hade det varit fel på antenn eller kablar borde det väl vara konstant fel? Om felet låg i antennen borde inte TV 4 fungera heller.

riktning är väl det första du bör kolla, utomhusantenner gillar att röra på sig när det blåser. Ligger du på gränsen till för dålig mottagning som du verkar göra så kan det hjälpa med en antennförstärkare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

riktning är väl det första du bör kolla, utomhusantenner gillar att röra på sig när det blåser. Ligger du på gränsen till för dålig mottagning som du verkar göra så kan det hjälpa med en antennförstärkare.

Tack, antennförstärkare känns kanske mer rimligt än en ny vanlig antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vad innebär muxar? Hur kontrollerar jag det?

https://www.teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-tv/

Nät 1, Nät 2 etc = MUX 1 etc. Välj område och klicka ner mot vilken TV-mast dina föräldrar har sin antenn riktad emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

https://www.teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-tv/

Nät 1, Nät 2 etc = MUX 1 etc. Välj område och klicka ner mot vilken TV-mast dina föräldrar har sin antenn riktad emot.

Tack! Ja, SVT och TV4 verkar ligga på olika nät (hittar bara TV4 HD öht i listan, men antar att vanliga är inbäddad där också).

Så felet skulle kunna vara då på SVTs MUX, och TV4 är oberörd? Får höra runt med grannar och så då för att se om de också har problem?

Annars lutar det väl att kontrollera antennriktning och ev. antennförstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Tack! Ja, SVT och TV4 verkar ligga på olika nät (hittar bara TV4 HD öht i listan, men antar att vanliga är inbäddad där också).

Så felet skulle kunna vara då på SVTs MUX, och TV4 är oberörd? Får höra runt med grannar och så då för att se om de också har problem?

Annars lutar det väl att kontrollera antennriktning och ev. antennförstärkare.

Parallelsändningarna av kanal 1-5 med Standard Definition har upphört sedan i höstas så finns bara SVT HD och TV4 HD kvar nu.

De flesta TV-apparater har inbyggt i menyerna hur stark signalen är så kan vara bra att börja där.

Det finns en mängd felorsaker. Antennen har blivit kass eller flyttat sig i position, kabeln har spruckit och blivit dålig med mera.

Förstärkare kan absolut vara en god start men kom ihåg att en dålig grundsignal alltid är svår att "boosta".

Gestrike Antennservice har en trevlig hemsida där han loggar och dokumenterar sina besök. Här är ett inlägg som är tänkvärt i ditt scenario:

https://www.gestrikeantennservice.com/2022/06/29/montering-av...

Permalänk

Vi hade länge problem med SVT på landet efter digitaliseringen, trots att det fanns en ”slavsändare” relativt nära (till skillnad från TV4). Men eftersom sändaren låg på andra sidan av en sjö var signalen känslig, man märkte tex. att det blev störningar när båtar åkte förbi. Men för några år sedan bytte vi till en aktiv antenn, det blev mycket bättre! Är ganska säker på att det är en sådan här: (åtminstone ser den ut exakt så, loggan känns bekant också)

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K | ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | ASUS P8Z77-V | BenQ 24" XL2410T 120Hz | Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Parallelsändningarna av kanal 1-5 med Standard Definition har upphört sedan i höstas så finns bara SVT HD och TV4 HD kvar nu.

De flesta TV-apparater har inbyggt i menyerna hur stark signalen är så kan vara bra att börja där.

Det finns en mängd felorsaker. Antennen har blivit kass eller flyttat sig i position, kabeln har spruckit och blivit dålig med mera.

Förstärkare kan absolut vara en god start men kom ihåg att en dålig grundsignal alltid är svår att "boosta".

Gestrike Antennservice har en trevlig hemsida där han loggar och dokumenterar sina besök. Här är ett inlägg som är tänkvärt i ditt scenario:

https://www.gestrikeantennservice.com/2022/06/29/montering-av...

Skrivet av CocaColaSweden:

Vi hade länge problem med SVT på landet efter digitaliseringen, trots att det fanns en ”slavsändare” relativt nära (till skillnad från TV4). Men eftersom sändaren låg på andra sidan av en sjö var signalen känslig, man märkte tex. att det blev störningar när båtar åkte förbi. Men för några år sedan bytte vi till en aktiv antenn, det blev mycket bättre! Är ganska säker på att det är en sådan här: (åtminstone ser den ut exakt så, loggan känns bekant också)

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Tack, det blir nog att kontrollera att antennen verkligen är riktad rätt, och sedan kolla nya antenner.

Permalänk
Medlem

En sak som kan bidra till problem sedan några år är störningar från närliggande 4G, då det numera finns sådana nät nära i frekvens. För detta finns det filter (som även kan finnas inbyggda i nyare antennförstärkare).

Permalänk
Medlem

Dålig Tv mottagning (pixelering)

efter mycket problem med SVT kanalerna (SVT1, 2, Kunskap) kontaktat Teracom support med tips om kanalinställningar men de blev inte bättre. Teracom hänvisade till Telekområdgivarna som (pga av Teracoms rek) skickar ett 4G filter (grattis). Får väl se om det hjälper. Har inte fått den ännu men bör få när som helst.

Permalänk
Medlem

SVT bekymmer med pixelering

Skrivet av Gugu:

efter mycket problem med SVT kanalerna (SVT1, 2, Kunskap) kontaktat Teracom support med tips om kanalinställningar men de blev inte bättre. Teracom hänvisade till Telekområdgivarna som (pga av Teracoms rek) skickar ett 4G filter (grattis). Får väl se om det hjälper. Har inte fått den ännu men bör få när som helst.

Jag har prövat med 4G filter som jag fick från Telekområdgivarna. Men tyvärr blir inte bättre fast jag prövat innan förstärkaren och efter dito. Sedan skriver Telekområdgivarna att det kan inte hjälpa mer, men hänvisar till Post och Telestyrelsen (PTS) som skall ha en grupp som jobbar med råd och lösningar. Problemet nu är PTS hemsida (PTS.se) verkar vara ur funktion (!!!???) så jag kommer inte fram till dem. Så får återkomma om och när mina pixelering problem är lösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gugu:

Jag har prövat med 4G filter som jag fick från Telekområdgivarna. Men tyvärr blir inte bättre fast jag prövat innan förstärkaren och efter dito. Sedan skriver Telekområdgivarna att det kan inte hjälpa mer, men hänvisar till Post och Telestyrelsen (PTS) som skall ha en grupp som jobbar med råd och lösningar. Problemet nu är PTS hemsida (PTS.se) verkar vara ur funktion (!!!???) så jag kommer inte fram till dem. Så får återkomma om och när mina pixelering problem är lösta.

pts.se fungerar fint för mig så det är nog något problem på vägen till dig då.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

pts.se fungerar fint för mig så det är nog något problem på vägen till dig då.

"Vi har haft återkommande problem med tillgängligheten till webbplatsen och har just nu tekniska problem med sökfunktionen. Vi arbetar med att åtgärda problemen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

"Vi har haft återkommande problem med tillgängligheten till webbplatsen och har just nu tekniska problem med sökfunktionen. Vi arbetar med att åtgärda problemen."

Ah, såg inte det när jag gick in där.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gugu:

efter mycket problem med SVT kanalerna (SVT1, 2, Kunskap) kontaktat Teracom support med tips om kanalinställningar men de blev inte bättre. Teracom hänvisade till Telekområdgivarna som (pga av Teracoms rek) skickar ett 4G filter (grattis). Får väl se om det hjälper. Har inte fått den ännu men bör få när som helst.

Vad har du för antenntyp, dvb är ofta mer känsligt mot reflektioner i höjdled från närliggande objekt än analogtv var så en gitterantenn kan fungera bättre än en yagi även om man väljer en annten där de övriga egenskaperna är lika.

Det går kanske också att rikta antennen mot en annan sändare elerl ev byta mot en annan antenn som pekar mot annan plats.

Jag förutsätter att du använder en eller flera antenner som täcker rätt frekvensområde så att det helt enkelt inte bara är helt fel antenn/er för uppgiften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En lösning annars kan vara att gå över till streama digitalt via någon tjänst om man nu ändå prenumererar, t.ex. Cmore Standard har kanalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

En lösning annars kan vara att gå över till streama digitalt via någon tjänst om man nu ändå prenumererar, t.ex. Cmore Standard har kanalerna.

Jo, jag har mobilbredband och där funkar SVT kanalerna helt OK. Men vad jag inte begriper är att det är SVT kanalerna som är kassa medan TV4 HD funkar utan problem.
Jag fick förslag från Teracom att rikta min antenn till Karlshamn istället från Hörby. Så får pröva rikta om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gugu:

Jo, jag har mobilbredband och där funkar SVT kanalerna helt OK. Men vad jag inte begriper är att det är SVT kanalerna som är kassa medan TV4 HD funkar utan problem.
Jag fick förslag från Teracom att rikta min antenn till Karlshamn istället från Hörby. Så får pröva rikta om.

Så har det varit i hur många decennier som helst. De är uppdelade i 1,2 - 4 - Kunskapskanalen/24.
Jag fick vrida inomhusantennen beroende på vilken kanal jag skulle se på och då bor jag ändå precis bredvid sändaren.
Det brukar vara träden som stör.
Nu ser jag 99% via stream så jag slipper hålla på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gugu:

Jo, jag har mobilbredband och där funkar SVT kanalerna helt OK. Men vad jag inte begriper är att det är SVT kanalerna som är kassa medan TV4 HD funkar utan problem.
Jag fick förslag från Teracom att rikta min antenn till Karlshamn istället från Hörby. Så får pröva rikta om.

Svt och tv4 ligger troligen i olika muxar, du kan kolla det hos Teracom.
https://www.teracom.se/privat/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gugu:

Jo, jag har mobilbredband och där funkar SVT kanalerna helt OK. Men vad jag inte begriper är att det är SVT kanalerna som är kassa medan TV4 HD funkar utan problem.
Jag fick förslag från Teracom att rikta min antenn till Karlshamn istället från Hörby. Så får pröva rikta om.

SVT och TV4 ligger inte i samma Mux, så signalkvaliteten (och/eller nivån) kan vara olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gugu:

Jo, jag har mobilbredband och där funkar SVT kanalerna helt OK. Men vad jag inte begriper är att det är SVT kanalerna som är kassa medan TV4 HD funkar utan problem.
Jag fick förslag från Teracom att rikta min antenn till Karlshamn istället från Hörby. Så får pröva rikta om.

Skrivet av Bozzeta:

Så har det varit i hur många decennier som helst. De är uppdelade i 1,2 - 4 - Kunskapskanalen/24.
Jag fick vrida inomhusantennen beroende på vilken kanal jag skulle se på och då bor jag ändå precis bredvid sändaren.
Det brukar vara träden som stör.
Nu ser jag 99% via stream så jag slipper hålla på.

SVT 1 & 2 HD och TV4 HD låg på samma mux fram till MPEG4-migrationen hösten 2021.
Numera är dom uppdelade. SVT på mux 1 och TV4 på mux 2.

Permalänk
Medlem

Det första man bör göra är att kontrollera antennkabeln. Det är inte helt ovanligt att mitt-ledaren är av precis där skalningen är gjord eller att skärmens anslutning har gjort sitt. Har man som dina föräldrar funktion på TV 4 men inte på SVT kanalerna förefaller det som att kabeln är ok men kontrollera och samtidigt gör om anslutningarna för att veta de är i ordning. Mycket lutar åt att antennen inte har den optimala riktningen. Vid antennjustering tänk på att det inte är som förr att det gick att vrida runt antennen flytande för att hitta bästa inställning. Nu måste man stega, vänta, stega, vänta. Det tar lite tid för signalindikeringen att uppdatera sig så ett visst tålamod krävs. När väl antennen är riktad kan du få en vettig bedömning om det behövs en antennförstärkare eller ej. Men som nämnts tidigare får du ingen vettig signal så ger inte en antennförstärkare en lösning. Då är det mer en fråga om vilken antenn det är monterad. Billig eller riktig ?

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Problemet var antennriktningen, allt fungerar efter att ha rättat till den.