Nokia flyttar tillverkningen till Europa

Permalänk
Melding Plague

Nokia flyttar tillverkningen till Europa

Senare i år börjar Nokia-licenstagaren HMD Global flytta produktionen av moderna smarta telefoner från Asien till Europa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Välkommet! Bra för hela Europa om kompetens och förutsättningar för att tillverka denna typ av produkter finns inom Europa. Att lägga alla ägg i en ask, som nu är fallet, leder ju till att Europa blir väldigt beroende av andra. Med detta blir vi något mer självständiga.

Permalänk
Medlem

Nokia N9 måste vara den sista Nokia mobilen jag har ägt som var Made in Finlands. Ganska troligt det var sista Nokia mobilen som tillverkades i Finland också.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

När Trump pratade om att ta tillbaka jobb från Asien till Usa, så var det många som påpekade att även om Usa lyckades med detta så skulle det inte bli samma jobb. Det skulle blir mer åt hållet de servrarhallarna som sveriges gav så mycket skattelättnader för det skulle skapa så otroligt mycket jobb.

Det går att diskutera när jobben försvann från EU och USA till låglöneländer och huruvida det var bra för oss eller inte. Jag ser dock att det jag skrev ovanför lite gäller om vi ska ta tillbaka jobben.
När man ser filmklipp på arbetare i låglönelängder så häpnas jag ofta över hur dåligt automatiserat det är och jag förstår inte direkt varför det inte är mer automatiserat. Men när lönerna är så otroligt låga, så blir det svårt att bygga något automatiserat som blir mer billigare.

Sedan Nokia de som hade en sådan stor marknadsandel och idag är i princip borta i mobilmarknaden. Nokia var väldigt tidigt ute med vissa modeller som Nokia 9000 communicator. Men de förlorade marknaden helt. Detsamma gäller Blueberry i USA.
Frågan jag ställer mig är kan samma sak hända Google och Apple? Självklart inte säger alla "vettiga personer", precis som de även sa om Nokia och Blueberry under deras storhetstider.

Det jag tror kan ta över Google och Apple är att vi västlänningar är så fokuserade på oss själva. Medans många i bl.a. Asien inte vill låsa in oss i våra produkter och det kan hända deras alternativ sedan kommer hit.

Permalänk
Medlem

Kanske blir att köpa en Nokia framöver. Detta vill man stå bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Nokia N9 måste vara den sista Nokia mobilen jag har ägt som var Made in Finlands. Ganska troligt det var sista Nokia mobilen som tillverkades i Finland också.

Eftersom du nämner just N9 så kan jag tycka att vi borde kunna nämna Jolla också i fotnoten som sista mobilen. Även om teamet? bakom N9 gjorde det under ett annat företagsnamn.

Permalänk
Medlem

Fan va bra, då kanske det blir en Nokia nästa gång man byter telefon!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Nokia N-Gage var en frän lur. Nokia var så satans grymma på att sväva ut med sina telefoner ett tag.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Nokia N9 måste vara den sista Nokia mobilen jag har ägt som var Made in Finlands. Ganska troligt det var sista Nokia mobilen som tillverkades i Finland också.

Samma här, otrolig byggkvalitet! däremot var ju mjukvaran en totalt flopp men kunde surfa och lyssna spotify på den iallafall

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Var är den svenska ståltheten? Var är Eriksson med sina mobiler och tekniska lösningar? Eller så börjar man tänka på det om det brinner på riktigt?

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Var är den svenska ståltheten? Var är Eriksson med sina mobiler och tekniska lösningar? Eller så börjar man tänka på det om det brinner på riktigt?

Och Asea (Allmänna Svenska Elektriska AB) som gjorde allt möjligt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Asea
Förr tillverkades det radioapparater, tv, datorer you name it i sverige. Av olika anledningar, ofta att folk i andra länder kunde jobba för slavlöner och slavvillkor, så blev vissa jobb svåra att behålla i sverige.

När vi nu ska ta tillbaka jobbet utan att ha lika låga löner som fabriksarbetare i asien, ja det är en intressant utmaning. Lösningen om det fungerar är såklart mer automation, vilket även leder till inte lika många anställda.

Permalänk
Medlem

Då köper jag!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag har en Nokia XR20 och är mycket nöjd, Hållbar smartphone. Tänk CAT-telefonerna fast snygg och med bra kamera.

Kommer fortsätta köpa Nokia, speciellt efter detta besked.

Permalänk
Medlem

Bra med deglobalisering, vill se att så mycket som möjligt tillverkas på hemmaplan eller så nära som möjligt. Det borde gynna vår egen ekonomi och befolkning på lång sikt. Sen att grejerna blir dyrare gör inte så mycket om kvalitén förbättras, slit- och släng är tack och lov på väg ut.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och Asea (Allmänna Svenska Elektriska AB) som gjorde allt möjligt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Asea
Förr tillverkades det radioapparater, tv, datorer you name it i sverige. Av olika anledningar, ofta att folk i andra länder kunde jobba för slavlöner och slavvillkor, så blev vissa jobb svåra att behålla i sverige.

När vi nu ska ta tillbaka jobbet utan att ha lika låga löner som fabriksarbetare i asien, ja det är en intressant utmaning. Lösningen om det fungerar är såklart mer automation, vilket även leder till inte lika många anställda.

ASEA finns ju kvar, men produktutbudet är inte riktat till konsumenter. Det är mestadels elkraft. De ingår i ABB, och tillverkning finns fortfarande i Sverige bland annat, och i diverse andra EU-länder.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och Asea (Allmänna Svenska Elektriska AB) som gjorde allt möjligt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Asea
Förr tillverkades det radioapparater, tv, datorer you name it i sverige. Av olika anledningar, ofta att folk i andra länder kunde jobba för slavlöner och slavvillkor, så blev vissa jobb svåra att behålla i sverige.

När vi nu ska ta tillbaka jobbet utan att ha lika låga löner som fabriksarbetare i asien, ja det är en intressant utmaning. Lösningen om det fungerar är såklart mer automation, vilket även leder till inte lika många anställda.

Ptja alternativet hade ju varit att behålla våra slavlöner och villkor. =P
Svensk tillverkningsindustri gick som tåget så länge vi hade dessa men vi valde att konkurrera ut oss själva.
I andra fall var det nog mer bristande kompetens och marknad.
Det fanns nog exempelvis en god anledning till att ABB sålde av ABB Atom (fd Asea-Atom) år 2000.
15 år sedan man hade byggt sin senaste reaktor och framtiden såg inte ljus ut.
Sedan var saker och ting tidigare mindre komplexa vilket möjliggjorde en "bredare" tillverkning och utveckling.
Idag är företag generellt mer nischade då det helt enkelt inte går att hänga med i utvecklingen om man sprider ut sina resurser.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Med Kinas kommande vapenstöd till Ryska vidrigheter i Ukraina och resten av Asiens passiva stöd och tveksamma styren så tror jag att det är många som numera är villiga att betala för västerländsk produktion.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Tänk om alla industrigiganter i Europa hade gjort det från början, inte låtit Kina kopiera allt

Det är väl i och för sig så allt är nu för tiden, bara se till kortsiktiga vinster och frälsa aktieägarna och kvartalsrapporter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyarlathotep:

Med Kinas kommande vapenstöd till Ryska vidrigheter i Ukraina och resten av Asiens passiva stöd och tveksamma styren så tror jag att det är många som numera är villiga att betala för västerländsk produktion.

Vad det anbelangar Kina så är jag tveksam till att dom vågar skicka några vapen eller drönare.
Deras ekonomi är fortfarande på väg rätt ner i källaren så några ytterligare sanktioner tror jag inte dom vågar dra på sig.

Skrivet av medbor:

Tänk om alla industrigiganter i Europa hade gjort det från början, inte låtit Kina kopiera allt

Det är väl i och för sig så allt är nu för tiden, bara se till kortsiktiga vinster och frälsa aktieägarna och kvartalsrapporter

Konsumenterna hade/har inte heller velat betala för den kostnaden.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Mitt förslag: 5" lägre midrangetelefon som funkar några år, där man gärna kan byta batteri själv med garanti att såna finns att få i 5 år typ? 2500kr-klassen. Helst under 150mm hög men gärna med lite bezel så den är lättare att hålla i. Gör inget om den så är 10mm tjock, helst inte bakstycke i glas. En gubblur!

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och Asea (Allmänna Svenska Elektriska AB) som gjorde allt möjligt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Asea
Förr tillverkades det radioapparater, tv, datorer you name it i sverige. Av olika anledningar, ofta att folk i andra länder kunde jobba för slavlöner och slavvillkor, så blev vissa jobb svåra att behålla i sverige.

När vi nu ska ta tillbaka jobbet utan att ha lika låga löner som fabriksarbetare i asien, ja det är en intressant utmaning. Lösningen om det fungerar är såklart mer automation, vilket även leder till inte lika många anställda.

Jag tror att stora problemet kommer vara att hitta folk med rätt kvalifikationer. När man fasar ut en produktion, så försvinner behörig folk med kunskap. Och att återuppta hela processen efter många år...det blir en utmaning (för flera år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Nokia N9 måste vara den sista Nokia mobilen jag har ägt som var Made in Finlands. Ganska troligt det var sista Nokia mobilen som tillverkades i Finland också.

Jag har fortfarande kvar en N9 i förrådet, en Nokia made in Finland hade jag köpt.

Skrivet av Oliver91:

Samma här, otrolig byggkvalitet! däremot var ju mjukvaran en totalt flopp men kunde surfa och lyssna spotify på den iallafall

Nja MeeGo blev snarare en flopp då att de amerikanska ägarna villa ha in en VD som var storägare i Microsoft och ansåg att Microsoft var ända vägen framåt för Nokia, det tog en del år innan Windows Phone närmade sig MeeGo i funktionalitet.
N9 var död redan när den släpptes och om det inte var så att Nokia var tvungna att släppa telefonen enligt avtal så hade den troligtvis aldrig sett dagens ljus, Stephen Elop försökte stoppa den.
Stephen Elop tog över skutan på Nokia år 2010 och "burning platforms memo" var Februari 2011 där det framgick att inget annat än Windows Phone hade en framtid, N9 lanserades i September 2011.

I efterhand är det svårt att se det hela som något annat än hur man från amerikanskt håll krossade en europeisk konkurrent (världens största mobiltelefon tillverkare) och samtidigt såg till att deras ekonomiska medel och utvecklingsresurser gick till Windows Phone och amerikanska intressen i så stor utsträckning som möjligt.
Nokias Qt-plattform och OS skulle stoppas då de tillsammans med europeisk mobiltillverkning hotade amerikanska intressen.
Det tog inte lång tid innan Nokias framtid var osäker, bolaget värde hade rasat och de förlorat enorma marknadsandelar så Microsoft kunde köpa ut mobiltillverkningen och komma över patentportföljen billigt, ett skolexempel på ett fientligt övertagande om än mer invecklat än de vanligtvis är.

För de som är intresserade av Nokias mobiltillverkning så finns serien "Made in Finland" från 2022 på Cmore.
https://www.cmore.se/series/s-8ce6105cd3b6799a46be

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Eftersom du nämner just N9 så kan jag tycka att vi borde kunna nämna Jolla också i fotnoten som sista mobilen. Även om teamet? bakom N9 gjorde det under ett annat företagsnamn.

Jolla JP-1301 tillverkades inte i Finland men den utvecklades där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jolla JP-1301 tillverkades inte i Finland men den utvecklades där.

Mistänkte det.
Men tillverkares N950 och N9 i Finland?
Och hur stor procent? Eller är de bara monterade? Jag har dålig koll på hur mycket Nokia gjorde själva men när telefoner innehåller merparten kretsat från Asien är det ju få som kan vara tillverkade utanför Asien också. Touchscreen, batteri, cpu, ram, lagring. Det tillsammans måste ju vara nästan hela telefonen.

Schweiziska klockar har väl krav på 60% av komponenterna måste vara skapat i Schweiz för att få bära ordet Swiss Made

La till swiss made
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Mistänkte det.
Men tillverkares N950 och N9 i Finland?
Och hur stor procent? Eller är de bara monterade? Jag har dålig koll på hur mycket Nokia gjorde själva men när telefoner innehåller merparten kretsat från Asien är det ju få som kan vara tillverkade utanför Asien också. Touchscreen, batteri, cpu, ram, lagring. Det tillsammans måste ju vara nästan hela telefonen.

Schweiziska klockar har väl krav på 60% av komponenterna måste vara skapat i Schweiz för att få bära ordet Swiss Made

Nokia hade egna fabriker i Finland där N9 tillverkades, Stephen Elop flyttade tillverkningen till Asien och la ner den finska tillverkningen.
Bland annat byggde Nokia en ny fabrik i Vietnam 2012 som Microsoft senare sålde till Foxconn, den fabriken har även tillverkat telefoner åt HMD Global.
Nokia hade tidigare flera fabriker i Europa och Asien.

Tyvärr hittade jag inte de senare klippet på Nokias fabriksrundtur i Salo, Finland där de löder kretskort mm men angående Nokia N9 så finns det en del klipp.
En spellista om N9 https://www.youtube.com/playlist?list=PLXnS9JXE5tOl4_Tsb7Igix...

Permalänk
Medlem

Blir lätt en Nokia som extra telefon!

Permalänk
Medlem

En del av er får det att låta som att det är företagens fel att saker tillverkas i låglöneländer. Problemet är att vi konsumenter vill ha billigare saker, det är vi som driver efterfrågan.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig lämnat finland i första hand😒

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Mitt förslag: 5" lägre midrangetelefon som funkar några år, där man gärna kan byta batteri själv med garanti att såna finns att få i 5 år typ? 2500kr-klassen. Helst under 150mm hög men gärna med lite bezel så den är lättare att hålla i. Gör inget om den så är 10mm tjock, helst inte bakstycke i glas. En gubblur!

O boy, do I have news for you! De släppte nyheten om luren nyss; Tyvärr ganska stor skärm, men bara "Hörlursuttag: 3.5 mm" är ju en vinst - och både utbytbart batteri och skärm. Kanske inte allt du bad om, men ett steg i rätt riktning.

https://www.nokia.com/phones/sv_se/nokia-g-22

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

O boy, do I have news for you! De släppte nyheten om luren nyss; Tyvärr ganska stor skärm, men bara "Hörlursuttag: 3.5 mm" är ju en vinst - och både utbytbart batteri och skärm. Kanske inte allt du bad om, men ett steg i rätt riktning.

https://www.nokia.com/phones/sv_se/nokia-g-22

Operativsystem:Android™ 12
OS-uppgraderingar:2 years of OS upgrades

Bra marknadsfört att hålla i längden.
Men varför då 2år…