Permalänk
Medlem

Digitalkamera råd!

The folket!

Jag är här för lite råd o tio angående digitalkameror,
Jag vill köpa en ny digitalkamera min budget är under 5000kr.

Den ska kunna ta bilder på mig själv/partner, utsikter som tex utomlands osv, selfies och ett plus är ifall den kan filma.

Märke spelar ingen större roll tror jag men jag låter er experter förklara det mer för mig haha.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för mobiltelefon? 5000:- är ju inte direkt en fullformatare i vår ekonomi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeSjukt:

The folket!

Jag är här för lite råd o tio angående digitalkameror,
Jag vill köpa en ny digitalkamera min budget är under 5000kr.

Den ska kunna ta bilder på mig själv/partner, utsikter som tex utomlands osv, selfies och ett plus är ifall den kan filma.

Märke spelar ingen större roll tror jag men jag låter er experter förklara det mer för mig haha.

Tack i förhand!

Vad är det du vill åstadkomma med en dedikerad kamera? Dom är bra om man vet vad man håller på med och tar sig tiden som krävs men mindre smidiga om målet är att lite snabbt slänga upp bilder/video på sociala medier.

Skrivet av Spiffman:

Vad har du för mobiltelefon? 5000:- är ju inte direkt en fullformatare i vår ekonomi...

Fullformat, APS-C, M4/3 osv har mindre betydelse än skills och vilka objektiv du slänger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vad har du för mobiltelefon? 5000:- är ju inte direkt en fullformatare i vår ekonomi...

Jag syftar mer på dom billigare varianterna finns det inget som är bättre än en mobiltelefon?
Jag är inget proffs på det bilder o så ville bara ha en digitalkamera förutom den jag har på mobilen.

Permalänk
Medlem

APS-C ger dig bättre bilder än mobiltelefon garanterat. Sony Alpha serien skulle jag titta på, det är APS-C och tillräckligt kompakt för att kunna ta med sig en en större jackficka. Det finns många varianter, även begagnat och jättemånga videos på YouTube.

Där kan du hitta den informationen du behöver och utifrån detta bestämma dig för vilken du tänker införskaffa.

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit insatt på rätt många år, men dpreview är en bra resurs för att jämföra kameror, se t.ex:
https://www.dpreview.com/reviews/buying-guide-best-cameras-un...

Skulle dock inte gå på deras förstahandsrekommendation som saknar sökare

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeSjukt:

Jag syftar mer på dom billigare varianterna finns det inget som är bättre än en mobiltelefon?
Jag är inget proffs på det bilder o så ville bara ha en digitalkamera förutom den jag har på mobilen.

Skrivet av DennisOlof:

APS-C ger dig bättre bilder än mobiltelefon garanterat. Sony Alpha serien skulle jag titta på, det är APS-C och tillräckligt kompakt för att kunna ta med sig en en större jackficka. Det finns många varianter, även begagnat och jättemånga videos på YouTube.

Där kan du hitta den informationen du behöver och utifrån detta bestämma dig för vilken du tänker införskaffa.

Poängen är att det är svårt att få en kamera för 5000kr som erbjuder en distinkt fördel jämfört med kamerorna i många moderna mobiltelefoner.

Så TS, vad har du för telefon?

Det finns specifika tillfällen då en riktig kamera är en stor fördel, tex om man vill ha fullständig kontroll över bilden, men för 5000kr så vet jag inte om man kommer så långt på det spåret mer än kanske att börja lära sig fotografera med en kamera. Vill man bara köra titta/tryck så är det nog bättre med telefonen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Min instegskamera Nikon D3500 ger åtminstone för en amatör som mig ganska klart bättre bilder än min Galaxy S21 (inte Ultra), varken systemkameran eller min mobil är ju av senaste modell, nackdelen är att den har en spegel så när man tar kort på barnen så får man 1 naturligt kort, sedan tittar hela publiken mot kameran som sade KLICK...:)

Hur som helst, den tar bättre bilder, men man orkar ju aldrig ta med den. Det syns väl också på utbudet av systemkameror, det är bara riktiga entusiaster som skaffar sådant så utbudet av enklare modeller är nära nog utraderat känns det som (och priserna på det butikerna har inne därefter).

Rådet jag fick var att köpa begagnat, skulle man snabbt märka att det inte var något för en själv så skulle man kunna få ungefär lika mycket om man sålde kameran begagnat, medan värdetappet ofta är högre på en helt ny produkt. Slutade dock med att jag köpte en ny kamera (med kvitto) av någon som fått den och direkt lagt upp den på tradera utan att ens packa upp den.

Sedan får man ju tänka på att även om en mobil i många fall tar lika bra, eller ibland bättre, bilder så är det ju inte lika roligt som att fota mer manuellt med en riktig kamera. Om man är lagd åt det hållet.

"Auto"-läget på min billiga systemkamera är i många fall inte bättre än mobilens auto-läge, speciellt inte inomhus då båda är dåliga och skjuter med för lång slutartid så barnen ser ut som suddiga spöken när de virvlar runt med julklapparna, medan tapeter och mattor är knivskarpa. Dock lätt att lägga in ett eget program, lättare på systemkameran, som man snabbt kan snurra fram till.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7