Permalänk
Medlem

Jag har gjort det ett fåtal gånger i mitt liv och varje gång så har jag mått så piss att hela arbets- eller skoldagen gått förlorad. Definitivt inte värt det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Menar du att när du sovit en full natt efter du har dygnat eller när du sover en full natt "vanligt".

Jag känner inte till ditt fall och dina förutsättningar så detta kanske inte alls stämmer in på dig.

När man mår dåligt efter att man sovit en full natt så är det ofta så att kroppen "har märkt" att man har ett tillfälle där den kan ta igen sig och försöker göra det. Den ställer om sig till återställning. Men det sker bara om man tidigare har vanskött sin sömn under långa perioder. Att kroppen har levt i ett "undantagstillstånd" under lång tid.

Jag har väldigt lätt för att tappa sömnrytmen. Det kan hamna ur fas på bara några dagar och sedan tar det mig veckor att återställa den. Mitt tips är att köpa melatonin på apoteket. Prova att ta en halv (öka till en hel om du inte somnar) samma tid varje dag i 1-2 veckor. Jag blir seg som fan av dem dagen efter, fram till lunch ungefär, så för mig är det bättre att ta dem lite tidigare.

När du känner att kroppen/sinnet är annorlunda/bättre så sluta med dem.

Återigen, jag känner inte till ditt problem eller tankarna/situationen/oron som håller dig vaken så jag kan vara helt off base.

Jag har haft sömnproblem sen 13-års ålder, ihållande till den nivå att olika sömntabletter och insomningstabletter har behövts. Vad jag menade är att när jag har sovit en full natt efter att ha dygnat så mår in kropp inte bra på ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Jag har haft sömnproblem sen 13-års ålder, ihållande till den nivå att olika sömntabletter och insomningstabletter har behövts. Vad jag menade är att när jag har sovit en full natt efter att ha dygnat så mår in kropp inte bra på ett par dagar.

Då förstår jag. Nuförtiden blir jag som en zombie om jag är uppe en hel natt. Och sedan har jag overklighetskänslor i flera dagar efter.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jobbar på skola och vi hade lan hela helgen för eleverna! Jobb och spel samtidigt, helt ultimat!

Permalänk
Sötast

Dygnar inte frivilligt.

Lider dock av kroniska sömnproblem. Tar jag inte sömntabletter så sover jag inte heller.
Många gånger jag testar att gå utan och tredje natten utan sömn är verkligen otrevlig men det är oftast däromkring jag somnar av utmattning.

Allt känns overkligt, man glömmer vilken dag det är då man inte har sömnen som referens på var en dag slutar och var nästa börjar.
Man känner sig långsam och kognitivt förlamad. Arbete skulle väl vara tekniskt möjligt men mängden fel man hade gjort på en dag hade jag inte velat veta.....

Permalänk

Haha, har nu jobbat ständig natt i 3 månader 19-07 och ska börja dagskift igen. Blir tungt 😂

Visa signatur

MattiB

Permalänk
Medlem

Det går, men man måste sova efter jobbet i sådana fall. Man märker också att man är helt slut i skallen när man väl jobbar. Kan nog vara farligt om man gör det till en vana.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slackjaw805:

Jag skulle tro att den nivå av sömnbrist som krävs för något så extremt, inte är aktuellt efter bara en natts missad sömn. Det är i alla fall ingenting jag har upplevt som inbiten dygnare.

Det är dock inte för att säga att trötthet inte påverkar trafiksäkerhet, det gör det definitivt.

Mikrosömn kräver inte någon extrem sömnbrist, däremot ökar både frekvensen (hurpass ofta det sker) och hur länge det varar med ökande brist på sömn. Skippar man sova en natt kommer man ha frekventa mikrosömnsepisoder vid monotona situationer, men de förekommer även i mer aktiva situationer. En av de mest förrädiska aspekterna av sömnbrist är att man inte märker av hur illa det egentligen är, så man intalar sig själv att man känner sig redigt trött men att det antagligen fungerar ändå. Det gör det inte.

För att sätta dygnande i perspektiv, det finns ett flertal studier som visar att reaktionsförmågan efter man varit vaken i 18 timmar är försämrad som om man har 0.5‰ alkohol i blodet, eller mer än dubbla gränsen för rattfylleri (0.2‰). Några timmar vakenhet till så reagerar man motsvarande 1.0‰, vilket är gränsen för grovt rattfylleri.

Jag hoppas verkligen de som hoppar en natts sömn här och där håller sig långt ifrån bilkörning och andra aktiviteter som kan riskera både deras egna och andras liv.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

"Orkar inte sova" måste vara bland det mest korkade jag hört

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Har haft sömnproblem i 40 år.
När jag var yngre hände det ibland att jag inte sov på några dygn, som mest 3 i sträck.
Då blev man bra konstig och paranoid, fick för sig att folk var någon annan än de var.

Sen fick jag prova mirtazapin, käkat det i 25 år nu och det gör mig trött så jag kan sova(för det mesta).
Nu på senare år, särskilt om jag inte varit fysiskt aktiv på dagen, så krävs det ibland också propavan och zopiklon.
Skönt att alltid kunna sova om/när jag vill(även om det krävs piller).

Permalänk
Medlem

Har hänt, men det blir en värdelös arbetsdag och någonstans runt 13-14 så kommer man på att det här var ju en jävligt dålig idé.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyGamerZero:

All typ av jobb är viktigt, enligt mig. Men mitt jobb är inte så krävande, så klarar nog det galant ska du se.

Frågan som är bättre att ställa och kanske han menade är att hoppas du inte gör något potentiellt farligt. Tex köra bil/lastbil, truck eller annan utrustning som kan döda eller skada flera om man somnar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Dygnar inte frivilligt.

Lider dock av kroniska sömnproblem. Tar jag inte sömntabletter så sover jag inte heller.
Många gånger jag testar att gå utan och tredje natten utan sömn är verkligen otrevlig men det är oftast däromkring jag somnar av utmattning.

Allt känns overkligt, man glömmer vilken dag det är då man inte har sömnen som referens på var en dag slutar och var nästa börjar.
Man känner sig långsam och kognitivt förlamad. Arbete skulle väl vara tekniskt möjligt men mängden fel man hade gjort på en dag hade jag inte velat veta.....

Jag är inte riktigt där du är, men åt det hållet. Vissa nätter (som i natt) så har jag jättesvårt att somna, kan ta 2-4 timmar. Jag försöker att inte ta tabletter då kroppen snabbt vänjer sig vid att den inte kan somna utan dem och då är man fast även om tabletten i sig inte är beroendeframkallande. Dessutom får jag ingen kvalitetssömn med sömntabletter. Försöker mig på KBT och sömnrestriktion just nu men det är dessvärre en lång process. Är det riktigt illa kan jag somna i gästsängen eller soffan men absolut inte i sängen då den är obekväm eller så kliar det eller så är det för varmt/kallt osv. Och allt detta är "overkliga" tankar som stör men som ska gå att "träna" bort. Definitivt märkt att jag sover lättare nu än jag gjorde när jag var yngre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9