Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Chefen vill skjuta på löneökning och endast ge märket retroaktivt

Permalänk
Medlem

Chefen vill skjuta på löneökning och endast ge märket retroaktivt

Chefen vill skjuta på lönesamtal pga märket inte är förhandlat än. Det är okej för mig men problemet är att vi endast ska få märket retroaktivt och inte vår totala löneökning. Är detta okej? Hur hade ni hanterat det?

Permalänk
Medlem

Accepterar du är det ok, men det låter ju som ett märkligt upplägg.
Finns kollektivavtal?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Chefen vill skjuta på lönesamtal pga märket inte är förhandlat än. Det är okej för mig men problemet är att vi endast ska få märket retroaktivt och inte vår totala löneökning. Är detta okej? Hur hade ni hanterat det?

Utöver vad ett eventuellt kollektivavtal kommer fram till, vilket brukar vara en lägstanivå + en ospecificerad individuell del som kan vara 0, så kan ju chefen välja att inte ge dig någon extra höjning alls. Så frågan om det är juridiskt okej är svaret antagligen ja.
Om det är moraliskt okej? Beror väl på hur man ser det. Din chef är också fri att öka din lön till vad han vill, när han vill och du är fri att begära en lönerevision till vad du vill, när du vill, samt byta jobb om du inte tycker att ni kommer överens när du vill.

En lönerevision är inget möte där du ska stå med mössan i handen och tacka för att din arbetsgivare välsignat dig med en höjning. Det är en förhandling där du antingen förhandlar eller ej, och ni antingen är överens eller ej.

Permalänk

Märket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Märket

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Ahh, där ser man. Det har jag aldrig hört.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KurtEgon:

Att man skjuter upp löneförhandlingen tills att avtal är klara är ju mer eller mindre standard. Standard är då också att man får sin löneökning retroaktivt. Jag kan inte förstå varför man skulle vilja begränsa det till bara "märket". Låter mest som att chefen vill spara pengar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att man skjuter upp löneförhandlingen tills att avtal är klara är ju mer eller mindre standard. Standard är då också att man får sin löneökning retroaktivt. Jag kan inte förstå varför man skulle vilja begränsa det till bara "märket". Låter mest som att chefen vill spara pengar.

Jag känner likadant men tänkte samla på mig lite ammunition innan jag tar diskussionen igen.

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att det hette "märket" men mja. Jag hade absolut godkänt att skjuta på löneförhandling men att både märket och löneökning sker retroaktivt från X dag/månad. Annars förlorar ju du på det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hade ingen aning om att det hette "märket" men mja. Jag hade absolut godkänt att skjuta på löneförhandling men att både märket och löneökning sker retroaktivt från X dag/månad. Annars förlorar ju du på det.

Absolut, löneökningen (oberoende var den kommer från) har hos oss alltid varit retroaktivt.
Både märket (som jag heller aldrig hade hört) samt det extra som chefen tycker jag är värd

Visa signatur

R5 2600 | RTX 2060 Super | SSD | 16 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte hur er process ser ut, men mitt jobb snackar också om att påbörja löneprocessen innan märket är satt. Dock tror jag mer det handlar om att sätta igång med samtalen och så, inte att man skulle sätta några konkreta siffror. Jag har fått mail från facket centralt om att vi i fackklubben inte så gå med på några avtal som innebär fredsplikt, så jag antar att det finns en risk för konflikt.

Permalänk
Medlem

Det är helt fel av din chef, att skjuta på lönesamtalet tills att förhandlingar är klara är inte ovanligt.

Dock är det ju din ökning ("märket" + din personliga del) som kommer komma retroaktivt. Däremot kan det vara så att du kanske inte kommer få mer än "märket".

Ofta kan det vara så att man påbörjar alla samtaloch sådant, och sen när förhandlingar är klara så får du veta vad du får, och du får din ökning utbetalat retroaktivt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Dock är det ju din ökning ("märket" + din personliga del) som kommer komma retroaktivt. Däremot kan det vara så att du kanske inte kommer få mer än "märket".

Märket är ingen lägstanivå, på individnivå kommer många få under det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Märket är ingen lägstanivå, på individnivå kommer många få under det.

Precis. Märket är det minsta potten kan bestå av, sen kan företaget fördela potten olika mellan olika avdelningar exempelvis, och cheferna mellan olika individer.