Har nu byggt klart min dator och är i BIOS hur kommer jag in till själva desktopen?

Permalänk

Har nu byggt klart min dator och är i BIOS hur kommer jag in till själva desktopen?

Hej, har nyss blivit klar med datorbygget och är nu i BIOS, har ingen Windows köpt eller något och undrar hur jag kommer ut härifrån och in på skrivbordet? Hamnar bara i BIOS varje gång jag startar den, behöver jag Windows eller? Isåfall hur får jag in de i drivers utan USB sticka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan12316:

Hej, har nyss blivit klar med datorbygget och är nu i BIOS, har ingen Windows köpt eller något och undrar hur jag kommer ut härifrån och in på skrivbordet? Hamnar bara i BIOS varje gång jag startar den, behöver jag Windows eller? Isåfall hur får jag in de i drivers utan USB sticka?<Uppladdad bildlänk>

Har du inte Windows installerat så kommer du inte vidare. Du måste köpa Windows ladda ner det på en usb sticka och starta installationen via usb.

Permalänk
Medlem

Ja, du behöver ett operativsystem. Antingen windows eller Linux t.ex. och de installeras med en USB-sticka oftast men går även att installera med en CD-rom.
Det du behöver göra är att skaffa dig en USB-sticka på minst 8GB. Och sen ladda ner Windows, eller Linux som är gratis (t.ex. Linux Mint Dessa är en sk "ISO-fil" som du för över till stickan och startar med den.

Jag rekommenderar att i en annan dator ladda ner och installera ett program som heter Ventoy" i USB-stickan, sen kan du bara kopiera över ISO-filen som innehåller operativsystemet. När du sen startar med USB-stickan så väljer du att starta ISO-filen som tar dig genom installationen.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Nej, man måste inte köpa Windows för att skapa installationsmedia eller för att installera. Däremot för att aktivera, men det kan man göra senare.

Däremot behöver man en annan dator för att ladda ner media och ett USB-minne att lägga installationsmedia på. Installationsmediat innehåller de drivrutiner som behövs för att installera, men sedan kan man behöva instllera bättre drivrutiner manuellt.

Windows 10
Windows 11
Debian Testing

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Ja, du behöver ett operativsystem. Antingen windows eller Linux t.ex. och de installeras med en USB-sticka oftast men går även att installera med en CD-rom.
Det du behöver göra är att skaffa dig en USB-sticka på minst 8GB. Och sen ladda ner Windows, eller Linux som är gratis (t.ex. Linux Mint Dessa är en sk "ISO-fil" som du för över till stickan och startar med den.

Jag rekommenderar att i en annan dator ladda ner och installera ett program som heter Ventoy" i USB-stickan, sen kan du bara kopiera över ISO-filen som innehåller operativsystemet. När du sen startar med USB-stickan så väljer du att starta ISO-filen som tar dig genom installationen.

Okej får kika på det imorgon👍🏼

Permalänk
Skrivet av KAD:

Nej, man måste inte köpa Windows för att skapa installationsmedia eller för att installera. Däremot för att aktivera, men det kan man göra senare.

Däremot behöver man en annan dator för att ladda ner media och ett USB-minne att lägga installationsmedia på. Installationsmediat innehåller de drivrutiner som behövs för att installera, men sedan kan man behöva instllera bättre drivrutiner manuellt.

Windows 10
Windows 11
Debian Testing

Alright tack