Qualcomm bakar in digitalt simkort i processorn

Permalänk
Medlem

Det påminner om dem första mobiltelefoner som hade pålödt som kort som man inte kunde byta.
En mobil =ett telefonnummer
Vill du byta nummret, får du byta telefonen. Så var det.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

hur fan ska man göra när man åker utomlands och behöver köra lokalt abonnemang? Köpa en ny telefon I guess...

Fördelen med att ha en elektronisk nyckel på gissningsvis ett par KB i moderna telefoner är att du har plats för flera stycken. Hur många är troligen upp till hur giriga Qualcomm är kontra hur snål din mobiltillverkare är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av first:

Nu tror jag du misstar dig. Menar du inte göd?

Kan det vara så jävligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Fördelen med att ha en elektronisk nyckel på gissningsvis ett par KB i moderna telefoner är att du har plats för flera stycken. Hur många är troligen upp till hur giriga Qualcomm är kontra hur snål din mobiltillverkare är.

Det kräver ju att kontantkorten försvinner i nuvarande form, lär ta tid.

Fast det vore ju nice att slippa ha telefonen på semestern. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Digitalt SIM eller e-SIM har sin plats, den för också med sig stora begränsningar.

Blir t.ex. jobbigt att byta operatör då det finns garanterad downtime och strul mellan operatörerna och hur fan ska man göra när man åker utomlands och behöver köra lokalt abonnemang? Köpa en ny telefon I guess...

Dom flesta mobiler har ju enten sim+esim eller 2 esim platser. T.ex på iphone kan du ha 8 esimkort sparade, och två igång samtidig (dubbla esim)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Så som jag förstår e-sim så tycker jag konceptet verkar suga något fruktansvärt. Man behöver skanna en QR-kod, sedan göra någon slags kommunikation över internet,

Inte helt sant, man kan aktivera innan man åker t.ex, mycket mer smidig enn att leta simkort i utlandet. T.ex i höst köpte jag en månad frisurf av Tmobile i usa via deras app och aktiverade denna på arlanda vid gaten. QR kod er nått man anvender hos vissa bara, andra har helautomagiska installs via apps etc,.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Det kräver ju att kontantkorten försvinner i nuvarande form, lär ta tid.

Fast det vore ju nice att slippa ha telefonen på semestern. 😊

Ser inte varför det skulle vara svårt att få kontantkort i eSIM-format. Söker man på prepaid eSIM får man åtminstone rejält med träffar från olika länder.

Permalänk
Medlem

Har dubbla fysiska sim-kort och ser inte poängen med varken e- eller i-sim, så jag kommer bli en very late adopter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fysiska SIM-kort har ju sin fördel, t.ex. för att hotswappa telefonnummer utan att behöva gå genom operatörens process att fixa eSIM (vilket händer med tjänstemobiler en hel del.) Men för en privat användare med endast en enhet/nummer så är det nog inget huvudbry.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Så som jag förstår e-sim så tycker jag konceptet verkar suga något fruktansvärt. Man behöver skanna en QR-kod, sedan göra någon slags kommunikation över internet, och först därefter kan man börja använda mobiltelefonnätet med det nya "e-sim"-kortet. Om jag förstått det rätt är det ju helt idiotiskt. När man kommer till ett nytt land och vill skaffa ett nytt kort behöver man alltså först leta upp någon som säljer e-sim/qr-kod, sedan koppla upp sig med WiFi eller roama på sitt gamla kort för att få igång det nya, och slutligen kan man börja använda det nya. Att de inte kunde fixat så att man istället får lite länkar med erbjundanden via SMS, surfar på teleoperatörernas hemsidor, och slutligen klickar "köp" och skriver in betalkortuppgifter eller använder mobiltelefontillverkarens betalningsmetod (t ex Apple Pay / Samsung Pay) för att skaffa ett nytt "e-sim"/"i-sim"/whatever är obegripligt.

Så som e-sim fungerar idag är det i princip osmidigare än vanliga fysiska sim-kort. Enda vinsten är att man inte behöver något specialverktyg för att öppna korthållaren...

Så förhoppningsvis innebär "i-sim" något i stil med det jag skrev.

Lär finnas på flygplatserna (eller direkt hemifrån)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Liknande argument sa folk om allt möjligt förr som som köpa spel, musik, hyra film etc. Det är så mycket enklare att göra i en fysisk butik än att göra på på nätet.

Ja, och hur slutade det? Att folk är de facto låsta till en handfull tjänster/tillverkare och att dess ägare gör absurda vinster. Nu är väl detta inte kritik mot esim i första läget, utan mer mot det som kallas vertikal integrering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Lär finnas på flygplatserna (eller direkt hemifrån)

Ja eSIM är betydligt smidigare när man ska ut och resa. Man kan i lugn och ro hemma beställa och förbereda och direkt man slår av flygplansläget är man klar och kan ringa på det nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad är poängen med iSim då? Det framgår inte i artikeln

Vet inte om artikeln uppdaterades med den infon vid ett senare tillfälle med den infon. Men det är för att spara plats. Ett mindre chip att placera på kortet + de omgivande komponenterna som behövs (kondingar, någon resistor) samt mindre traces som behöver dras genom kortet. Kan även tänka mig att det kan bli en liten kostnadsbesparing och energibesparing. Trenden inom all elektronik går mer och mer mot att integrera funktioner i ICs istället för att göra det med diskreta komponenter. Det går att göra saker så mycket mindre, billigare och robustare genom att bygga in funktioner i kisel

Skrivet av Fenrisulvfan:

Klart man vill ha bort möjligheten att byta SIM-kort, det gör det ju mycket svårare att byta operatör och lättare att låsa hela telefonen. Att byta telefonnummer kommer nog omöjliggöras också i framtiden, klart det ska vara låst till ditt personnummer så att allsköns idioter kan störa dig bäst dom vill(när dom vill), samtidigt måste du ha din telefon påslagen, annars är du kriminell.
Lika bra att operera in telefonen i din hjärna vid födsel, så att alla kan störa dig inne i ditt eget huvud när helst dom behagar.
Egna tankar blir en lyx få förunnat.

Fast, möjligheten att låsa ner en telefon fanns ju med vanliga SIM kort med. Visst, du kunde byta kortet men det funkade inte utan att din leverantör låste upp den. Om något så blir det ju lättare på olåsta telefoner när det går att göra med en app eller (framöver) troligvis genom operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Det måste väl vara en miljömässig vinst att slippa producera och distribuera simkort kors och tvärs planeten hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Telefonen rapporterar väl fortfarande IMEI till operatören som används. Med tanke på all massövervakning som sker nu för tiden så borde farbror blå borde lätt kunna gå ut till alla operatörer och be dem leta efter detta IMEI nummer i loggarna.

Korrekt.
Om du blir av med telefonen och stöldanmäler den så kan operatören spärra IMEI och då går inte telefonen att använda någonstans i något nät som är kopplat till tjänsten för detta. Det betyder att en telefon blir omöjlig att använda i i stort sett alla mobilnät i världen om man spärrar IMEI koden.
Dock går det att spoofa IMEI och få telefonen att presentera en annan IMEI för att gå runt det men det är inget som gemene man har kunskap och verktyg för att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Så som jag förstår e-sim så tycker jag konceptet verkar suga något fruktansvärt. Man behöver skanna en QR-kod, sedan göra någon slags kommunikation över internet, och först därefter kan man börja använda mobiltelefonnätet med det nya "e-sim"-kortet. Om jag förstått det rätt är det ju helt idiotiskt. När man kommer till ett nytt land och vill skaffa ett nytt kort behöver man alltså först leta upp någon som säljer e-sim/qr-kod, sedan koppla upp sig med WiFi eller roama på sitt gamla kort för att få igång det nya, och slutligen kan man börja använda det nya. Att de inte kunde fixat så att man istället får lite länkar med erbjundanden via SMS, surfar på teleoperatörernas hemsidor, och slutligen klickar "köp" och skriver in betalkortuppgifter eller använder mobiltelefontillverkarens betalningsmetod (t ex Apple Pay / Samsung Pay) för att skaffa ett nytt "e-sim"/"i-sim"/whatever är obegripligt.

Så som e-sim fungerar idag är det i princip osmidigare än vanliga fysiska sim-kort. Enda vinsten är att man inte behöver något specialverktyg för att öppna korthållaren...

Så förhoppningsvis innebär "i-sim" något i stil med det jag skrev.

Nja. Riktigt så jobbigt är det inte.
Om du är i landet och den operatörens nät finns tillgängligt så skall du inte behöva koppling till Wifi eller något annat. Den ska kunna hämta ett e-SIM med hjälp av QR koden. Dvs skillnaden mot att ha ett fysiskt SIM blir att du inte måste ha med dig det lilla specialverktyget för att öppna SIM kortshållaren för att upptäcka att du ju har nanosim och det SIM du fick är microsim och därmed inte får plats.

Dvs det är inte ett dugg mer komplicerat än att få tag på ett fysiskt SIM kort. Med skillnaden att ett e-SIM kan du få tag på vartifrån som helst. Du kan teoretiskt sett gå in på hemsidan hos en operatör och välja att du vill ha e-SIM och få upp en QR-kod och så hämtar telefonen det och du är uppe inom någon minut istället för att vänta några dagar på att ett SIM kort kommer med posten.

en annan skillnad är exempelvis för smartklockor. När jag aktiverade min smartklocka så frågade den om jag ville ha ett E-SIM till den för att vara oberoende av telefonen. Jag klickade ja och den informerade om att det kostar någon tia i månaden varefter jag godkände och vips var klockan kopplad mot mobilnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Nja. Riktigt så jobbigt är det inte.
Om du är i landet och den operatörens nät finns tillgängligt så skall du inte behöva koppling till Wifi eller något annat. Den ska kunna hämta ett e-SIM med hjälp av QR koden. Dvs skillnaden mot att ha ett fysiskt SIM blir att du inte måste ha med dig det lilla specialverktyget för att öppna SIM kortshållaren för att upptäcka att du ju har nanosim och det SIM du fick är microsim och därmed inte får plats.

När jag har aktiverat eSIM här i Sverige så har telefonen krävt Wi-Fi för att kunna hämta hem eSIM:et.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Telefonen rapporterar väl fortfarande IMEI till operatören som används. Med tanke på all massövervakning som sker nu för tiden så borde farbror blå borde lätt kunna gå ut till alla operatörer och be dem leta efter detta IMEI nummer i loggarna.

Tror en av problematiken med detta är att det nog är väldigt få som känner till det och därmed sparar sin IMEI-kod någonstans. Nu bör det ju visserligen gå att koppla ihop senast använd IMEI-kod för ett specifikt telefonnummer men tror att GDPR har strulat till den möjligheten rejält hos de flesta operatörer, vilket gör att det kan ta tid att få ut de uppgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Tror en av problematiken med detta är att det nog är väldigt få som känner till det och därmed sparar sin IMEI-kod någonstans. Nu bör det ju visserligen gå att koppla ihop senast använd IMEI-kod för ett specifikt telefonnummer men tror att GDPR har strulat till den möjligheten rejält hos de flesta operatörer, vilket gör att det kan ta tid att få ut de uppgifterna.

Nja. Operatören kan ta fram uppgift om vilken IMEI som telefonen hade som du senast använde ditt SIM i.
Dvs så länge som du klarar av att komma ihåg ditt telefonnummer så kan dom plocka fram IMEI.
Dessutom har det åtminstone tidigare funnits möjlighet att registrera sitt IMEI hos operatören så att dom är säkra på att ha det.
Teoretiskt sett kan du ju råka ut för att någon plockat ut SIM kortet och stoppat det i en annan telefon som då blir låst om du tagit bort kravet på pinkod.

Men generellt så har dom uppgifterna i sina system och kan plocka fram dom under förutsättning att du kan identifiera dig.
Men däri ligger ju problemet. Numera krävs ju att man identifierar sig med Bank ID vid telefonkontakt vilket ju inte går om telefonen är stulen. så då måste man till en butik för att kunna identifiera sig med sin vanliga legitimation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När jag har aktiverat eSIM här i Sverige så har telefonen krävt Wi-Fi för att kunna hämta hem eSIM:et.

Det är på sätt och vis korrekt. En del operatörer kräver att man har uppkoppling via Wifi eller ett annat SIM för att kunna hämta hem e-SIM. Men det är fullt möjligt att låta telefonen ha tillräcklig uppkoppling för att kunna hämta e-SIM även utan det.
Vissa operatörer gör det såvitt jag vet.
Det är ju samma funktionalitet som tillåter att man ringer 112 även om den operatör du har abonnemang hos inte har täckning där du är men någon annan operatör har täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Det är på sätt och vis korrekt. En del operatörer kräver att man har uppkoppling via Wifi eller ett annat SIM för att kunna hämta hem e-SIM. Men det är fullt möjligt att låta telefonen ha tillräcklig uppkoppling för att kunna hämta e-SIM även utan det.
Vissa operatörer gör det såvitt jag vet.
Det är ju samma funktionalitet som tillåter att man ringer 112 även om den operatör du har abonnemang hos inte har täckning där du är men någon annan operatör har täckning.

Fast telefonen vet inte om vilken operatör jag tänker aktivera. Behöver ansluta till Wi-Fi innan jag ens får skanna QR-koden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ser inte varför det skulle vara svårt att få kontantkort i eSIM-format. Söker man på prepaid eSIM får man åtminstone rejält med träffar från olika länder.

Det är nog inte svårt men för 99,99% som inte är tekniska lär det dröja ett tag.
Det är inte alltid helt oproblematiskt att installera e-sim när man redan har ett sedan innan i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad är poängen med iSim då? Det framgår inte i artikeln

Målet med esim/isim är att du inte ska kunna återförsälja din aktiverade apparat utan måste köpa en ny.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.