Nvidia kovänder – säljer Founders Edition till riktpris i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Håller med! Fast gräns på politiskt uttalande, är anarkist så men detta är en tekniksite att diskutera teknik kontra samhälle osv borde finnas här men ren politik ej inte personlig kritik mvh arne

Ja det var inte meningen att göra politik av det. Ville bara visa på det dumma med ett "det kunde vara värre" - resonemang när smärtgränsen redan passerats för länge sedan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jo, jag har sagt det flera gånger förut. Jag gissar att Nvidia är en sponsor till Sweclockers. Det är därför som det ibland finns sju åtta artiklar på första sidan. Kanske snart dags att sätta en "sponsrat av"-banner på artiklar rörande Nvidia?

Är inget fel med att Nvidia sponsrar, men kanske den objektiva trovärdighet får sig en törn. Det är rätt tradigt att läsa om Nvidia hela tiden också. Läser av den anledningen inte några nyheter knappt längre.

Uppföljningsfråga: är du sponsrad av någon folieleverantör eller är du öppen för ett förutsättningslöst möte?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fast 3080 har aldrig varit nere på msrp mer än vid sällsynta tillfällen.

Nej om du läser så tycker jag att 999$ är vad 4080 borde ligga på för att vara ”rimligt”.

Då är ändå 4080 på en mindre krets, det är 4090 som är den kretsmässiga efterföljaren till 3080(som har samma krets som 3090)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nu börjar dom bli desperata att kränga sina 16000kr kort som inte borde kosta mer än 8000kr max. Det ska bli roligt att se när deras nästakommande kvartalsrapporter trillar in, Jensen får nog välja en billigare läderjacka efter det. Patetiskt och desperat av Nvidia. Hoppas alla håller i plånboken och inte köper dessa sjukt prissatta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Då är ändå 4080 på en mindre krets, det är 4090 som är den kretsmässiga efterföljaren till 3080(som har samma krets som 3090)

Fast prestandahoppet mellan korten har vad jag vet aldrig varit större.

Att som ovan(nedan dig) tycka att 8000kr vore rimligt eller ett msrp på 600$ för ett 4080 är ju inte rimligt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

köpt stock kylare ifrån Nvidia tre gånger i mitt liv, samtliga överhettades eller behövde någon form av mod för klara att pressas till max. Sen vad det gäller RGB så är det första jag gör när jag köper ett kort antingen drar ut sladden eller stänger av RGB i mjukvaran, jag föredrar mindre lullul men ett kort som går att pressa och som inte låter som en turbin.

Tror lustigt nog inte jag haft några stock coolers från nvidia i modern tid, Alltid fått känslan av att det är fine-ish om man håller sig till xx70 kort eller nedåt men inte på toppkorten. Hade svårt att hålla 3090 under kontroll med ROG Strix kylare liksom, FE versionen hade väl inte ens kylning för de VRAM-chip som satt på baksidan vad jag förstod, kaos.
Alltid vart en fan av mer industriell eller workhorse aesthetic, snyggast korten jag haft (enligt mig) är Vega 64 referens, EVGA 1080Ti SC2 Black och EVGA 8800GTS 320 KO ACS3.
Kommer sakna EVGA, det är säkert.

Tröstpris får 9800GX2 som hade vart snyggt om jag fått tag i det i någon annan version än det med asfula trycket på:

Om det inte är industrial look så får det hellre vara ratrig med allting maximalt fult:

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Edd1e:

Jag har aldrig haft problem med reklamationer med någon annan återförsäljare än Proshop. Byggt en hel del genom åren åt bekanta och bekantas bekanta från alla större ÅF's. Hade ett mardrömsärende med ett 5700/XT som ... Nje, aldrig mer. Rekommenderar alla som jag ska bygga åt att ta annan leverantör även om det skiljer någon hundralapp.

Okej tråkigt att det varit din erfarenhet. Står det något om i deras köpvillkor om att de inte följer svensk lag eller kan de göra hur de vill oavsett? Vägrade de dig en reklamtion eller ångerköp?

Permalänk
Medlem

Sedan kommer väll 4090 Ti snart och trycker ned priserna på 80 och 90 lite närmare där de borde ligga. 4k serien börjar kännas gammal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Jag har aldrig haft problem med reklamationer med någon annan återförsäljare än Proshop. Byggt en hel del genom åren åt bekanta och bekantas bekanta från alla större ÅF's. Hade ett mardrömsärende med ett 5700/XT som ... Nje, aldrig mer. Rekommenderar alla som jag ska bygga åt att ta annan leverantör även om det skiljer någon hundralapp.

Kan du utveckla vad det var för problem som gjorde proshop såpass bedrövliga? Intressant o höra.

OnT så tycker jag det är bra att möjligheten att köpa FE finns iaf. Den nyare varianten av kylning ska vara rätt så OK och nice design utseende.

Om priserna håller sig eller ej är väl en annan fråga

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Finns det minst två partnerkort hos återförsäljare som är väsentligt dyrare än FE? Utan att söka fram konkreta exempel så är jag ändå fullkomligt övertygad om att så är fallet, och isf är det ju påståendet iaf inte direkt felaktigt.

Sedan kan jag tycka att det är ett påstående som är förhållandevis meningslöst; det är en mening som känns som att den försöker låta viktig men inte säger särskilt mycket i praktiken.

Jag vet inte om det senare är det du egentligen avser, men mothuggen du fått handlar väl främst just om att det låter som att du menar att det är ett felaktigt påstående, vilket inte jag heller köper att det skulle vara.

Du kan kolla själv:

https://komponentkoll.se/komponenter/grafikkort

Om du själv ska jämföra ett FE kort mot t.ex asus tuf eller strix kortet, vilket väljer du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Sedan kommer väll 4090 Ti snart och trycker ned priserna på 80 och 90 lite närmare där de borde ligga. 4k serien börjar kännas gammal...

Inte om Jensen får bestämma "Pay more, get more", sänka priser vill han inte, så om 4090 ligger runt 22000:- så landar väl ti på 26000:-

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Min första tanke var "går försäljningen så dåligt"

Permalänk
Medlem

lite jä_ _ _! sent med detta nu Nvidia. Vart var ni när jag ville ha ett i Sverige vid lanserings dagen. Jo ingenstans och det blev ett Asus 4090 Oc istället. Men kul för den som skall köpa nu.

Vilket skämt Nvidia och ingen bra sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jo, jag har sagt det flera gånger förut. Jag gissar att Nvidia är en sponsor till Sweclockers. Det är därför som det ibland finns sju åtta artiklar på första sidan. Kanske snart dags att sätta en "sponsrat av"-banner på artiklar rörande Nvidia?

Är inget fel med att Nvidia sponsrar, men kanske den objektiva trovärdighet får sig en törn. Det är rätt tradigt att läsa om Nvidia hela tiden också. Läser av den anledningen inte några nyheter knappt längre.

Om det ändå var så väl, det hade i alla fall varit lite spännande.

Tror bara man använder lite smått provocerande påståenden etc för att generera klick. Funkar ju tyvärr väldigt bra. 130+ kommentarer om en intet nyhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Du kan kolla själv:

https://komponentkoll.se/komponenter/grafikkort

Om du själv ska jämföra ett FE kort mot t.ex asus tuf eller strix kortet, vilket väljer du då?

Jag förväntar mig att FE lär vara närmare TUF än STRIX (baserat på antaganden snarare än några djupare efterforskningar, visserligen, men känns inte som att det lär vara särskilt kontroversiellt?).

Ser dock inte riktigt vad poängen är? Jag känner fortfarande att slutsatsen blir att påståendet du klagade på snarast är "nästan innehållslöst" snarare än att det är fel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag förväntar mig att FE lär vara närmare TUF än STRIX (baserat på antaganden snarare än några djupare efterforskningar, visserligen, men känns inte som att det lär vara särskilt kontroversiellt?).

Ser dock inte riktigt vad poängen är? Jag känner fortfarande att slutsatsen blir att påståendet du klagade på snarast är "nästan innehållslöst" snarare än att det är fel.

Är FE närmare tuf liknande 4080 kort, så är FE ungefär lika dyrt eller kanske 1000 spänn billigare (än kort som i många fall iaf är tänkta att vara bättre än FE)

Så låt oss säga 5-10 % billigare. Sen får du själv välja hur mycket du vill argumentera emot bara för sakens skull - det kanske är vad du definierar som ett väsentligt mycket lägre pris och värt en hel artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

MSRP för 4080 är ju 1199 USD, så 8000 kr är absolut önsketänkande.

exakt, det var det jag menade
Att jag inte har koll på den här serien utan tänkte att det var som förra

(att jag är fast i förra året*)

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Är FE närmare tuf liknande 4080 kort, så är FE ungefär lika dyrt eller kanske 1000 spänn billigare (än kort som i många fall iaf är tänkta att vara bättre än FE)

Så låt oss säga 5-10 % billigare. Sen får du själv välja hur mycket du vill argumentera emot bara för sakens skull - det kanske är vad du definierar som ett väsentligt mycket lägre pris och värt en hel artikel.

Det jag säger är väl i grund och botten att det du argumenterar emot är något som inte står i artikeln.

Det du "läst mellan raderna" (eller vad man nu vill tolka det som) hade varit mer intressant än det som stod i artikeln... men nu stod det ju inte där, så det blir lite konstigt att klaga på det...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av DasIch:

En Tesla för 200 000Kr hade varit fullt rimligt om inte politiker och riksbanker urholkat pengars värde. Det förefaller därmed både rimligt och verklighetsförankrat att vara förbannad på situationen.

Japp, fattiga människor skulle aldrig ha fått låna. Det är väl ungefär det alla kriser brukar koka ner till?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Om dom nu ändå släpper 4080 o 4090 fe modellerna kan dom ju släppa 4070 ti också än o hålla tillbaka de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Om dom nu ändå släpper 4080 o 4090 fe modellerna kan dom ju släppa 4070 ti också än o hålla tillbaka de

Det finns ingen FE-modell av 4070 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Tröttnar ni aldrig gnälla på priset? Ingen mänsklig rättighet o köpa de dyraste grafikkortet, fan köp en begagnad speldator o njut av alla roliga spel.

När många klagar på en produkts pris , så påverkar det folk och vad de köper. Om alla sagt att priset är jättebra på en produkt, så hade troligen mer folk köpt varan, istället för att vackla . Bara se på tipstråden här på sweclockers! Detta påverkar också priset ifall tillräckligt många säger vad de tycker och tänker om varan och priset. Så ju mer som klagar överallt i världen, ju mindre kort kommer aktörerna sälja. Givetvis finns det dom som allrid köper varan oavsett, men den stora massan är påverkningsbar.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

Detta är sant!

Problemet är att både Nvidia och AMD försöker sig på att bara producera entusiastkort 2023 4070ti/4080/4090, RX7900XT/XTX är inte kort för 1080p budgetbygge utan för de som söker 1440p-4k med hög FPS!

Det är en stor avsaknad på kort som presterar väl men inte kostar mer än 3-7 tusen! Det är där de flesta vanliga konsumenterna känner sig nöjda med prissättningen!
Det är svårt att motivera folk att betala 10k plus för GPU när ett ps5 för 7k presterar grymt utan att behöva köpa skärm, tillbehör och resterande dator för att matcha dessa korten!

Ja, de tjänar väl bäst på de dyrare korten. Kanske kan man inte massproducera de sämre korten lika billigt, då teknologin inte utvecklas lika snabbt 0.1nm/1 ångström noder är ju vägs ände om inte något nytt genombrott görs.

Jag antar det är lite samma effekt som när ett föremål närmar sig ljusets hastighet, så bromsas det in eftersom det ökar i massa.

I chiputveckling lägger man ju ihop fler kärnor och mer cache.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har inte hållt mig så uppdaterad efter att det verkade som att var och vartannat brann upp. Är dom brandsäkrade vid det här laget eller är situationen densamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det jag säger är väl i grund och botten att det du argumenterar emot är något som inte står i artikeln.

Det du "läst mellan raderna" (eller vad man nu vill tolka det som) hade varit mer intressant än det som stod i artikeln... men nu stod det ju inte där, så det blir lite konstigt att klaga på det...

Jag tror vi förstår varandra mycket väl.

Din poäng är att det tekniskt sett faktiskt finns vattenkylda och fabriksöverklockade 4080 att köpa för 20+ tkr. Och skribenten sa faktiskt inte uttryckligen att det är gentemot ett sådant som FE kortet för ca 16 tkr är väsentligt mycket billigare.

Och min poäng är att din poäng är korkad och att man ska jämföra äpplen mot äpplen och päron mot päron.

*Här var jag onödigt otrevlig och jag ber om ursäkt för det. Men det känns lite som att du feltolkar mig med mening bara för att fortsätta argumentera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mh1st:

Har inte hållt mig så uppdaterad efter att det verkade som att var och vartannat brann upp. Är dom brandsäkrade vid det här laget eller är situationen densamma?

Vart och vartannat?

Några där man inte tryckt i kontakten ordentligt enligt det senaste.

Permalänk
Medlem

Nvidriga priser ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Nvidriga priser ...

Du får vara försiktig med vad du säger. Det finns folk här som tycker att man är en kommunist om man vill ha ett GPU för under 15k som inte är 7år gammal.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Glöm inte att Nvidia fortsatt stoltserar med en marginal på >60% i sin senaste rapport. Det finns m.a.o. gott om utrymme för att justera priserna - om de så vill. Men det vill de inte.

Det är bruttomarginalen och det är för hela verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Nja. Marginal och vinst är inte samma sak. Bruttomarginal är som regel den siffra ekonomerna tittar på och den berättar mycket mer än vad vinsten gör.

Fast nu skrev du väl

Skrivet av osgorth:

Glöm inte att Nvidia fortsatt stoltserar med en marginal på >60% i sin senaste rapport. Det finns m.a.o. gott om utrymme för att justera priserna - om de så vill. Men det vill de inte.

Du pekar alltså på bruttomarginalen och pratar om att dom har utrymme att justera sina priser, i den kontexten så är det ju faktiskt mer relevant att kolla på nettomarginalen. Bara för att man har hög bruttomarginal betyder ju inte det per automatik att man har marginal för att sänka priser utan att man börjar gå med förlust.

Med det sagt, så har nog Nvidia absolut utrymme att justera sina priser, nu hade dom ju faktiskt två rätt "dåliga" kvartal i år (i Q3 var bruttomarginalen under 50% på första gången på över 10år och vinstmarginalen nere på 11%!), men om man går efter senaste rapporten så ser dom iaf ut att vara tillbaka på banan i det avseendet. Nvidia sysslar inte heller bara med konsumentgrafikkort så siffrorna blir ju även lite väl breda kanske eftersom dom är för hela verksamheten, nu senast utgjorde ju gaming endast 1/3 av deras omsättning. Sen är det säkert så att man balanserar priser över olika segment för att landa rätt i the bottom line, men det gör det även lite mer komplicerat när man pratar om marginaler hit och dit när man syftar på specifika produkter.

Skrivet av osgorth:

Sen har de naturligtvis kostnader som måste täckas innan det blir vinst, men oavsett det så är 63.3% gross margin en rejält hög siffra som få bolag kan prestera.

Är väl dock inte så ovanligt i denna branchen, qualcomm, broadcom, Intel (ja innan senaste kvartalen) osv har också legat där mellan 50-65% som nvidia senaste tio åren. AMD är ju snart uppe och nosar på 50%, om det inte vore för kretsar till konsoller hade dom nog också vart uppe på 60% nu.