Permalänk
Medlem

Kompatibelt RAM + MB eller ej?

Hej!

Jag var inne på Inet ingår och köpte MB + CPU + RAM för att uppgradera min gamla dator.
Då det var länge sedan jag byggde dator passade jag på att fråga om kompatibilitet. Det visade sig att det MB & RAM jag reserverat hemifrån inte var kompatibela. Han hjälpte mig då matcha upp:
Gigabyte X670 AORUS ELITE AX (rev. 1.1)
32 GB G-skill F5-6000J3238F16GX2-TZ5N

Nu till det konstiga. Enligt moderkortets supportsida stöder det inte det RAM:et, utan endast 16GB "F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR".
Men enligt minneskortets tillverkare så stöder RAM:et (F5-6000J3238F16GX2-TZ5N, notera: inget R) mitt moderkort.
Sen verkar det som att enda skillnaden mellan F5-6000J3238F16GX2-TZ5N och F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR är RGB eller ej. Men är osäker på detta.

Bör jag höra av mig till Inet för ett RAM som stöds? Eller är detta bra? Kan boot:a normalt, men när jag försöker slå på EXPO så POST:ar inte datorn och jag får reset:a CMOS för att komma igång igen.

Permalänk
Medlem

Det som står i diverse supportlistor och liknande är inte vilka minnena som stöds, utan vilka minnen som är testade och bekräftade kompatibla. Den stora merparten andra minnen av rätt sort fungerar också alldeles utmärkt. Supportlistorna för moderkort uppdateras sällan efter att kortet är släppt, så nyare minnesmoduler finns inte med där oavsett om de fungerar eller inte.
Säger minnestillverkaren att minnet fungerar med moderkortet, så gör det högst troligt det.