Förbättra ljudupplevelsen med nätverkskabel för 16 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Förbättra ljudupplevelsen med nätverkskabel för 16 000 kronor

Audioquest nya nätverkskabel sägs förbättra ljudupplevelsen med obefintlig distorsion för nätta 1 250 USD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yeah, right...

Permalänk
Avstängd

Ett företag som borde hamna i konkurs

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hur en branch som är så full med rena scams kan existera kommer jag aldrig förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Hur en branch som är så full med rena scams kan existera kommer jag aldrig förstå.

There is a sucker born every minute ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem

Jag missbrukade rs232-kablage en gång för att dra analogt ljud genom befintlig cat5e-installation, lät fint.

Är audioquest-kabeln kompatibel med analogt ljud över TP?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

hahaha , det är såhär man gör pengar

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

"hostskitsnackhost"

Permalänk

Jag har även testat liknande kabel när jag utvecklar.
Och har kommit fram till att med en dyr exklusiv nätverkskabel så kodar man mycket bättre. Det blir mindre buggar i ens kod, koden får bättre prestanda och blir mer lättläst.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur ofta störningar gör att data förvrängs, men error control coding och hash existerar ju redan haha...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Påminner om hetsen kring "supra-kablar" eller vad det kallades runt 2000-talet.

I vissa miljöer kanske det kan vara befogat, samt lite mer förstående när det är analoga kablar men, nja.
Hade någon bekant som la ofantliga summor på kablar för att få bättre bild och ljud.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Äntligen, exakt vad jag behöver för att kunna höra varenda steg fienden tar i CSGO. Nu kommer jag äntligen kunna lokalisera vart stegen kommer ifrån!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Inte för att göra mig ovän med alla sweclockers audiofiler. Men fy vad det finns mycket kvacksalvare och bluff inom just denna del av marknaden... det fortsätter ju komma så någon måste ju gå på det och köpa skräpet?

Speciella Switchar, routrar, hdmi-kablar, sand i högtalatstativen och annat skräp ska likt teknikvärdens Homeopati som rättfärdiga sin existens via tomma och overiferbara påståenden. ....pust.. sorry blev mer rant än vad jag tänkte mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Påminner om hetsen kring "supra-kablar" eller vad det kallades runt 2000-talet.

I vissa miljöer kanske det kan vara befogat, samt lite mer förstående när det är analoga kablar men, nja.
Hade någon bekant som la ofantliga summor på kablar för att få bättre bild och ljud.

Supra finns fortfarande kvar! Jag köpte analoga Supra-kablar för strax under 40kr/metern förra veckan. Så, det måste inte innebära ”scam”.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Påminner om hetsen kring "supra-kablar" eller vad det kallades runt 2000-talet.

I vissa miljöer kanske det kan vara befogat, samt lite mer förstående när det är analoga kablar men, nja.
Hade någon bekant som la ofantliga summor på kablar för att få bättre bild och ljud.

Tror du menar "monster", Supra gör jättefina kvalitetskablar som visserligen kostar lite mer men man betalar för att dom är mekaniskt välgjorda.

Jag tycker audiofiler har sköna diskussioner. Dom kan diskutera vilken MP3 som låter bäst, den som streamas från nätet eller USB-sticka. Det är bäst att inte lägga sig i men det är lite popcorn-time.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Inte för att göra mig ovän med alla sweclockers audiofiler. Men fy vad det finns mycket kvacksalvare och bluff inom just denna del av marknaden... det fortsätter ju komma så någon måste ju gå på det och köpa skräpet?

Speciella Switchar, routrar, hdmi-kablar, sand i högtalatstativen och annat skräp ska likt teknikvärdens Homeopati som rättfärdiga sin existens via tomma och overiferbara påståenden. ....pust.. sorry blev mer rant än vad jag tänkte mig...

Är ju en scen men mycket pengar, många "välstående" som älskar ljud bild men inte har koll på hur tekniken fungerar som gärna betalar så är inte så konstigt att det fortsätter komma skit..
Det drabbar nog generellt ingen som inte klarar sig utan de pengarna Får hoppas det inte är nån vanlig datapata där ute som lägger hela lönen på kaglage bara

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Alltså, det kan ju finnas en viss poäng med högre kabelkvalitet osv över mycket långa avstånd, särskilt när man pratar analogt, men det här känns lite som samma klass som att Svensson köper en "trippelsköldad guldkabel" för halvmetern mellan sin Onkyo och TVn.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Äntligen, exakt vad jag behöver för att kunna höra varenda steg fienden tar i CSGO. Nu kommer jag äntligen kunna lokalisera vart stegen kommer ifrån!

Inte bara det. Du kommer höra om de är låghalta också.

Permalänk
Medlem

😂

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se deras ansvariga göra ett blindtest där de måste skilja mellan sina kablar och såna som kostar en bråkdel så mycket.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Hahaha lysande.
Hej, är du så dum att det gör ont i din plånbok?? Låt oss hjälpa dig, köp vår kabel 😂

När det kommer till kablar och kvalitet så är det INTE ljudet som menas.
Hur vänlig är den mot att den böjs tex?
Hur bra material har den osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Entusiast

Kan man köpa den i ett paket med hjulen till Mac-datorn samt det där skrivbordet som var nyhet häromveckan?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DooL3Y:

Inte för att göra mig ovän med alla sweclockers audiofiler. Men fy vad det finns mycket kvacksalvare och bluff inom just denna del av marknaden... det fortsätter ju komma så någon måste ju gå på det och köpa skräpet?

Speciella Switchar, routrar, hdmi-kablar, sand i högtalatstativen och annat skräp ska likt teknikvärdens Homeopati som rättfärdiga sin existens via tomma och overiferbara påståenden. ....pust.. sorry blev mer rant än vad jag tänkte mig...

Tror att alla audiofiler med en hjärna håller med dig.

Själv kallar jag mig inte audiofil, men i relativa termer kanske jag är det. Det är alltid jag som klagar på att folk har sin mikrofon inställd på 3 000 % gain eller låter som att de har ringt in för att de kör Bluetooth, medan andra säger att det låter bra, inte spelar någon roll osv. Och många tycker väl att jag är galen som har lagt 15 000 kr på min ljudsetup till datorn.

Så som någon som finner glädje i själva upplevelsen av bra ljud kan jag säga att jag fullständigt tappar hoppet om mänskligheten när jag läser om alla dessa digitala kablar som kostar ~100 gånger så mycket som de borde, och uppenbarligen ändå säljs eftersom de annars inte skulle marknadsföras.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

hahaha de e ju fantastiskt att dem ens orkar....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Zpnk:

Kan man köpa den i ett paket med hjulen till Mac-datorn samt det där skrivbordet som var nyhet häromveckan?

Självklart! Jag fixar till ett förmånligt pris, kan slänga in den här SSD:n på köpet också. Bara 100 lakan, det är en bra deal, jag lovar. Tyvärr har min telefon stukat foten och Swish funkar inte, så som du kanske förstår kan jag endast ta betalning i kontanter.

Permalänk
Medlem

Varför har industrin fått hålla på med sådan här skit så väldigt länge? Vad jag vet så har vi väldigt avancerad utrustning för att testa olika aspekter av just ljud. Borde väl räcka att det görs oberoende vetenskapliga tester för att visa de som går på det att de har blivit lurade? Och ja nu menar jag kategorin människor som inte begriper att nätverkskablar inte påverkar ljudet, och inte heller tror på en när man förklarar varför.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur man resonerar så borde ju kedjan inte vara starkare än sin svagaste länk...

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle lära sig sleeva kablar...

Permalänk
Medlem

Glöm inte byta s-ata kabel också, så inte den blir flaskhalsen i ljudet.

https://jcat.eu/product/reference-sata-cable/

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här med digitalt jitter som audiofiler klagar över är mycket intressant, för det ligger någonting i det rent teoretiskt, det går att mäta alltså. Men ingen vad jag förstår kan höra någon skillnad i ett blindtest. Jitter är i detta fall förändringar i klocksignalen på digitala pulser. Varje puls är inte exakt lika lång. Denna signalen går vad jag förstår rätt in i en DAC som omvandlar det till ljud. Att styra upp denna signalen så att pulserna blir exakt jämna i tidsrymd kan audiofiler iallafall betala gigantiska summor för. Vi pratar förstås mycket små felaktigheter som skall fixas för att det enligt dom skall låta "perfekt".

Jag sitter själv med ett flerårigt ganska stort projekt med en Rasberry Pi och Pi-kamera där jag tar 90 bilder i sekunden och behöver ha tidsstämpel på dessa väldigt, väldigt exakt. Problemet är att det är mycket jitter på tidsstämpeln från Raspberyn. Det är väldigt likt det jitter audiofiler vill ha fixat. Iallafall är jag ingen expert på området men det tog väl någon kväll att bygga ihop ett filter som jämnade ut tidsstämplarna så jittret försvann.

Det jag försöker säga är att det dom betalar tiotusentals kronor för, kan jag som "allmänt hygglig på diverse algoritmer" lösa på en kväll. Det är synd att jag inte är kvacksalvare.