Förbättra ljudupplevelsen med nätverkskabel för 16 000 kronor

Permalänk
Medlem

Hemmabio kan väl göra en test och se om de hör en förbättring av ljudet, om de gör det så får man fråga sig om det är så bra att det är värt alla pengarna. Men jag tror att du får ett bättre ljud om du investerar pengarna i ett par nya högtalare. Personligen så sparar jag till ett nytt grafikkort.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför har industrin fått hålla på med sådan här skit så väldigt länge? Vad jag vet så har vi väldigt avancerad utrustning för att testa olika aspekter av just ljud. Borde väl räcka att det görs oberoende vetenskapliga tester för att visa de som går på det att de har blivit lurade? Och ja nu menar jag kategorin människor som inte begriper att nätverkskablar inte påverkar ljudet, och inte heller tror på en när man förklarar varför.

I just detta fall har jag ingen aning om det påverkar ljudet på något sätt, och även om det skulle göra det lär det inte vara prisvärt för fem öre MEN som någon som varit inblandad i HiFi och även personligen träffat tillverkare av det som klassas som "dyrkabel" så har jag lärt mig att inte dissa ens de knasigaste "tweaksen", många gånger är de nåt på spåren men de har inte lyckats isolera varför något påverkar på ett visst sätt, så istället för korrekta tekniska beskrivningar blir det marknadsföringsbullshit istället.

Sen huruvida det är prisvärt är som vanligt en personlig åsikt, men min erfarenhet av de audiofilkonsumenter jag träffade var sällan att de köpte för att de var dyrt, tvärtom, de var kritiska och tog mycket längre på sig tid att testa något än gemene man, däremot kunde där lägga mer pengar (än gemene man) på något de tyckte gav för dem en tillräcklig förbättring, precis som vilken datorentusiast också skulle göra och säkerligen också möts av samma reaktion från "svensson".

Vad det gäller just testning av ljud så missar nog många att vi lyssnar med öronen som är människans "känsligaste" sinne men det öronen tar emot tolkas sen av hjärnan som också processar allt annat samtidigt, det gör det mycket svårare att lista ut vad och varför saker upplevs olika.
Vem ska betala för tester som ska bevisa att audiofiler blir lurade, och varför?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Inte för att göra mig ovän med alla sweclockers audiofiler. Men fy vad det finns mycket kvacksalvare och bluff inom just denna del av marknaden... det fortsätter ju komma så någon måste ju gå på det och köpa skräpet?

Speciella Switchar, routrar, hdmi-kablar, sand i högtalatstativen och annat skräp ska likt teknikvärdens Homeopati som rättfärdiga sin existens via tomma och overiferbara påståenden. ....pust.. sorry blev mer rant än vad jag tänkte mig...

Du måste ju förstå varför man stoppar sand i ett stativ? Ett ihåligt plåtchassi är mer resonant än ett sandfyllt och en högtalare skapar vibrationer som sprider sig? Är ju precis som ljuddämpning på ett datorchassi.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Tror du menar "monster", Supra gör jättefina kvalitetskablar som visserligen kostar lite mer men man betalar för att dom är mekaniskt välgjorda.

Jag tycker audiofiler har sköna diskussioner. Dom kan diskutera vilken MP3 som låter bäst, den som streamas från nätet eller USB-sticka. Det är bäst att inte lägga sig i men det är lite popcorn-time.

Var väl lite kontrovers med Supra HDMI-kablar i slutet av 00-talet. Hade en kompis som gått på snacket och köpte en HDMI-kabel på 2 meter för runt 1000kr, han vart lite besviken när han insåg att en Deltaco för 149 kr funkade lika bra.

Men ja Supra kvalar väl mer in i high end än rent scam, och för kablar på runt 10-15m är de väl helt okej i pris.

Permalänk
Medlem

Det är inte första april ännu!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Med falsk marknadsföring kan man sälja vad som helst till lättlurade. Kanske ger det en "booster" för ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Var väl lite kontrovers med Supra HDMI-kablar i slutet av 00-talet. Hade en kompis som gått på snacket och köpte en HDMI-kabel på 2 meter för runt 1000kr, han vart lite besviken när han insåg att en Deltaco för 149 kr funkade lika bra.

Men ja Supra kvalar väl mer in i high end än rent scam, och för kablar på runt 10-15m är de väl helt okej i pris.

Absolut, det är nog dumt att köpa en kabel för digitala signaler och tro att det låter eller ser annorlunda ut. Och om Supra har använt den typen av marknadsföring så är det fel. Men jag tycker deras kablar är bra till lagom pris, och då precis som du säger. De lite längre varianterna.

Undantag är optisk HDMI, det är väl utanför alla typer av specifiktion men behöver man lång HDMI så behöver man.. Här pratar vi att det är knappt att det fungerar och man måste köpa rätt, annars blir det ingen bild.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Nä väntar tills trådlöst.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Påminner om hetsen kring "supra-kablar" eller vad det kallades runt 2000-talet.

I vissa miljöer kanske det kan vara befogat, samt lite mer förstående när det är analoga kablar men, nja.
Hade någon bekant som la ofantliga summor på kablar för att få bättre bild och ljud.

Supra kablarna produceras söder om Ljungskile i Bohuslän och en HDMI kostar ca 750kr ( det är enligt min mening välgjorda kablar till rimligt pris) en Nordost Valhalla2 kostar ca 58450kr och det är inte deras dyraste serie som heter Odin där högtalakablarna kan kosta ca 1 miljon.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk

Hur kan kabeln förbättra ljudupplevelsen om det är 1:or och 0:or som skickas? Har den en inbyggd upsampler? En digital ljudkabel kan väl bara skicka <= 100% av all data?

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pjäxa:

I just detta fall har jag ingen aning om det påverkar ljudet på något sätt, och även om det skulle göra det lär det inte vara prisvärt för fem öre MEN som någon som varit inblandad i HiFi och även personligen träffat tillverkare av det som klassas som "dyrkabel" så har jag lärt mig att inte dissa ens de knasigaste "tweaksen", många gånger är de nåt på spåren men de har inte lyckats isolera varför något påverkar på ett visst sätt, så istället för korrekta tekniska beskrivningar blir det marknadsföringsbullshit istället.

Sen huruvida det är prisvärt är som vanligt en personlig åsikt, men min erfarenhet av de audiofilkonsumenter jag träffade var sällan att de köpte för att de var dyrt, tvärtom, de var kritiska och tog mycket längre på sig tid att testa något än gemene man, däremot kunde där lägga mer pengar (än gemene man) på något de tyckte gav för dem en tillräcklig förbättring, precis som vilken datorentusiast också skulle göra och säkerligen också möts av samma reaktion från "svensson".

Vad det gäller just testning av ljud så missar nog många att vi lyssnar med öronen som är människans "känsligaste" sinne men det öronen tar emot tolkas sen av hjärnan som också processar allt annat samtidigt, det gör det mycket svårare att lista ut vad och varför saker upplevs olika.
Vem ska betala för tester som ska bevisa att audiofiler blir lurade, och varför?

Finns redan flera som testar som asr. Och... Oavsett kabel så är den betydligt bättre än människans hörsel och högtalare oavsett prisklass.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Entusiast
Skrivet av landmarks:

Självklart! Jag fixar till ett förmånligt pris, kan slänga in den här SSD:n på köpet också. Bara 100 lakan, det är en bra deal, jag lovar. Tyvärr har min telefon stukat foten och Swish funkar inte, så som du kanske förstår kan jag endast ta betalning i kontanter.

Oj, låter nästan för bra för att vara sant... ska ringa banken och be de förbereda kontanter så kommer jag ner ASAP!

Permalänk
Medlem

Vem behöver fredagsunderhållning när vi har denna tråd

You've just opened the can of worms. Sånahär diskussioner brukar ju va ganska hätska i audiofil hörlurs entusiastforum, kan inte tänka mig det blir bättre här heller.

För att bidra nu något i tråden så är jag nog personligen ganska så kräsen av mig vad gäller ljud, har största delen av mitt liv spenderat en massa tid med testa olika hörlurar, Winamp plugins när jag var liten osv. Är lite musikalisk och spelat piano som hobby mm. Började kring år 2012 mastra nya producenters låtar i samband med musik promotande YouTube kanal och säkert tweakat och mastrat och så över 2000 låtar totalt sen dess så jag är van att analysera ljud och kan höra skillnader på väldigt små EQ justeringar och generellt vet ungefär vad som behöver justeras bara genom att lyssna på en låt.

Jag hör nog skillnad på kablar också MEN... skulle nog aldrig spendera över 1000 kr eller något sånt (nå möjligtvis en kort billigare silver stereo kabel på max 1.5 m men inte aktuellt idag) men byta en 100 kr kabel mot en annan 100 kr kabel som låter bättre, visst! Det är ju inte priset som gör att det låter bättre (nå kanske nån person faller för pseudo inbillning, må så vara)

Däremot tror jag inte vi har fysiska lagar som perfekt förklarar allt i speciellt ljudväg idagsläget. Själv kan jag inte förklara hur olika renderade filer från en DAW med exakt samma inställningar har en liten naturlig variation i hur det låter så jag brukar ofta rendera i slutskedet ett par olika filer och plockar den jag tycker låter bäst. Det är ju vara exakt samma ettor och nollor ju! T.o.m. sånt att kopsa filen kan leda till viss ändring i ljudet, ofta blir reverben lite torrare. WeTransfer som jag ofta använder som gratis delningstjänst för att shara filer mellan personer kan ändra ljudet en aning så det blir aggressivare, mera diskant, mindre reverb (detta hör även personerna i andra ändan, inte något jag inbillar mig) men genom att packa ner den som en .zip fil t.ex. bevaras ljudet ofta betydligt närmare usprungsfilen t.ex. Vet ej hur man ska förklara såna saker med de fysiska lagar vi använder idag.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

I just detta fall har jag ingen aning om det påverkar ljudet på något sätt, och även om det skulle göra det lär det inte vara prisvärt för fem öre MEN som någon som varit inblandad i HiFi och även personligen träffat tillverkare av det som klassas som "dyrkabel" så har jag lärt mig att inte dissa ens de knasigaste "tweaksen", många gånger är de nåt på spåren men de har inte lyckats isolera varför något påverkar på ett visst sätt, så istället för korrekta tekniska beskrivningar blir det marknadsföringsbullshit istället.

Sen huruvida det är prisvärt är som vanligt en personlig åsikt, men min erfarenhet av de audiofilkonsumenter jag träffade var sällan att de köpte för att de var dyrt, tvärtom, de var kritiska och tog mycket längre på sig tid att testa något än gemene man, däremot kunde där lägga mer pengar (än gemene man) på något de tyckte gav för dem en tillräcklig förbättring, precis som vilken datorentusiast också skulle göra och säkerligen också möts av samma reaktion från "svensson".

Vad det gäller just testning av ljud så missar nog många att vi lyssnar med öronen som är människans "känsligaste" sinne men det öronen tar emot tolkas sen av hjärnan som också processar allt annat samtidigt, det gör det mycket svårare att lista ut vad och varför saker upplevs olika.
Vem ska betala för tester som ska bevisa att audiofiler blir lurade, och varför?

problemet är ju att blindtest och mätinstrument är sett som något smutsigt inom hifi kretsar. "man lyssnar med öronen inte med instrument" är något jag hört många gånger där folk påstår att deras nya strömkabel fö 18k låter bättre och brukar direkt uppföljas med att dom har nog med erfarenhet så de kan höra skillnaden och därav inte behöver göra något blindtest eller mätningar.

Vi vet exakt varför saker låter olika trots att det inte kan uppmätas några skillnader inom gränserna för mänsklig hörsel, det kallas bias samt placebo. Detta är något som studerats väl i många olika sammanhang. Inget nytt och inget konstigt, oavsett vad hifi tomtarna försöker sälja det som så är det inget magiskt i människans hörsel, faktum är att vår hörsel egentligen är rätt värdelös om man jämför med andra djur för att inte tala om vad man kan mäta med tillome gårdagens teknik....

Permalänk
Avstängd

Hade den varit guldpläterad hade det blivit köp direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

I just detta fall har jag ingen aning om det påverkar ljudet på något sätt, och även om det skulle göra det lär det inte vara prisvärt för fem öre MEN som någon som varit inblandad i HiFi och även personligen träffat tillverkare av det som klassas som "dyrkabel" så har jag lärt mig att inte dissa ens de knasigaste "tweaksen", många gånger är de nåt på spåren men de har inte lyckats isolera varför något påverkar på ett visst sätt, så istället för korrekta tekniska beskrivningar blir det marknadsföringsbullshit istället.

Sen huruvida det är prisvärt är som vanligt en personlig åsikt, men min erfarenhet av de audiofilkonsumenter jag träffade var sällan att de köpte för att de var dyrt, tvärtom, de var kritiska och tog mycket längre på sig tid att testa något än gemene man, däremot kunde där lägga mer pengar (än gemene man) på något de tyckte gav för dem en tillräcklig förbättring, precis som vilken datorentusiast också skulle göra och säkerligen också möts av samma reaktion från "svensson".

Vad det gäller just testning av ljud så missar nog många att vi lyssnar med öronen som är människans "känsligaste" sinne men det öronen tar emot tolkas sen av hjärnan som också processar allt annat samtidigt, det gör det mycket svårare att lista ut vad och varför saker upplevs olika.
Vem ska betala för tester som ska bevisa att audiofiler blir lurade, och varför?

Det behövs kanske ingen vetenskaplig utrustning kom jag på. Utan bara en blindstudie för att kolla om folk faktiskt upplever en förbättring eller om allt är placebo. Med samma logik skulle man kunna sälja en SSD som påstås ge bättre sexliv eller vad som helst.

Det jag menar är fel är när produkten egentligen inte gör någon skillnad men folk tror det för att företaget säger att den gör det. Det är väl rätt naturligt att påståenden i sig kan skapa förväntningar och även i viss mån riktiga subjektivt upplevda skillnader, men det behöver finnas något som faktiskt verifierar att det också stämmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Faktum är att de som inte kan eller inte vill publicera mätningar på sina kablar och eller burkar tenderar att göra det av en viss anledning. Därav kan man med enkelhet dissa även de knasigaste tweaksen som monster, supra etc gör när de försäker kränga hdmi kablar för 20k metern.

Permalänk
Medlem

Om man ska uppleva det perfekta ljudet måste man självklart slipa kanterna på sina CD-skivor:

Dessutom bör man avmagnetisera dem för att få ut det bästa ljudet.

Videolänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det behövs kanske ingen vetenskaplig utrustning kom jag på. Utan bara en blindstudie för att kolla om folk faktiskt upplever en förbättring eller om allt är placebo. Med samma logik skulle man kunna sälja en SSD som påstås ge bättre sexliv eller vad som helst.

Det jag menar är fel är när produkten egentligen inte gör någon skillnad men folk tror det för att företaget säger att den gör det. Det är väl rätt naturligt att påståenden i sig kan skapa förväntningar och även i viss mån riktiga subjektivt upplevda skillnader, men det behöver finnas något som faktiskt verifierar att det också stämmer.

borde ju kunna finnas en business för diverse advokater om inte annat så man kan böja stämma skiten ur bolag för falsk marknadsföring. Iaf om dessa är baserade i usa.

Permalänk
Medlem

Jag har en sån kabel och använder den till att koppla mobilen till mina hörlurar när jag är ute och springer. Jag svär, jag springer 50km/h snabbare när jag använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Finns redan flera som testar som asr. Och... Oavsett kabel så är den betydligt bättre än människans hörsel och högtalare oavsett prisklass.

Vad är bättre?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Permalänk
Medlem

Märklig artikel.
Det är ingen ny kabel.
Både kabeln och att det är nonsens med sådana här kablar är gamla nyheter.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Låter som att de inspirerats av Apple.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av eFoppa:

Märklig artikel.
Det är ingen ny kabel.
Både kabeln och att det är nonsens med sådana här kablar är gamla nyheter.

Artiklar behöver väl nödvändigtvis inte vara nyheter i alla fall?
Ibland är artiklar roliga saker, kuriosa eller liknande

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hemmabio kan väl göra en test och se om de hör en förbättring av ljudet, om de gör det så får man fråga sig om det är så bra att det är värt alla pengarna. Men jag tror att du får ett bättre ljud om du investerar pengarna i ett par nya högtalare. Personligen så sparar jag till ett nytt grafikkort.
Mvh Paul

Hemmabio behöver inte göra ett test eftersom en nätverkskabel inte kan göra att du får bättre/sämre ljudkvalitet med dagens nätverksstackar. Allt är checksummat och kommer något annat fram än det som skickats så skickas det om eller kastas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tycker det här med digitalt jitter som audiofiler klagar över är mycket intressant, för det ligger någonting i det rent teoretiskt, det går att mäta alltså. Men ingen vad jag förstår kan höra någon skillnad i ett blindtest. Jitter är i detta fall förändringar i klocksignalen på digitala pulser. Varje puls är inte exakt lika lång. Denna signalen går vad jag förstår rätt in i en DAC som omvandlar det till ljud. Att styra upp denna signalen så att pulserna blir exakt jämna i tidsrymd kan audiofiler iallafall betala gigantiska summor för. Vi pratar förstås mycket små felaktigheter som skall fixas för att det enligt dom skall låta "perfekt".

Det stämmer ju i teorin, men man måste först och främst skilja på vad som är faktiskt ljud och vad som är "data". Spelar du upp en FLAC-fil är det dataöverföring, inte "ljud". Vid överföring av data finns kontrollsummor och felkorrigering som garanterar att filer inte förändras när de överförs. Annars skulle folk ha jätteproblem med korrupta filer när man kopierar data från en NAS t.ex. Även på stora företag med kritisk data köper IT-folket vanliga billiga nätverkskablar som metervara för att det räcker.

Sen har ju faktiskt de som utvecklat olika ljudformat och tekniker för strömning tänkt på detta med jitter och tapp. Strömmar man innehållet sker buffring, man "hör" inte en vissa etta eller nolla i exakt samma ögonblick som den kommer över nätverkskabeln utan man ligger hela tiden minst flera ms efter. Det kan ske en massa jitter, men så länge man inte kör slut på hela bufferten innan den skickas vidare till DAC:en är det inget som påverkar ljudet på något sätt. Codecen har koll på att varje bit i bufferten spelar i rätt ordning.

Det är skillnad på en "dum" DAC som bara konverterar digitala pulser till analogt ljud rakt av så fort det kommer in. Där kan man kanske rent teoretiskt märka skillnad. Kan dock tänka mig att även DACs har någon form av buffring för att förhindra detta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det behövs kanske ingen vetenskaplig utrustning kom jag på. Utan bara en blindstudie för att kolla om folk faktiskt upplever en förbättring eller om allt är placebo. Med samma logik skulle man kunna sälja en SSD som påstås ge bättre sexliv eller vad som helst.

Det jag menar är fel är när produkten egentligen inte gör någon skillnad men folk tror det för att företaget säger att den gör det. Det är väl rätt naturligt att påståenden i sig kan skapa förväntningar och även i viss mån riktiga subjektivt upplevda skillnader, men det behöver finnas något som faktiskt verifierar att det också stämmer.

Vem skall bekosta denna studie och varför?
Säg att din SSD finns och att folk har en placebo effekt där de säger sig få ett bättre sexliv, hur dubbelblindtestar du det?
Även om effekten är placebo så om den skulle vara konsekvent, är det då scam?
Jag förespråkar inte ormolja, men aversionen mot en bransch de har väldigt lite insyn i och där de fokuserar på ytterligheterna är trist, men om nån köper en grej som jag finner extremt ickeprisvärd och det inte drabbar personen eller dess familj så har jag inga problem med det lika lite som när någon köper en dator I9 13900KS med DDR5 7200 och en RTX4090 fullsmetad med RGB jfr mot vad de skulle kunna gjort med sina pengar.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Artiklar behöver väl nödvändigtvis inte vara nyheter i alla fall?
Ibland är artiklar roliga saker, kuriosa eller liknande

Självklart. Men det framställs som att det är en ny grej. Vilket det inte är. Det va lite märkligt tyckte jag.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5