Fem frågor om iBook

Permalänk
Medlem

Fem frågor om iBook

Jag funderar på att köpa en iBook och har ett gäng frågor om dessa underbart snygga små leksaker.. Hrm, arbetsverktyg menar jag.

1. Kommer iBook-serien uppdateras inom de närmaste månaderna? Eller är det "safe" att köpa en nu, utan risk för att det kommer nya och de blir "billigare" pris/prestandamässigt.

2. Jag har läst att OS-X kräver en hel del RAM-minne. Jag hade tänkt att främst använda datorn till surfande, ordbehandling, musiklyssning och DVD-tittande. Hur mycket RAM bör man ha då?

3. Om man vill ha mera RAM, går det att få tag på billigare än i samband med köpet från Apple, och måste man isåfall lämna in datorn för att sätta in minnet (med ytterligare merkostnad) eller går det att göra själv?

4. Hur är den att bära med sig? Är den så tålig mot stötar som Apple påstår på sin hemsida, tål den att ligga i en ryggsäck som man kanske råkar ställa ned lite för hårt eller någon råkar sparka till?

5. Just DVD-biten känns ganska viktig, är det helt laggfritt vid DVD-uppspelning, helt problemfritt?

Tackar ödmjukast i förhand för svaren

Permalänk
Medlem

Re: Fem frågor om iBook

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smalband
Jag funderar på att köpa en iBook och har ett gäng frågor om dessa underbart snygga små leksaker.. Hrm, arbetsverktyg menar jag.

1. Kommer iBook-serien uppdateras inom de närmaste månaderna? Eller är det "safe" att köpa en nu, utan risk för att det kommer nya och de blir "billigare" pris/prestandamässigt.

2. Jag har läst att OS-X kräver en hel del RAM-minne. Jag hade tänkt att främst använda datorn till surfande, ordbehandling, musiklyssning och DVD-tittande. Hur mycket RAM bör man ha då?

3. Om man vill ha mera RAM, går det att få tag på billigare än i samband med köpet från Apple, och måste man isåfall lämna in datorn för att sätta in minnet (med ytterligare merkostnad) eller går det att göra själv?

4. Hur är den att bära med sig? Är den så tålig mot stötar som Apple påstår på sin hemsida, tål den att ligga i en ryggsäck som man kanske råkar ställa ned lite för hårt eller någon råkar sparka till?

5. Just DVD-biten känns ganska viktig, är det helt laggfritt vid DVD-uppspelning, helt problemfritt?

Tackar ödmjukast i förhand för svaren

1. Det är nog ganska säkert att köpa en nu, med tanke på hur chippen ser ut, kanske, kanske kommer en 1ghz ibook inom en snar framtid, men det är bara 100mhz...

2) Så mycket det går, tyvärr

3) SO-DIMM är dyrt överallt, men helt klart dyrare hos Apple, köp av nåt "pc" företag istället

4) Det är nog OK... fast som sagt, jobbade lite kort på ett såntdär apple service ställe, dom fick reparera ganska många ibooks som en skola hade köpt in, dock var eleverna högst 15 år där... inte så försiktiga med andra ord.

5) Ja.

Permalänk

RAM-minnena kostar typ dubbelt så mycket hos Apple som hos andra försäljare
De iBookar jag sett, har tagit en hel del stryk och klarat sig bra.

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk
Medlem

Det är alltså SO-DIMM som minnena heter? Kan man installera dessa själv (antar att garantin ryker?), alternativt hur mycket kostar det att lämna in den till något serviceställe som installerar åt en?

Permalänk
Medlem

har inte kolalt så noga på iboken, men skulle förvåna mig om det var svårare än på en pc bärbar, bara att öppna en lucka (me skruvar) o trycka in extra minnet. men man får tänka på att i bärbara finns det ofta bara 2 minnesplatser = sitter det 128 i så kan det billigaste vara att ta ut det o smälla in 2 st 256 mb, eller så köper man en 512 mb o trycker in så man får 640 mb, har man råd till det är det ju det bästa (förutom att trycka i 2st 512, )

sen angående konstruktionen, hållbarheten, så känns den ju jäkligt robust jämfört me många motsvarande pc maskiner. men det finns ju snygga datorväskor som ser ut som vilken ryggsäck som helst.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att köpa en ryggsäck med ett vaderat fack avsett för en laptop

Permalänk
Medlem

Enligt Apples hemsida så har iBooken 128MB inbyggt minne och sen finns en till plats. Så då kan man tydligen inte köra 2x256. Alltså blir det till att köpa en 512-modul

Permalänk
Medlem

du kan ju plocka ut den som sitter där, då kan du ha 2x256

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ear_flap
du kan ju plocka ut den som sitter där, då kan du ha 2x256

Nej, det kan man inte. Det sitter fastlöddat.

Permalänk
Medlem

Är du säker på det? För jag får intrycket av att det är 128MB som sitter "fast". Om man exempelvis går in i Apple Store och väljer att konfigurera en iBook, så kan man välja mellan fyra minneskonfigurationer - 128 (det inbyggda), 256 (2x128), 384 (128+256) eller 640 (128 + 512). Om man kan ta ut det inbyggda 128-minnet så borde man väl kunna välja 2x256 där, eller är jag fel ute?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smalband
Är du säker på det? För jag får intrycket av att det är 128MB som sitter "fast". Om man exempelvis går in i Apple Store och väljer att konfigurera en iBook, så kan man välja mellan fyra minneskonfigurationer - 128 (det inbyggda), 256 (2x128), 384 (128+256) eller 640 (128 + 512). Om man kan ta ut det inbyggda 128-minnet så borde man väl kunna välja 2x256 där, eller är jag fel ute?

Nej det går inte, väljer du 2x256 får du 1x256 fastlöt och 1x256 extra... fast det gör ju inte så mycket, max du kan ha är 640, bara surt att ha en extra 256 dyr SO-DIMM liggandes sen.