Akut hjälp behövs gällande bredband/fiber

Permalänk
Medlem

Akut hjälp behövs gällande bredband/fiber

Hej!

Är bosatt i Bergsjön, Göteborg och har i min hyresrätt alltid haft Tele2/ComHem. Men de har strulat väldigt mycket och ökar konstant sitt pris, så jag sade upp mitt avtal med dem och täcknade nytt Bredband 250 via Telenor. Gjorde detta genom att söka på min exakta address på deras hemsida och sedan valde det avtal som lät bäst.

När det nu var dags att ”installera” routern så ser jag ju att routern som de har skickat, endast har WAN (RJ45) kontakt och inte Coax (det enda jag har)..
Jag väntar nu ut tiden tills deras support öppnar så att jag kan få löst detta så fort som möjligt.

Välkommnar alla tipps på hur jag kan lösa detta.
Finns det medieomvandlare att köpa/få av Telenor? Påverkar det drastiskt hastigheten?

För att förtydliga; jag har endast Coax och Telejack uttag i lägenheten, fiber finns ej. Kan jag ens använda en ”fiberrouter” då?
Bifogar bilder på routern jag fick, samt mina uttag.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRawBine:

För att förtydliga; jag har endast Coax och Telejack uttag i lägenheten, fiber finns ej. Kan jag ens använda en ”fiberrouter” då?
Bifogar bilder på routern jag fick, samt mina uttag.
Tack på förhand.

Nej om nätverksuttag eller mediaomvandlare inte är installerad av fastighetsägaren kan du inte använda Telenor.

Du behöver däremot inte veta om det finns ett uttag, ett nätverksuttag går enkelt obemärkt förbi – många uttag har kontakterna på undersidan så kollar du inte vad det sitter för dosa på väggen så vet du inte. Det är väldigt många lägenheter som flera olika bredbandsanslutningar.

Din adress ser säkert ut att vara ansluten av Telenor så det är bara du eller din fastighetsägare som kan svara på frågeställningen. Uttaget behöver inte sitta i samma rum som koaxuttaget.

Permalänk

Vanligast brukar vara att fibern kommer in i hallen nånstans antingen bara som ett uttag på väggen eller i säkringsskåpet om det är tillräckligt nybyggt men troligen intei ditt fall.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är bara ComHem/Tele2 som kan leverera till koax.

Permalänk
Medlem

Efter att ha samtalat med Telenor så är Fiber indragit till fastigheten men troligtvis inte inne i min lägenhet.
Så jag har kontaktat hyresvärden ang. teknikerservice för att installera medieomvandlare i lägenheten.

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

@iRawBine det var trevligt att höra.

Då finns det fiber, det kan vara så att just din lägenhet inte fått det installerat av någon anledning. Jag har sett själv och även hört från andra att det ibland händer att lägenheter inte är renoverade, eller uppdaterade med olika tekniska prylar. Vanligaste orsaken är att någon äldre person, ofta pensionär har bott där och dom inte vill ha standardhöjningar eller att man valt att inte göra någon renoveringar för dom är så pass gamla att det skulle orsaka en massa andra problem. Då har man valt att avvakta och ta renoveringen i efterhand när dom flyttar ut. Det normala för hyresrätter är annars att alla ska ha samma tekniska möjligheter oavsett vilken lägenhet man bor i.

Synd du haft problem med koax-nätet, det borde renoveras i sådana fall för det ska fungera OK som teknik för att använda Internet. Dåligt att fastighetsägaren att inte göra något åt problemet, å andra sidan kanske indragning av fiber vad deras sätt att fixa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRawBine:

Efter att ha samtalat med Telenor så är Fiber indragit till fastigheten men troligtvis inte inne i min lägenhet.
Så jag har kontaktat hyresvärden ang. teknikerservice för att installera medieomvandlare i lägenheten.

Tack för era svar!

Det är ingen gratis sak för fastighetsägaren och väldigt vanligt att dom inte vill göra det p.g.a kostnaden. Har dom bekräftat att dom ska göra det?

Dom kanske visste att vissa lägenheter saknar uttag och hoppades att dom som bor där inte beställer fiber. Ska dom installera en kanske dom installerar hos alla andra som saknar också.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRawBine:

Efter att ha samtalat med Telenor så är Fiber indragit till fastigheten men troligtvis inte inne i min lägenhet.
Så jag har kontaktat hyresvärden ang. teknikerservice för att installera medieomvandlare i lägenheten.

Tack för era svar!

De kommer säga nej får jag förmoda.

I många fastigheter är fiber framdraget till en central i källaren eller någon lokal i källaren eller bottenplan, det har ingenting med hyresgästerna av lägenheterna att göra. I vissa fall rapporterar kommunikationsoperatörer in fastigheter som inte ens kan ansluta sig till fibernätet som om de redan vore anslutna.

Som jag redan antytt är det inget Telenor kan svara för, de får bara andrahandsinformation från en kommunikationsoperatör som inte behöver stämma. Hittar du inget uttag (på vägg, i mediaskåp, i elcentral etc) och det inte ska finnas något enligt fastighetsägaren så är det bara att skicka tillbaka Telenors router.

Permalänk
Medlem

Fastighetsägaren får fixa detta. Bara att vara på så det blir gjort. Jätte bra att du kan komma bort från coax nätet.

Permalänk
Medlem

@Petterk ja så kan det vara.

Man bör prata med grannar, om dom har fiber indraget, RJ45 uttag eller liknande och det saknas i din lägenhet då antar jag att det jag skrev gäller. Om man sedan kan få det åtgärdat i sin lägenhet gratis eller mot avgift kan jag inte svara på hur dom gör, antar det är olika beroende på vilket bolag det är man hyr från.

Jag utgick från att @iRawBine kontaktat hyresvärden, det är dom som ska bekräfta att det går för man kan inte lita på Telenor och andra bolag vet hur det ser ut för slutkund. Det är alltid hyresvärden som bestämmer över fastigheterna.

Då förslår jag att @iRawBine besöker hyresvärdens kontor och pratar med dom, får man där beskedet att det bara är koax nätet som gäller då får man leva med det. Däremot kan man höra sig för om dom inte kan ta in en firma eller renovera (kontrollera) nätet för det ska fungera. Det kan vara folk som gjort saker som orsakar störningar i TV-nätet som i sin tur påverkar datatrafiken. Det får man inte göra som hyresgäst men det är bara hyresvärden som kan åtgärda dessa problem.

Permalänk
Medlem

@DennisOlof: Att t.ex. skicka e-post till fastighetsägaren är inte samma sak som att de kommer installera något eller att det finns i några andra lägenheter

Det är lite fel tillvägagångssätt att komma och kräva installation av något som förmodligen inte ska finnas – därav mitt inlägg där jag skrev ner förväntningarna till något som är lite mer rimligt och gav en förklaring till varför uppgifterna kan vara fel.

Se till att inte prata med fel person hos fastighetsägaren, det är många fastighetsägare (inklusive bostadsrättsstyrelser) som inte har någon koll på hur det fungerar även fast de ingått avtal där det finns beskrivet hur allt fungerar.

Det är väldigt sällan det finns möjligt att ansluta lägenheter individuellt, det är betydligt vanligare när det gäller lokaler.

Permalänk
Medlem

Prata med hyresvärden. Finns det ej fiber på adressen så får man inte fram när man söker på adressen att det inte går att leverera fiber till adressen. Eftersom hans adress är registrerad att ha fiber så finns det på adressen.

Permalänk
Medlem

@Petterk absolut.

Har man hyresrätt är man i stort sett fast med det som finns, är det bara kabel-TV Internet så finns det inget man kan göra åt den saken. Har man tur finns det även RJ45 uttag eller en fiberdosa men jag har bara själv sett RJ45 uttag. Däremot bör man kunna klaga om koax nätet inte fungerar, det vanligaste är enklare fel som störningar osv. vilket en firma ska kunna åtgärda.

Har man tur så har TV-nätet renoverats någon gång sedan cirka 2004 eller senare, då är chansen stor att man har bra kablar, bra uttag och ett fullt fungerande TV-nät. Då ska det inte vara några problem med Internet den vägen. Man får vara glad om det funkar bra och är relativt stabilt, tekniken har blivit mycket bättre med åren jämfört med hur det var tidigare.

Sedan stämmer det som du påstår att den svåra biten kan vara att få tag i rätt personer inom bostadsbolaget som verkligen vet vad det handlar om, eller som kan hjälpa till att lösa problemet. Själva kabel-TV tekniken är det ofta externa bolag som sköter eller fixar, t.ex. Comhem, Tele2 osv. som i sin tur även tar in extern hjälp från andra bolag. Det är sällan ett bostadsbolagen själva kan eller vill fixa dessa problem utan dom köper in hjälp när det behövs.

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för all respons, råd och hjälp - kvick sådan också!

I detta fallet visar det sig att misstaget var mitt.. Bovärden som kontaktade mig tyckte det lätt konstigt att det inte redan fanns fiberuttag i lägenheten, så hon svingade snabbt förbi för att dubbelkolla… och hittar självklart en fiberomvandlare/mediekonverterare placerad lågt, brevid en garderob som jag (såklart) blockat för med en speaker.

Kände mig bra dum kan man säga, för jag letade fan runt, förbaskat, i min hall - högt och lågt. Det var bara att svälja den missen och tacka så hjärtligt för assistansen. Även från er!

Första inlägget från min sida, skapad i panik för att partnern min arbetar hemifrån och bytet av nätleverantör hade helt fallit mellan mina metaforiska stolar, mitt i natten.

Tack så mycket som sagt och ha-ha åt mig xd lolz

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av iRawBine:

Tack så hemskt mycket för all respons, råd och hjälp - kvick sådan också!

I detta fallet visar det sig att misstaget var mitt.. Bovärden som kontaktade mig tyckte det lätt konstigt att det inte redan fanns fiberuttag i lägenheten, så hon svingade snabbt förbi för att dubbelkolla… och hittar självklart en fiberomvandlare/mediekonverterare placerad lågt, brevid en garderob som jag (såklart) blockat för med en speaker.

Kände mig bra dum kan man säga, för jag letade fan runt, förbaskat, i min hall - högt och lågt. Det var bara att svälja den missen och tacka så hjärtligt för assistansen. Även från er!

Första inlägget från min sida, skapad i panik för att partnern min arbetar hemifrån och bytet av nätleverantör hade helt fallit mellan mina metaforiska stolar, mitt i natten.

Tack så mycket som sagt och ha-ha åt mig xd lolz

Byt till Fiber nu så ska det fungera bättre.

Permalänk
Medlem

@iRawBine då var saken löst.

Oftast fungerar uppkoppling via RJ45 (LAN) och en fiberdosa bättre än just koax. Det är lite lotteri då en del koax nät funkar jättebra och andra har massor av problem. Allt beror på själva installationen, om det renoverats osv. kvaliten varierar otroligt mycket.

Du kommer säkert märka att alla problem du hade försvinner.