SSD-enheter kan nå 300 TB redan år 2026

Permalänk
Melding Plague

SSD-enheter kan nå 300 TB redan år 2026

Minneskretsar med hundratals lager kan möjliggöra snabb lagring i större paket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyckte jag tog i när jag byggde min dator i Januari var trött på gamla datorn och behöva ta bort spel . Detta är ju dock extremt mycket större vi får väl se om 10 år hur stora SSD som säljs . Spelen blir ju bara större och större .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Min första tanke var att TB per krona fortfarande är för hög när det kommer till SSD lagring.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Problemet med lagring är att man bara behöver mer för varje år. Den stora skaran lagrar dock inte så mycket lokalt idag och har då lokalt inte så mycket data. Men Google, Facebook, youtube behöver några TB lagring bara med information om vad ni har sökt och kollat på.

Nå jag välkomnar större ssd, på min ps5 så har jag 3TB ssd totalt + hdd och ssd utrymmet tog inte många dagar att fylla när många spel är på över 200GB styck.

Permalänk
Medlem

Jag hadde gärna sätt mer SSD:er i 3.5 tum formatet. Vi som använder nas och eller stationära och som har fortfarande plats för 3.5 tum diskar borde ju kunna få mer lagring i ett större paket/format?
Men företagen trilskar med 2.5 tum och nu ännu mindre M.2. Vilket är bra det med, men utrymmet borde ju begränsa mängden lagrings chips kan få plats med.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Min första tanke var att TB per krona fortfarande är för hög när det kommer till SSD lagring.

Mm, så länge priset inte sjunker dramatiskt spelar det ingen roll för hemmaanvändaren om det finns 300TB
men förhoppningsvis sjunker priserna snabbare med tiden.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Jag hadde gärna sätt mer SSD:er i 3.5 tum formatet. Vi som använder nas och eller stationära och som har fortfarande plats för 3.5 tum diskar borde ju kunna få mer lagring i ett större paket/format?
Men företagen trilskar med 2.5 tum och nu ännu mindre M.2. Vilket är bra det med, men utrymmet borde ju begränsa mängden lagrings chips kan få plats med.

Stora volymer gör det billigt.
Det spelar ingen roll vad man ska köpa, ssd, mobiltelefon, dammsugare, tvättmaskin you name it. Det som den stora skaran vill ha är det de ofta prioriterar, detta blir ofta riktigt billigt och bra.
Jag själv och flera på forumet skulle gärna vilja ha mobil med 10 000mha batteri, vi accepterar lite större och tyngre mobil för detta. Men tillverkare satsar på den stora skarans behov. Sedan visst kommer det någon uppstickare, men för att kompensera för den lilla volymen så blir enheten bara dyr och dålig övrig hårdvara.

Exakt samma sak är det med ssd. 3.5" ssd kommer "alltid" bli ett väldigt dyrt alternativ för konsumenter. Detta till den grad att vi som skulle vilja ha dessa ssd istället väljer de mindre.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Mega-Dark:

Ord, skulle gärna ha 3.5" ssd i lite större storlekar (16TB+) i mina nasar/servrar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag säger bara "hey check me out I'm dancing I'm daancing" https://youtu.be/xb_PyKuI7II

Permalänk
Medlem

Istället för 300TB
Kan dom inte få data att kunna lagras i 300år?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det finns ju 2.5 tums SSDer på över 30TB.

https://semiconductor.samsung.com/ssd/enterprise-ssd/pm1653/m...

Storleken är inte en begränsande faktor idag, kolla hur en konsument 4TB SSD ser ut om du skruvar upp skalet, det finns mycket plats kvar till fler minneskretsar.

Skrivet av THB:

Ord, skulle gärna ha 3.5" ssd i lite större storlekar (16TB+) i mina nasar/servrar.

Du kan köpa 16TB SSD i 2.5" format om du vill redan idag:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5136169
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7280473

Permalänk
Medlem

Precis lagom för gta6

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Du är medveten om att nimbuss har deras exadrive som finns från 16tb till 100tb och kör sata eller sas =p dyra som satan men vill man ha mycket utrymme med begränsat antal SSDer så =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

2.5 diskarna är nästan bara luft inuti ändå.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

2.5 diskarna är nästan bara luft inuti ändå.

https://images.anandtech.com/doci/16480/Q158_678x452.jpg

Precis, det skulle gå att få in många fler moduler där och ännu fler i en 3.5".

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Min poäng är det det inte finns någon poäng att gå till 3,5 skal när man hade kunnat ha markant mycket mer minne i de befintliga 2,5.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Min poäng är det det inte finns någon poäng att gå till 3,5 skal när man hade kunnat ha markant mycket mer minne i de befintliga 2,5.

Jag tycker ni båda har poäng. Det är idag när man kommer upp i stora volymer lagring som man kan börja argumentera för att 3.5" ssd borde finnas.
Vad detta större volym är kan diskuteras, men säg 50TB ssd på en datorenhet.
Och man inser snabbt att konsumentmarknaden för denna storlek är så liten så att det i praktiken bara hade blivit dyrt och dåligt.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men Google, Facebook, youtube behöver några TB lagring bara med information om vad ni har sökt och kollat på.

Det låter väldigt osannolikt faktiskt.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Säg om någon hade släppt en 120 TB 3.5" SSD för 120 000kr.
Hade du varit intresserad av att köpa?

Permalänk
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Det låter väldigt osannolikt faktiskt.

Jag var lite ironisk.. Men mycket data är det. Sedan youtubecreatörer och andra som laddar upp stora datamängder, så har säkert youtube dessa klipp arkiverade efter borttagning.

Permalänk
Medlem

Gällande priset på en 300TB SSD, frågan är vad kvaliteten kommer att vara på cellerna för att få ett konsumentvänligt pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag var lite ironisk.. Men mycket data är det. Sedan youtubecreatörer och andra som laddar upp stora datamängder, så har säkert youtube dessa klipp arkiverade efter borttagning.

Jag har för mig att det var i LTT som de nämnde det någon gång.
Om de någon gång fick göra en reset på kanalen.
Då kom det tillbaka videor som de hade raderat.

Permalänk
Medlem

För lagring i servrar och liknande så brukar man också packa dessa 2,5" diskar vertikalt i ett 2U rack. Så man brukar kunna få plats med 24 diskar i ett sådant 2U 19" rack, med ca 15 TB per 2,5" disk får man alltså in ca 368 TB i ett 2U rack. Prislappen för de diskarna hamnar tyvärr på drygt 600 000 kr.

Permalänk
Medlem

Är synd att vi fortfarande sitter kvar på m.2 enheter. De sista plattformarna från intel & amd levererar inte nåt nytt som jag hade sett fram mot. Steg 1 edffs istället för m.2 & sen nästa steg. Men båda aktörerna kom ej med nåt nytt denna generation heller & nu med m.2 över pci-e 5 så blir värmebekymmer ännu större. Gillade U.2 betydligt bättre extern & ej ssd på moderkort.
Åtminstånde kunde de haft U.3 eller som sagt edffs istället för m.2 eller som på vissa serverkort kontakt med pci-e4 x8 (kommer ej ihåg namnet mini nåt ,mini sas kanske)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gällande priset på en 300TB SSD, frågan är vad kvaliteten kommer att vara på cellerna för att få ett konsumentvänligt pris...

"Istället har de en proprietär teknik de kallar för Direct Flash Module (DFM), som i praktiken är modul som packas full med minneskretsar och en särskild kontrollerkrets. De är endast kompatibla med bolagets egna system, där företagslösningar är fokus."

Det här låter inte som konsumentvänligt pris

Permalänk
Medlem

Vågar väl anta att 3.5" inte kommer komma, för då hade det varit tjocka kretsar och de blir varma redan som det är och att då göra de tjockare så kommer kärnan på de kretsarna bli riktigt jäkla varma.

Men ja det är ju ett problem när man har existerande miljö med 3.5" platser i en NAS osv, eller som i mitt fall där jag tänkt köpa rackchassi för en ny nas; ska jag köpa 3.5" variant som kanske bara kommer fyllas med 1x6 uppsättning 3.5" diskar innan 2.5" diskar är billigare per gb? Borde jag istället sattsa på 2.5" direkt även fast de är oändligt mycket dyrare med SSD (Eller iaf en x3-x4 gånger så dyra)? Såg att 2.5" mekaniska diskar är nästan lika dyra som SSDer per gb så de är väl ett helt döende släkte antar jag.

Edit: Å andra sidan behöver man ju kanske inte ha 7000mb/s++++ i en "lagrings SSD" som ska ersätta mekaniska diskar, utan en 500-1000mb/s räcker ju (dvs markant snabbare än mekaniska, men fortfarande i närheten av snabbaste SSDerna på marknaden. Plus SSDs oändligt snabbare accesstid är ju fin bonus). Det kanske kan få diskarna att inte bli så varma, kanske?

Permalänk
Medlem

Ytterst få privata slutanvändare har behov av 300TB i nuläget men i framtiden lär det bli standard en dag, inte så länge sedan var en hårddisk på typ 100GB väldigt stor. En som redan gnuggar händerna är copyswede.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Ytterst få privata slutanvändare har behov av 300TB i nuläget men i framtiden lär det bli standard en dag, inte så länge sedan var en hårddisk på typ 100GB väldigt stor. En som redan gnuggar händerna är copyswede.

Vad copyswede tar för langringsmedia har ett tak. Tror inte precis de gnuggar händerna, de får in mer pengar från flera mindre ssd:er än en stor.

Krävs något nytt för att det skall bli standard, det som tar plats idag för vanliga dödliga är spel och video, och det senare har ju gått mot strömning. Folk med NAS:ar med samlingar av Blu-ray filmer kan ju kanske behöva det, men det är ju inte standard.

Finns ju också en gräns för hur högupplöst video (och spel) kan bli innan det inte längre går att urskilja skillnader. Ingen kommer att stå några centimetrar från en 200 tums skärm...