Kyla slutsteg med datorfläktar

Permalänk

Kyla slutsteg med datorfläktar

Jag har 2 st slutsteg, Nad 275, som blir rejält varma när man lyssnar på musik på lite högre volym. De är förhållandevis dyra så skulle vilja få ned temperaturen för att förlänga livslängden på dem. Funderar på om man skulle montera 2 fläktar på ovansidan på varje slutsteg, varav den ena blåser in luft och den andra suger ur luft. Ovansidan på slutstegen ser ut enligt nedanstående bild, 3 grupper med ventilationshål på varje sida där varje grupp är cirka 8x14 cm och tänkte använda de två mittersta grupperna på varje slutsteg.

Tänkte koppla in en fläktkontroller i moderkortet på en dator som står i närheten och sedan totalt 4 st fläktar som kopplas in i fläktkontrollern för att sedan fästas på ovansidan av slutstegen med dubbelhäftande tejp. På så vis borde det på ett enkelt sätt gå att kontrollera hastigheten på fläktarna, finns bara behov av dem när volymen är hög och då spelar det ju heller ingen roll att fläktarna låter lite.

Phanteks Universal Fan Controller
Noctua NF-P14s redux-1500 140mm PWM

Någon som har testat någon liknande lösning och kan man förvänta sig att temperaturen sjunker mycket?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört båda fläktar blåsa uppåt.
Tänk såhär, ju kallare luft fläkten blåser in ju svalare blir enheten (eller du kan köra fläktarna långsammare).
Om en blåser ut och andra bredvid blåser in, då finns viss risk för att varmluft åker tillbaka in. Speciellt om den står i en möbel.
Oavsett så kommer du troligen få lägre temp.
Jag hade använt en tyst fläkt och låtit den gå hela tiden (som slutsteget är på).

Edit noctua fläkten är redan tyst, du behöver eventuellt inte styra den.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Jag hade kört båda fläktar blåsa uppåt.
Tänk såhär, ju kallare luft fläkten blåser in ju svalare blir enheten (eller du kan köra fläktarna långsammare).
Om en blåser ut och andra bredvid blåser in, då finns viss risk för att varmluft åker tillbaka in. Speciellt om den står i en möbel.
Oavsett så kommer du troligen få lägre temp.
Jag hade använt en tyst fläkt och låtit den gå hela tiden (som slutsteget är på).

Edit noctua fläkten är redan tyst, du behöver eventuellt inte styra den.

Ja det har du nog rätt i, de står visserligen öppet ovanpå en bänk men är nog mer effektivt att båda fläktarna blåser ut luft annars är nog risken att varmluften blir inblåst igen, men man kan ju alltid ta en termometer och mäta vad som blir bäst och bara ha dem ligga löst ovanpå till att börja med. Det bästa hade ju varit att montera en fläkt i botten som blåser in luft och en i toppen som blåser ut men finns inga ventilationshål i botten och har ingen lust att såga upp nya hål själv då det troligtvis kraftigt försämrar andrahandsvärdet.

Använder nog med fläktkontroller, den kostar inte särskilt mycket och kan ju vara bra att ha möjligheten att köra fläktarna på max om man spelar högt, då kommer man ju ändå inte höra fläktljudet, kanske rentav skulle ta Noctua iPPC istället som kan köras på hela 3000 rpm.

Permalänk
Medlem

Annars kan du välja icke-pwm så får du med noctua med ett motstånd för lownoise inkoppling...

Permalänk
Rekordmedlem

Sätt fläktarna för att suga ut varmluft och kör dem långsamt på konstant varvtal, ha en gummiduk mellan fläkt och lådplåt för att täta och dämpa vibrationer (år att klippa en cykelsang)

Koppla det inte via en tempstyrd fläktkontroller eller datorn för det blir bara mer komplicerat och troligen mer störande oljud om varvtalet ändras, beroende på fläkt kan en 12V fläkt ibland gå att köra på 5V så man kan prova att driva dem via en usbladdare och funkar inte det så får man fixa nått mer högre spänning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har sett USB-fläktar som går att smälla på på förstärkare. Försökt med lite google men hittar de tyvärr inte just nu, kan vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Ja kör typ exakt så på min receiver. Fast bara en fläkt.
Men jag valde 5 volt fläktar (noctua har några olika) som kan köras från usb.
Detta är det jag kör
https://www.inet.se/produkt/5320698/noctua-nf-a12x25-5v-pwm . Usb kontakt/sladd/adapter till 4pin fick ja med fläkten.

https://www.inet.se/produkt/5321886/flaktfilter-120mm-metall-... . Skydd

https://www.inet.se/produkt/5320260/noctua-na-fc1-flaktkontro... . För att dra ner hastigheten

Och en gammal USB laddare jag hadde hemma, sedan är det kopplat i en kontakt som jag kan styra (av/på) med fjärrkontroll, för receivern hadde bara usb på framsidan och det var alltid på.

Sedan så fins det fläktar som lämpade för rack montering som troligen håller ungefär samma storlek som dinna slutsteg. Typ. https://www.dustinhome.se/product/5010112870/flaktpaket-for-r...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Som redan sagt!
Jag hade nog kört fläktarna i 5v is tort sett alla noctua 12v fläktar går bra i 5v, finns ju även 5v noctua fläktar men man får oftas lite högre varvtal med dom än att köra 12v fläktarna i 5v.

Bara att få luften att röra lite på sig kommer att göra en hel del i temp, därav tror jag att 12v noctua i 5v kommer kyla mer än tillräckligt!
Dom skulle troligen kyla mer än tillräckligt om dom snurrar så sakta att du inte kan höra dom ens om du är mm ifrån med örat.

Sen hur du ska driva dom?
Finns ju ett par alternativ här.
Först så är det ju med en väggbula (även känd som transformator) på allt mellan 6-12V och räcker med 1A för två fläktar.
Väggbulan kan du ju koppla in i väggen/i en grendosa med av/på knapp, MEN du kan ju även koppla i den i en receiver/förstärkare/slutsteg (många har detta) som har 240v uttag som slås på/av när man slår på den.
Har även sett det på några tv men var många år sedan så vet ej om dom får plats med uttag numera då en halv mm är för tjockt!

Sen går det ju även att använda USB uttag för att driva fläktarna som även dom ofta finns på receiver/förstärkare/tv, slutsteg är det nog inte så många som har dock.
Så har du usb uttag på nåt som alltid är på samtidigt så Googla på tex usb 3pin fan power så finns det enkla billiga kablar o köpa om du inte vill klippa o löda/sockerbit/tvinna/eltejpa

Fläktkontroller är overkill och dyrare!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!