AMD Ryzen Threadripper 7000 med upp till 96 kärnor får stöd i CPU-Z

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 7000 med upp till 96 kärnor får stöd i CPU-Z

Med Intels återkomst till segmenten för HEDT och arbetsstationer är det osannolikt att AMD dröjer med nästa Ryzen Threadripper, där 96 kärnor Zen 4 blir paradnumret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med konkurrens, hoppas på bra priser i området 30-50 kärnor.

Permalänk
Medlem

Perfekt min nästa dröm maskin, då jag håller på med Folding@Home client samt World Community Grid folding där kommer alla kärnor göra nytta för mig även lite 3D renderingar så lär det gå undan. men denna processor lär kosta mer än vad 3990WX gjorde för 45-50K stoppar inte ca 70-80K får vi se säkert + sen moderkort för den med inte billigt. så 100K lär knappt räcka med minnen inräknat o så..

blir billig bygge 4st RTX 4090 eller kommande RTX 5090 + 1-2TB DDR5 minnen till det. price 200K or 250K range include cpu and mobo

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Maffigt med över 300GB/s i minnesbandbredd.

Permalänk
Medlem

96 kärnor är väldigt många. Imponerande att få plats med så mycket på liknande effektbudget som intel kör på sina konsumentplattformar

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att tycka att det är rätt coolt. Undrar hur många kärnor vi kommer se om 10 år.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk

It's all about the money.
Det är bara folk som lider Dunninger kruger effekten som påstår att att mer datakraft lokalt inom den närmsta framtiden ej behövs.
Samtidigt är det bara deltagare i TV3 Lyxfälla eller liknande som förespråkar att man ska köpa extremt dyra saker. Och inom det mesta är inte priserna linjära emot vad man får.
Där det brukar vara så att priserna fullkomligt skenar iväg om man ställer andra krav än mainstream. Det gäller datorkomponenter och det gäller tvättmaskin. En tvättmaskin för privat bruk är billig, en för tvättmaskin för ett stort hyreshus där hyresgästerna stoppar in allt möjligt som bildäck är svindyr.

Med det sagt så känns Hedt datorsystem lite ute för de flesta idag, det blir så fruktansvärt dyrt om man ska bygga något vettigt. Och vi har alternativ som att låna datakraft någon annanstans, man måste inte ha all datakraft lokalt hos en.

Permalänk
Medlem

Sedan ska man ha en viss sorts last för att ha nytta av en sådan också. Databasserver eller flertalet VM's kanske men inte för rendering, för rendering är det billigare att köpa grafikkort.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

haha helt plötsligt blev intels nya 56 kärnor inte så imponerande längre xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

haha helt plötsligt blev intels nya 56 kärnor inte så imponerande längre xD

Allt är relativt. Jag är fortfarande imponerad av att man lyckats klura ut halvledare över huvud taget. Än mer den prestanda man uppnått idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Perfekt min nästa dröm maskin, då jag håller på med Folding@Home client samt World Community Grid folding där kommer alla kärnor göra nytta för mig även lite 3D renderingar så lär det gå undan. men denna processor lär kosta mer än vad 3990WX gjorde för 45-50K stoppar inte ca 70-80K får vi se säkert + sen moderkort för den med inte billigt. så 100K lär knappt räcka med minnen inräknat o så..

blir billig bygge 4st RTX 4090 eller kommande RTX 5090 + 1-2TB DDR5 minnen till det. price 200K or 250K range include cpu and mobo

under vilket nick foldar du?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

under vilket nick foldar du?

är inte med i svensk lag men kanske kan ändra på det får se

Mitt nickname: + lag är DarkCypHeRoX lag: 374510

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Allt är relativt. Jag är fortfarande imponerad av att man lyckats klura ut halvledare över huvud taget. Än mer den prestanda man uppnått idag.

Asså kan hålla med om den, men då är det nog mrt imponerande med allt man lyckades med på 60 och 70 talet med den tidens teknik =o får en att undra lite vad fasen vi håller på med idag =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det jag hoppas på, och förmodligen hoppas på förgäves, är att de gör ett pris/prestanda ryck snarare än att de bara ökar maxtaket. När Threadripper introducerades för 6 år sedan kunde man få den högst specade 1950X med 16 kärnor för under 10000 kr. Idag har en Threadripper 5995WX 4x fler kärnor (64) men kostar 8x mer (80 000 kr), lite fel utveckling kan man tycka - priserna behöver gå ned med en faktor 2 för att åter bli intressanta.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerade, vad använder man ens så många cores till förutom Folding @ home i privat bruk?
Sen skulle en intel cpu med enbart E cores 96+ vara lika snabb till vad jag antar är mestadels många små laster?

Undrar vad priset landar på dock 100k+?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Priserna är ju så bara tanken på dessa får byxlädret att totalt detonera!
Själv skulle jag hellre satsa på en 2cpu Xeon e5 med massa minne osv... Går att få en rätt grym rigg för under 10tkr idag.
Visst, inte i samma liga en men bra bit på vägen för mindre än 1/30 av priset.

Permalänk
Medlem

Sitter med 5950X 96GB kompilerar en hel del och tränar ML AI, i minnesväg har jag behov idag för 512GB+ samt önskemål för minst 3-4st PCIe x16 (minst PCIe4 men gärna PCIe5 när man ändå håller på).
Även om det skulle finnas en AM4 cpu med 32+ kärnor räcker varken minnesmängden eller antalet PCIe slots till, de får bli antingen en TR, TR pro eller kanske en SR beroende på hur den ter sig. Älskar nu när vi kan få konkurrens!

Minns den första TR (icke pro) kostade 40tkr, hoppas de håller nära samma "index", kanske blir det med konkurrensen (vill absolut inte se ett 80tkr 64kärnors cpu :\ )

Fast jag undrar om man vill istället för Zen4c (96 kärnor "cloud zen") hellre ha en Zen4 X3D typ, om TR får den varianten också.

Permalänk
Medlem

finns annat än antal kärnor som gör att man väljer hedt plattform (de som är intresserade vet vad) fast kul att de kommer tillbaks igen. Se de måste komma med nåt mer än bara fler kärnor om det ska bli threadripper i min burk var först med wrx80 som plattformen hade mognat på amd sidan, innan var moderkorten mer som en konsumentplattform med fler pci-e linor bara (vilket är en av anledningarna att köra hedt)
MVH Arne
P.S fast bra nyhet för de som behöver väldigt många kärnor såklart i the core race (själv tänkte jag nöja mig med 16

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Riktigt imponerade, vad använder man ens så många cores till förutom Folding @ home i privat bruk?
Sen skulle en intel cpu med enbart E cores 96+ vara lika snabb till vad jag antar är mestadels många små laster?

Undrar vad priset landar på dock 100k+?

Köra lite VMs med program hemma. Det är inte på något sätt alls märkvärdigt att göra om man jobbar inom IT. En fråga är gillar dock ens kunder att anställda på företaget har deras miljö även privat hemma och jobbar med?
Allteftersom företag skapar bättre datacenter där man kan fjärrstyra maskiner så minskas detta behov.

Skrivet av Ase:

finns annat än antal kärnor som gör att man väljer hedt plattform (de som är intresserade vet vad) fast kul att de kommer tillbaks igen. Se de måste komma med nåt mer än bara fler kärnor om det ska bli threadripper i min burk var först med wrx80 som plattformen hade mognat på amd sidan, innan var moderkorten mer som en konsumentplattform med fler pci-e linor bara (vilket är en av anledningarna att köra hedt)
MVH Arne
P.S fast bra nyhet för de som behöver väldigt många kärnor såklart i the core race (själv tänkte jag nöja mig med 16

Stöd för mer ram, bättre bandbredd till vissa saker.
I praktiken skulle jag säga fler kärnor och mer ram är vad som gör att i princip alla väljer Hedt. Visst kan man i benchmarkprogram se skillnaden i bättre bandbredd, men inte så mycket i praktiken.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Stöd för mer ram, bättre bandbredd till vissa saker.
I praktiken skulle jag säga fler kärnor och mer ram är vad som gör att i princip alla väljer Hedt. Visst kan man i benchmarkprogram se skillnaden i bättre bandbredd, men inte så mycket i praktiken.

Betydligt fler pcie lanes är en viktig skillnad för vissa användningsområden också

Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppgradera då snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Riktigt imponerade, vad använder man ens så många cores till förutom Folding @ home i privat bruk?
Sen skulle en intel cpu med enbart E cores 96+ vara lika snabb till vad jag antar är mestadels många små laster?

Undrar vad priset landar på dock 100k+?

När det gäller system på den här nivån så är det inte avsett för privat bruk i första hand utan för de som behöver rejäla arbetsstationer utan att för den skull ha serverklassad hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

är inte med i svensk lag men kanske kan ändra på det får se

Mitt nickname: + lag är DarkCypHeRoX lag: 374510

Lag 37451 är sweclockers lag, men 374510 hittar jag inte. Hittar inte heller en user som heter DarkCypHeRoX på folding.extremeoverclocking.com, skumt?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Lag 37451 är sweclockers lag, men 374510 hittar jag inte. Hittar inte heller en user som heter DarkCypHeRoX på folding.extremeoverclocking.com, skumt?

Han kanske stava fel?
https://stats.foldingathome.org/donor/id/608160564

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Mycket oklart

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"