Permalänk
Medlem

Arlanda - hur tänker dom?

Frid och fröjd, vi ska åka på tur!

Åhh, Ryanair har flyttat från Skavsta, mycket bättre för oss norr… Äntligen!

Smidigt, tar lokalbuss till terminal 4, bara gå in och sätta sig vid gate, tog kanske 15 minuter med säkerhetskontrollen och allt annat. Hur nice som helst!

Sen! Sen kom vi hem… trodde jag blivit galen.

Går av planet, försenat, strax efter midnatt. Väl av planet vid någon gate ser jag utgången där bussen går bara kanske 20m bort, enkelt va? Nej såklart inte…

Det var genom en glasruta jag såg dörren, och så står det ’utgång och bagage’ på en skylt… jaja, det går nog bra att följa strömmen

Vägen leder via dolda hissar, långa korridorer under hela sky city, förbi en hel regnskog av bagageband och helt plötsligt har man kommit ut via tullen på terminal 5. Det är tydligen enda tullen och alla måste passera den, hur är det möjligt? På riktigt?

Väl utanför tullen möts man av 100 taxibilar och massa förare som frågar om man vill åka, eller alternativet Arlanda Express, det är ju underbart för alla som ska åka taxi eller till stockholm, men jag ska ju norr ut… till Uppsala

Då tänker ni kanske som jag att det finns väl bussar vid alla terminaler, men nej, alla har flyttats till just Terminal 4, där jag landade, på andra sidan Sky City. Även pendeltåg och andra tåg går långt bort härifrån. Bara de dyraste alternativen erbjuds någorlunda smidigt (om man nu räknar bort en promenad på flera kilometer). Vi hade ingen väska att hämta ens!

Så kommer vi till slut fram till Uppsala, då har bussfan hem till oss gått tre minuter tidigare, nästa går trettio minuter senare, när klockan redan är efter ett blir man lite less då. Framförallt med småbarn om halsen.

Är det någon på flygplatsen som vill att man aldrig ska komma tillbaka, eller är det taxilobbyn som fått designa flygplatsens trafiklösningar eller vad är det frågan om? Hur kan det ta mindre tid att åka 20km i Polen och landa på Arlanda än att ta sig 30km hem från ett landat plan med alla väskor i handen?

Hur kan vi stå ut med detta? Vi måste kunna göra uppror! Vem skickar man arga lappar till så det blir ändring? Kan jag strejka med koskit på gatan som fransmännen brukar göra?

Det måste ju vara smidigare att röra sig inom EU än så här! Vi kan inte acceptera vad som helst i detta land!

AAAAAAHHHHHH!!!!1one

Permalänk

Cool story. Ja resande kan va stressande ibland.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Ett inlägg för Gubbgnäll tror jag allt

Permalänk
Medlem

Dom bygger väl fortfarande om på arlanda vilket innebär endel trassel. Sedan så är det ju klart otillgängligare att resa kollektivt efter midnatt generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur kan vi stå ut med detta? Vi måste kunna göra uppror! Vem skickar man arga lappar till så det blir ändring? Kan jag strejka med koskit på gatan som fransmännen brukar göra?

Råkade ut för något liknande för ett par år sedan på Arlanda.

Avgång gick som planerat, men tillbaka på Arlanda igen laddade vi vid en annan terminal pga ombyggnad. Taxandet i sig tog säkert en halvtimme längre tid än normalt.

Sprang som en galning med blodsmak i munnen för att hinna med flygbussen, då jag redan köpt biljett.

Hann precis fram, men då stänger chaffören i flygbussen dörren mitt framför näsan på mig och kör iväg någon minut innan avgångstid. Att jag bankar på dörren hjälper föga.

Så resan från Arlanda och hem tog ungefär tre timmar längre tid än planerat, då även tunnelbanan slutat gå vid den tidpunkten.

Arga lappar och samtal till Flygbussarna hjälpte inte. Bara att inse att Arlanda inte är en fungerande flygplats nattetid.

Permalänk
Medlem

Har väl varit pga personalproblem då Swedavia sparkade hela arbetsstyrkan under pandemin?

Alltså att de bara kunnat ha en terminal öppen för hantering av bagage och säkerhetskontroll osv.

Anledningen till varför man inte får gena ut i terminal 4 om man inte har något bagage vet jag inte. Kan väl vara för att det blir för många hjärnsläpp och folk måste passera bagagekarusellerna för att de ska komma ihåg att de hade väskor med sig också eller nått?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Har väl varit pga personalproblem då Swedavia sparkade hela arbetsstyrkan under pandemin?

Alltså att de bara kunnat ha en terminal öppen för hantering av bagage och säkerhetskontroll osv.

Anledningen till varför man inte får gena ut i terminal 4 om man inte har något bagage vet jag inte. Kan väl vara för att det blir för många hjärnsläpp och folk måste passera bagagekarusellerna för att de ska komma ihåg att de hade väskor med sig också eller nått?

Nej.
Arlanda har bara Tullfilter på T2 och T5.
T4 är omgjord så dom tar både utrikes och inrikes passagerare nu.
Alla utrikespassagerare måste gå igenom ett tullfilter. Därför slussas alla till T5 från T4.
Arlanda och Swedavia är helt jävla sämst. Jag jobbade där i 13år. Det blev bara sämre o sämre med åren.
Så mycket osmidiga lösningar på mycket olika saker.
Efter att Luftfartsverket blev uppdelat i LFV o Swedavia så gick det rakt utför för Arlanda.
LFV har hand om kritiska saker som inte behöver gå med vinst eller nåt. Som Flygtrafikledning. Det ska rulla på utan att tänkas för mycket på kostnad. Säkerhet först där.

Swedavia är statligt bolag som ska gå med vinst. Dom är ägare av Arlanda som fastighet o har hand om allt annat som man kan klämma in vinst på.
O dom har rekryterat åsnor att styra det. Dom bygger om hela tiden. Ingen är nånsin nöjd. Ingen ordentlig planeraing framåt.
Den stora Kontrollen på T5 som vart klar runt 2010 vart för liten efter bara nåra år för dom drar in så mycket flygtrafik utan att tänka på att Arlanda inte har kapacitet för det. Därav massor med köer. Det kan vara fullbemmant i säkerhetskontrollerna o ändå vara kö en timme. Bagagesystemet håller inte heller måttet.
Så nu ska dom bygga om igen. knappt 10 år efter förra utbyggnationen. Bajsar ut pengar. om o om igen.
O passagerarna får aldrig en bra upplevelse för det ska byggas hela jävla tiden.

Att sätta utrikes på T4 o inte ha ett tullfilter där så man kan ta sig ut direkt är en katastrof av sällan skådad idioti. Att man ska gå o gå o gå o gå o gå i flera km för att kunna ta sig hem efter en lång resa.

Oj blev en lång rant av föredetta anställd på rövhålet Arlanda flygplats.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag har en kul Arlandastory, ska till Helsingfors o vara borta över natten, parkering för 28 timmar förbokat var billigaste 339 på nån p57 en bra promenad bort , sjukt dyrt, medan jag just boka en vecka för en annan resa för 699, , tänker hmm o leker med bokningsystemet, om jag bokar 2 dygn kostar det 299 istället och då i p22 bra mycket närmre och inomhus, så bättre parkering + 40 spänn billigare (det räcker ju nästan till en kaffe på flygplatsen )

Drog ett mail till dem o dubbelkolla de inte är några problem köra ut ett dygn tidigare, det var de inte

I övrigt är Arlanda i min mening en av de klart sämmre flygplatserna i Europa, finns några Italienska och Franska som tar priset men knapp marginal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Frid och fröjd, vi ska åka på tur!

Åhh, Ryanair har flyttat från Skavsta, mycket bättre för oss norr… Äntligen!

Smidigt, tar lokalbuss till terminal 4, bara gå in och sätta sig vid gate, tog kanske 15 minuter med säkerhetskontrollen och allt annat. Hur nice som helst!

Sen! Sen kom vi hem… trodde jag blivit galen.

Går av planet, försenat, strax efter midnatt. Väl av planet vid någon gate ser jag utgången där bussen går bara kanske 20m bort, enkelt va? Nej såklart inte…

Det var genom en glasruta jag såg dörren, och så står det ’utgång och bagage’ på en skylt… jaja, det går nog bra att följa strömmen

Vägen leder via dolda hissar, långa korridorer under hela sky city, förbi en hel regnskog av bagageband och helt plötsligt har man kommit ut via tullen på terminal 5. Det är tydligen enda tullen och alla måste passera den, hur är det möjligt? På riktigt?

Väl utanför tullen möts man av 100 taxibilar och massa förare som frågar om man vill åka, eller alternativet Arlanda Express, det är ju underbart för alla som ska åka taxi eller till stockholm, men jag ska ju norr ut… till Uppsala

Då tänker ni kanske som jag att det finns väl bussar vid alla terminaler, men nej, alla har flyttats till just Terminal 4, där jag landade, på andra sidan Sky City. Även pendeltåg och andra tåg går långt bort härifrån. Bara de dyraste alternativen erbjuds någorlunda smidigt (om man nu räknar bort en promenad på flera kilometer). Vi hade ingen väska att hämta ens!

Så kommer vi till slut fram till Uppsala, då har bussfan hem till oss gått tre minuter tidigare, nästa går trettio minuter senare, när klockan redan är efter ett blir man lite less då. Framförallt med småbarn om halsen.

Är det någon på flygplatsen som vill att man aldrig ska komma tillbaka, eller är det taxilobbyn som fått designa flygplatsens trafiklösningar eller vad är det frågan om? Hur kan det ta mindre tid att åka 20km i Polen och landa på Arlanda än att ta sig 30km hem från ett landat plan med alla väskor i handen?

Hur kan vi stå ut med detta? Vi måste kunna göra uppror! Vem skickar man arga lappar till så det blir ändring? Kan jag strejka med koskit på gatan som fransmännen brukar göra?

Det måste ju vara smidigare att röra sig inom EU än så här! Vi kan inte acceptera vad som helst i detta land!

AAAAAAHHHHHH!!!!1one

Det känns som svenska flygplatser generellt är drabbade av någon slags storhetsvansinne. De tror att de är stora internationella flygplatser när de egentligen är i storleksordningen mindre regionala flygplatser i många länder. De ska ha massa gater, terminaler och olika områden för att hantera en liten mängd passagerare på ett ganska litet utrymme.

Permalänk

Använt oss utav olika långtidsparkering företag runt om Arlanda. Man kör dit, dom har bussar som kör dig från parkeringen till din terminal.

När man kommer hem, väntar dom vid bussarna/taxibilarna. Så kör dom dig till parkeringen. Sen tar man sin bil och drar. Så rackarns smidigt, speciellt med barn.

Använt flygets långtidsparkering senaste gångerna. I värsta fall får man kanske vänta 10-15 minuter på bussen ska hämta en vid flygplatsen, men det kan man stå ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det känns som svenska flygplatser generellt är drabbade av någon slags storhetsvansinne. De tror att de är stora internationella flygplatser när de egentligen är i storleksordningen mindre regionala flygplatser i många länder. De ska ha massa gater, terminaler och olika områden för att hantera en liten mängd passagerare på ett ganska litet utrymme.

Nu var det Arlanda som är den största svenska flygplatsen, som är långt större än övriga svenska. Sedan ser ju Arlanda ut som det gör eftersom flygplatsen har byggts ut successivt, dessutom ursprungligen i huvudsak på den tiden SAS var SAS på riktigt. Sedan kan man förstås ha en del synpunkter på en del sentida idéer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Använt oss utav olika långtidsparkering företag runt om Arlanda. Man kör dit, dom har bussar som kör dig från parkeringen till din terminal.

När man kommer hem, väntar dom vid bussarna/taxibilarna. Så kör dom dig till parkeringen. Sen tar man sin bil och drar. Så rackarns smidigt, speciellt med barn.

Använt flygets långtidsparkering senaste gångerna. I värsta fall får man kanske vänta 10-15 minuter på bussen ska hämta en vid flygplatsen, men det kan man stå ut med.

Tips, P21 och/eller P22 p-husen brukar kosta ca 100 till max 200 kr mer än arlandas långtidar med buss när man är borta 1-3 veckor och bokar en bit i förväg, jag ställer mig alltid där, slipper man hålla på böka med bussar o man parkerar inomhus , tar en 10-15 att gå bort till 5an genom terminalerna , kanske lite mer bök med ungar och mycket packning dock, tycker de lätt är värt den hundringen o slippa vänta på bussar, bli blöt om de regnar eller börja med skrapa bilen om man varit i alperna. Inte testat de privata.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Frid och fröjd, vi ska åka på tur!

Åhh, Ryanair har flyttat från Skavsta, mycket bättre för oss norr… Äntligen!

Smidigt, tar lokalbuss till terminal 4, bara gå in och sätta sig vid gate, tog kanske 15 minuter med säkerhetskontrollen och allt annat. Hur nice som helst!

Sen! Sen kom vi hem… trodde jag blivit galen.

Går av planet, försenat, strax efter midnatt. Väl av planet vid någon gate ser jag utgången där bussen går bara kanske 20m bort, enkelt va? Nej såklart inte…

Det var genom en glasruta jag såg dörren, och så står det ’utgång och bagage’ på en skylt… jaja, det går nog bra att följa strömmen

Vägen leder via dolda hissar, långa korridorer under hela sky city, förbi en hel regnskog av bagageband och helt plötsligt har man kommit ut via tullen på terminal 5. Det är tydligen enda tullen och alla måste passera den, hur är det möjligt? På riktigt?

Väl utanför tullen möts man av 100 taxibilar och massa förare som frågar om man vill åka, eller alternativet Arlanda Express, det är ju underbart för alla som ska åka taxi eller till stockholm, men jag ska ju norr ut… till Uppsala

Då tänker ni kanske som jag att det finns väl bussar vid alla terminaler, men nej, alla har flyttats till just Terminal 4, där jag landade, på andra sidan Sky City. Även pendeltåg och andra tåg går långt bort härifrån. Bara de dyraste alternativen erbjuds någorlunda smidigt (om man nu räknar bort en promenad på flera kilometer). Vi hade ingen väska att hämta ens!

Så kommer vi till slut fram till Uppsala, då har bussfan hem till oss gått tre minuter tidigare, nästa går trettio minuter senare, när klockan redan är efter ett blir man lite less då. Framförallt med småbarn om halsen.

Är det någon på flygplatsen som vill att man aldrig ska komma tillbaka, eller är det taxilobbyn som fått designa flygplatsens trafiklösningar eller vad är det frågan om? Hur kan det ta mindre tid att åka 20km i Polen och landa på Arlanda än att ta sig 30km hem från ett landat plan med alla väskor i handen?

Hur kan vi stå ut med detta? Vi måste kunna göra uppror! Vem skickar man arga lappar till så det blir ändring? Kan jag strejka med koskit på gatan som fransmännen brukar göra?

Det måste ju vara smidigare att röra sig inom EU än så här! Vi kan inte acceptera vad som helst i detta land!

AAAAAAHHHHHH!!!!1one

Bara de dyraste alternativen erbjuds någorlunda smidigt (om man nu räknar bort en promenad på flera kilometer)...

Det tar 5-6minuter att gå från T5 till T4 via skycity... Vilken väg går du om det är flera kilometer?

Dom bygger om på Arlanda och det finns ingen plats för buss utanför T5 utan står på T4.. står klart och tydligt på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Arlanda har bara Tullfilter på T2 och T5.
T4 är omgjord så dom tar både utrikes och inrikes passagerare nu.

Att sätta utrikes på T4 o inte ha ett tullfilter där så man kan ta sig ut direkt är en katastrof av sällan skådad idioti. Att man ska gå o gå o gå o gå o gå i flera km för att kunna ta sig hem efter en lång resa.

Är detta tänkt som något permanent? Eller kommer T4 återgå till att bara ta inrikes alternativt få ett tullfilter någon gång?

Annars känns det ju inte så väl genomtänkt.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Är detta tänkt som något permanent? Eller kommer T4 återgå till att bara ta inrikes alternativt få ett tullfilter någon gång?

Annars känns det ju inte så väl genomtänkt.

Det är nog tänkt som permanent för dom har byggt en lång tunnel från T4 till T5 med rullband o grejer. $$$$$$$
Swedavias ledning är en skara idioter.
Dom vill vara Schiphol eller Munchens flygplats eller Frankfurt am main. Men misslyckas totalt o utgår från en skrothög som borde byggas om från grunden. Arlanda är sjukt dåligt designat o utformat för passagerarflöde.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Du beskriver 9/10 ankomster till Arlanda och större delen av ankomster i valfri större flygplats i världen.

Sen att det är lågprisflyg betyder att du får gå en bit och inte kan använda slussarna är givet, sen att RyanAir får sämsta platserna på flygplatsen är en annan given sak.

Till skillnad från Skavsta så är skillnaden 1-2 km avstånd istället för 50m då alla plan i Skavsta parkerar utanför ingången.

Sen har det varit major renovering på gång senaste 2 åren på Arlanda, bara gilla läget, alltid något som renoveras där.

Flyg SAS nästa gång, betala någon tusing extra, spara 10 minuter om du inte har checkat in bagage och inse att du fortfarande möter samma taxiförare och all annan dynga som finns på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns en bra tråd.. just sayen..

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1587887-plats-for-lite...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem

Man bosätter sig på vischan, gnäller över kommunikationerna..

Kan du inte flytta så att du bor åt rätt håll då?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Aphex:

Man bosätter sig på vischan, gnäller över kommunikationerna..

Kan du inte flytta så att du bor åt rätt håll då?

Skulle inte påstå att Uppsala är vischan:) (Även om det inte är slutdest.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skulle inte påstå att Uppsala är vischan:) (Även om det inte är slutdest.)

Beror på vart i Uppsala

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Beror på vart i Uppsala

Det beror på om man menar tätort, kommun eller län, men detsamma kan sägas om Stockholm...

Permalänk
Medlem

Dagens ilandsproblem. Ska komma ihåg detta när jag har råd att resa lite...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju faktiskt så att T4 och T5 inte längre existerar. Utan allt är T5 med olika gateområden.

Finns ju flertalet alternativ kring hur man kan ta sig till eller från Arlanda med kollektiva färdmedel (med eller utan avgiften för att nyttja Arlanda C).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Är det inte mitt i natten går det ju gott om tåg till Uppsala. Så långt är det inte till SkyCity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det inte mitt i natten går det ju gott om tåg till Uppsala. Så långt är det inte till SkyCity

Ja, till Uppsala C, men Uppsala är större än själva tätorten/staden Uppsala

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, till Uppsala C, men Uppsala är större än själva tätorten/staden Uppsala

Onödigt inlägg då det är dit bussarna också går. Det finns inte bara Arlanda Express.

TS skriver dessutom att de bytte färdmedel i Uppsala.

Permalänk
Medlem

Förstår kritiken. Arlanda är extremt rörigt och dåligt fungerande jämfört med de flesta flygplatser jag varit på. Samtidigt är det nog inte helt lätt att bygga om och effektivisera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Förstår kritiken. Arlanda är extremt rörigt och dåligt fungerande jämfört med de flesta flygplatser jag varit på. Samtidigt är det nog inte helt lätt att bygga om och effektivisera.

Att Arlanda ser ut som det gör är ju lite historiskt kopplat med inrikesterminal, utrikes osv. Men att kalla det för extremt rörigt och dåligt fungerande jämfört med de flesta flygplatser är väl att ta i?

Att en mindre flygplats som säg Sturup eller Ängelholm är mer överskådlig är väl en sak då de har betydligt mindre genomströmning av resenärer. Stora problemet med Arlanda är väl främst att det inte är helt enkelt att nå med kollektivtrafik (det finns många fler flygplatser där detta är fallet). Men i övrigt fungerar det ju rätt bra (bortse från köbildningen vid säkerhetskontroll efter pandemi, vilket hade lösts genom att behålla bemanning oavsett resegenomströmning). Men det är ju en ekonomisk fråga.

Det stora stöket jag observerat senaste gångerna är ju alla som envisas med att släpa med sig fyllda vattenflaskor, inte ta fram elektronik etc vid säkerhetskontrollerna.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Japp, Arlanda är kasst. Arlanda Express har ju monopol till 2050 och Bromma flygplats avtal till 2038 så lär inte bli någon direkt förändring. Är lite samma med Stockholms Central. Sen finns det såklart sämre flygplatser, men utan större efterforskningar så vågar jag nog påstå att Arlanda i alla fall är sämst av huvudstadsflygplatserna i Norden. Framförallt enorm skillnad mot länder där man märker att någon faktiskt har planerat hur saker ska fungera.