B kort för att få köra a traktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

EU verkar komma att föreslå att det ska krävas b körkort för att få köra a traktor.
Jag tycker det är ett mycket bra förslag och hoppas även på krav på årlig kontrollbesiktning och totalförbud för lastbilar.
https://sverigesradio.se/artikel/eu-vantas-foresla-b-korkort-...

Vad tycker övriga, bra eller dåligt ?

Det enda fall där jag kan tänka mig att en A-traktor på lastbil skulle kunna vara lämpligt är om man har den som dragbil för släp med extremt tung last som t.ex. en stor grävmaskin eller liknande där det ändå är olämpligt att hålla högre hastighet.

Men å andra sidan så skulle det nog inte vara några problem med 18-årsgräns och B-kort på en sådan och enda ytterligare skälet till en sådan fordonskombination skulle då vara skattetekniskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Så det är bättre att staten ska bestämma över dig och dina barn än att ni själva får välja? Om A-traktor är enda sättet att ta sig till aktiviteter så blir ju alternativet att sitta hemma. Det är inte alla som bor inom gång och cykelavstånd till allt, har tillgång till lokaltrafik eller har föräldrar som kan köra. Låt familjen själv få välja färdsätt. Är heller inte OK att ha förbud i städer om man vill kunna köra dit.

Trams. A-traktor är inte enda sättet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Toyota Hilux är en ganska populär pickup att bygga a traktor av och har man en sån kan man pissa på Volvo.
https://images.autouncle.com/se/car_images/8a7bfc94-1ba1-445b-8f48-bf9f92caf94d_toyota-hilux-3-0-automat-a-traktor-alt-person.jpg

Okej. Förstår inte vad Volvo har med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Trams. A-traktor är inte enda sättet.

Det är så mycket säkrare att åka moped eller mopedbil på isiga vintervägar med timmerbilar som dundrar förbi? Vilka andra sätt tänker du om man har ett par mil till närmsta större samhälle och ingen lokaltrafik?

Edit: Det accepteras inte alltid att man tar snöskotern in till stan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon315148:

Okej. Förstår inte vad Volvo har med saken att göra.

Majoriteten av alla epor och a traktorer är byggda på Volvo så det ska dissa de som kör Vplvo när man pissar på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Majoriteten av alla epor och a traktorer är byggda på Volvo så det ska dissa de som kör Vplvo när man pissar på dem.

Klistermärket med Kalle (i Kalle och Hobbe) som pissar på Volvo-loggan? Det är vad jag kom att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är allmänt känt att oskyddade trafikanter skadas mer vid en olycka. Vad är värst, att bli påkörd av en bil när man sitter på en cykel eller när man sitter i en A-traktor med skyddande plåtskal? Jag ville ha belägg för att det faktiskt är så som vissa påstår att A-traktorerna är så farliga. Folk säger det i tråden men ser inte mycket fakta som stödjer det. Det är mer åsikter att det sker så många farliga olyckor. Är det så jämfört med allt annat? Efterlyser alltså fakta.

Ja, jag blir hellre påkörd av en 15 årig cyklist än överkörd av en 3 ton tung trimmad epa, om jag nu fick välja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja, jag blir hellre påkörd av en 15 årig cyklist än överkörd av en 3 ton tung trimmad epa, om jag nu fick välja...

Ja tyngst vinner vid en krock. Låt oss alla cykla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja tyngst vinner vid en krock. Låt oss alla cykla.

Du verkar ha missat det jag länkade tidigare ("Antalet olyckor har tredubblats sett till det årliga genomsnittet under 2016-2019 och ökningen är större än ökningen av antalet fordon."), så här kommer mer läsning, remissvaren verkar i stort enig promemorian...
Vad sitter du på för data som inte Transportstyrelsens olycksdatabas Strada innehåller?

Remiss av Transportstyrelsens promemoria Uppdrag att utreda regler för A-traktorer

Bland annat "Personskadeförbundet RTP anser att de föreslagna regeländringarna är bra och att det är en förutsättning för att kunna vända utvecklingen med allt fler trafikolyckor där A-traktorer är inblandade."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du verkar ha missat det jag länkade tidigare ("Antalet olyckor har tredubblats sett till det årliga genomsnittet under 2016-2019 och ökningen är större än ökningen av antalet fordon."), så här kommer mer läsning, remissvaren verkar i stort enig promemorian...
Vad sitter du på för data som inte Transportstyrelsens olycksdatabas Strada innehåller?

Remiss av Transportstyrelsens promemoria Uppdrag att utreda regler för A-traktorer

Bland annat "Personskadeförbundet RTP anser att de föreslagna regeländringarna är bra och att det är en förutsättning för att kunna vända utvecklingen med allt fler trafikolyckor där A-traktorer är inblandade."

Att antalet olyckor tredubblats var inget svar på hur det stod sig jämfört med andra fordonstyper och vad orsaken till ökningen beror på samt vilka som orsakat olyckorna. En trudubbling från en låg nivå behöver inte innebära att nivån är orimligt hög. Men visst kan man minska riskerna utan att ta ifrån människors frihet är det bra.

Jag kan inte se några förslag på förbud mot A-traktorer på din länk men ska erkänna att jag inte orkat läsa igenom alltihopa. Att göra fordonen säkrare är en sak men som några här tycker att förbjuda dem är överdrivet tycker jag. Jag har hela tiden argumenterat emot förbud. Bättre utbildningar, bilbälten, vinterdäck, vägar bättre anpassade för långsamma fordon och så vidare är vettiga saker. Förbud mot att de ska få finnas på vägarna är dumt.

"– A-traktorn är både viktig och nödvändig för många ungdomar, framför allt på landsbygden, och ska även framöver kunna bidra till frihet och framkomlighet för unga i hela vårt land, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson."

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/03/kommission...
Verkar som de ska få gå 45 km/h mot att det blir 16 år och B1-körkort enligt det där förslaget.
Även max 2500 kg.

Edit: Undrar vad vitsen med maxgränsen på 21 år är?
De får inte köra dem på sitt B1-kort när de fyller 22?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att antalet olyckor tredubblats var inget svar på hur det stod sig jämfört med andra fordonstyper och vad orsaken till ökningen beror på samt vilka som orsakat olyckorna. En trudubbling från en låg nivå behöver inte innebära att nivån är orimligt hög. Men visst kan man minska riskerna utan att ta ifrån människors frihet är det bra.

Jag kan inte se några förslag på förbud mot A-traktorer på din länk men ska erkänna att jag inte orkat läsa igenom alltihopa. Att göra fordonen säkrare är en sak men som några här tycker att förbjuda dem är överdrivet tycker jag. Jag har hela tiden argumenterat emot förbud. Bättre utbildningar, bilbälten, vinterdäck, vägar bättre anpassade för långsamma fordon och så vidare är vettiga saker. Förbud mot att de ska få finnas på vägarna är dumt.

"– A-traktorn är både viktig och nödvändig för många ungdomar, framför allt på landsbygden, och ska även framöver kunna bidra till frihet och framkomlighet för unga i hela vårt land, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson."

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/03/kommission...
Verkar som de ska få gå 45 km/h mot att det blir 16 år och B1-körkort enligt det där förslaget.
Även max 2500 kg.

Edit: Undrar vad vitsen med maxgränsen på 21 år är?
De får inte köra dem på sitt B1-kort när de fyller 22?

Då ber jag om ursäkt, fick för mig att du argumenterar för att det idag inte är ett problem med olyckor kopplade till fordonstypen - vilket är det jag länkat till.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det är väl för det bästa….själv fattade jag inte hur bilister hade det förrän jag började övningsköra.

Jag anser dock att de måste kunna ta sig runt på ett vettigt sätt så B1 är väl bra.

Har nog aldrig sett dessa fordon….jag bor i Malmö dock.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Då ber jag om ursäkt, fick för mig att du argumenterar för att det idag inte är ett problem med olyckor kopplade till fordonstypen - vilket är det jag länkat till.

Ingen fara, jag har ganska dålig koll själv på vad andra skrivit. Jag har ifrågasatt om det är ett så pass stort problem som påstås och om förbud som begränsar friheten att få köra A-traktor skulle göra livet bättre för dessa ungdomar.

Permalänk
Medlem

Skulle helst slippa dessa bromsklossar i trafiken med A-traktorer och de är är naturligtvis inga mopeder.

Inför B1 kort från 16 med övningskörning från 15, med vanlig bil och samma krav på utbildning som B kortet men krav att de framförs max 70km/t samt 70-dekal på bakrutan eller motsvarande. Dra kortet direkt vid hastighetsöverträdelser och krav på ny uppkörning fört vid 19. Om ungdomarna klarar köra ansvarsfullt tills dom fyllt 18 kan dom söka ut B kortet och ta bort klistermärket. Ingen idé att begränsa hästkrafter då det bara lockar med fusk, kanske begränsa vikt och passagerare kan vara bra.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro