Svenska forskare: "Distansarbetare mer produktiva"

Permalänk
Medlem

Är det en trend att jobba dubbelt hemifrån om några enstaka få gjort det? Vi urholkar ord här.

Permalänk
Medlem

Snart pluggat klart inom ett IT-yrke, men verkar vara svårt att hitta 100% remote jobb som junior. Har insett under min praktik att jag hatar öppna kontor och att pendla så är mer taggad på att ta jobb inom kundtjänst eller support efter examen istället då det är lättare att hitta.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Roltan:

Snart pluggat klart inom ett IT-yrke, men verkar vara svårt att hitta 100% remote jobb som junior. Har insett under min praktik att jag hatar öppna kontor och att pendla så är mer taggad på att ta jobb inom kundtjänst eller support efter examen istället då det är lättare att hitta.

Jag älskar att arbeta hemifrån och har turen att företaget änsålänge inte försökt inskränka denna möjlighet för oss.

Däremot har jag också försökt jobba 100% remote som helt ny på ett annat företag och det var helt värdelöst. Jag hade riktigt svårt att få en gruppkänsla och lära mig av de andra.

När du har pluggat klart så kan du runt 3% av det du behöver i ditt dagliga arbete, de andra 97% kommer du att suga upp av dina kollegor under de första åren.

Att då sitta helt remote och inte kunna titta på någon annans skärm, ställa korta frågor eller bara "du...det här..." är riktigt, riktigt hämmande.

Jag skulle rekommendera att vänta tills du är varm i kläderna och kan ditt skit och kan lära dig själv det du behöver innan du isolerar dig.

Permalänk
Medlem

Stämmer väldigt väl för mig. Jag är tämligen introvert, så att hänga med kollegor hela dagen tar väldigt mycket energi. Energi som jag kan kanalisera i arbete när jag sitter hemma. Dessutom mycket roligare med AW och liknande när man inte träffar kollegorna vareviga dag.

Med det sagt bra att kontoret finns för de som är sociala stollar. Förstår att alla inte är eremiter som jag.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Den mest relevanta frågan måste väl ändå vara om forskarna bakom rapporten själva jobbar på distans eller inte?

Permalänk
Medlem

Var mycket snack under pandemin om att alla kommer sakna att inte kunna gå till jobbet och träffa kollegor
Att spara in tid på resor, kunna spendera mer tid med familj och slippa stressen från kollegor verkar väga tyngre

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man tar före pandemin. Så fanns det lite olika distansjobb.
Den systemutvecklaren som sa. Jag har nyss gått ut en utbildning med låga betyg och vill ha ett distansjobb kunde glömma det. De som fick jobba distans var på något sätt så attraktiva så de tillåt göra detta. Såklart mindre företag kunde lättare ha specialregler.

Nu när pandemireglerna håller på att försvinna påstår jag att folk som vill jobba distans mer väljer såna företag. Allt bra, om det inte vore för att vi har kommit in i en lågkonjektur och företag börjar varsla. Då får företag makten att ställa de regler som de vill.

Med detta sagt ser jag inte riktigt ditt samband, mer än att duktiga personer har bättre möjlighet till att byta jobb till ett som tillåter distansjobb.

Jag vill väl egentligen inte ha sagt så himla mycket, mer än att det är svårt att veta vad som egentligen är förklaringen till detta. Faktum kvarstår ju att distansarbete verkar vara associerat med ökad produktivitet, vilket väl är det enda som egentligen är viktigt i slutändan.

Men det vore väl intressant om det visade sig att tex distansarbete har en negativ inverkan på produktivitet, men möjliggör rekrytering av så mycket bättre personal att de ändå får mer gjort i slutändan än de man hade kunnat anställa annars, till exempel.

Jag är dock utan tvekan effektivare hemifrån, möjligen undantaget möten som kan bli bättre på plats. Fokus på kontoret jämfört med hemma är som natt och dag, jag är inte i närheten lika effektiv på kontoret och samma arbete upplevs som märkbart tråkigare. Men samtidigt är ju jag bara ett exempel, jag skulle vara försiktigt med att generalisera det till befolkningen i stort. Extroverta skulle säkert se det som ett straff värre än döden att inte få gå till kontoret och sitta i sitt öppna kontorslandskap, till exempel.

Så en trolig slutsats är väl att olika passar olika, som alltid.

Permalänk
Medlem

Har man plats för ett kontor hemma? Har man inte en fru hemma med småbarn? Har man uppgifter som man bäst löser själv o inte i grupp? Bra, jobba hemma då. Men låt mig gå till mitt sköna kontor så jag får va ifred

(Vi har 2 hemma o 3 på kontoret såvida ingen har bokat ett on site-möte vilket alla kan göra o det ska alla respektera o komma in för)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Riktiga distansarbetare kortsluter aldrig, därav produktiviteten.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar alltid på jobbet. Har möjlighet att jobba hemma mycket, en kollega jobbar hemma typ 4 dagar i veckan och jag har jobbat hemma en dryg vecka på snart 3 år. Hälften av den tiden är när jag stuka foten och så blev då hemma jobb. Kunde tagit bussen men då är jag hellre hemma. Tycker jag är mer produktiv på jobbet och gillar att prata med kollegor, hemma känns då helt som fritid och skönt.

Farsan har under samma period jobbat hemma alla utom typ 3 dagar på 3 år. Han älskar att kunna sitta på lite olika ställen vara med katten etc.

Men man ska alltid kunna ha valet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Produktivt första halvåret/ om man jobbar delvis hemifrån, fine. Men vad blir det för konsekvenser av att jobba 100% hemifrån i flera år? Lär ju sluta i ren katastrof, man lär ju blir deprimerad

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Jobbat hemifrån sen februari/mars 2020, knappt varit på ett kontor sedan dess. Har aldrig fått så mycket gjort som nu. Har ett kontor hemma som jag delar med min fru. Den treåriga sonen vet att jag jobbar när jag är i kontoret och resten av mina kollegor är också på distans.

I min upplevelse är det viktigt att alla i ens team är på distans om man själv är det. Att ha en hybrid är det som skaver för mig, att halva teamet är på distans och halva hemma. Då uppstår problem i kommunikationen eftersom vissa kommunicerar via Slack och andra vid kaffemaskinen.

På min arbetsplats har vi fika 1-2 gånger om dagen på slack, dagligt morgonmöte samt så ringer vi varandra ifall man behöver jobba tillsammans.

Har hunnit jobba på 3 olika bolag sedan dess, så känner ändå att jag fått känna på lite olika varianter.

Jag vill nog aldrig jobba på ett kontor igen, i varje fall inte 100%. Att kunna vara så flexibel som när jag är hemma har gjort under för min jobb-liv balans. Jag har inte missat något i min sons utveckling, jag får irritera mig på min fru 24/7 och jag får träffa människor som jag faktiskt vill träffa istället för att tvingas umgås med alla typer som man gör på ett kontor.

Värt att tillägga är att jag har ADHD, vilket borde göra det sjukt svårt hemma. Men jag tycker att det funkar bättre. Jag kan jobba som min koncentration och motivation kommer och går. På ett kontor får jag antingen inte nog ro när jag är fokuserad och om jag har en dålig dag så satt jag mest och låtsades. Nu kan jag jobba stenhårt vissa dagar och andra kan jag istället köra en tvättmaskin och diska om jag verkligen inte kan koncentrera mig.

Visa signatur

Software dev, Civilingenjör, musiker, pappa - nästan 30.

Permalänk

Har varit 50-100 % mer effektiv hemifrån. Det känns dock som att motivationsnivån för dagen förstärks när man är hemma. En hög motivation blir ännu högre, och en låg motivation blir ännu lägre (men det har inte för den sakens skull lett till sämre produktivitet, detta tack vare de obefintliga störningsmomenten).

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

To each his own, jag kommer då aldrig ta ett jobb där jag inte kan jobba 100% hemifrån. Men sedan visst blir man eventuellt lite dum i huvudet av att i vissa fall inte se någon annan person än frugan på en vecka, men det kan man ju enkelt åtgärda genom att ta en liten AW eller träffa lite andra vänner, om man så vill.

Det viktiga är väl att man själv ska få välja, vill man vara hemma 100% så gör man det. Vill man in en-två dagar varje vecka eller just denna veckan så gör man det.

Permalänk
Medlem

En aspekt jag saknar i diskussionen är att hemarbete ofta leder till fler möten, avstämningar, pulser osv. Detta gör att kalendern fylls upp och många möten är värre än något annat när det kommer till effektivitet.

Jag gillar hemarbete annars då det är gött att inte pendla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Skulle säga att det är helt tvärtom. På kontoret sitter folk mest och fikar eller springer runt och tjötar. Även AWs är enklare att ordna hemifrån.

Beror på vad man jobbar med.
På vår verkstad har vi utrustning som kräver plats, ytor och stabilitet. Helt omöjligt att utföra detta hemma.
Hemma är hemma, jobbet är jobbet. Att smälta samman detta på en plats medför bara problem i längden.
Appropå folk som fikar och springer runt har en viss sanning, dessa är säljare på vårt kontor, de kan hållas hemma.

Permalänk
Medlem

Jag är arbetsgivare och vi sysslar med IT sälj. Vi kan utan problem jobba hemma men ingen vill göra det utan alla kommer snällt in till kontoret. Ger mig själv en klapp på axeln över att jag lyckats få ihop en så bra grupp folk som gärna vill umgås.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Blanda inte jobb och fritid

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hur ser möjligheterna gällande kontorsutrustning ut för er som kör distans?
Erbjuder företaget någon summa för inköp eller förväntas man ha egen utrustning som man köpt själv?
Verkar vara lite blandat det där, om företaget står för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Hur ser möjligheterna gällande kontorsutrustning ut för er som kör distans?
Erbjuder företaget någon summa för inköp eller förväntas man ha egen utrustning som man köpt själv?
Verkar vara lite blandat det där, om företaget står för det.

Dator etc står givetvis företaget för, men vill man ha skärm, stol, skrivbord hemma får man stå för det själv.
Vi fick dock en engångsersättning förra året för såna kostnader under pandemin.

Som datornörd och gamer känns det som ett icke-problem

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har möjlighet att jobba hemma om jag vill men föredrar att hålla isär mitt hem och mitt arbete. Inget emot pendlingen (ca 30 min dörr till dörr bara men haft längre).

Sen kräver vissa moment av mitt arbete att jag testar saker fysiskt (installera om datorer, lämna ut saker etc)

Permalänk
Medlem

Sen pandemin så har vi jobbat hemifrån 5 dagar, men återgått till 2 dagar hemma, 3 kontor och det fungerar ju helt okej. Dock är jag betydligt mer produktiv och har mer fokus hemma än när jag är på kontoret. Så försöker vara hemma lite mer än de där 2 dagar, och så länge jobbet blir gjort så känner jag att det inte är några problem.

Sen finns det ju dem som vägrar acceptera att man kan bara kreativ och producera hemifrån, och tyvärr är dessa oftast de som är högre uppsatta och bestämmer rutinerna. Men jag antar att de skiter ner sig ifall det blir 5 dagar hemma eftersom man då märker vem som verkligen tillför något till företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Hur ser möjligheterna gällande kontorsutrustning ut för er som kör distans?
Erbjuder företaget någon summa för inköp eller förväntas man ha egen utrustning som man köpt själv?
Verkar vara lite blandat det där, om företaget står för det.

I mitt fall tillhandahöll min arbetsgivare dubbla uppsättning av skärmar, docka mm. Tar bara med mig datorn.
Men sedan jag lade ner extra-knäcket och fick egen rum på kontoret (och vi blev av med det mest av det öppna landskapet) har jag monterat ner hemmakontoret.

Arbetsmiljön när du arbetar hemifrån

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Var på en föreläsning av Microsoft för ett par år sedan. De slog ju hål på en del myter om distansarbete. De berättade att de behövde verkligen inte kontrollera om folk gjorde vad de skulle utan tvärt emot behövde de ha koll så att de anställda inte arbetade för mycket.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Camper7:

Beror på vad man jobbar med.
På vår verkstad har vi utrustning som kräver plats, ytor och stabilitet. Helt omöjligt att utföra detta hemma.
Hemma är hemma, jobbet är jobbet. Att smälta samman detta på en plats medför bara problem i längden.
Appropå folk som fikar och springer runt har en viss sanning, dessa är säljare på vårt kontor, de kan hållas hemma.

Jao, det är väl klart, jag kan bara tala utifrån mitt perspektiv inom IT-industrin.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag gillar som sagt iden med distansarbete, men om man lägger fram det såhär då, varför jobbar ni inte när ni är på jobbet?
Precis, varför jobbar ni inte.
Sluta prata med era kollegor om det nu är problemet, sluta söla kaffe i fikarummet, börja jobba. Förstår dom som sitter i öppna kontorslandskap utan möjlighet att stänga dörren om sig, men har man eget kontor finns det verkligen inga ursäkter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Wh1spY:

Jag gillar som sagt iden med distansarbete, men om man lägger fram det såhär då, varför jobbar ni inte när ni är på jobbet?
Precis, varför jobbar ni inte.
Sluta prata med era kollegor om det nu är problemet, sluta söla kaffe i fikarummet, börja jobba. Förstår dom som sitter i öppna kontorslandskap utan möjlighet att stänga dörren om sig, men har man eget kontor finns det verkligen inga ursäkter.

Ha ha, lättare sagt än gjort. Den enda ursäkten som folk på kontoret verkat godta är att man sitter i möte, annars är det fritt fram att störa hur mycket som helst. "Teambuilding, collaboration" och allt va de som sitter med bullshit jobs kallar det är endast ett störmoment och när mellancheferna är en del av problemet kan man inte bara be folk fara åt skogen, utan får glatt sitta och bli störd.

Personligen slutade det med att jag sa upp mig då jag blev stressad över att inte få något gjort och bli tvingar till att sitta i röran minst 3 gånger i veckan.

Nu jobbar jag 100% hemifrån, åker dock och hälsar på kollegor en eller två gånger i månaden och har aldrig jobbat så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Som Servicetekniker är det omöjligt

Bra inlägg. Skall du inte lista alla yrken som det är omöjligt för när du ändå är igång? Eller vad är din poäng, om du nu hade någon?

Skrivet av Wh1spY:

Jag gillar som sagt iden med distansarbete, men om man lägger fram det såhär då, varför jobbar ni inte när ni är på jobbet?
Precis, varför jobbar ni inte.
Sluta prata med era kollegor om det nu är problemet, sluta söla kaffe i fikarummet, börja jobba. Förstår dom som sitter i öppna kontorslandskap utan möjlighet att stänga dörren om sig, men har man eget kontor finns det verkligen inga ursäkter.

Lol. Har du aldrig träffat folk eller?

Men OK, förutom det du skriver så är det helt värdelös kontorsutrustning på min kontorsplats. Hemma sitter jag och jobbar på en LG c2 42" + 27" skärm med bra tangentbord och mus. På kontoret har jag en 19" skärm (samt en stol som håller på och trilla isär, dålig mus och tangentbord). Får inte handla något nytt. Mitt arbete kräver att jag allt som oftast har flera fönster uppe. Ett exempel på en sak som gör att det går otroligt mycket långsammare på kontoret.

Vill du ha fler exempel eller kan du försöka tänka själv lite?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är så många parametrar som spelar in, för egen del föredrar jag att primärt utgå hemifrån. När arbetet kräver det utgå från kontor eller när det uppkommer sociala behov eller aktiviteter.

En bred förflyttning mot ett mer flexibelt arbetsliv med hänsyn till de som rör sig därinom är nog vad många efterfrågar, oavsett vad de själva trivs med.

Samtidigt kommer automatisering, robotisering och digitalisering effektivt minska eller förändra personalbehov och dess kompetenser.

För egen del vill jag allra helst ut på landet, arbetandes 50% på distans och vara självförsörjande i hög grad både gällande energi och föda. I gemenskap av andra likasinnade, något som mest troligen inte tilltalar de allra flesta!

Permalänk

Jag föredrar att jobba någon dag hemma per vecka. I övrigt så är man på kontoret.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W