Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Windows 11-startmenyn kan fyllas med rekommendationer och tips

Permalänk

Asså, orka...
Jag och massor andra köper en licens på nätet för hundra kr ca till win11 och det här är såklart en del av Microsofts strategi.
MEN någon måste betala alla miljarder ett nyss OS kostar plus att underhålla det.
Då är reklam osv det enda valet.
Alternativet som jag ser det är att betala Microsoft för att få en rensad version.
Men då skulle det kosta betydligt mer.
Det är bara att bocka sig fram och gilla läget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Asså, orka...
Jag och massor andra köper en licens på nätet för hundra kr ca till win11 och det här är såklart en del av Microsofts strategi.
MEN någon måste betala alla miljarder ett nyss OS kostar plus att underhålla det.
Då är reklam osv det enda valet.
Alternativet som jag ser det är att betala Microsoft för att få en rensad version.
Men då skulle det kosta betydligt mer.
Det är bara att bocka sig fram och gilla läget...

Håller med, jag var lite skeptisk till 11'an men den är rätt bra ändå. Använder typ aldrig startmeny så jag ser ändå inget där. Men just nu finns det inget som stör mig där. Går ju nog lätt (?) att trolla bort isf. En sak med 11'an som jag tycker är väldigt bra jämfört med 10'an är att om man kör dubbla skärmar så känner den av när andra skärmen slås på och utökar skrivbordet automatiskt. Stänger av blir det tvärtom i andra ordningen. Fungerar sjukt smidigt. Jag är en av få som känner mig rätt nöjd med 11'an

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Håller med, jag var lite skeptisk till 11'an men den är rätt bra ändå. Använder typ aldrig startmeny så jag ser ändå inget där. Men just nu finns det inget som stör mig där. Går ju nog lätt (?) att trolla bort isf. En sak med 11'an som jag tycker är väldigt bra jämfört med 10'an är att om man kör dubbla skärmar så känner den av när andra skärmen slås på och utökar skrivbordet automatiskt. Stänger av blir det tvärtom i andra ordningen. Fungerar sjukt smidigt. Jag är en av få som känner mig rätt nöjd med 11'an

Jag är också väldigt nöjd med W11. Men som man brukar säga, dom som har problem hörs mycket mer än dom som inte har problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 5 3600 Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tycker att det här är ganska illa också : Satte upp en Windows 11-laptop åt en äldre släkting för ett par veckor sedan. Bootade om flera gånger, försökte svara på alla dumma frågor från datorn etc (just för att han skulle slippa).

Sedan igår dök detta upp :

Det står alltså : Nu slutför vi konfigurationen (blablabla), Datorn måste (min feting) säkerhetskopieras (blablabla)

Han vågade ju knappt använda datorn innan han frågat mig. Alltså, det här är fult av MS, det ger sken av att man exempelvis måste ha Onedrive, kanske även 365, etc. Det borde verkligen finnas ett "fire and forget"-läge efter en Windowsinstallation så det inte kommer upp svåra eller förvillande frågor eller påståenden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tycker att det här är ganska illa också : Satte upp en Windows 11-laptop åt en äldre släkting för ett par veckor sedan. Bootade om flera gånger, försökte svara på alla dumma frågor från datorn etc (just för att han skulle slippa).

Sedan igår dök detta upp :<Uppladdad bildlänk>

Det står alltså : Nu slutför vi konfigurationen (blablabla), Datorn måste (min feting) säkerhetskopieras (blablabla)

Han vågade ju knappt använda datorn innan han frågat mig. Alltså, det här är fult av MS, det ger sken av att man exempelvis måste ha Onedrive, kanske även 365, etc. Det borde verkligen finnas ett "fire and forget"-läge efter en Windowsinstallation så det inte kommer upp svåra eller förvillande frågor eller påståenden.

Sådär håller ju Windows 10 också på, kanske bör påpekas. Otroligt enerverande. Titta bland notifikationsinställningarna, då jag har för mig att det döljer sig en inställning för bl a Windows Welcome Experience där.

Permalänk
Medlem

Ja, man får hoppas det ger sig med tiden. Ska kolla inställningarna nästa gång jag är där, tack för tipset. Kanske går att fixa via Teamviewer.

Överlag är det förvirrande med startmenyn som innehåller program som faktiskt inte är installerade än. Återkommer om det kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7