Youtube fimpar störande reklamplats i april

Permalänk
Melding Plague

Youtube fimpar störande reklamplats i april

Samtidigt som Youtube experimenterar med diverse reklamlösningar bestämmer sig företaget att plocka bort annonser som täcker videor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror anledningen är att det är på grund av dem där alla kör adblockers, även de otekniska.
Kan man klara sig utan adblocker så får de pengar. Har någon en adblocker är det mycket mindre / noll.

Har inte annonser på youtube men sure jag betalar för premium. Dock ser jag det som att jag sparade in på Spotify när youtube music ändå ingår.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bra det. Hellre en avbruten video än en sammanhängande video man ändå inte kan fokusera på för att det är skit i vägen. Sen vore det såklart bäst att helt slippa annonser men om alternativet är att betala med pengar så nej tack. Det är märkligt att Alphabet bestämt att just YouTube måste börja bli lönsamt. De hade väl fått in mycket mer pengar på om det kostade typ 10Kr att använda Chrome liksom. Det är ju en webbläsare som rätt många tydligen använder och gillar och förmodligen skulle fortsätta använda även om det kostade pengar. Och när vissa envisas med devisen "det är bara att betala för det man gillar" så kan de väl rimligen inte heller klaga om Chrome skulle kosta pengar liksom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns det reklam på Youtube?

Permalänk
Medlem

Såhär ser reklamen ut när man har barn.. tror de har lite att jobba med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra det. Hellre en avbruten video än en sammanhängande video man ändå inte kan fokusera på för att det är skit i vägen. Sen vore det såklart bäst att helt slippa annonser men om alternativet är att betala med pengar så nej tack. Det är märkligt att Alphabet bestämt att just YouTube måste börja bli lönsamt. De hade väl fått in mycket mer pengar på om det kostade typ 10Kr att använda Chrome liksom. Det är ju en webbläsare som rätt många tydligen använder och gillar och förmodligen skulle fortsätta använda även om det kostade pengar. Och när vissa envisas med devisen "det är bara att betala för det man gillar" så kan de väl rimligen inte heller klaga om Chrome skulle kosta pengar liksom.

Ganska stor skillnad i kostnad att utveckla Chrome och att hosta Youtube… Kostnaderna är astronomiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har inte annonser på youtube men sure jag betalar för premium. Dock ser jag det som att jag sparade in på Spotify när youtube music ändå ingår.

Premium Lite är ju bara 69kr per månaden om man verkligen inte bryr sig om Music

YouTube har jag faktiskt vänt och kan tänka mig att betala för, för det är kvalitet jag själv väljer.
Netflix får gärna brinna i en sopsäck om dem tror jag vill ge mer än 39ke per månad däremot...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Ganska stor skillnad i kostnad att utveckla Chrome och att hosta Youtube… Kostnaderna är astronomiska.

Det är ju de själva som valt att behålla tjänsten i portföljen. Det ska inte vi konsumenter lastas för. Youtube har vad jag vet Aldrig gått med vinst, och om kostnaderna nu är "astronomiska" så vete fan om det ens hade gått plus minus noll om så alla som tittat hade skaffat premium. Så man undrar ju vad deras mål egentligen är med att ens driva tjänsten vidare och vilka siffror som faktiskt stämmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har inte sett reklam på YouTube på flera år, blockerar ju den givetvis.

Permalänk
Medlem

Går det att blocka yt-reklam på telefon/tv? (Jag kör pihole men jag har aldrig fått det att fungera för Youtube - som jag förstår det pga att de servar reklam från samma domän som videor, eller något i den stilen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Går det att blocka yt-reklam på telefon/tv? (Jag kör pihole men jag har aldrig fått det att fungera för Youtube - som jag förstår det pga att de servar reklam från samma domän som videor, eller något i den stilen).

Android går det, google tv går https://github.com/yuliskov/SmartTubeNext köpte en shield för det endamålet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izzie:

Går det att blocka yt-reklam på telefon/tv? (Jag kör pihole men jag har aldrig fått det att fungera för Youtube - som jag förstår det pga att de servar reklam från samma domän som videor, eller något i den stilen).

Jag tror du ska kunna blockera reklamen i routern på något sätt så alla enheter i hemnätverket slipper men vet ej hur, kan vara värt en google.

Permalänk
Medlem

Förutom adblocker så kan man få bort rutan genom att
stänga på krysset
backa videon lite, antingen genom att trycka J eller pil vänster.
(J, K, L, bakåt, start/paus, framåt).

Annars med YouTube reklam
Det "lustiga" när det ibland är flera minuter reklam. Kan vara en komplett musikvideo.
Eller i vissa fall har det kommit reklamer som är över 10 minuter långa.
Som tur är går dessa videor att tryckas bort efter 5 sekunder.
Men säg om man inte skulle trycka bort reklamvideona.
I vissa situationer så skulle man kunna få mer speltid på reklamvideor än faktiskt innehåll man vill se.

Om det är en YouTube video som är mer än några minuter lång så kan en del också att ha fler reklamavbrott.
Men jag såg redan en reklam för 2-5 minuter sedan...

Å ena sidan förstår jag att folk som sysslar med YouTube eller andra sociala medier på en nivå högre än bara hobby måste tjäna något på det. Att man kan vilja stödja de man tycker är bra. Att det kan vara en anledning att inte ha adblocker.
Å andra sidan kan jag tycka att det åtminstone borde vara proportionerligt/rimligt.
Att det inte ska vara så många och/eller långa reklamer att man tappar sammanhanget om man inte använder adblock eller laddar hem videorna och spelar upp dem lokalt.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Går det att blocka yt-reklam på telefon/tv? (Jag kör pihole men jag har aldrig fått det att fungera för Youtube - som jag förstår det pga att de servar reklam från samma domän som videor, eller något i den stilen).

På mobilen kan man använda Youtube Revanced och på Android TV samt Google TV så kan kan installera SmartTubeNext eller helst SmartTubeNext Beta, båda direkt från github. Dock måste man för TV:n först aktivera utvecklingsläget för att kunna installera appar utanför playstore och det gör man precis som man gör på en android telefon. Därefter installerar man en webbläsare som t.ex TV Bro där den också är open source men finns på playstore. Appen installerar man sedan genom att gå in på nerladdningar i TV Bro och installera appen. Den frågar sedan själv när du öppnar appen om du vill uppdatera när dessa finns tillgängliga. Båda har även sponsorblock tillägget inlagt och fler funktioner så de är mycket bättre än orginal apparna.

SmartTubeNext kan man ställa in AV1 stöd, hur utseendet ska vara, sponsorblock där man kan välja vad som ska vara aktivt och inte och ifall det ska komma fram en fråga om att skippa osv. Dock har denna precis som Youtube appen för TV inte synliga kommentarer.

Youtube Revanced är väldigt lik det tidigare Youtube Vanced, men på rätt sätt denna gång som jag förstår det. Alltså faktist en egen app och inte en pirat av orginalet med fler funktioner som vanced var. Denna har även kommentarer så klart men också möjligheten att se estimerade ogillningar på klippen.

Båda kan man logga in precis som vanligt med sitt konto. Så att man kan se det man följer, gilla och för mobilen kommentera.

Kan dock inte garantera att det är helt säkert att inte bli bannad. Har dock använt vanced tidigare och nu dessa två i flera år och det har gått utmärkt. Men kan vara bra att ha i åtanke ändå och eventuellt använda ett annat konto till dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Går det att blocka yt-reklam på telefon/tv? (Jag kör pihole men jag har aldrig fått det att fungera för Youtube - som jag förstår det pga att de servar reklam från samma domän som videor, eller något i den stilen).

Kör med webbläsaren på mobilen...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Youtube premium. Jag tycker youtube music är bättre än spotify.

Det enda negativa är att jag stöder en gigant, man borde mer tänka på att värna om konkurrensen.

Permalänk
Medlem

adblock. Det enda som gör internet drägligt nu för tiden.
Det är på tok för mycket reklam överallt. Asså sjukt mycket.
O ivägen är det oxå. Det förstör användarupplevelsen på 90% av siter.
Man ska inte behöva täcka hela sidor med reklam för att kunna försörja en site. Annonsörer får väl betala mer för mindre plats.
Stoppa videos på youtube 1 gång varannan minut för 1 min reklam? Fy fan.
O till 99% totalt irrelevant skit. Scam mobilegames o annat scam trams.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Musikälskare

Pi-hole + Adblocker, det brukar ta bort det mesta men för tjänster som inte går att blockera får man köpa sig fri från tyvärr

Slutade kolla på vanlig TV för 10+ år sen pga reklamen, står inte ut med den

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Går det att blocka yt-reklam på telefon/tv? (Jag kör pihole men jag har aldrig fått det att fungera för Youtube - som jag förstår det pga att de servar reklam från samma domän som videor, eller något i den stilen).

Ios blockar native i Safari om man laddar om sidan

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

"Vilka annonser gillar du mest på Youtube?"

De annonserna jag inte ser men ändå betalar skaparen! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Känns som att youtube borde facilitera bättre samarbete mellan kreatörer och annonsörer. De allra flesta skapare har ju idag redan sekundärs reklamer i sina videos där de själva pratar. Sådana samarbeten skulle jag hellre se skötas av youtube så man slipper massa orelaterade tv-reklamer eller värst av allt mid-rolls man inte kan spela förbi

Permalänk
Medlem

Youtube Vanced funkar på android för att slippa reklam på mobilen. Jag hade kunnat leva med lite reklam, men Youtube oblockat är så hemskt att man inte pallar alls. Att betala för premium sänder fel signaler. Jag godkänner inte deras beteende.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

"Nobelt syfte"? Ädelt syfte heter på svenska, släpp svengelskan och landa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khab:

"Nobelt syfte"? Ädelt syfte heter på svenska, släpp svengelskan och landa.

https://svenska.se/tre/?sok=nobel&pz=8

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilka annonser gillar du mest på Youtube?

Ingen annonser.

Men jag har haft Premium sen det kom, jag har hört den där "jag vill inte betala, så jag använder blockering". Sanningen är man får mycket mera än bara reklamfritt, man får musik, man får tillgänglighet utan problemen på varje apparat man har oavsett vilket OS eller TV apparat, bara att logga in - och reklam är nåt jag inte har sett på årtal.

Dessutom går en del av pengarna till skaparna med, och när jag tänker på att 90% av allt mitt "tv tittande" är Youtube innehåll så hade jag även inte haft problem med att priset ökade OM det gick ännu mera till skaparna. Jag ser det lite som det nya "TV" vart jag själv väljer vilket innehåll jag vill se.

Hollywood filmar och serier säger mig inte så mkt. längre, även sällan jag tittar på gammal media TV, och då blir det ofta nyheter o dyl.

Permalänk
Medlem

YouTube Premium här, störs inte av reklamen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khab:

"Nobelt syfte"? Ädelt syfte heter på svenska, släpp svengelskan och landa.

Enligt SAOL har ordet nobel använts sen mitten av 1600-talet. Så släpp dina killgissningar och landa.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Youtube ads är väl rätt värdelösa för kreatörerna oxå?
Får dom inte ut sjukt lite pengar från youtubes reklam. O därför har väl dom flesta gått över på sponsorship där dom själva gör ett reklaminslag i videon. Dom får väl bra mycket bättre betalat av sponsorer?
O sen att många har patreon konto oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av izzie:

Går det att blocka yt-reklam på telefon/tv? (Jag kör pihole men jag har aldrig fått det att fungera för Youtube - som jag förstår det pga att de servar reklam från samma domän som videor, eller något i den stilen).

Vivaldi browser för telefon blockerar Youtube ads.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Enligt SAOL har ordet nobel använts sen mitten av 1600-talet. Så släpp dina killgissningar och landa.

Idiomatiska uttryck ska dock inte översättas ordagrant. Det etablerade uttrycket på svenska är helt klart "ädelt syfte".