EU vill ha körkort i telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ett scenario man visar upp sitt körkort, får polisen då ta mobilen och gå iväg med den?
I och med det har man på sätt och vis gett medgivandet och polisen kan gå eventuellt gå igenom ens mobilen.

Helt klart en viktig fråga att ställa. Dock skulle jag tro att polisen skannar, eller blippar, och sedan kan de se direkt i scannern eller gå tillbaka till bilen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Numera betalar jag nästan enbart med Apple Pay så glömmer alltid ta med körkortet när jag kör bil för använder inte mitt bankkort. Så att ha körkortet i mobilen vore bra för då gör det inget att glömma plånboken hemma när man åker.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Nej tack! Detta är rent trams!
Jag föredrar körkort som idag. Det är ofta man inte har med mobilen alls när man är ute.
Om myndigheter börjar kräva att fler och fler tjänster ska finnas i mobilen så får de fan erbjuda gratis mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

”EU har bestämt sig för att göra det lättare för bilister i Europa att åka på böter med ett nytt förslag om gemensam standard för digitalt körkort i mobilen”.

Vad är det här för Aftonbladetnivå?

Håller med. Lågt.

Permalänk
Medlem

Nej tack, vi är tillräckligt beroende av telefonen som det är.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Helt klart en viktig fråga att ställa. Dock skulle jag tro att polisen skannar, eller blippar, och sedan kan de se direkt i scannern eller gå tillbaka till bilen.

Problemet jag ser är att man har låst upp ens enhet till polisen. Man behöver då kunna låsa den för mer användning, vilket också lär komma om det blir standard i världen att visa ens körkort så.
Många har idag information på mobilen från deras kunder som polisen inte har rätt till att ta del av. Jag pratar typ lärare, läkare, systemutvecklare, advokater, t.om. rörmokaren kan ha känslig information om en kund som ej angår polisen.
Det handlar inte om att man själv har begått något olagligt, polisen har inte rätt till patientjournaler på andra personer etc som någon har tillgång till i sitt arbete.

*edit*
Samma sak är det med biometriska lås som fingeravtryckläsare och FaceId m.m. Enbart detta lås borde vara förbjudet på ens jobbmobil då poliser kan tvinga en att låsa upp dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Säg ditt personnummer så kan faktiskt polisen kolla själva i sitt system. Farsan har gjort detta ett fåtal gånger när han sedan blivit stoppad. Han skulle ju bara åka mellan kontoret och hem för att fixa ett verktyg etc. Sen om dom är på bra humör så kan du slippa undan med en varning.

Detta gäller bara om du står på bilen.
Jag har råkat ut för samma och pratade med den gode herren då, han förklarade att de får upp körkortet på ägaren genom att skanna regnumret.

Lånar du någon annans bil funkar detta inte (eller en måndagsmorgon)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Viceroy:

”EU har bestämt sig för att göra det lättare för bilister i Europa att åka på böter med ett nytt förslag om gemensam standard för digitalt körkort i mobilen”.

Vad är det här för Aftonbladetnivå?

Håller med. Ändrat nu!

Permalänk
Medlem

Så länge dom inte försöker ersätta digitalt med det fysiska man redan har + att det så klart är ihopkopplat med bank id.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Naturligtvis en bra sak, men det känns som att körkort är ganska onödigt att behöva visa upp.

Vet nu inte hur det fungerar. Borde det inte räcka med vanlig legitimation? Jag menar polisen kan väl slå på personnumret och se om man har giltigt körkort? Hur vet de annars att man eventuellt kör olagligt om man fått körkortet indraget?

Personnummer finns bara i Sverige, så det är så utlänningar kommer undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Ja det vore fan på tiden. Hela övriga livet inkl ens VISA-kort finns ju i mobilen. Enda anledningen till att jag måste dras med den satans plånboken är körkortet. Hade varit mycket trevlig att ha även det i mobilen.

Och var har Du kontanterna?

Permalänk
Medlem

Det vore ju en fantastisk möjlighet att ha ett api för körkortet istället för det där tråkiga advertising id i telefonen, rakt på sak när man surfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Och var har Du kontanterna?

Vilka kontanter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Ja det vore fan på tiden. Hela övriga livet inkl ens VISA-kort finns ju i mobilen. Enda anledningen till att jag måste dras med den satans plånboken är körkortet. Hade varit mycket trevlig att ha även det i mobilen.

Jag har mitt körkort och fysiska kreditkort samt en tvåhundring cash i min plånka. Det är något jag inte vill vara utan när telefonens batteri är slut. Men jag stödjer förslaget av digitalt körkort ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Får man en gratis mobiltelefon då?

Permalänk
Musikälskare

Varför inte, och varför finns det inte redan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Sålänge det är ett alternativ och inte tvång så ser jag inget problem med det. Gissar dock att tanken bakom är att plastkorten skall fasas ut, vilket är lite tråkigt. Jobbigt att tvingas ha med sig telefonen överallt.

Jag betvivlar detta då det kommer att finnas personer som tänker på sin integritet och inte vill ha en smartfån. Därför tror jag inte heller att ett digitalt pass kommer att bli tvingande om det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Får man en gratis mobiltelefon då?

Ja och en gratis Tesla med fri el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vilka kontanter?

Bra att vi inte har krig i detta landet för då skulle ju de personerna som bara har en mobil gå under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nej tack, vi är tillräckligt beroende av telefonen som det är.

Citat:

The Directive sets out the minimum requirements to enable interoperability between such digital driving licences throughout the EU, but these will be further defined later. After an adjustment period, the digital driving licence will be issued by default, but drivers will also be able to hold a physical driving licence, or both.

Ni som är emot detta, ni har förstås inget mobilt bankid?

Permalänk
Medlem

Stora frågan är ju om utställande och validering. Kan jag ha mitt körkort i flera telefoner samtidigt? Måste jag ha någon annan app för att kunna se om det är giltigt?

Spännande och bra utveckling oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ni som är emot detta, ni har förstås inget mobilt bankid?

Är det helt jämförbart då tycker du? Mobilt bankid för att göra bankärenden på datorn eller telefonen, kontrol ett digitalt körkort i en fysisk värld. Jag ser iaf inte behovet alls då jag ändå alltid har min lilla plånbok med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Är det helt jämförbart då tycker du? Mobilt bankid för att göra bankärenden på datorn eller telefonen, kontrol ett digitalt körkort i en fysisk värld. Jag ser iaf inte behovet alls då jag ändå alltid har min lilla plånbok med mig.

BankIDs funktion är identifiering, det digitala körkortets funktion är också identifiering. I båda fall kan du ha ett fysiskt kort. Du kan ta dig till banken och göra dina bankärenden där om du känner för det. Ingen rimlig människa göra det nuförtiden, men det går finfint.

Permalänk
Medlem

Jobbigt att bli stoppad när batteriet är slut eller när mobiltelefonen gått sönder.

Skrivet av bärplockaren:

Ett scenario man visar upp sitt körkort, får polisen då ta mobilen och gå iväg med den?
I och med det har man på sätt och vis gett medgivandet och polisen kan gå eventuellt gå igenom ens mobilen.

Intressant scenario som skulle kunna missbrukas men även möjliggöra för polisen installera spionprogramvara.
Vore bättre att föraren legitimera sig via bankid eller liknande lösning som inte kräver att man lämnar ifrån sig telefonen.
Skanna en qr-kod och legitimera via bankid så ser polisen ens digitala körkort på sin enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja och en gratis Tesla med fri el.

Nice 😁

Permalänk
Medlem

@Hejss @deques
Tack för det,var också inne på likande att de får scanna en QR-kod.
Då ska jag visa min QR-kod för swish så kan de gott swisha peng samtidgt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

En sak mindre att ha i fickorna för man har applepay så plånboken kan stanna hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det bör i de flesta fall räcka med någon form av legitimation.
https://lawline.se/answers/maste-jag-ha-med-korkortet-nar-jag...

Ah, underbart. Tack för info. Det visste jag inte. Jag har aldrig körkortet med mig på jobbet eftersom jag i princip alltid glömt den i arbetskläderna när jag gått hem och tröttnade på det. Men jag har i och med arbetet alltid en giltig legitimation med mig som bara används på jobbet. Då slipper jag oroa mig om jag blir stoppad för kontroll. Puh..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Haha, va roligt om alla skulle gå över till endast digitalt id.
Då är det värsta en terrorist kan göra att få tag i en emp å ingen kan bevisa sin identitet längre, underbart!

Permalänk
Medlem

Detta ser jag som något positivt.
Men! detta kan inte vara begränsat till endast körkort utan måste även inkludera YKB, ADR, Hjullastarbehörighet, Kranbehörighet osv osv.
De behörigheter man innehar måste finnas med från start om detta blir en verklighet, man skall inte behöva vänta in att ytterligare behörigheter skall implementeras senare. Gör rätt från början.

Sen så kan man ju hoppas att detta drar med sig att man inte måste ha en "läsplatta" (ca 7" och större) för att ha säkerhetsdatablad och skriftliga instruktioner i men att det är godkänt även med en mindre mobiltelefon.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX