Tekniken bakom Stadia dödförklaras

Permalänk
Melding Plague

Tekniken bakom Stadia dödförklaras

Allt hopp om att Stadia skulle licensieras ut till företag som vill bygga egna speltjänster släcktes i samband med nedläggningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Surpris

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Tråkigt tycker jag. Är det något som Stadia var bra på så var det ju tekniken. Med en annan affärsmodell hade det kunnat fungera mycket bättre

Permalänk
Skrivet av medbor:

Tråkigt tycker jag. Är det något som Stadia var bra på så var det ju tekniken. Med en annan affärsmodell hade det kunnat fungera mycket bättre

De borde sålt till microsoft. Så att man fick gamepass strömmning med okej bild och prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Det kan finnas många anledning till varför det inte blev sålt vidare. Kanske innehåller stadia tekniker för fjärrstyrning som Google ej vill sälja etc.

Jag själv är en förespråkare av cloudspel, just för att det bidrar till att så många andra saker kan dra nytta av tekniken. Det jag själv har testat av online spel på min PS5 imponerar inte precis på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tråkigt tycker jag. Är det något som Stadia var bra på så var det ju tekniken. Med en annan affärsmodell hade det kunnat fungera mycket bättre

Absolut, infrastrukturen var ljusår före Geforce Now och Microsofts

Satt i det sista och hoppades på att Microsoft skulle förvärva, Geforce var ju uteslutet då de bygger på Radeon kort xD

Hade även outsider i tanken som Amazon med Luna eller Netflix kunde tänka sig köpa upp, tror de i framtiden måste titta åt det hållet när Tv streamingen satt sig för att expandera eller bli uppköpta om tex Microsoft expanderar åt andra hållet.

Permalänk
Medlem

Bra. Streaming och GaaS gör det svårare att bevara spel och kultur och bör därmed bekämpas.

Perioden med GaaS och streaming kommer bli en "dark ages" i framtida historieböcker och museum.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara donera källkoden? Känns som den bör kunna bidra med något på GNU/Linux-fronten.

Permalänk
Medlem

Så...det var alltså någon som trodde att det fanns någon framtid för en helt proprietär trädgård där användarna är helt i händerna på leverantörerna men ändå betalar fullt pris för spelen?
Imponerande, fast på ett skrämmande vis.
Ge oss en månadstjänst där jag kan streama mitt Steam/Origin/GoG-bibliotek. En sådan tjänst har en chans att fungera

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ge oss en månadstjänst där jag kan streama mitt Steam/Origin/GoG-bibliotek. En sådan tjänst har en chans att fungera

Steam har ju redan sin tjänst men annars är det en trevlig idé!
Jag betalar för streamingtjänsten och länkar mitt bibliotek genom respektive tjänst 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt känns det. Jag var i alla fall imponerad av hur bra det fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så...det var alltså någon som trodde att det fanns någon framtid för en helt proprietär trädgård där användarna är helt i händerna på leverantörerna men ändå betalar fullt pris för spelen?
Imponerande, fast på ett skrämmande vis.
Ge oss en månadstjänst där jag kan streama mitt Steam/Origin/GoG-bibliotek. En sådan tjänst har en chans att fungera

GeforceNow has entered the chat.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan de inte bara donera källkoden? Känns som den bör kunna bidra med något på GNU/Linux-fronten.

Nu vet vi ju inte hur tekniken fungerade bakom kulisserna men det kan vara så att ett eller flera patent används och som Google inte vill göra sig med.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nu vet vi ju inte hur tekniken fungerade bakom kulisserna men det kan vara så att ett eller flera patent används och som Google inte vill göra sig med.

De har förmodligen redan skickat det mesta uppströms, drivrutinsutveckling o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Steam har ju redan sin tjänst men annars är det en trevlig idé!
Jag betalar för streamingtjänsten och länkar mitt bibliotek genom respektive tjänst 🤔

Nja, Steam kunde du hosta själv och strömma till dig själv så att säga. Något jag gillar, men det är ju inte direkt vad Stadia erbjöd som jag förstått det. Fördelen där var väl att slippa behöva stå för kraftfull och dyr hårdvara själv.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Åt helvete med allt som har med streaming av spel att göra👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ge oss en månadstjänst där jag kan streama mitt Steam/Origin/GoG-bibliotek. En sådan tjänst har en chans att fungera

Det är exakt så geforce now fungerar.

Permalänk
Medlem

Tekniken kommer nog på sikt, om 25 år är det nog vanligare att folk inte har en PC eller konsol, då kan man nog streama det mesta från molnet med bra prestanda.

Det räcker med en skärm och en handkontroll var man än är och en internetuppkoppling.

Jag undrar vad framtidens PC kommer kosta vs ett abonnemang och vad skillnaderna blir i kvalitet, inga installationer eller ominstallationer. Klicka på en ikon och man är igång som att se en film på Netflix.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så...det var alltså någon som trodde att det fanns någon framtid för en helt proprietär trädgård där användarna är helt i händerna på leverantörerna men ändå betalar fullt pris för spelen?
Imponerande, fast på ett skrämmande vis.
Ge oss en månadstjänst där jag kan streama mitt Steam/Origin/GoG-bibliotek. En sådan tjänst har en chans att fungera

Skrivet av Spawnbadboy:

Det är exakt så geforce now fungerar.

Det var så GeForce Now fungerade i början, men utvecklare och utgivare klagade för de tyckte de skulle ha betalt (vilket för mig bara var konstigt då de redan fått betalt när de sålde spelet). Visserligen kan du koppla dina bibliotek till tjänsten men spelen du har tillgång till är begränsade till "godkända" spel. I dagsläget är det 1.500+ spel, men det är ju väldigt långt från alla spel du möjligtvis har tillgång till genom Steam, GoG, etc.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Åt helvete med allt som har med streaming av spel att göra👎

I egenskap av PC MR håller jag med dig, man skall bygga och använda eget.
Men jag har kommit till insikt att vi PC MR är i minoritet(!?), de flesta verkar nöja sig med "något som bara funkar"
Där tror jag en streamingtjänst via en browser/smart-TV app som kopplas till en backend som har tillgång till ditt spelbibliotek kan vara en bra konkurent till spelkonsollerna.
Verkar som att GeforceNow erbjuder just detta.

Permalänk
Medlem

Det största felet med Stadia var nog att Google var inblandad. Tekniken och lösningen var väl ändå i grunden bra men hanteringen av spellicenser var inte attraktiv. Lösningar likt Nvidias tror jag mer på där du själv egentligen fjärrskrivbordar in och kan spela de spel du redan har (i den mån Nvidia får strömma spelen).

Google borde ha letat partners och knyta ihop kundernas befintliga spelbibliotek med Stadia som spelplattform. Enklare sagt än gjort troligen.

Trist men väntat.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

I egenskap av PC MR håller jag med dig, man skall bygga och använda eget.
Men jag har kommit till insikt att vi PC MR är i minoritet(!?), de flesta verkar nöja sig med "något som bara funkar"
Där tror jag en streamingtjänst via en browser/smart-TV app som kopplas till en backend som har tillgång till ditt spelbibliotek kan vara en bra konkurent till spelkonsollerna.
Verkar som att GeforceNow erbjuder just detta.

Du menar att de flesta nöjer sig med något som just och pass fungerar.
Inte ens Steam Link (hårdvaran) duger ju till nått och det är ändå max 1080p 60hz över lokalt trådat nätverk.

Permalänk
Medlem

Bra.

Jag hoppas verkligen att "Google Cloud for Games" också totalfloppar, jag har inget som helst intresse att medvetet eller omedvetet mata Google och spelutvecklare med gratis telemetri - de får i så fall erbjuda två alternativ: antingen ingen telemetriinsamling alls, eller så får de betala för att få göra det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är exakt så geforce now fungerar.

Jag betalar för GeForce Now men endast 329 av mina 1549 spel går att spela via tjänsten. Så vill jag spela något så är chansen ganska liten att det går.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av NodCommander:

Nja, Steam kunde du hosta själv och strömma till dig själv så att säga. Något jag gillar, men det är ju inte direkt vad Stadia erbjöd som jag förstått det. Fördelen där var väl att slippa behöva stå för kraftfull och dyr hårdvara själv.

Ah, så sant så. Liten tankevurpa där

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Du menar att de flesta nöjer sig med något som just och pass fungerar.
Inte ens Steam Link (hårdvaran) duger ju till nått och det är ändå max 1080p 60hz över lokalt trådat nätverk.

Steam Link är perfekt för soffmultiplayer, så länge det är trådat funkar det alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

GeforceNow has entered the chat.

Problemet är det fungerar hälften så bra och fortfarande inte i närheten av "hela" ditt bibliotek!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan de inte bara donera källkoden? Känns som den bör kunna bidra med något på GNU/Linux-fronten.

Håller med 100% (men har absolut noll hopp då det är inte så Google fungerar eller opererar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/