Hur köper man crypto i dagens absurda banksituation?

Permalänk

Hur köper man crypto i dagens absurda banksituation?

Hej!

Jag var totalt ovetandes om det nuvarande läget med banker och deras syn på crypto.
Försökte endast beställa en hårdvaruplånbok igår och mitt köp nekades så tog kontakt med min bank (icabanken lol) som snabbt informerade mig att jag bröt på avtalet jag gått med på och det finns risk att dom säger upp mig som kund om jag försöker igen...
Helt jävla sjukt att jag inte får handla vad jag vill för MINA PENGAR!!! Speciellt som det inte ens var crypto och sidan inte har något med cryptovalutor att göra...
Hursomhelst efter att researchat par timmar så ser jag ställningen dom flesta svenska banker har...

Hursomhelst... Jag vill endast KÖPA crypto, ska ut och backpacka en längre period och vill mest ha en digital backup om man skulle bli av med baggage, bli rånad osv etc... Har inget behov i dagsläget att sälja och föra tillbaka dom till en svensk bank.
Vad jag förstått så funkar INTE swish då banken ser köpet på samma sätt. Stämmer det? Så saffello går inte te.x?
Vad finns det för alternativ?

Enda jag kan tänka mig är att föra över en summa pengar till paypal och sen från paypal göra köpet för crypto.
Funkar det? Vilka säkra exchanges stöder paypal i dagsläget?

Finns det något annat säkert sätt att handla för?
Gäller bara par tusenlappar som mest men tänkte börja med ett litet mindre testköp för kanske 100 dollar.

Tips och råd uppskattas!
Tack!

Permalänk

För att förtydliga frågan lite...
Kan ica banken se vad jag gör med paypal?
Om jag lägger in pengar på paypal balance så har ica banken ingenting att göra med dom pengarna eller vad jag köper efter det?
Dom är inte delaktiga längre i köpet då eftersom paypal är den som betalar?

Eller tänker jag fel nu? Är lite orolig att förlora mitt bank konto och vill inte direkt fråga dom heller med tanke på deras hårda linje gällande det generellt.
Dom blir väl bara inblandade om jag försöker föra över pengar FRÅN paypal TILL icabanken då dom kan ifrågasätta var pengarna kommer från då?

Tacksam för svar och förtydligande på hur det funkar!

Permalänk
Medlem

Nej, självklart kan inte någon bank se vad du gör på helt andra tjänster som t.ex. PayPal.

Jag rekommenderar Revolut. Man för över pengar direkt från sitt kort kostnadsfritt och därifrån kan du antingen köpa krypto direkt (via Revolut) eller skicka pengar till valfri kryptobörs.

Revolut har också både fysiska och virtuella betalkort som du skulle kunna använda istället för att köpa krypto inför resan. Krypto i sig tillför ingenting förutom eventuellt krångel om allt du vill ha är ett sätt att handla med digitalt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Nej, självklart kan inte någon bank se vad du gör på helt andra tjänster som t.ex. PayPal.

Jag rekommenderar Revolut. Man för över pengar direkt från sitt kort kostnadsfritt och därifrån kan du antingen köpa krypto direkt (via Revolut) eller skicka pengar till valfri kryptobörs.

Revolut har också både fysiska och virtuella betalkort som du skulle kunna använda istället för att köpa krypto inför resan. Krypto i sig tillför ingenting förutom eventuellt krångel om allt du vill ha är ett sätt att handla med digitalt.

Borde inte revolut vara spärrat på samma sätt som allt annat från icabanken då det är en exchange?
Känns väldigt risky att ens försöka köpa där med kortet eller funkar paypal där också?

Jag tittade på revolut, crypto.com och någon annan för just kort syfte och alla körde appar istället för webbsida och alla hade sjukt mycket negativa reviews från googly pay där dom låser konton utan orsak, låser pengarna och sen bara snor cashen, icke existerande support där dom inte svarar på veckor, automatiska botsvar osv etc

Tittade även på coinbase som slutat tyvärr slutat leverera kort till sverige och binance har regler att man inte får ha icke latinska bokstäver i sitt namn och man måste kunna bevisa att man har det på någon form av legala dokument som te.x ID kort men det går ju inte då jag faktiskt inte stavar mitt namn på det sättet så det gick inte heller.

Finns det några andra alternativ i dagsläget?

Tack för informationen om paypal, misstänkte att det var så men blev lite nojjig när icabanken flippade totalt på bara FÖRSÖK av köp av hårdvaruplånbok... Helt absurd situation, fattar inte hur dom kan leka gestapo på det sättet

Tanken med att ha crypto som backup var att jag kan lagra inlogg osv i huvudet så skulle man bli av med väskor eller ännu värre rånad så försvinner ju både plånbok/kort och då är jag helt fucked under tiden det tar att lösa alltin(spärra, beställa nytt kort etc), vilket kan ta veckor då jag är på andra sidan jorden. Så tänkte det kunde vara smart att iallafall ha något man kan köpa mat , boende, transport till ambassad osv.

Hur svårt är det att växla crypto för fysisk fiat i te.x syd amerika? Har du någon koll på det?

stavfel och förtydligade lite
Permalänk
Medlem
Skrivet av santa6666:

Borde inte revolut vara spärrat på samma sätt som allt annat från icabanken då det är en exchange?
Känns väldigt risky att ens försöka köpa där med kortet eller funkar paypal där också?

Jag tittade på revolut, crypto.com och någon annan för just kort syfte och alla körde appar istället för webbsida och alla hade sjukt mycket negativa reviews från googly pay där dom låser konton utan orsak, låser pengarna och sen bara snor cashen, icke existerande support där dom inte svarar på veckor, automatiska botsvar osv etc

Tittade även på coinbase som slutat tyvärr slutat leverera kort till sverige och binance har regler att man inte får ha icke latinska bokstäver i sitt namn och man måste kunna bevisa att man har det på någon form av legala dokument som te.x ID kort men det går ju inte då jag faktiskt inte stavar mitt namn på det sättet så det gick inte heller.

Finns det några andra alternativ i dagsläget?

Tack för informationen om paypal, misstänkte att det var så men blev lite nojjig när icabanken flippade totalt på bara FÖRSÖK av köp av hårdvaruplånbok... Helt absurd situation, fattar inte hur dom kan leka gestapo på det sättet

Tanken med att ha crypto som backup var att jag kan lagra inlogg osv i huvudet så skulle man bli av med väskor eller ännu värre rånad så försvinner ju både plånbok/kort och då är jag helt fucked under tiden det tar att lösa alltin(spärra, beställa nytt kort etc), vilket kan ta veckor då jag är på andra sidan jorden. Så tänkte det kunde vara smart att iallafall ha något man kan köpa mat , boende, transport till ambassad osv.

Hur svårt är det att växla crypto för fysisk fiat i te.x syd amerika? Har du någon koll på det?

Nej, det är ingen risk med Revolut. Det är en bank - inte en exchange - och dina pengar är försäkrade med insättningsgarantier osv. på samma sätt som dina pengar hos ICA banken, SEB, Swedbank osv.. Revolut försöker dock inte bestämma över om du ska få köpa ketchup, blöjor eller krypto för dina egna pengar, till skillnad från majoriteten av svenska banker.

Varken Revolut, Crypto.com eller Coinbase är något att oroa sig för.

Coinbase levererar absolut kort till Sverige - jag fick mitt fysiska kort i brevlådan igår.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Nej, det är ingen risk med Revolut. Det är en bank - inte en exchange - och dina pengar är försäkrade med insättningsgarantier osv. på samma sätt som dina pengar hos ICA banken, SEB, Swedbank osv.. Revolut försöker dock inte bestämma över om du ska få köpa ketchup, blöjor eller krypto för dina egna pengar, till skillnad från majoriteten av svenska banker.

Varken Revolut, Crypto.com eller Coinbase är något att oroa sig för.

Coinbase levererar absolut kort till Sverige - jag fick mitt fysiska kort i brevlådan igår.

Får titta lite på revolut igen då. Tack!
Hmm. Jag skapade konto på coinbase men stod att kortet var otillgängligt för leverans.
Någon idé vad som var fel?

Hur lång tid tog det för dig att få kortet levererat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av santa6666:

Får titta lite på revolut igen då. Tack!
Hmm. Jag skapade konto på coinbase men stod att kortet var otillgängligt för leverans.
Någon idé vad som var fel?

Hur lång tid tog det för dig att få kortet levererat?

Det tog minst en månad att få hem kortet men andra användare har rapporterat kortare tid. Vad som kan vara fel vet jag inte - du kanske inte har verifierat dig och gått igenom KYC hos Coinbase ännu? Revolut har också kort, både fysiska och virtuella.

Att växla krypto till fiat är generellt alltid mer eller mindre krångligt oavsett var man är (förutom om man använder ett krypto-kort och tar ut i en bankomat). Jag är inte insatt i hur det är i sydamerika men räkna med att du inte kan växla krypto till fiat alls - men så behöver det förstås inte vara. Kolla upp det noga först.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av santa6666:

Borde inte revolut vara spärrat på samma sätt som allt annat från icabanken då det är en exchange?
Känns väldigt risky att ens försöka köpa där med kortet eller funkar paypal där också?

Jag tittade på revolut, crypto.com och någon annan för just kort syfte och alla körde appar istället för webbsida och alla hade sjukt mycket negativa reviews från googly pay där dom låser konton utan orsak, låser pengarna och sen bara snor cashen, icke existerande support där dom inte svarar på veckor, automatiska botsvar osv etc

Tittade även på coinbase som slutat tyvärr slutat leverera kort till sverige och binance har regler att man inte får ha icke latinska bokstäver i sitt namn och man måste kunna bevisa att man har det på någon form av legala dokument som te.x ID kort men det går ju inte då jag faktiskt inte stavar mitt namn på det sättet så det gick inte heller.

Finns det några andra alternativ i dagsläget?

Tack för informationen om paypal, misstänkte att det var så men blev lite nojjig när icabanken flippade totalt på bara FÖRSÖK av köp av hårdvaruplånbok... Helt absurd situation, fattar inte hur dom kan leka gestapo på det sättet

Tanken med att ha crypto som backup var att jag kan lagra inlogg osv i huvudet så skulle man bli av med väskor eller ännu värre rånad så försvinner ju både plånbok/kort och då är jag helt fucked under tiden det tar att lösa alltin(spärra, beställa nytt kort etc), vilket kan ta veckor då jag är på andra sidan jorden. Så tänkte det kunde vara smart att iallafall ha något man kan köpa mat , boende, transport till ambassad osv.

Hur svårt är det att växla crypto för fysisk fiat i te.x syd amerika? Har du någon koll på det?

Skrivet av nu1mlock:

Nej, det är ingen risk med Revolut. Det är en bank - inte en exchange - och dina pengar är försäkrade med insättningsgarantier osv. på samma sätt som dina pengar hos ICA banken, SEB, Swedbank osv.. Revolut försöker dock inte bestämma över om du ska få köpa ketchup, blöjor eller krypto för dina egna pengar, till skillnad från majoriteten av svenska banker.

Varken Revolut, Crypto.com eller Coinbase är något att oroa sig för.

Coinbase levererar absolut kort till Sverige - jag fick mitt fysiska kort i brevlådan igår.

Skrivet av santa6666:

Får titta lite på revolut igen då. Tack!
Hmm. Jag skapade konto på coinbase men stod att kortet var otillgängligt för leverans.
Någon idé vad som var fel?

Hur lång tid tog det för dig att få kortet levererat?

Jag har kört Revolut sedan 2020 och jag kan lova, det ses med stark misstro på dig som kund om du har detta. Framförallt för att du kan köpa Crypto hos Revolut och sedan föra ut dessa till annan plattform/plånbok.

Tog mig flera månader att bli kund hos LF just för att jag hade Revolut. Inte för att jag handlade Crypto utan för att jag kunde handla krypto. Efter allehanda dokument där jag svor över att jag aldrig ska hålla på med crypto så fick jag bli kund hos LF. Inkluderade även kontoutdrag på alla mina bankkonton 3mån bakåt...

Nu kan jag fortfarande använda Revolut via LF men skulle tro att det blir en massa problem om jag försöker "plocka hem" pengar från Revolut in på mitt LF-konto med kontoutdrag och allt sånt där igen.

Om du inte har Revolut så ska du se till att använda någons inbjudningslänk. Är rätt bra tips-rabatt på dessa. Typ 6-700 kr har jag för mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tog mig flera månader att bli kund hos LF just för att jag hade Revolut. Inte för att jag handlade Crypto utan för att jag kunde handla krypto. Efter allehanda dokument där jag svor över att jag aldrig ska hålla på med crypto så fick jag bli kund hos LF. Inkluderade även kontoutdrag på alla mina bankkonton 3mån bakåt...

Alltså va i helvete? Har också haft problem med bankerna gällande direkt kryptohandel, men det här låter ju som Nordkorea. Dags att köpa mer Bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har kört Revolut sedan 2020 och jag kan lova, det ses med stark misstro på dig som kund om du har detta. Framförallt för att du kan köpa Crypto hos Revolut och sedan föra ut dessa till annan plattform/plånbok.

Tog mig flera månader att bli kund hos LF just för att jag hade Revolut. Inte för att jag handlade Crypto utan för att jag kunde handla krypto. Efter allehanda dokument där jag svor över att jag aldrig ska hålla på med crypto så fick jag bli kund hos LF. Inkluderade även kontoutdrag på alla mina bankkonton 3mån bakåt...

Nu kan jag fortfarande använda Revolut via LF men skulle tro att det blir en massa problem om jag försöker "plocka hem" pengar från Revolut in på mitt LF-konto med kontoutdrag och allt sånt där igen.

Om du inte har Revolut så ska du se till att använda någons inbjudningslänk. Är rätt bra tips-rabatt på dessa. Typ 6-700 kr har jag för mig.

Wow, det var mer än vad jag kände till. Jag skaffade Revolut efter att jag redan hade varit kund hos LF så det var inget LF kunde ha åsikter om innan. Hur får LF reda på att man har ett konto hos Revolut?

SEB sa ingenting om att jag var kund hos Revolut sedan innan, men det var inget jag nämnde och det var inget dom frågade om. Generellt är (eller var då i alla fall, idag vet jag inte) väl SEB mindre emot krypto.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ankattack:

Alltså va i helvete? Har också haft problem med bankerna gällande direkt kryptohandel, men det här låter ju som Nordkorea. Dags att köpa mer Bitcoin.

Skrivet av nu1mlock:

Wow, det var mer än vad jag kände till. Jag skaffade Revolut efter att jag redan hade varit kund hos LF så det var inget LF kunde ha åsikter om innan. Hur får LF reda på att man har ett konto hos Revolut?

SEB sa ingenting om att jag var kund hos Revolut sedan innan, men det var inget jag nämnde och det var inget dom frågade om. Generellt är (eller var då i alla fall, idag vet jag inte) väl SEB mindre emot krypto.

De har att göra med att jag ville bli kund och jag fyllde i KYC-formuläret som man ska, ärligt. Penningtvätt och finansiering av terror ska motverkas. Men det innebär även att jag var tvungen att berätta att jag bland annat hade icke-svensk bank. Dvs Revolut.
De brydde sig inte om Curve (kortförmedlare) eller N26 (Bank). Men Revolut har just den detaljen att man kan köpa riktig Kryptovaluta och föra vidare.

Dvs, svårt att förhindra tvätt av pengar eller finansering av ful verksamhet från LFs sida. De är skyldiga att neka kunder som kan vara risk.

Om man redan är kund så är det nog lugnt. Jag har tidigare haft SEB men bytte till LF när då SEB bestämde sig för att höja priset på alla sina tjänster.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Frågade du banken om de hade något alternativ för att säkra tillgång till pengar om du blir av med kort utomlands? Om de hindrar dig från din lösning borde de åtminstone kunna erbjuda en egen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Wow, det var mer än vad jag kände till. Jag skaffade Revolut efter att jag redan hade varit kund hos LF så det var inget LF kunde ha åsikter om innan. Hur får LF reda på att man har ett konto hos Revolut?

SEB sa ingenting om att jag var kund hos Revolut sedan innan, men det var inget jag nämnde och det var inget dom frågade om. Generellt är (eller var då i alla fall, idag vet jag inte) väl SEB mindre emot krypto.

Undersökning från trijo där dom undersökt det hos svenska banker och i stort sett alla säger nej med icabanken som totalt förbjuder all form av krypto, inte ens handlare som säljer ledger/trezor är tillåtet.
Dom direkt nekar köpet och frågar du? Så säger dom bara "du har gick med på avtalet när du blev kund, vi har rätt att stänga av ditt konto nu"

https://news.trijo.co/nyheter/sa-staller-sig-svenska-storbank...

Permalänk
Skrivet av dagas:

Frågade du banken om de hade något alternativ för att säkra tillgång till pengar om du blir av med kort utomlands? Om de hindrar dig från din lösning borde de åtminstone kunna erbjuda en egen.

Kom aldrig så långt när supporten på icabanken var så aggressiva och hårda.
Efter svaret på varför mitt köp nekades(för en trezor) så frågade jag om det gäller även från svenska exchanges då bitcoin inte är olagligt som te.x saffello och fick då bara en copypaste länk på hur dom har rätt att stänga av mitt konto så kändes inte som läge att börja ställa fler frågor.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att kryptovalutor skulle vara till nytta om du blir bestulen/rånad? Du behöver ju kunna komma åt kryptovalutan och konvertera den till lokal valuta om du ska ha någon glädje av den. Det lär inte direkt vara enklare än att be någon närstående skicka nödpengar med typ Western Union eller liknande om du blivit av med precis allt. Jag skulle hellre ta med ett debetkort med ett mindre saldo på som jag förvarade på annat ställe än migsjälv när det går (på hotellrummet). Sen är det ju alltid vettigt att ha ett par olika kreditkort med sig ifall ett kort strular/tappas bort. En bankomat i Spanien svalde mitt kort en gång och då var det trevligt ett jag hade ett till.

Permalänk
Skrivet av Conqvistadoren:

Har svårt att se att kryptovalutor skulle vara till nytta om du blir bestulen/rånad? Du behöver ju kunna komma åt kryptovalutan och konvertera den till lokal valuta om du ska ha någon glädje av den. Det lär inte direkt vara enklare än att be någon närstående skicka nödpengar med typ Western Union eller liknande om du blivit av med precis allt. Jag skulle hellre ta med ett debetkort med ett mindre saldo på som jag förvarade på annat ställe än migsjälv när det går (på hotellrummet). Sen är det ju alltid vettigt att ha ett par olika kreditkort med sig ifall ett kort strular/tappas bort. En bankomat i Spanien svalde mitt kort en gång och då var det trevligt ett jag hade ett till.

För att det är digitalt och kan kommas åt med lösenord jag kan ha i huvudet och sen bara använda virtuellt visa/mastercard från te.x binance?
Men ja, självklart kommer jag ha mer än ett debitkort med mig.
Det är mest en absolut sista nödsituationslösning då jag bara har gamla föräldrar som knappt kan komma ut på internet själva lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De har att göra med att jag ville bli kund och jag fyllde i KYC-formuläret som man ska, ärligt. Penningtvätt och finansiering av terror ska motverkas. Men det innebär även att jag var tvungen att berätta att jag bland annat hade icke-svensk bank. Dvs Revolut.
De brydde sig inte om Curve (kortförmedlare) eller N26 (Bank). Men Revolut har just den detaljen att man kan köpa riktig Kryptovaluta och föra vidare.

Dvs, svårt att förhindra tvätt av pengar eller finansering av ful verksamhet från LFs sida. De är skyldiga att neka kunder som kan vara risk.

Om man redan är kund så är det nog lugnt. Jag har tidigare haft SEB men bytte till LF när då SEB bestämde sig för att höja priset på alla sina tjänster.

Det är klart att man ska svara ärligt på KYC! Jag minns dock inte att det var något SEB frågade om. Det kanske dom gjorde och då fick dom förstås i sådana fall veta att jag hade konto hos Revolut men eftersom jag numera har konto även hos SEB så var det tydligen ingenting dom brydde sig om.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har kört Revolut sedan 2020 och jag kan lova, det ses med stark misstro på dig som kund om du har detta. Framförallt för att du kan köpa Crypto hos Revolut och sedan föra ut dessa till annan plattform/plånbok.

Tog mig flera månader att bli kund hos LF just för att jag hade Revolut. Inte för att jag handlade Crypto utan för att jag kunde handla krypto. Efter allehanda dokument där jag svor över att jag aldrig ska hålla på med crypto så fick jag bli kund hos LF. Inkluderade även kontoutdrag på alla mina bankkonton 3mån bakåt...

Nu kan jag fortfarande använda Revolut via LF men skulle tro att det blir en massa problem om jag försöker "plocka hem" pengar från Revolut in på mitt LF-konto med kontoutdrag och allt sånt där igen.

Om du inte har Revolut så ska du se till att använda någons inbjudningslänk. Är rätt bra tips-rabatt på dessa. Typ 6-700 kr har jag för mig.

Inte haft några problem med LF och Revolut. Dock så har det stått på min kundkännedom att jag har ett konto hos Revolut och att det kan komma enstaka överföringar därifrån sedan jag blev kund hos LF

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vem vill ens ha ICA-banken som sin bank?

Även om jag handlar mat för 25000kr hos dem varje månad så slår andra banker deras ränta.
Försäkringarna de har är mycket dyrare för mig.
Finns ingen anledning att vara trogen mot ICA, mat finns till lägre pris i andra butiker.

Permalänk
Medlem

Jag har också upplevt problem med LF. Det är helt ärligt rätt skrämmande när dem lägger sig i vad man får och inte får göra med sin egen ekonomi.

Permalänk
Medlem

Kan också slå ett slag för Revolut, stort plus att man kan skapa temporära betalkort.

Om du köper på Saffelo så tänk på att dom är väldigt snabba med ban-hammaren om coinsen hamnar någonstans som bryter mot deras vilkor.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av FreddyK:

Kan också slå ett slag för Revolut, stort plus att man kan skapa temporära betalkort.

Om du köper på Saffelo så tänk på att dom är väldigt snabba med ban-hammaren om coinsen hamnar någonstans som bryter mot deras vilkor.

Hur skulle dom ens se var coinsen hamnar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Jag har också upplevt problem med LF. Det är helt ärligt rätt skrämmande när dem lägger sig i vad man får och inte får göra med sin egen ekonomi.

Det är inte LF's fel ju. De lyder under Finansinspektionen och måste hela tiden väga risker.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av santa6666:

Hur skulle dom ens se var coinsen hamnar?

Du skriver ju in vilken adress du skickar krypto till och det finns väldigt många kända adresser till sidor som är både lagliga och olagliga. Det är ju jätteenkelt att följa krypto som du skickar, till vem, när osv.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem att göra SEPA överföring från mitt Nordea kontor till Binance, gjorde det senast för nån timme sen. Sen blir det mer intressant att se hur det går att föra tillbaka pengar när man säljer, men enligt min bankkontakt så skulle det inte vara några problem så länge man kunde påvisa att man tidigare köpt krypton..

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Aldrig haft problem att göra SEPA överföring från mitt Nordea kontor till Binance, gjorde det senast för nån timme sen. Sen blir det mer intressant att se hur det går att föra tillbaka pengar när man säljer, men enligt min bankkontakt så skulle det inte vara några problem så länge man kunde påvisa att man tidigare köpt krypton..

LF spärrade min överföring från Binance till LF för kanske två år sedan. När jag ringde och frågade var pengarna var så påstod dom att dom inte hade någon aning och att det absolut inte hade något med krypto att göra. Men efter någon vecka och flera samtal till så erkände dom att ja, dom hade spärrat överföringen utan att säga till pga. krypto.

Sen tog det ytterligare ett tag att få rätt info från LF med transationsnummer och saker för att Binance skulle kunna hitta pengarna som hade skickats tillbaka.

LF suger rent allmänt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd

Kör Revolut. Väldigt välanvänt bland bankpersonal.

En del tjafs från bankerna då man kan eller kunde använda kreditkort för att ladda pengar på Revolut, få bonus, skicka tillbaka pengar, ladda upp dem på Revolut, få bonus etc.

Jag ser dock Revolut som en slutstation för pengar, dvs jag för dit dem för att konsumera dem, även om det går att specka med krypto för att få mer att spendera. Har konton åt barnen där också.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Du skriver ju in vilken adress du skickar krypto till och det finns väldigt många kända adresser till sidor som är både lagliga och olagliga. Det är ju jätteenkelt att följa krypto som du skickar, till vem, när osv.

Om jag eller någon annan skapar och genererar addresser, hur ska du se vart och vem dom skickas till?
Jag vet att btc är en open ledger men det förutsätter också att personen tillkännager det och när det är crypto, varför skulle någon göra det?

Permalänk
Medlem

Låter mer som att du på något sätt lyckats krångla till det. Jag och vänner köper krypto konstant utan problem, men ja eftersom hela kryptomarknaden och speciellt exchanges känns ganska sketchy köper jag oftast via revolut med ett kort för engångsbruk.

Nu har iofs hela min "lilla" investering gått upp i rök i och med att jag mest köpte alt coins, men hade jag tagit ut pengarna hade ju det varit ännu mer krångligt i och med deklaration etc.

Jag förstår bankernas syn på det hela, krypto är ju inte riktigt där det marknadsför sig att vara ännu. Lycka till på resan, hade personligen kört andra alternativ än krypto som backup

Permalänk

Efter 3 timmar i olikas supporter så har jag insett att jag måste skaffa en ny bank... Ica banken är bara sämst på alla sätt.
För dom som är nyfikna så går det inte längre att handla crypto via paypal någonstans på någon exchange överhuvudtaget.
Det stödet har slutat... Man får nu endast ta ut pengar via paypal...
Och icabanken stödjer inte google pay så det gick inte heller...

Så vilken bank borde jag välja?
Swedbank, nordea, danskebank och Länsförsäkringar går bort då dom har liknade synsätt som ica banken.

Så det verkar lämna SEB, Skandiabanken och handelsbanken. Varav ingen av dom stödjer google pay heller...
Förslag? Vad använder alla andra?

stavfel