Mitt grafikkort går inte på max

Permalänk

Mitt grafikkort går inte på max

Som rubriken lyder så får jag inte ut maximalt ur mitt grafikkort. Ingen aning vad problemet är men på CSGO så kör min GPU på max 50% och på LoL bara max 20%. Prossesorn går upp till runt 60, 70% men inte grafikkortet. Jag har senaste drivrutinerna och jag har satt maximal prestanda inställningar på Nvidia kontrollpanelen, samt satt datorn att använda maximal kraft på LoL när jag spelar det. Får dåligt med fps på league of legends, men fattar inte varför. Är de bara min dator som är dålig eller kan de vara något man kan lösa? Grafikkortet är ett Geforce 1050Ti. Prossesorn går inte heller över bashastigheten utan ligger alltid lite under, varför då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axellolnord:

Som rubriken lyder så får jag inte ut maximalt ur mitt grafikkort. Ingen aning vad problemet är men på CSGO så kör min GPU på max 50% och på LoL bara max 20%. Prossesorn går upp till runt 60, 70% men inte grafikkortet. Jag har senaste drivrutinerna och jag har satt maximal prestanda inställningar på Nvidia kontrollpanelen, samt satt datorn att använda maximal kraft på LoL när jag spelar det. Får dåligt med fps på league of legends, men fattar inte varför. Är de bara min dator som är dålig eller kan de vara något man kan lösa? Grafikkortet är ett Geforce 1050Ti. Prossesorn går inte heller över bashastigheten utan ligger alltid lite under, varför då?

1. Öppna aktivitetshanteraren (CTRL + Shift + ESC), tryck på "Prestanda", under CPU-fliken tryck på din CPU-graf och växla till "ändra graf till -> logiska processorer". Då ser du användningen per CPU-tråd. Om en av dem slår i taket medan du spelar har du en CPU-flaskhals, trots att "hela" processorn inte jobbar i 100%.

2. Ladda ned HWINFO och kolla vilka temperaturer du har medan du spelar, kan vara så att CPU:n blir väldigt varm och därför är under bashastigheten.

3. Vad har du för CPU?

Permalänk

Jag har en AMD FX(tm)-8300 Eight Core

Permalänk
Medlem

Stängt av V-Sync?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Du är mest troligt CPU-begränsad. Även om den inte ligger på 100% användning i spelen så finns det andra faktorer som gör att du inte får ut mer prestanda av ditt grafikkort.

Det där är en 10 år gammal processor som inte var något speciellt redan vid release. Kollar man på benchmarks med folk som kör med liknande specs så är GPU användningen oftast runt 40-70% beroende på spel för att det är flaskhalsar någonstans i systemet och är mest troligt CPU som orsakar det.

Kan även vara så att processorn går varmt och det orsakar att du ligger under bashastigheten.

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig få 100% gpu usage med den cpun i valda spelen med upplösningen du kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Du kommer aldrig få 100% gpu usage med den cpun i valda spelen med upplösningen du kör.

^Detta.

Ökar du grafiken om det finns tex Resolution Scale (100%-200% tex) så kommer du se att grafikkortet kommer användas med då den skalar upplösningen till 4k.

Men spelen nämnda är inga tungdrivna spel. Du kanske har V-sync igång, eller någon annan FPS begränsare. Vissa spel cappar FPS på 60~ med V-sync fastän du har ocappat 200(exempel).

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz