Kommer helt plötsligt inte åt vissa hemsidor

Permalänk
Medlem

Kommer helt plötsligt inte åt vissa hemsidor

Tjena!
Helt plötsligt, för ett par timmar sedan, slutade jag kunna komma åt en del hemsidor. Bland annat github.com och thunderstore.io.
Pingar jag dessa får jag timeout, tracert ger upp efter att ha kommit till en bahnhof.net address, som f.ö. är min ISP.

Någon aning om vad detta beror på? Har jag fått en ny IP leasad av bahnhof som är ipblockerad på dessa domäner, isf måste jag vänta tills den refreshar om runt 6h för att det ska lösa sig?

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

kollat driftstatus hos banhof? Låter som möjligt dnsstrul

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

kollat driftstatus hos banhof? Låter som möjligt dnsstrul

En av de första grejerna jag gjorde, inget rapporterat där. Har också gjort det uppenbara, starta om routern, koppla ur routern, alla olika ipconfig commands osv.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

En av de första grejerna jag gjorde, inget rapporterat där. Har också gjort det uppenbara, starta om routern, koppla ur routern, alla olika ipconfig commands osv.

Fungerar det att komma åt dessa över t.ex. wifi med mobilen?
Svårt att felsöka, men spontant känns det som banhof inte vet vad du försöker komma åt.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Testat med googles DNS? 8.8.8.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Testat med googles DNS? 8.8.8.8

jo, även med quad9 och one

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Fungerar det att komma åt dessa över t.ex. wifi med mobilen?
Svårt att felsöka, men spontant känns det som banhof inte vet vad du försöker komma åt.

nope, koimmer inte åt med telefonen via wifi heller, endast om jag inte är på nätverket alls (4g istället alltså)

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

nope, koimmer inte åt med telefonen via wifi heller, endast om jag inte är på nätverket alls (4g istället alltså)

Spännande.
Testa avaktivera brandvägg i routern om det finns, men det låter märkligt.
Tror mer på din ISP & att det kommer fungera imorgon. Litar inte på supporten

Har du möjlighet att koppla in dig innan routern?
Fråga även en granne om du kan, om dom har samma problem.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Granne hade ej problem. Har testat stänga av routerns firewall redan!

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Okej, felet ligger i din router eller innan hos din ISP.
Eftersom du kommer åt vissa prylar, så är det märkligt.

Har du kabel direkt från väggen du kan testa med?
eller en hard reset på routern.

Efter detta är mina idéer slut.

Lämnar här med över ärendet till någon annan kunnig.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Om du vill felsöka varför en TCP-uppkoppling till en viss burk misslyckas så bör du testa att göra en TCP-uppkoppling, inte köra ICMP (ping, Windows-tracert).

Fattigmansversionen av detta är att installera telnet-klienten i Windows (det är en Windows-komponent, inget behöver laddas ner) och ansluta och titta om det kommer ett intressant felmeddelande samt undersöka om det är samma fel till alla ställen som inte fungerar.

Slå upp IP-nummret till sajten med "nslookup github.com" (för github då) i kommandoraden. Slå sedan upp samma sak med en webb-DNS-tjänst. Du kommer antagligen inte få samma IP på båda uppslagen, eftersom större tjänster hostar på fler än en maskin. Om du gör flera webb-baserade uppslag kan du få flera olika IP-adresser (din router däremot cachar antagligen ett enda IP).

När du har några olika adresser, kör "telnet IP 443" i kommandoraden för att låtsas att du surfar till sajten med några olika IP. Om telnet kopplar upp så får du en helt svart ruta, då har du anslutning. Annars får du ett felmeddelande.

Det troliga är något i stil med "timeout". Då har målmaskinen eller något på vägen slängt dina paket utan att tala om det. Det är ett typiskt beteende hos en brandvägg, men kan också bero på fel i nätverket. "Connection refused" är ett annat typiskt beteende om du blockats, då har målmaskinen talat om (via TCP) att du inte får ansluta. Det felet får man även om ingen lyssnar på porten. Oavsett, posta IP:t i tråden och se om någon annan kan ansluta. Dessa fel är rena TCP-fel.

"No route to host" eller "Destination unreachable" är rena nätverksfel, där ett felmeddelande skickats tillbaka med ICMP. "Administratively forbidden" är ett garanterat tecken på att du blockats av brandvägg, men jag har aldrig sett det användas. Det finns säkert en massa andra varianter också och olika program är olika bra på att fånga upp och förmedla de fel som händer till användaren. Om man kör WSL eller Linux så kan man testa netcat och "openssl s_client". Det allra bästa är att köra Wireshark eller liknande samtidigt och titta om man får någon relaterad ICMP-trafik tillbaka.

Att faktiskt förstå vad det är som händer på andra sidan världen är dock lite av en gissningslek... Man får försöka hitta ett mönster för vad som fungerar och inte.

Om ditt specifika (enskilda) IP faktiskt är blockat så är det snabbaste/enklaste sättet att få ett nytt antagligen att koppla bort routern och stoppa in datorn direkt i CPE:n. Anteckna routerns WAN-IP först och verifiera att du faktiskt får ett nytt IP. Kör sedan alla tester igen och se om du får någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Får err connection timed out.

Uppdaterar tråden imorgon när leasetimen är slut och jag har nytt IP. Skulle tippa på att det fungerar bra då.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk

Kan va ditt antivirus.

Vet att mitt bitdefender vägrat låta mig besöka sweclockers nån gång när deras säkerhets cert hade gått ut för mitt antivirus ansåg sida potentiellt farlig pga det.

Fungerade fint med antiviruset avstängt den gången.

Så testa dock om din telefon ger samma fel så är det kanske inte så troligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av 1guy:

Tjena!
Helt plötsligt, för ett par timmar sedan, slutade jag kunna komma åt en del hemsidor. Bland annat github.com och thunderstore.io.
Pingar jag dessa får jag timeout, tracert ger upp efter att ha kommit till en bahnhof.net address, som f.ö. är min ISP.

Någon aning om vad detta beror på? Har jag fått en ny IP leasad av bahnhof som är ipblockerad på dessa domäner, isf måste jag vänta tills den refreshar om runt 6h för att det ska lösa sig?

Ser samma problem med GitHub. Funkar varken att komma åt github.com i browsern eller git via cli/ssh.

Har också Bahnhof. Med VPN funkar allt som vanligt.

Permalänk
Medlem

Funkar perfekt hos mig, kör Bahnhof men inte deras default DNS.
Sitter dock med en public-IP inte privat som är standard numera från Bahnhof.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Funkar perfekt hos mig, kör Bahnhof men inte deras default DNS.
Sitter dock med en public-IP inte privat som är standard numera från Bahnhof.

Tack! Provade 8.8.8.8 utan resultat men med cloudflares 1.1.1.1 började allt lira.

Nä, hade visst kopplat upp mig på VPN igen 🙈 Funkar fortfarande inte

Edit2: bahnhof har uppdaterat med en driftstörning i mitt område

Permalänk

Har samma problem med Bahnhof och bland annat github.com.

Pratade med supporten, så nu vet de vilken färg Power-LEDen lyser på fiberomvandlaren.
Välspenderad timme i telefonkön.

Permalänk
Medlem

kan uppdatera med att nu fungerar det. tror att bahnhofs lease uppdaterar 11:30, har tidigare haft konstiga problem med bahnhof, händer kanske var 4e månad eller så, då kan hela internet vara nere med DHCP error på routern och då fungerar det också igen 11:30 dagen efter.

kommer nu åt allt som tidigare strula. för mig var det bl.a. Yahoo, Github, Thunderstore, Buffalonews.com, Battleye, m.fl.

är ett mysterium att det ska vara så här ibland men men. tråkiga var väl att igår blev det både en gitcommit som inte kunda pushas samt att jag ej kunde spela valheim med polarna då r2modman (modklient) inte kunde boota upp utan att nå thunderstore.io. försökte då istället lira lite Antistasi i ArmA3 men battleye kunde inte nås vilket innebar att ACE ej kunde starta (battleye flaggar advanced ballistics, de har manuellt lagt in ett undantag för det men krävs att battleye servern nås för att undantaget ska gälla).

så blev en tråkig kväll efter jobb och lite strul med jobbet också!

edit: för att förtydliga ytterligare fungerade det inte 11:20, var alltså exakt 11:30 det började fungera igen. min ip address är däremot samma som den var tidigare också, är alltså inte någon form av underlig ip ban på en hel drös domäner.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveklockare:

Tack! Provade 8.8.8.8 utan resultat men med cloudflares 1.1.1.1 började allt lira.

Nä, hade visst kopplat upp mig på VPN igen 🙈 Funkar fortfarande inte

Edit2: bahnhof har uppdaterat med en driftstörning i mitt område

Skrivet av Erik Englund:

Har samma problem med Bahnhof och bland annat github.com.

Pratade med supporten, så nu vet de vilken färg Power-LEDen lyser på fiberomvandlaren.
Välspenderad timme i telefonkön.

Kan ni se om det fungerar för er nu? Började fungera för mig 11:30 igen, som vanligt när jag har strul med Bahnhof, vilket tyvärr är oftare än vad som är bekvämt fast samtidigt vill man ju gärna inte byta då man stöder deras "filosofi".

får man fråga vart ni bor samt vilka som äger/driver fibernätet där ni bor? kanske är kopplat till det. har vänner i andra delar av 08 området som kör bahnhof utan strul alls så tror inte det är helt på bahnhofs sida dessa problem.

lade in erik i meddelandet också!
Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Skrivet av 1guy:

Kan ni se om det fungerar för er nu? Började fungera för mig 11:30 igen, som vanligt när jag har strul med Bahnhof, vilket tyvärr är oftare än vad som är bekvämt fast samtidigt vill man ju gärna inte byta då man stöder deras "filosofi".

får man fråga vart ni bor samt vilka som äger/driver fibernätet där ni bor? kanske är kopplat till det. har vänner i andra delar av 08 området som kör bahnhof utan strul alls så tror inte det är helt på bahnhofs sida dessa problem.

Ja nu fungerar det här också. Bor norr om stan med Open Infra som nätägare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveklockare:

Ja nu fungerar det här också. Bor norr om stan med Open Infra som nätägare

Same! Så det är nog där problemet ligger.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

Kan ni se om det fungerar för er nu? Började fungera för mig 11:30 igen, som vanligt när jag har strul med Bahnhof, vilket tyvärr är oftare än vad som är bekvämt fast samtidigt vill man ju gärna inte byta då man stöder deras "filosofi".

får man fråga vart ni bor samt vilka som äger/driver fibernätet där ni bor? kanske är kopplat till det. har vänner i andra delar av 08 området som kör bahnhof utan strul alls så tror inte det är helt på bahnhofs sida dessa problem.

Open infra - sörmland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Open infra - sörmland.

Då kan vi iaf utgå från att det är ett problem med Openinfra+Bahnhof, oavsett plats i sverige.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

jag har samma problem just nu att sidan lägger av och måste uppdatera sidan. igår hade jag loss och sega hastigheter iponly/bahnhof

Permalänk
Skrivet av 1guy:

Kan ni se om det fungerar för er nu? Började fungera för mig 11:30 igen, som vanligt när jag har strul med Bahnhof, vilket tyvärr är oftare än vad som är bekvämt fast samtidigt vill man ju gärna inte byta då man stöder deras "filosofi".

får man fråga vart ni bor samt vilka som äger/driver fibernätet där ni bor? kanske är kopplat till det. har vänner i andra delar av 08 området som kör bahnhof utan strul alls så tror inte det är helt på bahnhofs sida dessa problem.

OpenInfra här med.
Jag lessnade och åkte till kontoret, så jag har ej kikat om det hoppat igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

Då kan vi iaf utgå från att det är ett problem med Openinfra+Bahnhof, oavsett plats i sverige.

Nej, jag har INTE dom problemen ni upplever.

Permalänk
Medlem

Bör kanske tillägga att dom hade generella driftsproblem i Sörmland och några ställen till då någon kört ner ett elskåp.
Men detta tycker jag är en annan sak än det som diskuteras här.

Hade inte helt koll på vilka DNS jag körde, men visade sig att jag kör Bahnhofs egna

213.80.98.2
213.80.101.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Bör kanske tillägga att dom hade generella driftsproblem i Sörmland och några ställen till då någon kört ner ett elskåp.
Men detta tycker jag är en annan sak än det som diskuteras här.

Hade inte helt koll på vilka DNS jag körde, men visade sig att jag kör Bahnhofs egna

213.80.98.2
213.80.101.3

personligen bor jag icke i sörmland f.ö.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Men för att förtydliga - det är bara vissa sidor som slutar fungera, du kan fortfarande komma åt andra saker på nätet?

Generellt så brukar sidor ge någon form av felmeddelande för varför sidan inte laddas, så jag tror inte det är någon form av IP-ban.

Får du ofta ny IP, eller förnyas bara den gamla? Har du prövat att gå till sidorna via IP? Testat med nätverksabel direkt i uttaget utan router?

Jag hade bytt DNS, t.ex. 1.1.1.1 (Cloudflare) och 8.8.8.8 (Google), och kollat om felet fortsätter. Sedan felanmälan, eller redan nu, beroende på hur hjälpsam du känner dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Men för att förtydliga - det är bara vissa sidor som slutar fungera, du kan fortfarande komma åt andra saker på nätet?

Generellt så brukar sidor ge någon form av felmeddelande för varför sidan inte laddas, så jag tror inte det är någon form av IP-ban.

Får du ofta ny IP, eller förnyas bara den gamla? Har du prövat att gå till sidorna via IP? Testat med nätverksabel direkt i uttaget utan router?

Jag hade bytt DNS, t.ex. 1.1.1.1 (Cloudflare) och 8.8.8.8 (Google), och kollat om felet fortsätter. Sedan felanmälan, eller redan nu, beroende på hur hjälpsam du känner dig.

Om du läst tråden hade du sett att olika DNS har testats, kabel direkt i uttaget osv gör ingen skillnad heller. IP adressen verkar inte spela roll heller, något med DHCP kanske, oavsett så löses problemet efter DHCP renew 11:30.

Detta var första gången jag kom åt de flesta sidor på internet men inte somliga. Någon gång har jag fått det så jag kan komma åt olika internet-användande tjänster (discord, skype 4 business, steam, etc, that kind of stuff) fast inte någon hemsida. Oftast när detta händer kommer man ej åt något alls, i dessa tillfällen rapporterar routern DHCP fel hos ISP.

Nu senast när man kom åt de flesta hemsidor, men ej somliga (t.ex Yahoo, Github, Thunderstore, Battleye, m.fl, fungerade ej) så hade såklart inte routern något felmeddelande.

Det enda som löser detta när det sker är att vänta tills 11:30 nästa dag. Har testat att ringa Bahnhof och be att de gör renew tidigare osv men det har aldrig tagit mig någonvart. Händer väl totalt kanske 6-8 ggr per år eller så?

F.ö. finner jag det intressant att de flesta på SweClockers verkar köra custom DNS (oftast 8.8.8.8, ibland 1.1.1.1) fast ingen verkar köra Quad9 (9.9.9.9). Q9 är baserat i Schweiz och är mig veterligen den enda dns providern som _måste_ radera din data enligt lag. Varför man vill berätta för google exakt vilka hemsidor man är inne på är skumt, kör 9.9.9.9 istället!

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+