Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Ny grafikkrets för Geforce RTX 4090 sänker spänningen

Permalänk
Melding Plague

Ny grafikkrets för Geforce RTX 4090 sänker spänningen

Founders Edition-modeller med den nya revisionen AD102-301-A1 stannar på en lägre spänning vid överklockning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig nyhet när elpriset far upp och ner samt kortet blir nog lättare att kyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Mycket trevlig nyhet när elpriset far upp och ner samt kortet blir nog lättare att kyla.

Tror du, på riktigt, att detta syns på elräkningen? Svaret är: inte ens en pantburk.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Tror du, på riktigt, att detta syns på elräkningen? Svaret är: inte ens en pantburk.

[sarkasm]määäähn vi måååste ju tänka på natuuuren[/sarkasm]

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Bu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det kan dom ta 2000 extra för! Alla som köpt ett 4090 uppmanas sälja den gamla sketna 49an på Blocket och skaffa det nya balla kortet alla pratar om

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att jämföra nuvarande revision med manuellt sänkt spänning till 1.07 vs nya revisionen både sett till prestanda och överklockning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 970 Evo Plus M.2 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Samsung 850 Evo 500GB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Det kan dom ta 2000 extra för! Alla som köpt ett 4090 uppmanas sälja den gamla sketna 49an på Blocket och skaffa det nya balla kortet alla pratar om

Du menar snarare att den gamla som går med på högre spänning snarare kommer bli hårdvaluta och gå för 5k mer begagnad än ett nytt av den nu uppenbarligen sämre varianten som inte klarar lika hög spänning.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att spänningen verkar vara överdrivet uppdraget på 4090 och det förmodligen ger mer att undervolta än att överklocka så är det nog rätt få som skulle lida av en sån begränsning. De flesta kort kommer inte i närheten av 600W dessutom:

Hade gärna sett att priset börjar krypa neråt på hela 4000-serien men så länge 3000-serien ligger kvar och konkurrerar blir det förstås svårare.

Visa signatur

Huvuddator: 5900X, 32GB, KFA2 RTX 4090 SG, 5TB NVMe/SATA SSD, 4K144Hz Acer X322QKKV
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Ultrabook: Dell XPS 13 modell 9310
Steam Deck, Switch, PS5 och Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@superapan

Haha 😆 lite kul måste man ha.

Permalänk
Medlem

Hur presterar kortet med den lägre spänningen? Presterar det lika bra som OG 4090? Om inte så blir jag riktigt irriterad, jäkla catfish fasoner att släppa ett monsterkort som alla gör reviews på, för att senare släppa ett kort med samma namn och utan att vara datornörd så är det omöjligt att se/veta skillnaden, men du får ett sämre kort för samma peng (eller eventuellt "billigare för nVidia har lyssnat på sina kunder och äntligen sänkt priset lite!" .... genom att ge dig en sämre produkt).

Nu vet jag ju inte om det faktiskt ÄR en sämre produkt, men jag vågar väl anta på att ovan är precis vad som skett. Sämre produkt med samma namn för att lura köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hur presterar kortet med den lägre spänningen? Presterar det lika bra som OG 4090? Om inte så blir jag riktigt irriterad, jäkla catfish fasoner att släppa ett monsterkort som alla gör reviews på, för att senare släppa ett kort med samma namn och utan att vara datornörd så är det omöjligt att se/veta skillnaden, men du får ett sämre kort för samma peng (eller eventuellt "billigare för nVidia har lyssnat på sina kunder och äntligen sänkt priset lite!" .... genom att ge dig en sämre produkt).

Nu vet jag ju inte om det faktiskt ÄR en sämre produkt, men jag vågar väl anta på att ovan är precis vad som skett. Sämre produkt med samma namn för att lura köpare.

Sämre produkt lär det inte bli utan likvärdig prestanda med lägre effekt.
De flesta kör ju optimerad frekvens kurva och lägre PL ändå vilket ger samma effekt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag tror nog inte att det skall vara någon fara. RTX 3000-korten är underbara att undervolta, och jag tror det är samma med 4090. Du lär genom serienr och tillverkningsdatum + reddit också kunna lista ut vilken version man har. För allt vi vet från denna artikel så kanske den nya kretsen är optimerad och presterar bättre. Handlar med största säkerhet om +- några få procentenheter iaf.

Det är mycket värre inom SSD-scenen - där är det faktiskt bevisat bedrägeri för flera tillverkare, även bland stora märken inom SSDs. Utan någon notis så kan man få andra kretsar, andra minnen, annat DRAM osv, utan att de ger någon notis om det. Där kan tex livslängden mer än att halveras på vissa modeller, ge sämre hastigheter osv än de första recensionsexemplaren som skickats ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | Kingston Renegade 2TB NVMe SSD, PNY XLR8 2x2TB NVMe SSD, Seagate FireCuda 120 4TB SATA (total 11TB SSD) | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro