Permalänk
Medlem

Skyddsfilm på LG oled C2???

Jag må vara lite smådum känner jag men det står ingenstans i snabbguiden om att man förväntas dra bort någon skyddsfilm från skärmen på min nya C2 48 tum!! Det satt två små tejpbitar på sidorna längs ner på skärmen men ingen stor film följde med när jag tog bort dom. Men kollar man unboxing på nätet så drar dom bort en stor skyddsplast!!

Någon som vet???

Permalänk
Skrivet av Vaklan:

Jag må vara lite smådum känner jag men det står ingenstans i snabbguiden om att man förväntas dra bort någon skyddsplast från skärmen på min nya C2 48 tum!! Det satt två små tejpbitar på sidorna längs ner på skärmen men ingen stor film följde med när jag tog bort dom. Men kollar man unboxing på nätet så drar dom bort en stor skyddsplast!!

Någon som vet???

Ja det är en skyddsplats som av någon anledning inte följer med då man drar bort dom små flikarna utan man får stå å pilla i ett hörn. Är även en skyddsplast bak på den tunna delen av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

Ja det är en skyddsplats som av någon anledning inte följer med då man drar bort dom små flikarna utan man får stå å pilla i ett hörn. Är även en skyddsplast bak på den tunna delen av skärmen.

Ok tack för snabbt svar, då vet jag! Läste nånstans att skyddsplasten släpper lättare från skärmar generellt när skärmen blivit varm, vet inte om det stämmer, kanske provar att ha den igång en stund. Lite dåligt att det inte står ett ord i bruksanvisningen om att det finns en skyddsplast!

Permalänk
Medlem

Min C1:a kom med en skyddsfilm, som jag drog bort i ett - utan och vicka omkull TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaklan:

Jag må vara lite smådum känner jag men det står ingenstans i snabbguiden om att man förväntas dra bort någon skyddsfilm från skärmen på min nya C2 48 tum!! Det satt två små tejpbitar på sidorna längs ner på skärmen men ingen stor film följde med när jag tog bort dom. Men kollar man unboxing på nätet så drar dom bort en stor skyddsplast!!

Någon som vet???

sitter det plast på baksidan med så ta bort det med

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Plastfilmen är borta nu👍

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig!

Hur upplever du TVn i övrigt?
Har du kalibrerat den?

Jag var lite inne på att skaffa 65" för 30k för någon månad sen (tur jag inte gjorde det)
Under bara denna veckan har den sjunkit i pris radikalt, vi pratar 18k!
Så nu är jag verkligen inne på att köpa den!

Har nog kollat igenom 20 olika reviews/kalibreringsguider på Youtube vid detta laget.
Tänkte även införskaffa ett PS5 PRO när det dyker upp, i kombination med denna TV.

Vill du ge lite feedback?
Bästa upplevelse än så länge? (:

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk

Va fan... nu är ju tv'n inte alls lika irriterande blank!!
Tur att jag "bara" kört med den på sen black friday och de säger att man måste ta bort den innan första uppstarten, de kunde ju sett till att det fanns något som gjorde det tydligt

PS: Tack för tipset!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Tur att jag "bara" kört med den på sen black friday och de säger att man måste ta bort den innan första uppstarten, de kunde ju sett till att det fanns något som gjorde det tydligt

Med TV:n följde det med instruktioner - vill jag då minnas.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Med TV:n följde det med instruktioner - vill jag då minnas.

Vad är "instruktioner" som du pratar om?

Personlig åsikt, basic grejer ska vara tydliga utan instruktioner, alla andra skyddslager hade utstickande flärpar osv som i deras instruktionsvideo https://www.lg.com/in/support/product-help/CT20150005-2015025...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Vaklan:

Någon som vet???

Jag hade något som liknade glassprickor på min nya 42C2, lodräta linjer som syntes i speciella vinklar. Blev lite röd i ansiktet när jag googlade på fenomenet och hittade en rekommendation att dra bort skydsplasten innan man letar artefakter RTFM?

Till frågan, Jag drog av filmen med dom två flärparna som du beskriver.

Permalänk
Medlem

Hade också samma problem, drog bort flikarna men ingen plastfilm lossnade... efter ca en månad insåg jag att det kanke sitter en plastfilm där ändå, så gjorde ett nytt försök och pillade lite i ett av hörnen men en nagel... jorå nog tusan satt där en plastfilm 😁

Visa signatur

[ Intel Core i7 4790K @ 4.6GHz ] [ Asus Z97-A ] [ 2 x MSI GTX680 SLI ] [ Kingston 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP Beast ] [ 1 x Samsung 840 EVO 250GB / 1 x Samsung 830 256 GB ] [ Seagate 2TB / Seagate 3TB / 5 x WD RED 3TB ] [ Corsair H100 ] [ Cooler Master HAF X ] [ Corsair AX 850W ] [ 1 x Asus VG278H + 2 x Asus VE278Q ]

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en 48" C2:a.
Min skyddsfilm kom inte loss med tejpbitarna på kanterna så blev tvungen att pilla bort manuellt.

Blev först orolig att den inte levererades med någon skydd alls men så var inte fallet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 970 Evo Plus M.2 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Samsung 850 Evo 500GB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Haha du råkade ha kvar skyddsfilmen med sämre bild i nästan ett halvår alltså, störigt.

Kommer ihåg att jag packade upp min LG B8 och tyckte det var synd med mer reflexer i skärmen än vad jag hoppats på. Sen kom jag på att det kanske var nån skyddsplast och det var det ju.

Men jag kan faktiskt förstå att folk råkar missa det. Jag såg inget om skyddsfilm i uppackningsanvisningarna och det satt inga sådana där övertydliga tejpbitar att börja dra i som det brukar vara på prylar annars.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Haha du råkade ha kvar skyddsfilmen med sämre bild i nästan ett halvår alltså, störigt.

Japp xD
Hade ju redan tagit bort två-tre skyddslager varav det jag trodde var sista hade tejpflärpar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det borde alltså stå Ei sa peittää på bildytan på LG:s tv-apparater vid leverans!