Permalänk

Ny Custom loop, presterar dåligt?

Hej!

Har en Intel 10920X som just nu är klockad till 5GHz på alla kärnor. har en custom loop som är byggd nyligen med en 240 25mm radiator och en 360 30mm phanteks T30 fläktar på 360in samt några Arctic på 240mm radiatorn.

Dubbla D5 pump/res, en EK 1500L/h och en corsair XD5 800L/h.

Vattenblocket på CPU är ett EK classic

Flödet i loopen är väldigt bra, kylpastan är Arctic MX6 som ska vara helt ok.

Där finns en hel del vatten i loopen men det känns inte som värmen överförs så bra.

Mina temps är 30c idle med statisk klock samt 85c under full load, 98c under P95 som är väldigt krävande.

Hur får man ner temperaturer mer eller får jag hålla mig på 5Ghz?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Har du någon vatten temp sensor?

Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

Har du någon vatten temp sensor?

Nope men av att känna på både radiator och slangarna så är det knappt ljummet som mest

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Vetefasen, men är det månne vattenblocket som inte är optimalt för processorn?

Länk: https://youtu.be/ujTcF-dUMrY?t=92
Läs sedan kommentarsfältet.

Där det står:

Citat: "I had temps issue with the old waterblock, the X99/X299 "EK-Velocity" on the 12900K. Im not a engineer, but it could have something to do with design of the block, wich is made for a CPU with large heatspreader wich intels Mainstream CPUs dont have. With the new waterblock Velocity², the temps under load was decressed by 12-20c."

Permalänk
Medlem

Det är förväntade temperaturer på enskilda kärnor när man har så hög effekttäthet. Att du har 30° idle och slangarna och rad inte är så varma betyder med största sannolikhet att du har god överföring (och kapacitet) och att flaskhalsen är kärnorna, helt enkelt mycket effekt på liten yta.

Man kan lattja med olika loadlines för att få lägre stabil voltage vid load. Lite bakvänt kanske det låter, men ju mera man låter spänningen falla vid load i förhållande till idle, ju lägra spänning behövs under load. Har man hög loadline kalibrering så ser det ut som om man har stabilare spänning när man kollat sina sensorer, men i verkligheten så har man både högre spikar och djupare dalar på spänningen som sensorerna inte hinner med men som oscilloskop hade plockat upp.

För att få ner effekten vid load, se om du kan byta högre idle-spänning mot lägre load-spänning.

Exempel med hittepåsiffror: Hellre 1.40V vid idle och låta spänningen droppa till 1.25V vid 165A ström än att ha massa LLC som ger 1.33V idle och håller 1.31V vid load. Inte nog med att man drar mer effekt vid load då uppenbart utan vid initial load så finns risk att VRM'en inte hinner med och att spänningen hinner droppa 100mV blixtsnabbt innan VRM'en börjar kompensera upp spänningen. Potentiellt droppar spänningen då lägre än minimum stabil spänning för given frekvens.. Och värre är sedan när load'en slutar tvärt; då har VRM'en kämpat för att hålla en hög spänning men helt plötsligt är källan till spänningsfallet (load'en, allt switchande inne i cpu'n) borta och du får en spänningsspik istället, på kanske 1.55V innan VRM'en hinner fatta att loaden är borta och slutar switcha sina mosfet's i på-läge.

Att låta spänningen falla vid load är en mycket bra idé och gör så en hel del by default också.

Sedan är det bra att ha en tillförlitlig spänningssensor att kolla på: många moderkort visar kärna 1's VID som CPU Vcore och det är inte alls matningsspänningen utan den spänning som cpun är programmerad att begära vid vissa inställningar, en viss spänningsdropp medräknad.
De allra flesta moderkorts spänningsregulatorer exponerar sina sensorer så att t.ex HwInfo kan läsa dem. De kan heta lite olika men heter ofta VR OUT eller något i den stilen. De är ofta mycket mera pålitliga och är närmare den spänning som processorn faktiskt blir matad med.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Vetefasen, men är det månne vattenblocket som inte är optimalt för processorn?

Länk: https://youtu.be/ujTcF-dUMrY?t=92
Läs sedan kommentarsfältet.

Där det står:

Citat: "I had temps issue with the old waterblock, the X99/X299 "EK-Velocity" on the 12900K. Im not a engineer, but it could have something to do with design of the block, wich is made for a CPU with large heatspreader wich intels Mainstream CPUs dont have. With the new waterblock Velocity², the temps under load was decressed by 12-20c."

Ek blocket jag köpte var för 20xx/115x så det kanske är där misstaget gjordes? Just nu med lätt load ligger jag på 36 grader package temp(vilket jag glömde nämna är den jag går efter)

Skrivet av PoXe:

Det är förväntade temperaturer på enskilda kärnor när man har så hög effekttäthet. Att du har 30° idle och slangarna och rad inte är så varma betyder med största sannolikhet att du har god överföring (och kapacitet) och att flaskhalsen är kärnorna, helt enkelt mycket effekt på liten yta.

Man kan lattja med olika loadlines för att få lägre stabil voltage vid load. Lite bakvänt kanske det låter, men ju mera man låter spänningen falla vid load i förhållande till idle, ju lägra spänning behövs under load. Har man hög loadline kalibrering så ser det ut som om man har stabilare spänning när man kollat sina sensorer, men i verkligheten så har man både högre spikar och djupare dalar på spänningen som sensorerna inte hinner med men som oscilloskop hade plockat upp.

För att få ner effekten vid load, se om du kan byta högre idle-spänning mot lägre load-spänning.

Exempel med hittepåsiffror: Hellre 1.40V vid idle och låta spänningen droppa till 1.25V vid 165A ström än att ha massa LLC som ger 1.33V idle och håller 1.31V vid load. Inte nog med att man drar mer effekt vid load då uppenbart utan vid initial load så finns risk att VRM'en inte hinner med och att spänningen hinner droppa 100mV blixtsnabbt innan VRM'en börjar kompensera upp spänningen. Potentiellt droppar spänningen då lägre än minimum stabil spänning för given frekvens.. Och värre är sedan när load'en slutar tvärt; då har VRM'en kämpat för att hålla en hög spänning men helt plötsligt är källan till spänningsfallet (load'en, allt switchande inne i cpu'n) borta och du får en spänningsspik istället, på kanske 1.55V innan VRM'en hinner fatta att loaden är borta och slutar switcha sina mosfet's i på-läge.

Att låta spänningen falla vid load är en mycket bra idé och gör så en hel del by default också.

Sedan är det bra att ha en tillförlitlig spänningssensor att kolla på: många moderkort visar kärna 1's VID som CPU Vcore och det är inte alls matningsspänningen utan den spänning som cpun är programmerad att begära vid vissa inställningar, en viss spänningsdropp medräknad.
De allra flesta moderkorts spänningsregulatorer exponerar sina sensorer så att t.ex HwInfo kan läsa dem. De kan heta lite olika men heter ofta VR OUT eller något i den stilen. De är ofta mycket mera pålitliga och är närmare den spänning som processorn faktiskt blir matad med.

Jag ska kika på spänning och se om jag kan få ner det lite samt labba med LLC, just nu så är det statisk volt på 1.375v vilket är mycket

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Efter lite tweaking har jag fått ner cpun 2-5 grader, under full load igår efter 12 timmar stress test så låg cpun på 88 grader och peak 93.

Vattnet var rätt så varmt i slutet, så det kanske kan vara blocket, men jag tror bara dessa Intel är väldigt strömhungriga

Klocken just nu är 5Ghz på alla kärnor med 4 på 5.1GHz vid 1.375v LLC 4, Mesh/cache på 3.1Ghz med offset på 0.125v samt AVX offset på 10x(kör inte AVX workloads alls så har inte brytt mig att tweaka det)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för mer radiator yta!
Samt vad för hastighet kör du fläktarna på ?
Mvh

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.