Komma förbi windows login

Permalänk
Medlem

Komma förbi windows login

Hej på er.
Min far gick bort förra veckan och jag fick då ta hand om hans telefon och dator, bror min är totalt ointresserad av datorer och teknik. Nu sitter jag här med en dator där jag inte kommer förbi windows loginskärm där det vill ha de fyra siffrorna för fars windowskonto och jag har letat till förbannelse efter dem i hans papper men hittar inte några. Finns det något sätt att komma förbi det här?

Jag förstår om det kanske kan vara känsligt att prata om hur man gör något sådant men jag vet inte vad annat jag kan göra. Jag har inte råd att lämna in den till någon expert och det vore synd om den inte kommer till användning.

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill komma åt ?

Är det bara data så sätt hårddisken i en kabinet alternativt i en annan dator, visst finns det en liten risk att hårddisken är krypterad men det tror jag inte

Vill ni bara att den kommer till användning så formatera den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Hej på er.
Min far gick bort förra veckan och jag fick då ta hand om hans telefon och dator, bror min är totalt ointresserad av datorer och teknik. Nu sitter jag här med en dator där jag inte kommer förbi windows loginskärm där det vill ha de fyra siffrorna för fars windowskonto och jag har letat till förbannelse efter dem i hans papper men hittar inte några. Finns det något sätt att komma förbi det här?

Jag förstår om det kanske kan vara känsligt att prata om hur man gör något sådant men jag vet inte vad annat jag kan göra. Jag har inte råd att lämna in den till någon expert och det vore synd om den inte kommer till användning.

Är det bara data du vill komma åt så skulle jag sätta disken i en annan dator och bara plocka dom den vägen, är det så att han loggar in med ett microsoft-konto så går det inte bara att ta sig förbi, som med ett lokalt konto.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det bör funka att nollställa/ta bort lösenordet (PIN koden) med hjälp av Rescatuc. Ett Linux boot program som har en del bra Windows laga funktioner. Ladda ner här. Skapa sedan en botbar USB enhet med hjälp av balenaEtcher programmet. Starta om datorn och se till att boota från USB enheten. I nedre delen av menyn som kommer upp har du Windows funktionerna. Det kan eventuellt inte funka om Pin koden är direkt låst mot MS. Är lite osäker där.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Det är en laptop och att flytta disk/ssd är inte så lätt, men ja det är mer att formattera den. Hur gör jag det? Det är en HP-laptop och jag försökte komma in i bios för att eventuellt ändra bootmedia till usb men vet inte vilken knapp det är man trycker.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det Esc knappen. Stäng av datorn och slå sedan på datorn och tryck upprepade gånger på tangenten esc tills startmenyn öppnas. Tryck på f10 för att öppna BIOS-inställningsverktyget. (Saxat från HP.)

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Ett bra tips är nog att lämna det till någon som har lite koll så att inte viktiga data förstörs, om det är det du är ute efter att återskapa.
Är det så att disken är krypterad så kommer du nog inte kunna komma åt någon data om du det är det du vill.

Kolla under datorn vilken modell det är och googla hur du kommer in i BIOS.
Är dator som den var från fabrik så finns kanske en fabriksåterställningsmöjlighet, kolla manualen där står det mesta.

Permalänk
Medlem

Får du datorn att boota från USB, så kan du även välja att skapa en "Windows To Go" mha Rufus.

Sällan de personliga filerna är låsta när man är admin. Utan Bitlocker borde det alltså vara fritt fram att kopiera över allt till extern disk.

Sen kan du givetvis också nollställa lösenorden för valfritt lokalt konto. Microsoft-konto är däremot lite svårare, men in i datorn kommer man alltid

Bitlocker finns inte i Windows Home och är sällan aktiverat i övriga versioner, så i 98 fall av 100, så är alla "hempc" okrypterade.

Permalänk
Medlem

Ladda hem valfri Linux-distro. (till exempel Lubuntu) och gör ett USB-minne bootbart med det systemet. Om du använder Windows är Rufus att rekommendera, annars funkar balenaEtcher klockrent. När du väl har gjort detta, sätt i USB-minnet i din fars dator och gör så att den bootar till USB-minnet. Väl inne i liveCD för den Linux-distro. du valde, så ska du komma åt alla filer som din far har i sitt Windows. Om inte de är krypterade, såklart. I sådana fall måste du komma åt dom via operativsystemet som de är låsta med (vad jag vet).

Och du, jag beklagar verkligen Inte roligt att mista någon.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Finns återställningspartitionen kvar, så kan du återställa datorn till fabriksinställningar:

"Återställningspartitionen är ett område på hårddisken som innehåller säkerhetskopiering och återställning filer till din dator. Uppstart från HP Recover partitionen i din nya HP-dator kan du återställa datorn till fabriksinställningar på efterfrågan, så att du kan kringgå problem med virus, malware, eller andra långvariga och till synes orubbliga infestationer PC. Uppnå detta genom att aktivera återställningspartitionen under systemstart
1.
Starta om HP-dator.
2.
Tap "F11" vid upprepade tillfällen som datorn laddas instruera datorn att starta från återställningspartitionen.

3.
Klicka på "Avancerade alternativ" och välj "System Recovery" för att använda återställningspartitionen."

Permalänk
Medlem

Ladda ner (UBCD) Ultimate boot cd och skapa en bootbar usb sticka.
Plugga in stickan och boota från den. Väl inne i UBCD går du till Start -> System Tools -> PC login now. Välj ditt OS och vilken användare du vill reseta lösenordet på. Bocka i kryssrutan Blank password och gå vidare. Starta om datorn och ta bort usb stickan så den inte automatisk bootar till den om nu Boot from USB skulle ligga före i boot ordningen.
När du ska logga in på kontot nu kommer du att få en fråga om att sätta ett nytt lösenord.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren, jag ska försöka följa instruktionerna när jag får ork och lust. Det hade varit trevligt att kunna spara så mycket som möjligt om man i framtiden vill gå igenom allt. Men framför allt är det ju att kunna formattera om man väljer att sälja laptopen.

Och tack så mycket, Airikr. Det har varit tunga och väldigt stressiga dagar, oj vad mycket man behöver göra när någon går bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Nu sitter jag här med en dator där jag inte kommer förbi windows loginskärm där det vill ha de fyra siffrorna för fars windowskonto och jag har letat till förbannelse efter dem i hans papper men hittar inte några. Finns det något sätt att komma förbi det här?

Jag var nyligen i exakt samma situation och om jag minns rätt så försökte jag först via min egen dator logga in på hans Microsoftkonto vilket misslyckades, men då jag hade mobiltelefonen gick det att återställa kontot och byta lösenord via SMS. När det var klart har jag för mig att det gick att få ut en återställningskod som jag använde på hans laptop och lyckades komma in. Det första jag gjorde då var att ändra lösenordet till ett eget.

Jag försökte först bara sätta hårddisken i min egen dator, men då den var krypterad så gick det fetbort att gå vidare. Men via Microsoftkontot lyckades jag tillslut att komma in i datorn. Det var dock så mycket runtomkring då, precis som du har nu, så jag minns inte exakt alla steg...

Hoppas att det hjälper dig i åtminstone rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Jag var nyligen i exakt samma situation och om jag minns rätt så försökte jag först via min egen dator logga in på hans Microsoftkonto vilket misslyckades, men då jag hade mobiltelefonen gick det att återställa kontot och byta lösenord via SMS. När det var klart har jag för mig att det gick att få ut en återställningskod som jag använde på hans laptop och lyckades komma in. Det första jag gjorde då var att ändra lösenordet till ett eget.

Jag försökte först bara sätta hårddisken i min egen dator, men då den var krypterad så gick det fetbort att gå vidare. Men via Microsoftkontot lyckades jag tillslut att komma in i datorn. Det var dock så mycket runtomkring då, precis som du har nu, så jag minns inte exakt alla steg...

Hoppas att det hjälper dig i åtminstone rätt riktning.

Tack för svaret, hans mobil har jag också och den har jag kod till. Kanske får kolla det sättet

<3

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Tack för svaret, hans mobil har jag också och den har jag kod till. Kanske får kolla det sättet

<3

Fungerar också att få koden till din fars email om du har åtkomst till den.

Permalänk
Medlem

Går det ej att radera lösenordet i Bios el är det endast när man ska lägga in ett nytt och gäller kanske start av dator och ej W-login.
Om inte annat har väl W lösordet och med insändade av uppgifter om avliden och att du är arvinge finns inget skäl att ej lämna ut kod av MS.
Är väl mer bråttom med ev låst telefon om man vill kontakta ev för dig okända vänner som kanske vill komma på en begravning eller sända blommor tex.
Sedan får man minnas det som varit roligt osv med vänner och familj och ev med bilder som kanske finns i dator och tel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Hej på er.
Min far gick bort förra veckan och jag fick då ta hand om hans telefon och dator, bror min är totalt ointresserad av datorer och teknik. Nu sitter jag här med en dator där jag inte kommer förbi windows loginskärm där det vill ha de fyra siffrorna för fars windowskonto och jag har letat till förbannelse efter dem i hans papper men hittar inte några. Finns det något sätt att komma förbi det här?

Jag förstår om det kanske kan vara känsligt att prata om hur man gör något sådant men jag vet inte vad annat jag kan göra. Jag har inte råd att lämna in den till någon expert och det vore synd om den inte kommer till användning.

Jag beklagar din förlust.
Hoppas att det löser sig för dig.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Hej på er.
Min far gick bort förra veckan och jag fick då ta hand om hans telefon och dator, bror min är totalt ointresserad av datorer och teknik. Nu sitter jag här med en dator där jag inte kommer förbi windows loginskärm där det vill ha de fyra siffrorna för fars windowskonto och jag har letat till förbannelse efter dem i hans papper men hittar inte några. Finns det något sätt att komma förbi det här?

Jag förstår om det kanske kan vara känsligt att prata om hur man gör något sådant men jag vet inte vad annat jag kan göra. Jag har inte råd att lämna in den till någon expert och det vore synd om den inte kommer till användning.

Av erfarenhet brukar PIN-koden vara årtalet i personnumret alt de fyra sista i personnumret.

Om inte det fungerar så låter det som att ett lokalt administratörskonto räcker för dina behov, då kan du ta kontrollen över datorn. Detta kräver att datorn inte är krypterad med t.ex. Bitlocker men det låter inte så eftersom du kommer till inloggningsskärmen.

För detta behöver du antingen boota in i en ISO för att installera windows eller en Linux-ISO, det räcker med ett bootbart USB-minne för detta. Skriver stegen för de två alternativen:

Linux

Boota in i Linux och starta en terminal kör sedan följande kommandon (utan krokodilmunnarna) (använd sudo vid "permission denied")

fdisk -l mount -t ntfs /dev/<windows disk> /mnt cd /mnt/Windows/System32 cp Utilman.exe Utilman.exe.bak cp cmd.exe Utilman.exe reboot

När du nu bootar in i Windows kan du vid inloggningen trycka på gubben nere i högra hörnet och kommandotolken (cmd.exe) kommer starta, här skapar vi det nya administratörskontot enl "skapa kontot" nedan.

Windows

Boota in i din windows-ISO men istället för att installera Windows så välj "Reparera den här datorn" nere till vänster, sedan "Avancerade inställningar", sedan "Felsökning" och till sist "Kommandotolken". Kör sedan följande kommandon:

cd C:\Windows\System32 copy Utilman.exe Utilman.exe.bak copy cmd.exe Utilman.exe shutdown /r

När du nu bootar in i Windows kan du vid inloggningen trycka på gubben nere i högra hörnet och kommandotolken (cmd.exe) kommer starta, här skapar vi det nya administratörskontot enl "skapa kontot" nedan.

Skapa kontot

I kommandotolken kör du följande kommandon (utan krokodilmunnar):

net user /add <användarnamn> * skriv sedan in ditt önskade lösenord net localgroup Administratörer <användarnamn> /add (OBS istället för Administratörer kan gruppen heta Administrators om det är en engelsk installation) verifiering: net user (kolla om kontot dyker upp) net user <användarnamn> (kolla om administratörsgruppen dyker upp)

Nu borde du kunna se kontot vid inloggningen, annars starta om datorn så borde det dyka upp som ett inloggningsalternativ.
Sen är det bara att logga in med ditt nya konto som kan komma åt din fars användares filer etc.

Då kan du återställa så att inte kommandotolken dyker upp om man klickar på "tillgänglighets"-gubben vid inloggningen med följande kommando i kommandotolken eller powershell (cp istället för copy):

copy Utilman.exe.bak Utilman.exe

Denna reddit-post använder samma knep och innehåller även några fler alternativ:
https://www.reddit.com/r/hacking/comments/sfeflv/tutorial_for...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hsp:

Går det ej att radera lösenordet i Bios el är det endast när man ska lägga in ett nytt och gäller kanske start av dator och ej W-login.
Om inte annat har väl W lösordet och med insändade av uppgifter om avliden och att du är arvinge finns inget skäl att ej lämna ut kod av MS.
Är väl mer bråttom med ev låst telefon om man vill kontakta ev för dig okända vänner som kanske vill komma på en begravning eller sända blommor tex.
Sedan får man minnas det som varit roligt osv med vänner och familj och ev med bilder som kanske finns i dator och tel.

Tack för svaret. Att det inte går att radera eller nyta lösenordet i bios vet jag, det var bara ifall jag skulle behöva ädra bootmedia för eventuell formattering i framtiden.

Skrivet av Mangee75:

Jag beklagar din förlust.
Hoppas att det löser sig för dig.
Mvh Mange

Tack <3 det känns bättre för varje dag och nu får jag inga akuta ångestkänslor längre när jag pratar om far med folk.

Skrivet av Mackey:

Av erfarenhet brukar PIN-koden vara årtalet i personnumret alt de fyra sista i personnumret.

Om inte det fungerar så låter det som att ett lokalt administratörskonto räcker för dina behov, då kan du ta kontrollen över datorn. Detta kräver att datorn inte är krypterad med t.ex. Bitlocker men det låter inte så eftersom du kommer till inloggningsskärmen.

För detta behöver du antingen boota in i en ISO för att installera windows eller en Linux-ISO, det räcker med ett bootbart USB-minne för detta. Skriver stegen för de två alternativen:

Linux

Boota in i Linux och starta en terminal kör sedan följande kommandon (utan krokodilmunnarna) (använd sudo vid "permission denied")

fdisk -l mount -t ntfs /dev/<windows disk> /mnt cd /mnt/Windows/System32 cp Utilman.exe Utilman.exe.bak cp cmd.exe Utilman.exe reboot

När du nu bootar in i Windows kan du vid inloggningen trycka på gubben nere i högra hörnet och kommandotolken (cmd.exe) kommer starta, här skapar vi det nya administratörskontot enl "skapa kontot" nedan.

Windows

Boota in i din windows-ISO men istället för att installera Windows så välj "Reparera den här datorn" nere till vänster, sedan "Avancerade inställningar", sedan "Felsökning" och till sist "Kommandotolken". Kör sedan följande kommandon:

cd C:\Windows\System32 copy Utilman.exe Utilman.exe.bak copy cmd.exe Utilman.exe shutdown /r

När du nu bootar in i Windows kan du vid inloggningen trycka på gubben nere i högra hörnet och kommandotolken (cmd.exe) kommer starta, här skapar vi det nya administratörskontot enl "skapa kontot" nedan.

Skapa kontot

I kommandotolken kör du följande kommandon (utan krokodilmunnar):

net user /add <användarnamn> * skriv sedan in ditt önskade lösenord net localgroup Administratörer <användarnamn> /add (OBS istället för Administratörer kan gruppen heta Administrators om det är en engelsk installation) verifiering: net user (kolla om kontot dyker upp) net user <användarnamn> (kolla om administratörsgruppen dyker upp)

Nu borde du kunna se kontot vid inloggningen, annars starta om datorn så borde det dyka upp som ett inloggningsalternativ.
Sen är det bara att logga in med ditt nya konto som kan komma åt din fars användares filer etc.

Då kan du återställa så att inte kommandotolken dyker upp om man klickar på "tillgänglighets"-gubben vid inloggningen med följande kommando i kommandotolken eller powershell (cp istället för copy):

copy Utilman.exe.bak Utilman.exe

Denna reddit-post använder samma knep och innehåller även några fler alternativ:
https://www.reddit.com/r/hacking/comments/sfeflv/tutorial_for...

Tack för den här utförliga guiden, den ska jag nog kunna följa när jag orkar ta hand om allt det här! Nu tar allt annat med kontakter av företag och myndigheter och om begravning all tid och ork.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Tack för den här utförliga guiden, den ska jag nog kunna följa när jag orkar ta hand om allt det här! Nu tar allt annat med kontakter av företag och myndigheter och om begravning all tid och ork.

Förstår, beklagar din sorg! Det är bara hojta till om du behöver mer hjälp.