Steam Deck-användare väljer konsolen före PC

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck-användare väljer konsolen före PC

I en lång intervju berättar Valve om framgångarna med Steam Deck, användandegraden och att ett riktigt generationsskifte är långtifrån aktuellt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En OLED variant skulle nog få fler att köpa om priset inte går upp för mycket. Uppföljare ser jag fram emot men för den typen av spel jag spelar på den är det inte nödvändigt direkt.

Själv köpte SD för att få variation i spelandet och är väldigt nöjd med köpet. Det är en annan känsla att mys-lira i soffan med en handhållen enhet.

Annars blir det aldrig av att jag spelar t.ex. äventyrsspel eller grafiskt simpla indie på stationära då det alltid blir flashigare mer grafik-fokuserade spel som tar fokus. Köpte den också för att det är en handhållen PC så jag kan använda den till vad jag vill utan begränsningar som vanliga konsoler har.

Permalänk
Medlem

Det var ju lite timing att min dator havererade samma månad som jag fick köpa min steam deck, men jag har inte saknat att spela på windows än så länge

Permalänk
Inaktiv

Så länge den inte är flera (ljus?)år bort i avstånd så är det lugnt för mig.

Permalänk
Medlem

Så länge den får uppföljare snabbare än switchen så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Äger en Steam Deck men spelar främst på den stationära när jag väl spelar.
Är jag på resande fot så har jag alltid den med mig

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem

Efter att ha plockat till mig Steam Link, Steam Controller, Valve Index och nu en Steam Deck och varit hyfsat uppmärksam runt varje release och läst om deras planer för kommande iterationer så räknar jag inte direkt med en uppföljare till Deck’en. Valve kommer vara nöjda med att halvt som halvt uppdatera mjukvaran och låta andra stå för hårdvaran och anse att tillverkare eller användare av dessa ska installera deras OS.

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att det gick att köpa en bra OLED-panel som ett uppgraderingskit iallafall. Nu har jag 512GB modellen men även den panelen lämnar en del att önska.

Sedan hade jag gärna sett möjligheten att byta SoC och uppgradera samma enhet men känns osannolikt om Valve verkar vara så ointresserade att fortsätta utveckla och arbeta med produkten hårdvarumässigt. Som Switch-användare så gillar jag och mina modell större händer Steam Decks format. Men innanmätet hade varit trevligt att kunna uppgradera mer än typ lagringen.

Skrivet av phm:

Efter att ha plockat till mig Steam Link, Steam Controller, Valve Index och nu en Steam Deck och varit hyfsat uppmärksam runt varje release och läst om deras planer för kommande iterationer så räknar jag inte direkt med en uppföljare till Deck’en. Valve kommer vara nöjda med att halvt som halvt uppdatera mjukvaran och låta andra stå för hårdvaran och anse att tillverkare eller användare av dessa ska installera deras OS.

Känns som deras grej är lite att andra ska göra jobbet och de själva håvar in pengarna från Steam-plattformen. Inte nödvändigtvis något större fel i det dock. Kan inte vara jättemånga som är intresserade av att ta det tunga lasset medans Valve håvar in pengarna på deras bekostnad. Glad att produkten öht släpptes, och att Valve fortfarande verkar lägga en del tid på uppdatering av mjukvaran. Men framåt?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Antagligen inte är i närheten av lönsamt än heller. Valve skulle kanske pusha för tätare samarbete med andra tillverkare i segmentet, som annars mest tycks kör sina egna race.

Permalänk
Medlem

OLED alternativ vore väl det som skulle få mig att kunna trycka på knappen för ett köp. Batteritiden är ju svår att göra något åt fram tills dess att nåt revolutionerande händer i branschen, vad jag förstår så är det vad...4-5h vid spelande som man får ut idag?
Tanken har gått att köpa en och spela enklare spel, typ äldre Lucas arts spel,, och enklare strategispel.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

OLED alternativ vore väl det som skulle få mig att kunna trycka på knappen för ett köp. Batteritiden är ju svår att göra något åt fram tills dess att nåt revolutionerande händer i branschen, vad jag förstår så är det vad...4-5h vid spelande som man får ut idag?
Tanken har gått att köpa en och spela enklare spel, typ äldre Lucas arts spel,, och enklare strategispel.

Ju mer lättdrivet desto bättre. Är väl typ uppåt 2 timmar Wreckfest i 60 FPS min klarar innan batteriet är tomt. Stardew Valley har jag ingen uppskattad tid men länge, det är ett extremt lättdrivet spel.

Köra 30 FPS istället för 60 ger förstås stor skillnad i batteritid, kan man acceptera det får man ut en bättre batteritid.

Min används för spel jag redan spelar på datorn men också enklare och äldre titlar. Samt RetroArch. Jag kan acceptera en mer begränsad batteritid vid användning men då föredrar jag om jag snabbt kan docka enheten för laddning. Nintendo Switch lösning där föredrar jag. Men när laddningsporten sitter ovanpå på Steam Deck så måste man likväl koppla in med kabel.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phm:

Efter att ha plockat till mig Steam Link, Steam Controller, Valve Index och nu en Steam Deck och varit hyfsat uppmärksam runt varje release och läst om deras planer för kommande iterationer så räknar jag inte direkt med en uppföljare till Deck’en. Valve kommer vara nöjda med att halvt som halvt uppdatera mjukvaran och låta andra stå för hårdvaran och anse att tillverkare eller användare av dessa ska installera deras OS.

VIll du utveckla vad du får denna info från? Vad jag sett har Valve i 10 års tid byggt den mjukvaruplattform som ligger till grund för Steam Deck idag och utvecklat en produkt på egen hand med specialkrets från AMD. Proton är välsvarvad och uppdateringar till konsolen kommer tätt.

I efterhand känns progressionen som skett hos Valve (Steam Machine, Link och kontrollern) som självklara led i vad som idag är Steam Deck.

Sen är det klart att den stora vinsten för Valve ligger i att få underlag till sin programvarubutik och att de säkert är nöjda om fler satsar på Steam OS. Att de skulle skippa fortsatt utveckling av hårdvaran ser jag inte so självklart eller ens troligt idag. Har du något som tyder på detta får du gärna dela med dig av dina källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ju mer lättdrivet desto bättre. Är väl typ uppåt 2 timmar Wreckfest i 60 FPS min klarar innan batteriet är tomt. Stardew Valley har jag ingen uppskattad tid men länge, det är ett extremt lättdrivet spel.

Köra 30 FPS istället för 60 ger förstås stor skillnad i batteritid, kan man acceptera det får man ut en bättre batteritid.

Min används för spel jag redan spelar på datorn men också enklare och äldre titlar. Samt RetroArch. Jag kan acceptera en mer begränsad batteritid vid användning men då föredrar jag om jag snabbt kan docka enheten för laddning. Nintendo Switch lösning där föredrar jag. Men när laddningsporten sitter ovanpå på Steam Deck så måste man likväl koppla in med kabel.

Så "enbart" 2h alltså? Var lägre än jag trodde utan att ha läst tester och sett rewievs.
Just batteritiden är väl det som man verkligen skulle vilja se en förbättring på.
Jo helt klart så är ju 30fps ett alternativ.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Så "enbart" 2h alltså? Var lägre än jag trodde utan att ha läst tester och sett rewievs.
Just batteritiden är väl det som man verkligen skulle vilja se en förbättring på.
Jo helt klart så är ju 30fps ett alternativ.

Det är det tyngsta spelet jag hitills spelat på den, de flesta ser det något bättre ut med. Kör med lite extra info synligt, typ hur mycket batteriet laddas ur vid användning.

Går även ställa in så den växlar till 40 FPS istället. Lägre input delay, något högre bildfrekvens (låst 40 FPS är ändå bättre än låst 30 FPS) och inte samma batterianvändning som vid 60Hz. Lite osäker men kan eventuellt vara möjligt att låsa FPS mellan 30-60 också, så sällan jag använder funktionen. Sedan går det även strypa hur många watt grafikdelen får använda.

Produkten är i grunden bra men finns ju en del som skulle må bra av att förbättras. Spenderat sovmorgonen spelandet på min Steam i sängen. Visst kan jag ställa upp en laptop, koppla in en konsol till sovrums TVn men så mycket smidigare att bara spela, spara, och sedan fortsätta med samma sparfil på datorn.

Sen går det alltid docka den med en skärm eller dockningsstation som kan skicka video över USB-C så har man en fullt fungerande dator. Nu använder jag min väldigt lite så men helt okej för ett "nöd"-desktop.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Skit i Steam Deck, när kommer det en ny Index?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det är det tyngsta spelet jag hitills spelat på den, de flesta ser det något bättre ut med. Kör med lite extra info synligt, typ hur mycket batteriet laddas ur vid användning.

Går även ställa in så den växlar till 40 FPS istället. Lägre input delay, något högre bildfrekvens (låst 40 FPS är ändå bättre än låst 30 FPS) och inte samma batterianvändning som vid 60Hz. Lite osäker men kan eventuellt vara möjligt att låsa FPS mellan 30-60 också, så sällan jag använder funktionen. Sedan går det även strypa hur många watt grafikdelen får använda.

Produkten är i grunden bra men finns ju en del som skulle må bra av att förbättras. Spenderat sovmorgonen spelandet på min Steam i sängen. Visst kan jag ställa upp en laptop, koppla in en konsol till sovrums TVn men så mycket smidigare att bara spela, spara, och sedan fortsätta med samma sparfil på datorn.

Sen går det alltid docka den med en skärm eller dockningsstation som kan skicka video över USB-C så har man en fullt fungerande dator. Nu använder jag min väldigt lite så men helt okej för ett "nöd"-desktop.

Tack för dina erfarenheter 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Någon som kör spelstreaming via Geforce Now eller lokalt som kan berätta hur batteritiden ser ut?

Har börjat se ljuset av Geforce now nu när jag kört det på tvn trådlöst och det fungerar förvånandsvärt bra i lite långsammare casualspel...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Någon som kör spelstreaming via Geforce Now eller lokalt som kan berätta hur batteritiden ser ut?

Har börjat se ljuset av Geforce now nu när jag kört det på tvn trådlöst och det fungerar förvånandsvärt bra i lite långsammare casualspel...

Jag kör lokal steam link streaming med Yakuza: Like a dragon till min steamdeck för tillfället. Stationära datorn kör 2560x1440p 60fps streaming till Deck och jag får ca 5:30 timmar batteri på 50% ljusstyrka med Steam decks högtalare istället för hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Jag kör lokal steam link streaming med Yakuza: Like a dragon till min steamdeck för tillfället. Stationära datorn kör 2560x1440p 60fps streaming till Deck och jag får ca 5:30 timmar batteri på 50% ljusstyrka med Steam decks högtalare istället för hörlurar.

Schysst, det låter ju perfekt för mig...
Tack!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Schysst, det låter ju perfekt för mig...
Tack!

Dessutom håller sig decken helt tyst. Jag lånade en kompis deck för att specifikt testa in home streaming och xcloud - helt jäkla suveränt.

Tyst, sval och lång batteritid dä

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Sedan hade jag gärna sett möjligheten att byta SoC och uppgradera samma enhet men känns osannolikt om Valve verkar vara så ointresserade att fortsätta utveckla och arbeta med produkten hårdvarumässigt. Som Switch-användare så gillar jag och mina modell större händer Steam Decks format. Men innanmätet hade varit trevligt att kunna uppgradera mer än typ lagringen.

Känns som deras grej är lite att andra ska göra jobbet och de själva håvar in pengarna från Steam-plattformen. Inte nödvändigtvis något större fel i det dock. Kan inte vara jättemånga som är intresserade av att ta det tunga lasset medans Valve håvar in pengarna på deras bekostnad. Glad att produkten öht släpptes, och att Valve fortfarande verkar lägga en del tid på uppdatering av mjukvaran. Men framåt?

Jag tror att om de släppt en Steam Deck som är typ 10% snabbare så hade nog en liten klick varigt glada. Men många blir upprörda och tycker att de mjölkar osv.

För finns det någon hårdvara som är mycket snabbare utan att också dra mycket mer ström?
Säg om de haft någon krets som gett ~ dubbla prestandan till ~ samma strömförbrukning som dagens steamdeck så hade det varit en meningsfull uppgradering.

Hade varit juste med en framtida steamdeck med 120Hz skärm och prestanda att köra åtminstone vissa titlar i 100+ FPS.
Sen möjlighet att låsa till lägre för bättre batteritid.

Säg om man skulle kunna köra ~ 100FPS med dräglig batteritid, eller så låser man till 60 FPS istället och får betydligt bättre batteritid.

Att låsa till 30 FPS låter tråkigare att låsa så lågt.
Men jag har inte spelat på SteamDeck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Så länge den får uppföljare snabbare än switchen så är jag nöjd.

Denna är ju redan snabbare än switchen...

Skrivet av Wille90:

Skit i Steam Deck, när kommer det en ny Index?

Det undrar jag med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phm:

Efter att ha plockat till mig Steam Link, Steam Controller, Valve Index och nu en Steam Deck och varit hyfsat uppmärksam runt varje release och läst om deras planer för kommande iterationer så räknar jag inte direkt med en uppföljare till Deck’en. Valve kommer vara nöjda med att halvt som halvt uppdatera mjukvaran och låta andra stå för hårdvaran och anse att tillverkare eller användare av dessa ska installera deras OS.

Men har inte det mer att göra med att de produkterna du tidigare har testat inte har sålt särskilt väl?

Här skiljer sig stram deck rätt ordentligt. Det verkar ju ha blivit en succe. Finns en stor efterfrågan så ser jag inge hinder att de fortsätter med en egen hårdvaruplattform framöver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det undrar jag med.

Har varit nära att beställa Index flera gånger men den är ju rätt gammal nu, kanske lanseras en ny såfort man köpt.. 😁

Permalänk
Medlem

OLED och uppgraderat batteri vore trevligt...med det sagt så är jag dock väldigt nöjd med min Deck.

Valde faktiskt att överge mitt Switch OLED mot en Steam Deck och ångrar mig inte en sekund.

Generösa med uppdateringar på konsolen och mycket kompatibla spel att välja bland.

Permalänk
Medlem

En uppdaterad skärm så man kan använda den för att surfa vore najs. Många sidor kräver idag 1600x* minst för websidor om man inte ska omdirigeras till skruttiga mobilsidor.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.