Nu ska jag ge mig på mitt första datorbygge!

Permalänk

Nu ska jag ge mig på mitt första datorbygge!

Hej på er! Min sambo vill ha en lättare speldator med budget 10k för spel som sims 3/4, hogwarts legacy och starfield när det väl släpps. Hon har en 1080p skärm. Jag plockade ihop delar på komponentkollen. Är det något som ser galet ut eller har ni förslag på förbättringar? Läste att chassin endast har med sig en fläkt. Kanske bra att köpa flera?

Som sagt så är jag en total noob gällande datorbygge. Känns lite läskigt men samtidigt kul. Har kollat på youtube-klipp och känner mig ok förberedd.

https://komponentkoll.se/bygg/pSHbb

Trevlig helg på er!
Mvh,
Axel

Permalänk
Medlem

Hade nog satsat på 6700 XT med 12 GB VRAM samt en större SSD istället för en mindre och en HDD. Typ så här.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Hade nog satsat på 6700 XT med 12 GB VRAM samt en större SSD istället för en mindre och en HDD. Typ så här.

https://komponentkoll.se/bild/YkMKO.png

Tack för svar! Glömde nämna att hon gärna vill ha trådlöst nätverk och bluetooth. Ser att moderkortet du länkade inte har det. Är Gigabyte B550M DS3H AC sämre på något sätt som jag har missat?

Är snurrdiskar mindre påligtliga än SSD? Sambon tänkte mest förvara filmer och bilder på den.

Finns det någon anledning att du bytte ut nätaggregat och chassi? Sry för alla frågor men är sugen på att lära mig

Tack för att du tar dig tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpyret:

Tack för svar! Glömde nämna att hon gärna vill ha trådlöst nätverk och bluetooth. Ser att moderkortet du länkade inte har det. Är Gigabyte B550M DS3H AC sämre på något sätt som jag har missat?

Är snurrdiskar mindre påligtliga än SSD? Sambon tänkte mest förvara filmer och bilder på den.

Finns det någon anledning att du bytte ut nätaggregat och chassi? Sry för alla frågor men är sugen på att lära mig

Tack för att du tar dig tid!

Om det bara ska förvaras filmer och bilder på den så går det lika bra att bara ladda upp det till molnet, typ Onedrive eller Google Drive etc. Och prisfördelen är minimal nu. Jag tycker att om man ska ha en mekanisk hårddisk så borde det vara till en NAS, gärna 8 TB eller mer.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpyret:

Tack för svar! Glömde nämna att hon gärna vill ha trådlöst nätverk och bluetooth. Ser att moderkortet du länkade inte har det. Är Gigabyte B550M DS3H AC sämre på något sätt som jag har missat?

Är snurrdiskar mindre påligtliga än SSD? Sambon tänkte mest förvara filmer och bilder på den.

Finns det någon anledning att du bytte ut nätaggregat och chassi? Sry för alla frågor men är sugen på att lära mig

Tack för att du tar dig tid!

Chassit har fler fläktar och meshfront för bättre luftflöde. Nätaggregatet har tio års garantitid, är semi-passivt och helmodulärt så det känns som ett mycket vettigare val. Detta moderkortet har bättre Wi-Fi (802.11ax istället för 802.11ac).

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Hej igen! Fick lite feeback från sambon och hon envisas att ha chassit som vi såg i inets affär idag. Får bli micro-itx. Jag funderar på att skita i att köpa gpu nytt och hålla utkik på begagnat. Hur ser resterande delar ut? Tack igen

Permalänk
Medlem

Hade siktat på 32 gb ram iaf. Speciellt nu när spelen börjar kräva mer och mer, hogwarts rekommenderar 32

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X