Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att jag känner igen mig, men har inte heller lekt så mycket i den gråa zonen

Det enda jag stör mig på är att den är nästan värdelös dockad om man inte kör desktop-mode (extern mus och handkontroll fungerar inte annars)

Framtiden ser ljus ut och det verkar bli färre och färre problem

Skrivet av Arditi:

@Oxies Husse: Jag har precis likadan uppsättning med den officiella dockan och uppleveler ingen ryckighet i bilden eller sänkt upplösning - och då har jag bara testat med min deck mot trådlöst nätverk.

Däremot har jag problem med att få min steam dock att att vilja visa bild i desktop mode på min 4K OLED i rätt uppdateringsfrekvens. För mitt liv kan jag inte få den högre än 30hz; lägre går bra att ställa in, men inte högre. Någon som har samma spörsmål?

Jag trodde det var en hårdvarubegränsning i dockan som satte det, men jag kan ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag trodde det var en hårdvarubegränsning i dockan som satte det, men jag kan ha fel

Nej, enligt Valve så skall dockan stödja 4K över 60hz, så det är inte där problemet ligger - får pröva med ytterligare andra HDMI-kablar och se om det löser problemet. Prövade att ställa ner upplösningen till 720p på TVn och fick fortfarande inte välja högre hertz än 30.

I övrigt undrar jag om någon har lyckats dela filer över hemnätverket med sin Deck? Oavsett vad jag gör så fungerar inte SMB i Dolphin för mig.

Min tanke var också att ersätta media-PC:n vid TVn med en Steam Deck, men hittills har det inte gått så bra då både anslutningar och fildelning strulat rejält.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Nej, enligt Valve så skall dockan stödja 4K över 60hz, så det är inte där problemet ligger - får pröva med ytterligare andra HDMI-kablar och se om det löser problemet. Prövade att ställa ner upplösningen till 720p på TVn och fick fortfarande inte välja högre hertz än 30.

I övrigt undrar jag om någon har lyckats dela filer över hemnätverket med sin Deck? Oavsett vad jag gör så fungerar inte SMB i Dolphin för mig.

Min tanke var också att ersätta media-PC:n vid TVn med en Steam Deck, men hittills har det inte gått så bra då både anslutningar och fildelning strulat rejält.

Det jag märkte var att bilden på TV inte ändrades när jag bytte upplösning alls, som att den alltid skickade ut 720p eller något

Tror mycket har ändrats/fixats senaste veckorna dock, så skulle rekommendera att uppgradera den för att se om det hjälper

Jag vet att porten på Deck klarar 4k@60, frågan är dock om dockan också gör det (edit: enligt hemsidan ska den göra det!)

Permalänk
Medlem

Ni har säkert redan hittat svar men för att öka upplösning till extern TV måste man välja egenskaper för varje individuella spelet och höja den där (i början var standard att maxa upplösning och HZ efter den externa displayen men det gav mer problem för folk att få igång, förmodligen gick HZ upp över skärm spec, så då satte de 800p som standard i stället).

Är det någon som har tips på billig/bra laddare, gärna en med dubble ut så man kan koppla in SD och Nintendo Switch på samma så man kan ha det inkopplat till TV jämt och slippa koppla i och ur hela tiden?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Beställde precis 64gb modellen, någon som kan rekommendera skärmskydd som är anti reflekterande?

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Skrivet av snoozex:

Beställde precis 64gb modellen, någon som kan rekommendera skärmskydd som är anti reflekterande?

Glöm ej köpa ett Micro kort eller byta ut hårddisken till större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaspuffarn:

Glöm ej köpa ett Micro kort eller byta ut hårddisken till större.

Redan planerat att köpa en 512gb a2 micro sd-kort kort
64gb lär ju fyllas på att bara uppdateringar nästan

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan köpa ett billigt 512gb a2 micro sd-kort som passar steam deck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johansjg:

Någon som vet var man kan köpa ett billigt 512gb a2 micro sd-kort som passar steam deck?

Jag tänkte köpa denna
https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/minnesko...

men ska avvakta på BF borde gå å spara ett par spänn

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Skrivet av snoozex:

Redan planerat att köpa en 512gb a2 micro sd-kort kort
64gb lär ju fyllas på att bara uppdateringar nästan

Haha ja exakt så. Om den fylls för mycket alltså enda ner till några gig kan det ju bli problem med 64 versionen har jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoozex:

Redan planerat att köpa en 512gb a2 micro sd-kort kort
64gb lär ju fyllas på att bara uppdateringar nästan

Ett tips om man är lite prismedveten (och jag erkänner att jag är lite snål ibland) och inte vill betala för en 2230 ssd. Samsung har en ssd PM991a som går utmärkt att kapa till rätt längd OCH går att hitta till humant pris. Skaffade precis en 64GB deck samt kapade mig en ssd, tror de kan ligga på runt 650kr för 512 GB, det är ju ungefär vad ett vettigt micro sd-kort kostar. Kolla gärna på reddit för tydligare instruktioner. Sök t.ex pm991a i steamdeck-redditen. Men jag erkänner att jag tvekade en sekund innan jag satte min dremel i en helt ny ssd, men bara en kort sekund

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Ett tips om man är lite prismedveten (och jag erkänner att jag är lite snål ibland) och inte vill betala för en 2230 ssd. Samsung har en ssd PM991a som går utmärkt att kapa till rätt längd OCH går att hitta till humant pris. Skaffade precis en 64GB deck samt kapade mig en ssd, tror de kan ligga på runt 650kr för 512 GB, det är ju ungefär vad ett vettigt micro sd-kort kostar. Kolla gärna på reddit för tydligare instruktioner. Sök t.ex pm991a i steamdeck-redditen. Men jag erkänner att jag tvekade en sekund innan jag satte min dremel i en helt ny ssd, men bara en kort sekund

Sjukaste jag läst på länge, såg förr någon som lurades att kapa ett grafikkort som inte fick plats på liknande sätt…

Coolt att det går att göra sånt hemma år 2022!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Ett tips om man är lite prismedveten (och jag erkänner att jag är lite snål ibland) och inte vill betala för en 2230 ssd. Samsung har en ssd PM991a som går utmärkt att kapa till rätt längd OCH går att hitta till humant pris. Skaffade precis en 64GB deck samt kapade mig en ssd, tror de kan ligga på runt 650kr för 512 GB, det är ju ungefär vad ett vettigt micro sd-kort kostar. Kolla gärna på reddit för tydligare instruktioner. Sök t.ex pm991a i steamdeck-redditen. Men jag erkänner att jag tvekade en sekund innan jag satte min dremel i en helt ny ssd, men bara en kort sekund

Tack för tipset! Tror inte jag vill ge mig på något sådant dock, tänkta köpa ett sdkort och sen om något år kanske priset är mer rimligt på nvme så kan jag uppgradera då om jag känner att behovet finns såklart, vet knappt vad jag ska installera för spel ännu

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Nej, enligt Valve så skall dockan stödja 4K över 60hz, så det är inte där problemet ligger - får pröva med ytterligare andra HDMI-kablar och se om det löser problemet. Prövade att ställa ner upplösningen till 720p på TVn och fick fortfarande inte välja högre hertz än 30.

Du behöver slå på "utökad HDMI input" i din TVs inställningar. Behövde göra detsamma på både en Sony och Samsung TV för att få över 30Hz.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fråga!

Precis beställt en Steam Deck 512GB.

Tänkte köpa ett skärmskydd och kikade lite på Youtube.

En snubbe avrådde att montera skärmskydd på denna varaint, pga konsolens "anti reflective glas".

Stämmer detta eller är det bara en skröna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

@Oxies Husse: Jag har precis likadan uppsättning med den officiella dockan och uppleveler ingen ryckighet i bilden eller sänkt upplösning - och då har jag bara testat med min deck mot trådlöst nätverk.

Däremot har jag problem med att få min steam dock att att vilja visa bild i desktop mode på min 4K OLED i rätt uppdateringsfrekvens. För mitt liv kan jag inte få den högre än 30hz; lägre går bra att ställa in, men inte högre. Någon som har samma spörsmål?

Sorry för att jag skrev en fråga och sen försvann Provade igår igen att koppla ihop det och fick en betydligt bättre upplevelse än tidigare. Tidigare var det ospelbart. Dock finns det fortfarande lag i bilden vid snabba panoreringar. (nu sitter jag och nagelfar detta så kanske är detta nått man inte bryr sig om!). Jämför man med Nvidia Shield som jag annars streamar till från datorn så är bilden sämre på decken både i klarhet och i flyt. Men det är absolut spelbart, dock inget jag valt att gå vidare med. (Eftersom jag har shielden redan).

Installerade Steam link appen istället efter lite tips på nätet om att den fungerade bättre, och allt såg lovande ut tills man var i steam. Då fungerade inte min xbox kontrollen längre att manövrera remote pcn utan endast steam decks kontroller fungerade. Gav väl detta 30 min felsökning, men kunde inte hitta hur man löste det. Eftersom min shield fungerar och löser detta problem så är detta inget viktigt för mig. Ville bara veta vilka begränsningar som finns och hur man ev. kan komma runt dom.

Jag älskar annars steam decken. Den imponerar ju hela tiden. Alien Isolation blev ju superbt med headset (slutna lurar), mörkt rum och bara ren skräck.

Hittills har jag haft betydligt mindre problem med alla spel jag testat än jag haft att ibland få streaming att fungera från PC. Nu sitter man i soffan, känner för att spela lite. Sträcker sig efter steam decken, kör, sen stänger man av och går vidare.

Så jäkla lyckat köp. (256 GB varianten med ett Samsung 512GB extra lagring. Flesta spelen jag kör ligger installerade på samsung disken).

.. Det enda olösbara problemet hittills jag haft där jag inte tycker det är spelbart är Cyberpunk 2077 och det är för att allt på UIn inte är läsbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaspuffarn:

Haha ja exakt så. Om den fylls för mycket alltså enda ner till några gig kan det ju bli problem med 64 versionen har jag läst.

Jag läste att det problemet kan man få oavsett version och bara om man fyllt disken via Desktop. Men det kanske är generellt?

Permalänk
Skrivet av Oxies Husse:

Jag läste att det problemet kan man få oavsett version och bara om man fyllt disken via Desktop. Men det kanske är generellt?

Ja absolut. Men större risk att du fyller 64 versionen om du ej har sd kort.

Permalänk
Medlem

Nån som har problem med att X-knappen kärvar/fastnar när man knapprar på utav hundan, RMA?

Vänster styrspak kärvar ochså om man jar fullt utslag cirkelrörelse (uppåt höger).

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Nån som har problem med att X-knappen kärvar/fastnar när man knapprar på utav hundan, RMA?

Vänster styrspak kärvar ochså om man jar fullt utslag cirkelrörelse (uppåt höger).

Jag skulle kontakta Valve och höra med dem, jag hade problem med vänster styrspark och fick en ny enhet.
Gick snabbt och smidigt för mig.

Permalänk
Medlem

Tyckte baksidan var lite för tråkig

Permalänk
Konsolgrävare

Rekommenderar att kolla in detta program:

https://github.com/CryoByte33/steam-deck-utilities

För att förstå mer vad det gör kolla in denna video:

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Tänkte precis beställa en steam deck till mig! Äntligen!

Dock ser jag när man ska välja adress står det att man ska hålla sig till latinska bokstäver. Så jag väljer bort å,ä och ö i min adress. Men vid nästa sida står det föreslagen adress som innehåller å,ä och ö.

Hur bör man göra? Hur gjorde ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHejgen:

Tänkte precis beställa en steam deck till mig! Äntligen!

Dock ser jag när man ska välja adress står det att man ska hålla sig till latinska bokstäver. Så jag väljer bort å,ä och ö i min adress. Men vid nästa sida står det föreslagen adress som innehåller å,ä och ö.

Hur bör man göra? Hur gjorde ni?

Jag använder både ö och ä. Står så inskrivet i Steam, har aldrig varit några problem.
På fraktsedeln skrev dom oe och ae istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHejgen:

Tänkte precis beställa en steam deck till mig! Äntligen!

Dock ser jag när man ska välja adress står det att man ska hålla sig till latinska bokstäver. Så jag väljer bort å,ä och ö i min adress. Men vid nästa sida står det föreslagen adress som innehåller å,ä och ö.

Hur bör man göra? Hur gjorde ni?

Min adress har också ö i sig, visste inte ens att det var en grej

Tror det kan vara känsligt att namnet ska matcha idkort dock

Permalänk
Konsolgrävare

Rekommenderar att skaffa Decky Loader med vibrantDeck pluginet. Kör med 135 och allt ser mycket bättre ut

Och för er som kör mycket emulators så rekommenderar jag att köra med PowerTools pluginet och stänga av SMT för bättre performance.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Är sugen på att beställa en steam deck.. frågan är vilken modell bara är 500gb värd sitt pris eller ska man köpa billigare variant samt SD kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Err0ld:

Är sugen på att beställa en steam deck.. frågan är vilken modell bara är 500gb värd sitt pris eller ska man köpa billigare variant samt SD kort?

64GB är otroligt prisvärd men det är så pass lite systemutrymme att du kommer behöva pilla med att manuellt radera shader cache, och andra statiska filer som byggs upp över tid så kan bli bökigt och pilligt i längden, finns verktyg där ute för att göra det men aja bara att notera att det kommer bli mer pill, rekommenderar att man ej installer spel alls på huvud disken.

Personligen rekommenderar jag en 256+ just på grund av det, dock med det sagt så är 64GB fortfarande rejält prisvärd och så länge du köper rätt typ av minneskort (U3 V30 A2) så kommer du inte märka av något större skillnad att spela det på en sådant vs en 256/512GB model.

Är du riktigt händig så kan du köpa 64GB model och byta till ett 1GB inbyggt minne själv för en aning under vad en 512GB model kostar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Någon som bytt lagring själv? Vilka enheter är det man ska gå efter?

Eller duger SD kort även över tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

64GB är otroligt prisvärd men det är så pass lite systemutrymme att du kommer behöva pilla med att manuellt radera shader cache, och andra statiska filer som byggs upp över tid så kan bli bökigt och pilligt i längden, finns verktyg där ute för att göra det men aja bara att notera att det kommer bli mer pill, rekommenderar att man ej installer spel alls på huvud disken.

Personligen rekommenderar jag en 256+ just på grund av det, dock med det sagt så är 64GB fortfarande rejält prisvärd och så länge du köper rätt typ av minneskort (U3 V30 A2) så kommer du inte märka av något större skillnad att spela det på en sådant vs en 256/512GB model.

Är du riktigt händig så kan du köpa 64GB model och byta till ett 1GB inbyggt minne själv för en aning under vad en 512GB model kostar.

Är den bättre skärmen i premium versionen värd den extra slanten månntro?