AMD: "RDNA 3 kan nå Geforce RTX 4090-klass"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "RDNA 3 kan nå Geforce RTX 4090-klass"

I en intervju berättar AMD att toppskiktet var en möjlighet, som valdes bort på grund av pris och effektbudget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fokuserar man på nivån $300 ->$600 så kan man vinna en hiskelig mängd marknadsandelar.

Det behövdes ett återtag för att börja sälja volymer - Ett fokus på pris/prestanda snarare än prestanda till ett fast pris.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Skulle vara lite konstigt annars. På någon nivå är det ju ’bara’ att skala upp, det är just det båda parterna gjort under dessa årtionden.

Det hade ändå inte hjälpt mot mindshare och inte gett DLSS3 eller lika bra RT som deras, tror tyvärr inte kortet hade sålt även om det vann alla benchmarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Fokuserar man på nivån $300 ->$600 så kan man vinna en hiskelig mängd marknadsandelar.

Det behövdes ett återtag för att börja sälja volymer - Ett fokus på pris/prestanda snarare än prestanda till ett fast pris.

Problemet är ju att det är svårt att få volymer på senaste noderna. Nvidia och amd kan inte styra det här helt själva. tsmc måste ha kapaciteten för det också

Permalänk
Medlem

Det låter som ett rimligt och rationellt beslut, inte alls svårt att föreställa sig att de har den förmågan när man ser hur XTX presterar i relation till 4090.

Nivida har ett betydligt starkare varumärke än AMD när det gäller grafikkort, och i den prisklassen (+20 000 kr) så väljer nog de flesta köpare Nvidia, även om AMD hade kunnat konkurrera i ren prestanda.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Fokuserar man på nivån $300 ->$600 så kan man vinna en hiskelig mängd marknadsandelar.

Det behövdes ett återtag för att börja sälja volymer - Ett fokus på pris/prestanda snarare än prestanda till ett fast pris.

Det verkar som att priset för samma prestanda på nya noder/generationer skulle vara snarlikt i dollar (alltså dyrare i Sverige) så tror inte de skulle bli de storsäljare som skulle krävas för att få tillräcklig skala på tillverkningen

Permalänk
Medlem

"Istället valde AMD att fokusera på prisnivån 999 USD, vilket de menar är det högsta priset som vanliga användare är villiga att betala för ett grafikkort."

haha, 999 dollar är ju knappast billigt det heller. Det är ju tragiskt att ribban ens har nått så höga höjder som den gjort.

Det som amd fortfarande gör bra är att inte snåla med minnesmängd och bussbredd, menar, 4070 ti med sina ynka 192 bit och bara 12 gb vram kommer troligen bli en stutterfest senare när spel börjar kräva mer och mer vram (särskilt med RT på slaget). Inte så kul om man betalat 10k och så får man hålla sig till 1440p. Då kan man lika gärna dra till på ett rx 6800 xt som börjar krypa ner mot 7500 kr.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Här har ju Nvidia en fördel i att dom använder samma kretsar i flera segment, Nvidia kommer ju tillverka stora kretsar oavsett om dom blir dyra för den stora massan för stora kretsar behövs ändå i proffs/server segmentet. Nu när AMD har valt att gå ifrån den strategin dom hade med GCN så är det väl naturligt att det blir svårare att motivera dessa enorma kretsar som ligger på gränsen för vad som är tekniskt möjligt.

Nu har iof Nvidia också gått ifrån det lite, dom största ~800mm2 kretsarna senaste generationerna (GV100, GA100 & GH100) har ju också vart rena HTPC kretsar, men i övrigt så har nvidia betydligt mer synergier som lär göra det enklare att räkna hem utvecklingen av stora krestar. För även om man kan tycka att det är löjligt med priser på 1500USD så krävs det ju fortfarande volymer för ROI.

Permalänk
Medlem

Den här generationen är förlorad inte helt olikt Turing. Man kan bara hoppas att nästa generation för en Ampere och erbjuder liknande prestanda till halva priset (MSRP 3080).

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Är ju alltid lätt att säga vi kunde tagit fram ett kraftigare grafikkort..
AMD borde ju insett att det säljs ändå, tycker det låter lite som bortförklaringar.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Låter fullt rimligt. Man fokuserar på de produkter/spann som man tror ger mest avkastning

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxxT:

Är ju alltid lätt att säga vi kunde tagit fram ett kraftigare grafikkort..
AMD borde ju insett att det säljs ändå, tycker det låter lite som bortförklaringar.

Säljs om det är Nvidia, de har lite fler superfans

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

När de säger "GTX 4090-klass" menar de priset va? 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Säljs om det är Nvidia, de har lite fler superfans

Med samma energiförbrukning per fps som XTX men 4090s siffror, vart landar vi då för XTX?

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Med samma energiförbrukning per fps som XTX men 4090s siffror, vart landar vi då för XTX?

Varierar säkert mellan olika spel. Tog bara första bästa. AC valhalla 99fps med 7900xtx och drar enligt sweclockers 420w (hela systemet) och 115 med 4090 vid 460w, så skalar det linjärt hamnar amd alternativet på ca 490w men man kan antagligen inte räkna så. Sen om man blandar in Raytracing blir det antagligen rätt mycket sämre energieffektivitet.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/28274?key=de4bbcd...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/28256?key=c21402b...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Klarar man inte eller inte vill ta prestandakronan, då får man fokusera på prisvärdhet istället.
Tyvärr gör AMD varken eller vilket förklarar de låga försäljningssiffrorna. Att man bryr sig mer om vad idioter är beredda på att betala oavsett prestanda, så länge det är det senaste, skvallrar om att man inte sätter priserna efter vad det kostar att producera, utan efter vad man tror man kan ockra till sig.
Så länge priserna är uppe i molnen och svävar bör ingen köpa skiten oavsett om den är färgad röd, grön, blå eller någon annan färg.
Ett RTX4090 borde inte kosta mer än 10 000SEK. Eller cirka $750 utan moms. Ett7900XTX bör likaledes inte kosta mer än 9000SEK.
Vilket motsvarar cirka $675.
Detta baserat på prestanda, för den som tänker att inflation och den svaga kronan gör det dyrare så är det skitsnack, då man bör kunna förvänta sig bättre prisvärdhet för nya produkter än äldre i motsvarande omfattning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Klarar man inte eller inte vill ta prestandakronan, då får man fokusera på prisvärdhet istället.
Tyvärr gör AMD varken eller vilket förklarar de låga försäljningssiffrorna. Att man bryr sig mer om vad idioter är beredda på att betala oavsett prestanda, så länge det är det senaste, skvallrar om att man inte sätter priserna efter vad det kostar att producera, utan efter vad man tror man kan ockra till sig.
Så länge priserna är uppe i molnen och svävar bör ingen köpa skiten oavsett om den är färgad röd, grön, blå eller någon annan färg.
Ett RTX4090 borde inte kosta mer än 10 000SEK. Eller cirka $750 utan moms. Ett7900XTX bör likaledes inte kosta mer än 9000SEK.
Vilket motsvarar cirka $675.
Detta baserat på prestanda, för den som tänker att inflation och den svaga kronan gör det dyrare så är det skitsnack, då man bör kunna förvänta sig bättre prisvärdhet för nya produkter än äldre i motsvarande omfattning.

Så 6k för en xx90 gpu om vi haft samma kurs som i mitten av 2000? Man kan ju alltid drömma med tanke på att den wafern kostade avsevärt mindre än 4000 seriens wafer...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så 6k för en xx90 gpu om vi haft samma kurs som i mitten av 2000? Man kan ju alltid drömma med tanke på att den wafern kostade avsevärt mindre än 4000 seriens wafer...

Mitten av 2000, hmmm 2005 alltså, ja då var väl grafikkort fortfarande på AGP.
Ett 8800 GTX (från 2006) skulle kosta 200SEK idag om det hade samma prisvärdhet som ett 4090 för 10 000SEK.
Det kostade dock $599 (8000Kr med dagens kronkurs) som lanseringspris.

Räkna gärna på det och fundera på om det har något med xx90 att göra öht.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att man bryr sig mer om vad idioter är beredda på att betala oavsett prestanda, så länge det är det senaste, skvallrar om att man inte sätter priserna efter vad det kostar att producera, utan efter vad man tror man kan ockra till sig.
Så länge priserna är uppe i molnen och svävar bör ingen köpa skiten oavsett om den är färgad röd, grön, blå eller någon annan färg.

Ditt alternativ att "inte köpa skiten" funkar ju skitdåligt, jag har försökt men inte fan fick jag mer fps för det.
Därför köpte jag ett 4080 och är nu riktigt nöjd med prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Mitten av 2000, hmmm 2005 alltså, ja då var väl grafikkort fortfarande på AGP.
Ett 8800 GTX (från 2006) skulle kosta 200SEK idag om det hade samma prisvärdhet som ett 4090 för 10 000SEK.
Det kostade dock $599 (8000Kr med dagens kronkurs) som lanseringspris.

Räkna gärna på det och fundera på om det har något med xx90 att göra öht.

Nej menar ditt pris på 699$ med valutan runt 2006 då den var runt 7kr. Om då 8800gtx lanserades för $599:- vars produktionskostnad var avsevärt lägre så blir det väldigt skev världsbild.

Jag försvararar inte Nvidias priser men man måste ha någon form av verklighetsförankring. Jag tycker 4090s pris borde vara 999$, 4080 799$ och 4070ti 649

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Det låter som ett rimligt och rationellt beslut, inte alls svårt att föreställa sig att de har den förmågan när man ser hur XTX presterar i relation till 4090.

Nivida har ett betydligt starkare varumärke än AMD när det gäller grafikkort, och i den prisklassen (+20 000 kr) så väljer nog de flesta köpare Nvidia, även om AMD hade kunnat konkurrera i ren prestanda.

Mvh

Hade RDNA3 varit lite snabbare och nosat RTX 4090 inom 10-15% hade AMD inte tvekat att släppa något toppkort. Se HD7970 Ghz Edition.

AMD lyckades inte denna gång tyvärr. Innerst inne hoppades de hade gjort det men att göra en riktig MCM version där kortet har flera gpukärnor var tydligen svårare än beräknat. De har ju AMD Instinct MI250 och MI300 som består av två gpu-kärnor men av oförklarliga skäl gick det inte på konsumentversionen dvs Navi 31 utan den kör istället på sex stycken MCD:er alltså minneschip med en ensam gpu-kärna.

Permalänk
Medlem

För mig personligen är inte enbart prestandan (de menar prestandan och inte priset?) viktigt utan även övriga features. Nu tycker jag förvisso det varit lite för mycket problem med DLSS kvalitetsmässigt på senare tid men så länge AMD inte kan erbjuda motsvarande tekniker Nvidia erbjuder med tillräckligt hög kvalitet får det mig inte att lockas tillbaks.

Senast jag körde AMD var R9 290. Ett kort jag gillade men i och med Pascal släpptes har jag inte tittat tillbaks. Nu har jag deras grafikkretsar i andra produkter jag har men ser för mig ingen anledning att köpa ett Radeon i dagsläget, speciellt prissättningen. Än mindre Intel, för långt efter fortfarande på många områden.

Ser dock fram emot vad som lanseras nästa generation. Och någon riktigt snabb CPU som kan hantera prestandan från RTX 4090-klassens grafikkort hade jag också velat se.

Prissättningen kunde vara bättre överlag också förstås, för mig är priset fortfarande motiverbart. Men uppenbart har priserna dragit iväg för mycket. Inflation, kostnader dagens tillverkningsnoder drar med sig, konkurrens med förra generationens grafikkort och säkert något mer jag i farten missar förklarar nog en del av priserna vi ser men inte allt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ditt alternativ att "inte köpa skiten" funkar ju skitdåligt, jag har försökt men inte fan fick jag mer fps för det.
Därför köpte jag ett 4080 och är nu riktigt nöjd med prestandan.

Vill man ha mer FPS så kostar det ju såklart, jag nöjer mig oftast med samma FPS.
Ju längre före pris/prestanda man vill vara, desto mindre prisvärt blir det, det är en logaritmisk skala.
Jämför man ett bang/buck 6650XT för 3615Kr med ditt 4080 för (15490Kr?)
Så får du 2.5x prestandan, men betalar 4.3x priset.
Ett 4090 ger cirka 3.1x prestandan, men kostar (21499Kr) 5,9x mer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varierar säkert mellan olika spel. Tog bara första bästa. AC valhalla 99fps med 7900xtx och drar enligt sweclockers 420w (hela systemet) och 115 med 4090 vid 460w, så skalar det linjärt hamnar amd alternativet på ca 490w men man kan antagligen inte räkna så. Sen om man blandar in Raytracing blir det antagligen rätt mycket sämre energieffektivitet.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/28274?key=de4bbcd...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/28256?key=c21402b...

Nej, det är väl rätt knepigt att försöka extrapolera sånt. AC Valhalla är kanske inte det bästa spelet eftersom det är ett av spelen som 7900 XTX presterar som bäst i, där 4090 bara är 16% snabbare medan snittet enligt prestandaindexet är 27%, och troligtvis skulle skillnaden vara ännu större med en snabbare CPU.

Sweclockers mätte ju dock även strömförbrukningen för enbart korten och fick 351W för 7900 XTX och 360W för 4090, men det är då ett genomsnitt över alla spel de testade så CPU-flaskhalsen spelar även in där.

Men om AMD själva säger att det skulle krävas 600W TDP för att slå 4090 så får vi väl lita på att de har koll. Det känns dock som att det skulle kunna finnas utrymme för ett 7950 XTX med 450W TDP, som inte skulle matcha ett 4090 men i alla fall komma närmare. Men då blir kanske priset för nära 4090 för att det ska sälja bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ditt alternativ att "inte köpa skiten" funkar ju skitdåligt, jag har försökt men inte fan fick jag mer fps för det.
Därför köpte jag ett 4080 och är nu riktigt nöjd med prestandan.

Klaga då inte när vi sitter i denna sitsen.
Hade folk hoppat en generation så hade man kunnat skicka rätt rejäla signaler att smärtgränsen är nådd.

Jag fattar argumentet att man inte får mer FPS för det, men med samma logik får du mindre FPS samtliga efterföljande generationer pga kortsiktiga vinningar.

Edit*
Det enda konsumenter kan göra är att rösta med plånboken, men se då till att var medveten om vad du röstar på

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Klaga då inte när vi sitter i denna sitsen.
Hade folk hoppat en generation så hade man kunnat skicka rätt rejäla signaler att smärtgränsen är nådd.

Jag fattar argumentet att man inte får mer FPS för det, men med samma logik får du mindre FPS samtliga efterföljande generationer pga kortsiktiga vinningar.

Edit*
Det enda konsumenter kan göra är att rösta med plånboken, men se då till att var medveten om vad du röstar på

Exakt. Säger för femtioelfta gången: Normalisera inte dessa priser

De kommer göra samma sak med konsolerna om folk godkänner precis vad som helst

Försök låta bli att köpa spel från början med, se till att de patchas en hel del innan köp

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Klaga då inte när vi sitter i denna sitsen.
Hade folk hoppat en generation så hade man kunnat skicka rätt rejäla signaler att smärtgränsen är nådd.

Jag fattar argumentet att man inte får mer FPS för det, men med samma logik får du mindre FPS samtliga efterföljande generationer pga kortsiktiga vinningar.

Edit*
Det enda konsumenter kan göra är att rösta med plånboken, men se då till att var medveten om vad du röstar på

Köpte kortet för vad det kostade och är nöjd, hur får du det till att jag klagar? Visst, det kunde ha varit billigare, det kan man ju säga om det mesta för övrigt. Men nu är det som det är. Är nöjd med köpet trots priset.
Rösta du med vad du vill, det är fine.

Permalänk

Tycker det är rejält dyrt,men max 10000kr men då ska det vara topp kort. Nu är allt så snedvridet på mycket.
Köpte ett begagnat 3080 för 6700 och det tycker jag ändå är dyrt,så lär sitta på det kortet i några år

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Klaga då inte när vi sitter i denna sitsen.
Hade folk hoppat en generation så hade man kunnat skicka rätt rejäla signaler att smärtgränsen är nådd.

Jag fattar argumentet att man inte får mer FPS för det, men med samma logik får du mindre FPS samtliga efterföljande generationer pga kortsiktiga vinningar.

Edit*
Det enda konsumenter kan göra är att rösta med plånboken, men se då till att var medveten om vad du röstar på

Fast alla har inte köpt RTX 3000 eller RX 6000 kort.
Vi som sitter på äldre hårdvara har ju redan hoppat minst en generation.

Vem är det som bestämmer vilken/vilka generationer som ska hoppas?
Ingen får köpa någon ny hårdvara innan "SuperSverker" säger att det är okej igen?
Eller hur är systemet tänkt att funka?

Om jag inte köper RTX 4000 eller RX 7000 serien så blir det inte att hoppa en generation.
Det blir att hoppa YTTERLIGARE en generation.

Jag tycker det blir lite löjligt när det är folk som snackar om att alla ska bojkotta och så sitter de redan på RTX 3090 eller 3080.
Utan att inse att de som sitter med ett GTX 970 eller dylikt inte har prestanda i närheten av deras 3080 eller 3090.

- "Nämen du ser, det var okej att köpa förra veckan när jag köpte. Men det är inte okej att köpa efter jag köpt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fast alla har inte köpt RTX 3000 eller RX 6000 kort.
Vi som sitter på äldre hårdvara har ju redan hoppat minst en generation.

Vem är det som bestämmer vilken/vilka generationer som ska hoppas?
Ingen får köpa någon ny hårdvara innan "SuperSverker" säger att det är okej igen?
Eller hur är systemet tänkt att funka?

Om jag inte köper RTX 4000 eller RX 7000 serien så blir det inte att hoppa en generation.
Det blir att hoppa YTTERLIGARE en generation.

Jag tycker det blir lite löjligt när det är folk som snackar om att alla ska bojkotta och så sitter de redan på RTX 3090 eller 3080.
Utan att inse att de som sitter med ett GTX 970 eller dylikt inte har prestanda i närheten av deras 3080 eller 3090.

- "Nämen du ser, det var okej att köpa förra veckan när jag köpte. Men det är inte okej att köpa efter jag köpt."

Exakt. Jag köpte mitt 2080 Ti vid release för 13k men då gick jag också från ett Titan Black. Var ju ett enormt hopp i prestanda. Nu finns det liksom 3080 eller över som jag kan byta till och de kostar ju dubbelt upp.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650