Nvidia rensar inför fler Geforce RTX 4000 Founder's Edition

Permalänk
Melding Plague

Nvidia rensar inför fler Geforce RTX 4000 Founder's Edition

Geforce RTX 3000-serien Founder's Edition lämnar nu Nvidias webbutik världen över, där RTX 4070 kan ta över de tomma lagerhyllorna om en månad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj men herregud vad trevligt, med ett-70 kort som SMYGER sig hela vägen ner UNDER 10 000SEK-strecket, vem kunde ha trott något så underbart, så fantastiskt för oss konsumenter, prisad vare den evigt barmhärtiga och konsumentvänliga NVIDIA!

/s

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Budget kort för premium pris, nej tack.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

när jag köpte ett 1070 var det drygt 4000kr och har körts i 1440p hela tiden, börjar bli dags för en ny pc men 70 serien för 10k?
det har fått mig att börja fundera på om det inte är värt att bara köpa ett ps5 istället.. vill inte ha en konsol men är en mid/high end dator 30k så börjar det bli lite svettigt för plånboken.

jag är väldigt nyfiken på hur framtiden kommer se ut, kommer amd/nvidia gå ner i pris nu när dom har svårare att sälja sina extremt kostsamma kort? och till vilket pris blir det då, sämre prestanda på framtida kort men bättre pris?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

när jag köpte ett 1070 var det drygt 4000kr och har körts i 1440p hela tiden, börjar bli dags för en ny pc men 70 serien för 10k?
det har fått mig att börja fundera på om det inte är värt att bara köpa ett ps5 istället.. vill inte ha en konsol men är en mid/high end dator 30k så börjar det bli lite svettigt för plånboken.

jag är väldigt nyfiken på hur framtiden kommer se ut, kommer amd/nvidia gå ner i pris nu när dom har svårare att sälja sina extremt kostsamma kort? och till vilket pris blir det då, sämre prestanda på framtida kort men bättre pris?

Nvidia gör väl som AMD om de har svårt å sälja de extremt kostsamma korten.. De plockar bort dem helt istället för att sänka priserna. Folk köper ju 4080.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Oj men herregud vad trevligt, med ett-70 kort som SMYGER sig hela vägen ner UNDER 10 000SEK-strecket, vem kunde ha trott något så underbart, så fantastiskt för oss konsumenter, prisad vare den evigt barmhärtiga och konsumentvänliga NVIDIA!

/s

Tänk om USD SEK inte stod i 10,71 utan i 6,18 som i april 2011. Då hade kortet kostat 5775kr istället och Nvidias inkomst hade inte påverkats.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att dem fastnar i halsen på shitvidia.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tänk om USD SEK inte stod i 10,71 utan i 6,18 som i april 2011. Då hade kortet kostat 5775kr istället och Nvidias inkomst hade inte påverkats.

Det spelar ingen roll hur mycket man försöker förklarar hur valuta och inflation funkar här..

Folk kommer fortfarande sitta och tjura för att deras liv går åt helvete för dom inte kan köpa ett nytt grafikkort för samma pengar som för 10år sen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Det spelar ingen roll hur mycket man försöker förklarar hur valuta och inflation funkar här..

Folk kommer fortfarande sitta och tjura för att deras liv går åt helvete för dom inte kan köpa ett nytt grafikkort för samma pengar som för 10år sen...

Enbart handlar om inflation och valuta?

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Det är så jäkla synd att jag inte har den här "hobbyn i hobbyn" som många har här som konsumentvägledare. Den här sajten hade varit perfekt tillhåll då. Tjafsa om prisökningar, hata på Nvidia, jämföra die-sizes och dra raka snören till hur mycket det borde kosta, döpa om grafikkort så att "tiersen" stämmer plus så mycket mer som jag inte kan ta del av.

Jag vill också vara med, men har inte intresset, jag finner det lite komiskt iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightVsDawn:

Enbart handlar om inflation och valuta?

Men allt har blivit dyrare i världen inte bara grafikkort...
När ska ni fatta det? Har ni inte råd att köpa, skit i att köpa!

Börjar bli rätt tröttsamt att varje tråd här skall handla om hur jävla dyrt det är...
Testa att gå till affären och köp grönsaker så får du se på något som ökat massor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Det spelar ingen roll hur mycket man försöker förklarar hur valuta och inflation funkar här..

Folk kommer fortfarande sitta och tjura för att deras liv går åt helvete för dom inte kan köpa ett nytt grafikkort för samma pengar som för 10år sen...

Detta gäller en helt annan sak än datordelar men men, kort och gott gick min strålkastare till bilen sönder för någon månad sedan. Här tar dom (ford/hedin) 37k för denna ny, endast strålkastare, beg fanns "tyvärr" inte att få tag i. Beggad original ballast kostar här (här = sverige) 2k.

Kontaktade en firma i polen som säljer original nya och beg bildelar. Dom tog 10,5k för en ny strålkastare komplett med lampor och ny ballast, beg strålkastare med nya lampor och beg ballast strax under 2k inkl frakt hem till dörren.

Hur förklarar man nu med valutakurs och inflation att det skiljer mer än 50% av priset för en del? Och komplett strålkastare över 60%?

Visst jag förstår att dator hårdvara "ÄER EAN HELT ANNAN GRAJ VETTU! Hähöhö", som alla tomtar säger om sina branscher, att försvara giriga företag är dumt, frågan är vem som är dummare, företagen eller försvararen.

Nvidia och company + "stackars återförsäljare" försöker bara hålla coronapriser uppe. Någonstans blir det givetvis en prisuppgång ELLER nedgång beroende av inflation och valutakurser, men kom igen, det är inte vad vi har nu i prisbilden.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Men allt har blivit dyrare i världen inte bara grafikkort...
När ska ni fatta det? Har ni inte råd att köpa, skit i att köpa!

Börjar bli rätt tröttsamt att varje tråd här skall handla om hur jävla dyrt det är...
Testa att gå till affären och köp grönsaker så får du se på något som ökat massor..

Du sa inte ifall jag hade råd eller inte. Du sa eller mer eller mindre antyde atg det enbart handlade om inflation och valuta.

Ska du använda 10årigs attityden så kan du köra upp det!

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Inte för att priserna inte är höga, men jag får ändå instämma här. Det finns nog ingenting jag är lika less att läsa som kommentaren: "Jag köpte minsann ett GTX 1060 för si och så många pengar den månaden det året -- och det rullar än!!!!!!" Det är ju bara att gratulera, men man blir otroligt utled på att höra folk prata i sin nostalgiska backspegel. Vi är ju inte långt ifrån det här det-var-bättre-på-min-tid-gagget.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Detta gäller en helt annan sak än datordelar men men, kort och gott gick min strålkastare till bilen sönder för någon månad sedan. Här tar dom (ford/hedin) 37k för denna ny, endast strålkastare, beg fanns "tyvärr" inte att få tag i. Beggad original ballast kostar här (här = sverige) 2k.

Kontaktade en firma i polen som säljer original nya och beg bildelar. Dom tog 10,5k för en ny strålkastare komplett med lampor och ny ballast, beg strålkastare med nya lampor och beg ballast strax under 2k inkl frakt hem till dörren.

Hur förklarar man nu med valutakurs och inflation att det skiljer mer än 50% av priset för en del? Och komplett strålkastare över 60%?

Visst jag förstår att dator hårdvara "ÄER EAN HELT ANNAN GRAJ VETTU! Hähöhö", som alla tomtar säger om sina branscher, att försvara giriga företag är dumt, frågan är vem som är dummare, företagen eller försvararen.

Nvidia och company + "stackars återförsäljare" försöker bara hålla coronapriser uppe. Någonstans blir det givetvis en prisuppgång ELLER nedgång beroende av inflation och valutakurser, men kom igen, det är inte vad vi har nu i prisbilden.

Finns väl ett ganska utbrett problem med att öststats länder åker hit och kör rejder på delar som de sedan säljer från sina egna länder.

Kanske därför?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/darfor-stjal-tjuvar...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Inte för att priserna inte är höga, men jag får ändå instämma här. Det finns nog ingenting jag är lika less att läsa som kommentaren: "Jag köpte minsann ett GTX 1060 för si och så många pengar den månaden det året -- och det rullar än!!!!!!" Det är ju bara att gratulera, men man blir otroligt utled på att höra folk prata i sin nostalgiska backspegel. Vi är ju inte långt ifrån det här det-var-bättre-på-min-tid-gagget.

Jag tycker inte det så tröttsamt, människor vill kunna fortsätta med sin hobby och ventilerar sin frustration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Inte för att priserna inte är höga, men jag får ändå instämma här. Det finns nog ingenting jag är lika less att läsa som kommentaren: "Jag köpte minsann ett GTX 1060 för si och så många pengar den månaden det året -- och det rullar än!!!!!!" Det är ju bara att gratulera, men man blir otroligt utled på att höra folk prata i sin nostalgiska backspegel. Vi är ju inte långt ifrån det här det-var-bättre-på-min-tid-gagget.

Det var bättre förr.
Ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag tycker inte det så tröttsamt, människor vill kunna fortsätta med sin hobby och ventilerar sin frustration.

Varje dag, I alla trådar?
Vill man så kan man spara ihop pengarna genom extra jobb eller skära i utgifterna. Har man en hobby så finns det sällan några problem utan man jobbar runt dem/anpassar sig.
Det är ju inga monster summor vi pratar om och för dem flesta så duger 6700xt prestanda, vilket är <5000:-

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jävla bölande om priser i varje tråd..
Så länge det finns en marknad lär inte priset gå ner.
Det är trots att företag som drivs i vinstsyfte och inte av välgörenhet.

Sluta grina, ingen tvingar er köpa.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns väl ett ganska utbrett problem med att öststats länder åker hit och kör rejder på delar som de sedan säljer från sina egna länder.

Kanske därför?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/darfor-stjal-tjuvar...

Artikel från 3år innan corona är inte intressant då även om stölderna var relativt vanliga var det mer exklusiva bilar och inte ford... + Att det inte förklarar priset på att nya delar skiljer sig så mycket i pris. Men jag visste att någon skulle svara om öststats land så! Varför kostar lampan 800pund direkt från england? Är det de väst rejder då eller, jag vet inte iaf för övrigt gäller det adaptiva bi-xenon strålkastare till focus mk3 om någon vill kolla så jag inte sitter och ljuger.

Det jag menar är det även nyheterna (sr/svt, tv4, aftonblaskan) i vårt avlånga land bekräftar, inte alla, men de som kan saltar rejält just nu på priser som av naturliga skäl redan gått upp.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Artikel från 3år innan corona är inte intressant då även om stölderna vat relativt vanliga var det mer exklusiva bilar och inte ford... + Att det inte förklarar priset på att nya delar skiljer sig så mycket i pris. Men jag visste att någon skulle svara om öststats land så! Varför kostar lampan 800pund direkt från england? Är det de väst rejder då eller, jag vet inte iaf för övrigt gäller det adaptiva bi-xenon strålkastare till focus mk3 om någon vill kolla så jag inte sitter och ljuger.

Det jag menar är det även nyheterna (sr/svt, tv4, aftonblaskan) i vårt avlånga land bekräftar, inte alla, men de som kan saltar rejält just nu på priser som av naturliga skäl redan gått upp.

I mitt område snodde några alla VW, skodas backspeglar, rattar, gps samt Toyota hybriders catalysatorer.

Hittades i en container mot östeuropa enligt "mitt i".

Absolut saltar dem men Orginal betyder inte Orginal i alla länder.
Finns ett stort utbrett fusk med reservdelar om de är original eller inte. De flesta har varken koll eller bryr sig. Väldigt lukurativ bransch iaf.

Att lampan kostar 800£ får du nog fråga brexit/eu samt verkstadens regler angående att vara certifierade för Ford

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken vart 4070 kommer landa prestanda- och prismässigt, rykten säger 3080 12 gb-nivå och hoppas den får en variant med 16 gb vram. För tycker Nvidia varit lite väl snåla med vram, särskilt på toppkorten. Tycker 4070 ti har alldeles för lite vram och 192 kbit känns snålt för framtida spel.

Sen ja, ampere är ju snart 3 år gammal teknik. Hade nog inte gett mer än max 3000-4000 kr för ett nytt 3070 i dagsläget.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Jag vill ha mitt RTX 4070 för 3500 kr så som de ska kosta annars får det vara! Jag vägrar att betala en krona över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Det spelar ingen roll hur mycket man försöker förklarar hur valuta och inflation funkar här..

Folk kommer fortfarande sitta och tjura för att deras liv går åt helvete för dom inte kan köpa ett nytt grafikkort för samma pengar som för 10år sen...

Sen finns de vissa som knappt kommer ihåg något och ser situationen som en isolerad händelse. Nej inflationen och valutan är inte främsta anledningen till dessa skillnader i pris mot förr.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Sen finns de vissa som knappt kommer ihåg något och ser situationen som en isolerad händelse. Nej inflationen och valutan är inte främsta anledningen till dessa skillnader i pris mot förr.

I princip, så kan man det. Men nya mindre noder, är dyrare att tillverka på för både Nvidia, och AMD. Så där är naturligtvis ytterligare en faktor, som skiljer. Men tittar man bara på MSRP i dollar, så får man ju en bra överblick över generationer av grafikkort. Hur mycket dyrare dessa har blivit, utan att blanda in den svaga kronan. Där är det inflation, och högre kostnader att tillverka hos TSMC. Som står för det mesta. Jämför sen med Nvidias vinstmarginal över tid.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Om man nu ska jämföra pris för något som kostade 5625 för ett grafikkort för 10 år sen och förväntar sig att kunna köpa samma serie med samma siffra för samma pris bör väl också förvänta sig att dom får samma fps också? En ny bil för 200.000 för 20 år sedan och en ny bil nu för 200.000 är inte samma bil nu mera heller. Ta och titta på när en Ericsson Hotline 450 kom. Kostade troligtvis lika mycket som en iPhone gör nu, dock med dagens penningvärde så blev det nog jävligt mycket dyrare än vad iPhonen kostar.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vill ha mitt RTX 4070 för 3500 kr så som de ska kosta annars får det vara! Jag vägrar att betala en krona över det.

Då kommer du tyvärr inte att få köpa ett nytt grafikkort är jag rädd för. Möjligtvis instegskorten.

Begagnat? Jo men du lär få vänta minst 5år

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tänk om USD SEK inte stod i 10,71 utan i 6,18 som i april 2011. Då hade kortet kostat 5775kr istället och Nvidias inkomst hade inte påverkats.

Tänk om Nvidia hade låtit 4070-kortet ha samma MSRP som deras lineup 2011, vilket var GTX570.....

GTX570 MSRP: 349 USD

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vill ha mitt RTX 4070 för 3500 kr så som de ska kosta annars får det vara! Jag vägrar att betala en krona över det.

Jag vill gärna att min nya Iphone 14 ska kosta 5000kr, ungefär som min första Iphone kostade. Jag vill också att elen ska kosta max 50 öre/kWh, att bensinen ska kosta 8kr/l och att räntan på mitt huslån skall vara under 1%. Helst vill jag också att tomaterna skall vara billigare än 60kr per kilo.
Tyvärr är det inte jag som bestämmer priserna men det är jag som bestämmer om jag vill köpa för utsatt pris eller inte.

Permalänk
Skrivet av SweFor:

Jag vill gärna att min nya Iphone 14 ska kosta 5000kr, ungefär som min första Iphone kostade. Jag vill också att elen ska kosta max 50 öre/kWh, att bensinen ska kosta 8kr/l och att räntan på mitt huslån skall vara under 1%. Helst vill jag också att tomaterna skall vara billigare än 60kr per kilo.
Tyvärr är det inte jag som bestämmer priserna men det är jag som bestämmer om jag vill köpa för utsatt pris eller inte.

Helst vill jag se ett RTX 4070 under 3000 kr på BF annars blir jag grinig!