Permalänk
Hedersmedlem

Hur efterbehandlar ni era utskrifter?
Flickvännen vill ha lite saker utskrivna och vi har testat att färga direkt efter utskrift men det har inte blivit så bra. Vi såg någon nu som lackade sin utskrift och sen målade. Är det någon som kan tipsa om vad för lack och färg man kan använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hur efterbehandlar ni era utskrifter?
Flickvännen vill ha lite saker utskrivna och vi har testat att färga direkt efter utskrift men det har inte blivit så bra. Vi såg någon nu som lackade sin utskrift och sen målade. Är det någon som kan tipsa om vad för lack och färg man kan använda?

Lämplig grund beror på material som du ju inte specar, men kör ni PLA eller ABS är det inte så noga. Det mesta fäster bra på dem. Vanligt sprutspackel (finns bl a på Biltema), slipa, måla med valfri [spray]färg, funkar bra typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Lämplig grund beror på material som du ju inte specar, men kör ni PLA eller ABS är det inte så noga. Det mesta fäster bra på dem. Vanligt sprutspackel (finns bl a på Biltema), slipa, måla med valfri [spray]färg, funkar bra typ

Jo det är olika varianter av PLA som är tanken då det är figurer och liknande som ska göras och målas. Uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jo det är olika varianter av PLA som är tanken då det är figurer och liknande som ska göras och målas. Uppskattat!

Aha, de är inte printade än. Ett alternativ är att printa i ABS eller ASA, och efterbehandla med aceton för att få en jämn yta man kan måla direkt på. Googla "ABS acetone vapor smoothing".

Det kräver lite känsla att få till, och blir än svårare om modellerna har mycket smådetaljer eller tunna armar etc, men tycker hursom du ska kolla upp det som alternativ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Aha, de är inte printade än. Ett alternativ är att printa i ABS eller ASA, och efterbehandla med aceton för att få en jämn yta man kan måla direkt på. Googla "ABS acetone vapor smoothing".

Det kräver lite känsla att få till, och blir än svårare om modellerna har mycket smådetaljer eller tunna armar etc, men tycker hursom du ska kolla upp det som alternativ

Har hört talas om det och kollade på en video nu. Vet inte om jag trivs riktigt med att hantera kemikalier på det viset.
Alternativet vi funderade på också var någon typ av grundfärg och sen färglägga. Vi har försökt använda färgpennor tidigare men det blev som en kapiläreffekt av lagrena där färgen rinner iväg.

Funderade lite på sprutspackel som föreslogs, som sagt krävs det väl lite slipande och det tror jag gärna vi undviker om möjligt. Men det kanske inte förändrar formen allt för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har hört talas om det och kollade på en video nu. Vet inte om jag trivs riktigt med att hantera kemikalier på det viset.
Alternativet vi funderade på också var någon typ av grundfärg och sen färglägga. Vi har försökt använda färgpennor tidigare men det blev som en kapiläreffekt av lagrena där färgen rinner iväg.

Funderade lite på sprutspackel som föreslogs, som sagt krävs det väl lite slipande och det tror jag gärna vi undviker om möjligt. Men det kanske inte förändrar formen allt för mycket?

Nä, det är ju förstås upp till dig, men flickvännen använder alldeles säkert aceton till nagellacksborttagning utan att vara särskilt orolig. Jag brukar köra på spishällen, så får man hyfsad brandsäkerhet och ventilation via köksfläkten i ett svep

Det kan funka. Försegla porer/mellanrum mellan lagrena, tänker instinktivt dopp i någon mycket tunnflytande lack eller specialprodukt för ändamålet, och sedan färgläggning. Det kanske rent av går att försegla med helt vanlig spraytäckfärg i tunna lager? Definitivt värt att testa i alla fall, tror på den.

Jo, om man inte ser något meditativt i att sitta och slipa till döddagar kan det hända att sprutspackel är suboptimalt. Det lägger sig tillräckligt tjockt för att dölja smådetaljer.

Märk dock väl att det alltid kommer vara en kompromiss mellan att lagerlinjerna syns och att smådetaljer försvinner. Det är bara ni själva som kan bestämma vad som är viktigast för er.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Som gammal modelbyggare så brukar jag använda olika typer av Primers innan jag målar (och även ibland väldigt fint sandpapper först). Typ vallejos olika primers (https://www.amazon.se/s?k=vallejo+primer&crid=1KFSBSOHM4SDP&s...). Det finns både sådana man sprejar på med airbrush och de i skakflaskor.

Och som sags ovan, finns säkert bra på biltema etc.
Sen kam man avsluta med olika klarlack (även här har vallejo olika). Finns matt, blank etc.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har hört talas om det och kollade på en video nu. Vet inte om jag trivs riktigt med att hantera kemikalier på det viset.
Alternativet vi funderade på också var någon typ av grundfärg och sen färglägga. Vi har försökt använda färgpennor tidigare men det blev som en kapiläreffekt av lagrena där färgen rinner iväg.

Funderade lite på sprutspackel som föreslogs, som sagt krävs det väl lite slipande och det tror jag gärna vi undviker om möjligt. Men det kanske inte förändrar formen allt för mycket?

Man behöevr inte slipa mycket alls med sprutspackel i min erfarenhet, om man tar många lager, men det kommer innebära en "uppmjukning" av små fina detaler. Tänk dig att doppa modellen i flytande choklad som sedan stelnar, typ..

Permalänk
Hedersmedlem

Sambon har blivit väldigt intresserad av utskrivna modeller och att måla dem. Nu går det mycket tid åt att skriva ut modeller och jag känner att mina egna projekt jag vill göra bara växer. Det börjar alltså bli dags för en andra skrivare.

Idag har jag en Ender3 S1, tycker den fungerar väldigt bra och har egentligen inga klagomål förutom möjligen byggvolymen. Jag har skrivit ut en bättre hållare för rullen, bytt bädden till glas och fixat ett annat munstycke. Inga stora grejer. Jag funderar nu på om jag ska köpa en till eller kolla på något annat. Jag har sneglat lite på Artillery Sidewinder X2. Finns det några andra alternativ jag borde titta på? Vore kul att testa IDEX men vet inte om jag sett någon som känns riktigt bra. Kan tänka mig upp mot 10k i budget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shimonu:

Sambon har blivit väldigt intresserad av utskrivna modeller och att måla dem. Nu går det mycket tid åt att skriva ut modeller och jag känner att mina egna projekt jag vill göra bara växer. Det börjar alltså bli dags för en andra skrivare.

Idag har jag en Ender3 S1, tycker den fungerar väldigt bra och har egentligen inga klagomål förutom möjligen byggvolymen. Jag har skrivit ut en bättre hållare för rullen, bytt bädden till glas och fixat ett annat munstycke. Inga stora grejer. Jag funderar nu på om jag ska köpa en till eller kolla på något annat. Jag har sneglat lite på Artillery Sidewinder X2. Finns det några andra alternativ jag borde titta på? Vore kul att testa IDEX men vet inte om jag sett någon som känns riktigt bra. Kan tänka mig upp mot 10k i budget.

Vad är din budget? (DUH - sorry, läser som en kråka. 10000 Kr ser jag nu).

Det har väl inte gått att undgå att jag är lite såld på Bambu labs just nu. t ex en Bambu labs P1P skulle kunna vara ett alternativ om det inte är just den stora byggytan som är det som du är ute efter. Det jag gillar med mina två Bambu Labs (X1C och P1P) är snabbheten. Jag har inte haft några större problem med kvalité utan lite anpassningar för att sakta ner lite på utsidan för att behålla glansen på vissa filament har räckt. Jag har aldrig skrivit ut så mkt sen jag skaffade dessa just för att saker som tog 7-8 timmar nu kan göras på mindre ä hälften av tiden => mer tid att skriva ut mer saker. Och jag har behövt peta mkt mindre på dessa för att få bra utskrifter än mina andra skrivare (prusa MKS3+, Ender CR6-SE, Ender 3 pro, AnkerMake MK5).

Sen är jag också "kär" i deras AMS för multi-filament. Har en till min X1C och kommer nog skaffa minst en till. Det är inte bara smidigt för multi-färgade utskrifter utan att kunna ha 3-4 filament redo att skriva ut så du kan byta direkt när du ska skriva istället för att behöva mate ut/mata in nytt filament. Jag är lite av en latmask ;). Det finns nu stöd för att fortsätta på en ny rulle om en rulle tar slut under utskrift.

Har tyvärr inte så mkt erfarenhet av större. Jag har AnyCubic Resin-skrivare men inga FDM men har för mig jag hört bra saker om dom. Det viktiga tycker jag att en skrivare har bra autoleveling så man inte behöver peta på det hela tiden för att få ett bra första-lager. Och DirectDrive.

läser som en kråka.
Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Köpte Crealitys direct drive-uppgradering till min Ender-3 men är en aning missnöjd med att den extra tyngden ger ojämna lager, en vanlig sak och man kan ju självklart sänka hastigheten, och har sett att det finns stepper motors som är mycket lättare (länkar till amazon som exempel).

Är det någon som vet nån förståelig instruktionsguide (gärna video) för sådana eller är de bara plug & play tror ni? Förutom att kalibrera e-steps då för det kan nog skilja mellan olika motorer.

Steppermotorer Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Köpte Crealitys direct drive-uppgradering till min Ender-3 men är en aning missnöjd med att den extra tyngden ger ojämna lager, en vanlig sak och man kan ju självklart sänka hastigheten, och har sett att det finns stepper motors som är mycket lättare (länkar till amazon som exempel).

Är det någon som vet nån förståelig instruktionsguide (gärna video) för sådana eller är de bara plug & play tror ni? Förutom att kalibrera e-steps då för det kan nog skilja mellan olika motorer.

Steppermotorer Amazon

Har ingen Ender maskin men tänk på att dessa steppers som du länkade är bara 1A. Finns andra med 1.5A som kan ge mer spelutrymme.

Det du troligtvis måste göra vid installation är att ändra rotationensriktning, kan vara att den nya steppern rotera/snurra åt felhål och kräver mer/mindre spänning.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Har ingen Ender maskin men tänk på att dessa steppers som du länkade är bara 1A. Finns andra med 1.5A som kan ge mer spelutrymme.

Det du troligtvis måste göra vid installation är att ändra rotationensriktning, kan vara att den nya steppern rotera/snurra åt felhål och kräver mer/mindre spänning.

Ajdå, ja 1,5A är ju bättre så att motorn inte behöver bli överarbetad.

Kanske lite för avancerat för mig då, får nog tänka om tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Om man är ute efter en 3D-printer och har noll kunskap om dessa och egentligen bara vill kunna printa lite smågrejer som Sonos väggfästen, grejer till Hue-system osv.

Vilken printer är problemfri och enklast att bara komma igång med och få vettiga resultat?

Eller är det kanske bättre att försöka få tag i någon som kan printa mot en peng? Vart i Sthlm hittar man såna tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Om man är ute efter en 3D-printer och har noll kunskap om dessa och egentligen bara vill kunna printa lite smågrejer som Sonos väggfästen, grejer till Hue-system osv.

Vilken printer är problemfri och enklast att bara komma igång med och få vettiga resultat?

Eller är det kanske bättre att försöka få tag i någon som kan printa mot en peng? Vart i Sthlm hittar man såna tjänster?

Mina erfarenheter...
En Creality Ender 3 Neo. Funkar utmärkt när den funkar, jag tröttnade när den bara funkade efter alla oändliga nivåjusteringar. Gång-på-gång tills det plötsligt "bara" funkar, och funkar tills man stänger av den... Sen börjar det om... 3000 spänn.

Så jag köpte en Prusa I3 MK3s. 10000 spänn. Bråkar inte alls.

Finns säkert nånting i en prisklass därimellan. Och Ender-skrivaren får skämmas på golvet tills jag har städat fram ett skrivbordsutrymme för den så jag kan mecka lite och få den att funka så bra som många andra har gjort.

För mig är det ingen fråga om "det är bättre att få någon att printa mot en peng", jag ser det som en hobby samt en bra anledning till lära mig rita i CAD.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Om man är ute efter en 3D-printer och har noll kunskap om dessa och egentligen bara vill kunna printa lite smågrejer som Sonos väggfästen, grejer till Hue-system osv.

Vilken printer är problemfri och enklast att bara komma igång med och få vettiga resultat?

Eller är det kanske bättre att försöka få tag i någon som kan printa mot en peng? Vart i Sthlm hittar man såna tjänster?

Som helt nybörjare med 3D printing så köpte jag en Elegoo Neptune 3 pro i början på Januari.
Är väldigt nöjd och det var enkelt att komma igång med den. Priset är lågt för det man får (direct drive, auto bed leveling etc).

Nu har jag inte fler 3D skrivare att jämföra med men enligt de reviews jag kollade innan så har det fått bra omdömen.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Om man är ute efter en 3D-printer och har noll kunskap om dessa och egentligen bara vill kunna printa lite smågrejer som Sonos väggfästen, grejer till Hue-system osv.

Vilken printer är problemfri och enklast att bara komma igång med och få vettiga resultat?

Eller är det kanske bättre att försöka få tag i någon som kan printa mot en peng? Vart i Sthlm hittar man såna tjänster?

Om du inte är intresserad av tekniken i sig så kan det vara bättre att låta någon printa åt dig, i alla fall om det rör sig om ett fåtal saker du vill ha gjorda. Det finns säkert många i Stockholm som printar på begäran. Kolla på blocket t.ex. annars kan jag säkert hjälpa dig. Skicka ett PM i så fall.

Är du däremot det minsta intresserad av 3D-skrivare som hobby, speciellt för att printa egna konstruktioner så tycker jag absolut du ska överväga att skaffa en. Som jag ser det finns det tre faktorer att ta i beaktande: Byggvolym, driftsäkerhet och pris. Vill du ha en stor skrivare som alltid funkar får du räkna med att betala en bra slant. Är du däremot tekniskt lagd och kan fixa fel själv så kan du få en hyggligt stor skrivare billigt. Alternativt, om du vill ha en pålitlig skrivare men inte behöver så stor byggvolym så kan du också komma undan hyggligt billigt. Oavsett vad du väljer så gäller ändå att du får bäst resultat om du är intresserad av att sätta dig in teknikens styrkor och svagheter, samt lära dig alla inställningar i mjukvaran. 3D-skrivare är CNC-maskiner, inga kontorsapparater.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Köpte en Ender 3-V2 Neo, fick den i fredags, än så länge kört bara med tråden som följde med, vilket är i stort sett slut. Köpte även en rulle prima som jag ska ladda snart. Men hur bra är filament från 123-3d, vet inte om det har skrivits tidigare i tråden, har inte läst alla inlägg. Tänker i första hand PLA.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Har det hänt något intressant i den här idén om att kommer kunna 3D printa byggnader? Ofta används det väl dock i samband med att bygga habitat på andra planeter vilket är lite väl sci-fi.

Permalänk
Skrivet av zosma:

Köpte en Ender 3-V2 Neo, fick den i fredags, än så länge kört bara med tråden som följde med, vilket är i stort sett slut. Köpte även en rulle prima som jag ska ladda snart. Men hur bra är filament från 123-3d, vet inte om det har skrivits tidigare i tråden, har inte läst alla inlägg. Tänker i första hand PLA.

Jag har inte beställt filament ifrån 123-3d men jag har köpt andra prylar ifrån dom utan problem. Jag köper mina filament ifrån Clas Olsson. Deras vita PLA och svarta ABS tycker jag är bra. Smidigt att bara åka dit och köpa det man behöver. Förra gången jag var där så fick man 3 rullar för priset av två.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Jag har inte beställt filament ifrån 123-3d men jag har köpt andra prylar ifrån dom utan problem. Jag köper mina filament ifrån Clas Olsson. Deras vita PLA och svarta ABS tycker jag är bra. Smidigt att bara åka dit och köpa det man behöver. Förra gången jag var där så fick man 3 rullar för priset av två.

Brukar köpa bläck från 123, tänkte mest att dom är lite billigare på filament. 5x1 kg för 900:-

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Köpte en Ender 3-V2 Neo, fick den i fredags, än så länge kört bara med tråden som följde med, vilket är i stort sett slut. Köpte även en rulle prima som jag ska ladda snart. Men hur bra är filament från 123-3d, vet inte om det har skrivits tidigare i tråden, har inte läst alla inlägg. Tänker i första hand PLA.

Alla filament funkar ungefär lika bra, med ett fåtal undantag. Billigaste jag hittat är Copymaster på 3Dprima, 180 kr/kg. Har bara testat en rulle men det verkar helt ok. Annars tycker jag man kan strunta i märke och köpa av dom som har den färg man för tillfället behöver.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av zosma:

Brukar köpa bläck från 123, tänkte mest att dom är lite billigare på filament. 5x1 kg för 900:-

900kr för 5kg > 180kr/kg (123 billigt)
500kr för 3kg > 167kr/kg (CO billigare)

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan hitta en ritning för något liknande, behöver inte se ut så här. Men ingen riktigt räkneverk utan där man kan ställa varje siffra för sig. Räcker rätt så enkel. Den ska vara när man fotograferar, så att man får föremålsnummret på bilden, behöver 5 siffror.
Gick inte att klistra in bild här, men här är en länk. https://www.kgsandstrom.se/fardskrivardelar-vridknapparraknev...

Om man söker på counter på thingiverse så hittar man en del, men jag vill inte ha counter, så vet inte vilka ord man ska söka, och som sagt så räcker enkel där man kan snurra varje hjul för sig. Måste inte vara den typen heller, bara det går enkelt att byta siffror.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Någon som vet var man kan hitta en ritning för något liknande, behöver inte se ut så här. Men ingen riktigt räkneverk utan där man kan ställa varje siffra för sig. Räcker rätt så enkel. Den ska vara när man fotograferar, så att man får föremålsnummret på bilden, behöver 5 siffror.
Gick inte att klistra in bild här, men här är en länk. https://www.kgsandstrom.se/fardskrivardelar-vridknapparraknev...

Om man söker på counter på thingiverse så hittar man en del, men jag vill inte ha counter, så vet inte vilka ord man ska söka, och som sagt så räcker enkel där man kan snurra varje hjul för sig. Måste inte vara den typen heller, bara det går enkelt att byta siffror.

Något sånt här kanske https://www.thingiverse.com/thing:4490801/files

Finns rätt många olika typer av life counters till olika brädspel på nätet - flesta har färre än 5 siffror dock, men vissa är större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Något sånt här kanske https://www.thingiverse.com/thing:4490801/files

Finns rätt många olika typer av life counters till olika brädspel på nätet - flesta har färre än 5 siffror dock, men vissa är större.

Ska kolla på det. Om det skulle vara färre än 5, så kan man eventuellt använda två.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Vilken typ av färg ska man använda på pla, om man förbättra hållbarheten utomhus?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Vilken typ av färg ska man använda på pla, om man förbättra hållbarheten utomhus?

Generellt gäller väl att mörka färger absorberar mer ljus och därmed påverkas aningen mer av solen. I vilket fall som helst bör man nog undvika semi-transparenta filament.

Om du vill att det ska hålla länge och har möjlighet så tycker jag du ska köra på ASA i stället, eller åtminstone PETG.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Generellt gäller väl att mörka färger absorberar mer ljus och därmed påverkas aningen mer av solen. I vilket fall som helst bör man nog undvika semi-transparenta filament.

Jag var helt säkert på att det var tvärtom jag! Svart borde absorbera UV snabbare, så mer skada på ytan men mindre under kanske?

Permalänk
Skrivet av sandos:

Jag var helt säkert på att det var tvärtom jag! Svart borde absorbera UV snabbare, så mer skada på ytan men mindre under kanske?

Jag anser att du har rätt. Plaster med svart färg skyddar mest från nedbrytning av solens strålar eftersom ljuset inte når så långt in i plasten. Dock blir plasten varmare så PLA kan bli mjukt.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W