Har fått fel produkt skickat men nekas retur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pirum:

Men i nyare versioner av Windows går det ändå inte att hitta något i inställningarna, så om man ska förväntas ha koll på vilken modell av processor eller gpu man har, hur ofta tittar man på det om datorn upplevs fungera?

Skrivet av Pnorberg:

Serienumret ska stå på komponenterna, bara skicka in dessa nummer till butiken så de kan matcha mot deras listor så kommer de se att felet sitter hos dem, de bör åtgärda detta då du har tre års reklamationsrätt.

Skrivet av Kwirek:

Står i aktivitetshanteraren.

Skrivet av Joppis:

Även i Task Manager och den är nog ännu vanligare att kika i.

Jag ska helt ärligt säga att jag inte har den blekaste aning om vad jag har för GPU i SoC:n i min mobiltelefon.
Prejudikaten är för vad en "vanlig" konsument kan antas kunna/veta.

Saker jag inte heller har koll på:
RAM-hastighet
UFS-typ
Modemband
Wifi-standard (troligen WiFi 5/6 men inte exakt vilken).
Har inte ens koll på om min mobil har för USB-C alt-modes.

Jag har inga problem att likställa min okunnighet om min mobil med en "vanlig" konsument och datorinnehållet. Och då har jag koll på rätt mycket annars gällande mobiler.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det handlar i slutändan om när TS "borde ha upptäckt felet". Det är så lätt för oss datorentusiaster att säga att man självklart kontrollerar varje enskild komponent det första man gör, bara för att det är så vi själva agerar. Konsumenträtten brukar dock inte utgå från att konsumenten har någon expertis i ämnet, så att konsumenten skall behöva kontrollera att rätt komponenter sitter i en dator som inte är köpt i delar utan som en helhet är knappast rimligt.

Tycker absolut det vore värt att låta ARN ta en titt på ärendet då det inte kostar något (mer än kanske 15-30 minuters tid för att beskriva vad tvisten handlar om).

TS skrev att han fått fel modell...måhända kanske modellnamnet även kan spela in i bedömningen om när TS borde upptäckt felet. Om kvittot sade Gamingdator SuperDuperUltraExtra och datorns förpackning tydligt sade "Kontorsdator Basic" så kan jag tycka att TS borde reagerat, medan läget vore ett annat om kvittot sade "Modell: 2345AX876CJHSADF67" och förpackningen sade "Modell: 2345AX856CJHSADF67".

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Även i Task Manager och den är nog ännu vanligare att kika i.

Troligtvis, då en större andel av världen kör windows på Engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Troligtvis, då en större andel av världen kör windows på Engelska.

Haha sorry jag läste din förra kommentar som "Enhetshanteraren".

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Haha sorry jag läste din förra kommentar som "Enhetshanteraren".

Men då fick vi ytterligare ett sätt att se det iofs - även om det, som för dig, inte skulle varit mitt förstahandsval.
Kör för övrigt engelska på alla mina privata enheter.

Permalänk

Jag hade dragit det vidare, jag tycker absolut inte det är konstigt att man har fått en färdigbyggd dator med felaktiga men liknande komponenter i och inte märkt det på ett år.

Permalänk
Medlem

Lagen säger trots all "efter att det upptäckts ELLER efter det borde ha upptäckts". I det här fallet var det det första.

Annars får du väl driva ett reklamationsärende? "Jag köpte ett 3070 hos er och det har inte alls de fps det borde, måste vara nåt fel på det!" Blir lagom pinsamt för butiken att förklara att de skickat fel kort till dig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det kommer nog att bli svårt att få varan utbytt. Man kan resonera som så att om man inte har märkt felaktigheten på ett år så har felet inte varit av någon större betydelse. Detta resonemang innebär att det i så fall kan vara skäligt med en monetär ersättning istället.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Det kommer nog att bli svårt att få varan utbytt. Man kan resonera som så att om man inte har märkt felaktigheten på ett år så har felet inte varit av någon större betydelse. Detta resonemang innebär att det i så fall kan vara skäligt med en monetär ersättning istället.

Jaha, så skäligen kan firmorna montera vilket kort som helst i burkarna, så länge som maskinen ger en bild. I och med detta kan företagarna öka sin egen försäljning och omsättning, då kunden efter 1-2 år märker att burken ej längre klarar de nya speltitlarna.

Det finns goda skäl till att investera i ett häftigare (kraftfullare) grafikkort. Och ett av dem är att maskinen räcker till, över en längre tid, kontra om du köper något kort i det absoluta mellansegmentet.

Permalänk
Medlem

Förmodligen kan du iaf få ner priset på burken om det går att bevisa att grafikkortet och de andra felaktiga komponenterna kommer från ÅF.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233