Nya AMD-processorer för bärbart 45 procent bättre än Intel

Permalänk
Melding Plague

Nya AMD-processorer för bärbart 45 procent bättre än Intel

När AMD tar stationära processorer till bärbart utlovas betydande prestandalyft, ställt mot sin egen föregående generation och Intels Core i9-13950HX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sugen, men fundersam om man kanske borde vänta på ARM nu

Permalänk
Skrivet av medbor:

Sugen, men fundersam om man kanske borde vänta på ARM nu

Du lär ha slitit ut en laptop som du köper idag, innan Arm är stort i processorer inom denna klass borstet från Apples datorer.

Jag själv är sugen på en ny laptop. Minst "6 core senaste gen" (t.ex Ryzen 7 7645HX), uppgraderingsbart ram och 2t ssd platser. Sedan ska den vara riktigt tyst och bra kvalite. Det känns som om man med dessa önskemål idag får lägga långt över 10 000kr, kanske 15 000kr på en laptop. Och det känns inte alls roligt.

Ryzen 7045HX hade jag såklart hellre vilat haft, men det känns som en bra dator med de enklare redan blir dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du lär ha slitit ut en laptop som du köper idag, innan Arm är stort i processorer inom denna klass borstet från Apples datorer.

Jag själv är sugen på en ny laptop. Minst "6 core senaste gen" (t.ex Ryzen 7 7645HX), uppgraderingsbart ram och 2t ssd platser. Sedan ska den vara riktigt tyst och bra kvalite. Det känns som om man med dessa önskemål idag får lägga långt över 10 000kr, kanske 15 000kr på en laptop. Och det känns inte alls roligt.

Ryzen 7045HX hade jag såklart hellre vilat haft, men det känns som en bra dator med de enklare redan blir dyr.

Ja du har nog rätt, och sonen behöver snart något att ärva

Permalänk
Avstängd

Tar detta med en stor skopa salt, AMD har i sin reklam haft enorma förbättringar mot Intel som sen visats inte vara så pass stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Tar detta med en stor skopa salt, AMD har i sin reklam haft enorma förbättringar mot Intel som sen visats inte vara så pass stora.

De lär väl inte ha haft 16-32 kärnor tidigare så de kan enkelt hitta tester som vinner på multithreading och resten får en boost av ökad cache.

55W TDP är ju inte seriöst för bärbart heller så det är nog bäst att vänta in chip som inte är rena desktopchip.

Permalänk
Skrivet av pacc:

De lär väl inte ha haft 16-32 kärnor tidigare så de kan enkelt hitta tester som vinner på multithreading och resten får en boost av ökad cache.

55W TDP är ju inte seriöst för bärbart heller så det är nog bäst att vänta in chip som inte är rena desktopchip.

Jag själv gillar ej upp till en viss procent bättre. Det kan i praktiken innebära att något endast är bättre för något som ingen kommer använda.

När det gäller 16 kärnor med 55W TDP i laptop, så anser jag det stora problemet är företags inställning att alla ska ha laptops. Det innebär att vi får maskiner som allt är mindre än optimala. Populärt är en dator som i praktiken inte har kylning att nyttja ens datakraft.
Speciellt tydligt blir det med 16 core, då den större del av lasterna som nyttja detta inte endast är väldigt kort.

Annars anser jag att cpun i en mobil får utveckla lika mycket som gpun i en mobil. Många använder knappt gpun alls fast de maxar cpun.

Permalänk
99:e percentilen

Har de faktiskt lyckats enas om ett suffix för högpresterande laptop-CPU:er?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har de faktiskt lyckats enas om ett suffix för högpresterande laptop-CPU:er?

Mer sannolikt att Intel väljer suffix och AMD kopierar för att Intel är marknadsledare för AMD vill undvika missförstånd från potentiella kunder.

Permalänk
Medlem

Blir väldigt imponerad om prestandan piskar typ 13900hx. Kan säga att min cpu alltid ligger mellan 70-120w i spel och sällan mer än runt 77-82c. Har haft många laptops med 10, 11, 12:e gen i7 innan och inget rullar i så höga watt med lite värme som 13 gen i9. Prestandan är dessutom helt galen i spel.

Men som sagt, blir imponerad. OM prestandan är samma eller mer och inte temperaturerna är 90-100c konstant.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Har haft många laptops med 10, 11, 12:e gen i7 innan och inget rullar i så höga watt med lite värme som 13 gen i9. Prestandan är dessutom helt galen i spel.

Alla watt en processor förbrukar blir till värme så det betyder bara att processorn har bra kylning, säger ingenting om processorn...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Alla watt en processor förbrukar blir till värme så det betyder bara att processorn har bra kylning, säger ingenting om processorn...

Alla watt blir även prestanda givetvis. Så det gör det väl ändå på ett sätt.

Oavsett går amd varmare än intel till lägre watt så det säger väl mer isf.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

"Förväntas dyka upp på butikshyllorna inom kort" - Nån som har nån förhandsinfo om vilka laptops som tillverkarna sitter och snidar på?

Jag *tror* jag skulle vara litet sugen på en 16 tums 7X40 med integrerad grafikdel, bara den balanserar vikt, kylning och batteritid på ett bra sätt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Oavsett går amd varmare än intel till lägre watt så det säger väl mer isf.

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Alla watt blir även prestanda givetvis. Så det gör det väl ändå på ett sätt.

Oavsett går amd varmare än intel till lägre watt så det säger väl mer isf.

Nej!
Att en krets presterar bra
Att en krets drar lite watt (effekt om vi ska vara petiga)
Att en krets håller sig sval/ej tok varm
Detta är alla faktorer som på sätt och vis hänger ihop men inte som du verkar tänka.

Problemet med att jämföra prestanda mellan olika laptops är att de har så olika kylning. Du kan jämföra prestandan mellan AMD laptop och en Intel laptop med faktorer så som prestanda och effektförbrukning (så länge du uteslutit att något av systemen thermal throttlar, vad det nu kan heta på svenska).
Säg att Intel laptop presterar 100 poäng vid 35 watt och amd laptop presterar 90 poäng vid 25 watt.
And processesorn drar då 10 watt mindre under last men presenterar också lite sämre än Intel processorn. Men Intel laptopen har en kylare som kyla ned en 35 watt processor till 60 grader och amd laptopen har kylning som kan kyla 25 watt processor till 75 grader.

Då har vi alltså en Intel laptop som presenterar lite bättre, drar mer effekt och går svalare, en amd laptop som presterar lite sämre, drar lite mindre effekt och går lite varmare.
Du kommer inte undan termodynamikens lagar. Många har försökt och misslyckats.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Även strömförbrukningen vid idle eller lätt belastning t.ex. streaming är ju intressant. Det snackas det alldeles för lite om ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Kollar man gizmoslips review med 13980hx vs 7940hx så är det knappast några 45% i spel. Dom är precis likvärdiga i prestanda. Snarare har intel datorn högre fps…Zen4 får högre scores i benchmarks. Men ja. Det är iaf ganska oviktigt för mig.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|