HP säger stopp för tredjepartsbläck i skrivare

Permalänk
Hjälpsam

Som säljare och serviceverkstad så har vi fått skrota flera skrivare både laser och bläck som kört 3e part. Det är helt klart skillnad på 3e part och 3e part där ute.

För HP/Epson etc. handlar det såklart som pengarna, men som ansvarstagande butik säljer eller rekommenderar vi aldrig annat än original av garanti och serviceskäl.

Inkclub har tex garanti att de ersätter om deras 3e part orsakar problem, vi har fått skriva ut sådana intyg till kunder för detta.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hoppas att de inte börjar med samma trams för sina toners! Annars lär jag inte köpa en HP igen!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det där är väl ändå ett steg i rätt riktning. Till skillnad från HP:s konsumentfientliga inställning här.

Jag har använt nån lite bättre modell av ecotank än den jag länkade (tog den billigaste) och det är riktigt trevlig kvalite. Bläcket kostar ca 100kr för tiotusentals sidor.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Hur kan man tro att detta är vägen till framgång?

Det har funkat för Gillette i evigheter. Säkerhetsrakhyvel med lösa blad är bättre på nära nog alla sätt än femtielva småblad med vibrator och lubrikationssystem, men de går inte att sälja dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

HP vill att användarna av företagets bläckskrivare ska ha en så bra upplevelse som möjligt.
...
Nu har företaget beslutat sig för att bredda säkerheten och har implementerat dynamisk säkerhet i fler skrivare genom en uppdatering.

Artikeln är skriven som en partsinlaga av HP själva. Slött värre att bara kopiera HP:s plattityder.

Sarkasm?

Permalänk
Medlem

Skrivarbranschen påminner mycket om musikbranschen. Gör allt för att försvara sitt åldrande och utdöende medium.

Köpte en HP laser för några år sedan. Orimligt krånglig att installera och använda. Windows store app och massa trams som behövdes trots att den hade både USB och ethernet. Skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Är det så stor skara som kör bläck? Trodde "alla" körde laserskrivare

Använder i princip aldrig skrivare. Behöver man aldrig köpa till något till en laser skrivare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Tycker det är otroligt att vi behöver skrivare fortfarande

Riktigt slöseri när allt går att fixa digitalt.

Ibland behöver man skriva ut retursedel, frakthandlingar eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Använder i princip aldrig skrivare. Behöver man aldrig köpa till något till en laser skrivare?

Inte så ofta iaf? Trumman får man nog ersätta någon gång. Men min har klagat på det i 3 år och fungerar fortfarande. Troligtvis är det billigare att köpa en ny skrivare när något behöver ersättas.

Permalänk
Medlem

Får börja märka om piratkopiorna med "äkta" HP-lappar då.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är löjligt att Sweclockers inleder med "HP vill att användarna av företagets bläckskrivare ska ha en så bra upplevelse som möjligt." om det nu inte är ironiskt.
Det är ju uppenbart att dom utnyttjar kunderna och lurar dem på pengar med ett rent bedrägeri.
Bläck kostar nästan ingenting att tillverka, typ 3 kronor per liter och så säljer dom det för 20 000 kronor litern och nu vill dom tvinga alla kunder som lurats att köpa deras skrivare att köpa det dyra bläcket eller kasta skrivaren och köpa en ny.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ska man ha Bläckskrivare är det ju en EcoTank som gäller, inga patroner utan bara köp bläck på flaska och häll i. Allt annat är ju vansinnigt. annars Laser.

Exempel:
https://www.amazon.se/dp/B09HCHYZ5R

Det är så det ska vara!

Tillverkarna håller på med alla möjliga fulknep. Kommer ni ihåg de logiska bomberna? Det var säkert HP som körde med det.
Dom gjorde så att skrivaren skickade ett felmeddelande att patronen var slut fast den inte var det för att man skulle byta ut den.
Det bedrägeriet gick att deaktivera med hackad firmwareuppdatering.

Permalänk
Medlem

Sitter med i styrelsen för en liten vägförening på landet, så det blir en hel del dokument att skriva ut. Har en gammal Canon från 2010 som funkar OK, men bläcket går åt i rasande takt, tjänar nog mer på att byta till en laserskrivare egentligen. Tack vare open source programmet NAPS32 kan jag fortfarande scanna in dokument, då Canons egen programvara inte funkar längre.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Citat:

Det spekuleras dock om att det kan bero på ekonomiska skäl

Nja, spekulerar verkligen någon ifall detta är motiveringen? Saknar källa på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Som säljare och serviceverkstad så har vi fått skrota flera skrivare både laser och bläck som kört 3e part. Det är helt klart skillnad på 3e part och 3e part där ute.

För HP/Epson etc. handlar det såklart som pengarna, men som ansvarstagande butik säljer eller rekommenderar vi aldrig annat än original av garanti och serviceskäl.

Inkclub har tex garanti att de ersätter om deras 3e part orsakar problem, vi har fått skriva ut sådana intyg till kunder för detta.

Vad är det som blir fel på skrivarna?
Är du säker på att det inte är tillverkarna av skrivarna som programmerat skrivaren att sluta fungera?

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen ingenting emot att de vill låsa sina skrivare till sina egna bläckpatroner, det måste de få göra om de vill tänker jag. Dock måste de vara tydliga med det när man köper skrivaren så man kan ta ett informerat val. De ska i alla fall absolut inte göra ändringarna senare så konsumenter som är vana att köpa tredjepartspatroner helt plötsligt står där med en nyöppnad förpackning och ett felmeddelande, och inte kan returnera den till butiken.

Visa signatur

Smurf

Permalänk

Tror inte detta beslut skulle leda till HP's död, snarare tvärtom. Att låsa in folk i företagets egna ekosystem är det som varit framgångssagan för flera andra företag. Se på ett av världens rikaste företag Apple. Ur ett företagsekonomiskt perspektiv finns inga problem med att förlora några kunder när man tar igen det tappet mångdubbelt på de kunder som av olika i orsaker måste stanna kvar.

Permalänk
Medlem

Toner nästa

Skrivet av Cobritti:

Hoppas att de inte börjar med samma trams för sina toners! Annars lär jag inte köpa en HP igen!

Eftersom det finns ´pirat´på toner kommer det snart även på dessa.
Nackdel med laser är ju sämre upplösning blir varm och kan lukta och att man får ta ut kasset och skaka om imellanåt spec om man anv skrivaren sällan.
Oki hade jag 2 st gick hur länge som helst ej samma teknik som nu men ok utskrifter
Nu en HP 1606 dn fungerar ok men lite svårt med drivrutiner och man får nu spara på cd skivor eller sparade filer på hd/usb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Är det så stor skara som kör bläck? Trodde "alla" körde laserskrivare

Jag har laserskrivare från HP. Har i och för sig hittills kört originaltoner men blir nu sugen på annan toner.
Kan de blocka detta också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ibland behöver man skriva ut retursedel, frakthandlingar eller liknande.

Det är ju också något som kan gå att lösa digitalt. Bort med papper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

Hoppas att de inte börjar med samma trams för sina toners! Annars lär jag inte köpa en HP igen!

De blockerar redan tredjepart-toners. Har en HP Color LaserJet Pro M254dw som bara kan använda tredjepart-toners tack vare gammal (nergraderad) firmware och blockerad internetaccess.

Permalänk
Medlem

Hmm, nu ska vi se, jag har för mig jag köpte min skrivare runt 2012, köpte ny svart toner förra året som jag satte i tidigare i år. Snart behöver jag byta cyan, magenta och gul också...
så för att svara på frågan i slutet av artikeln - Inte speciellt ofta.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det har funkat för Gillette i evigheter. Säkerhetsrakhyvel med lösa blad är bättre på nära nog alla sätt än femtielva småblad med vibrator och lubrikationssystem, men de går inte att sälja dyrt.

Du inser att det var Gillette som hittade på lösningen du nu förespråkar? Ska man tro på dig på allvar få du nog använda riktig rakkniv...

rättstavning av Gillette
Permalänk
Medlem

Skulle inte ta i en HPprodukt med tång, fy fn.
Tror att många personer kör bläckstråleskrivare fortfarande för att kunna få färgutskrifter hemma från en mindre och billigare skrivare.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skrivarbranschen påminner mycket om musikbranschen. Gör allt för att försvara sitt åldrande och utdöende medium.

Köpte en HP laser för några år sedan. Orimligt krånglig att installera och använda. Windows store app och massa trams som behövdes trots att den hade både USB och ethernet. Skit.

Så du vill betala 200 kr/mån för HP Ink Premium istället eftersom att du minsann inte köper CD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är ju också något som kan gå att lösa digitalt. Bort med papper

Skrivet av PerWigren:

De blockerar redan tredjepart-toners. Har en HP Color LaserJet Pro M254dw som bara kan använda tredjepart-toners tack vare gammal (nergraderad) firmware och blockerad internetaccess.

Ja givetvis men så länge det inte finns så behöver man ju skrivare.

T ex kunde de gjort som postnorda frimärken, man köper en kod och skriver på paketet bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Sitter med i styrelsen för en liten vägförening på landet, så det blir en hel del dokument att skriva ut. Har en gammal Canon från 2010 som funkar OK, men bläcket går åt i rasande takt, tjänar nog mer på att byta till en laserskrivare egentligen. Tack vare open source programmet NAPS32 kan jag fortfarande scanna in dokument, då Canons egen programvara inte funkar längre.

Det där programmet får jag kolla upp, tack för tipset!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med HP-bläckpatroner som jag hade köpt i USA som inte fungerade på skrivaren som jag hade köpt i Sverige. Detta var 10-15 år sedan.

Permalänk
Medlem

Köper inga bläckpatroner då jag kör laser, fast där räcker kassetterna minst 4 år med min låga volym.
Foto skickar jag till labb, med bättre resultat än någon bläckskrivare kan prestera för samma pris per foto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Tycker det är otroligt att vi behöver skrivare fortfarande

Riktigt slöseri när allt går att fixa digitalt.

Pröva jobba på en järnhandel där majoriteten av privatkunderna är 60+ gubbar, får dom inte sina offerter i pappersform så är hagelgeväret nästa tilltag

Vill påstå att dom stora multinationella firmorna inte är mycket bättre heller, sgs alla vill ha ordrar i pappersform än idag.

Permalänk
Medlem

När en bläckstråleskrivare med bläckpatroner kostar oftast tyvärr liks mycket som nya patroner utan skrivare om man väljer original, så förstår jag väl att folk köper 3:e parts patroner.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,