Nvidia rensar inför fler Geforce RTX 4000 Founder's Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helst vill jag se ett RTX 4070 under 3000 kr på BF annars blir jag grinig!

Ja, då får du nog vara grinig ett tag. Hoppas bara inte att grinigheten tar över ditt liv utan att du fokuserar på viktigare saker än ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Allt blir dyrare ja, det är ju tråkigt MEN när vissa saker blir för dyra så köper folk det inte.

Ex så har man ju kört på för att folk ska köpa ekologiskt och typ svenskt kött. Nu är det ju mindre ekologiskt och massor av utländskt kött för att folk helt enkelt räknar kronorna.

Mat behöver så folk, feta grafikkort inte så mycket. Så det som sker på sikt är att branschen riskerar att dö ut eller bli extremt nichad.

Ios var ju dominerande i början sen drev de upp i pris ganska så ordentligt medan android var billigare och nu ser det ju helt annorlunda ut där android har större del av marknaden.

Vi behöver inte gå in på orsakerna runt telefonerna nu men det står ju klart att gemene man inte vill/kan betala dessa höga priser. Samma kommer ske med grafikkorten.
Absolut, köp ett billigare kort! Man måste inte ha ett high end. Fan man kan sitta med IGP om man vill men när majoriteten gör det så stannar utvecklingen av på datorspelandet och de som idag tillhör kategorin som sitter med 4090 och lever för spel kommer vara dem som drabbas hårdast.

Så att sitta på en hög häst med argument i stil med: Klaga inte bara för att du inte har råd men jag har det...

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Helst vill jag se ett RTX 4070 under 3000 kr på BF annars blir jag grinig!

Du får nog hålla alla tummarna du bara kan, sen låna bekantas tummar. Kommer det landa under 8000 under reor har du nog tur. Vet inte hur Inet tänkte när doom beställde hem 50st MSI 3080 för 10990:-...? Går att hitta 3090 med 2 års garanti kvar för 8500. Hade dom många tomma hyllor som måste fyllas upp? Sänk till 8500 så kanske dom försvinner.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Jävla bölande om priser i varje tråd..
Så länge det finns en marknad lär inte priset gå ner.
Det är trots att företag som drivs i vinstsyfte och inte av välgörenhet.

Sluta grina, ingen tvingar er köpa.

Grejen är att marknaden därmed också krymper, och att det i sin tur har konsekvenser.

Sedan är det ganska självklart att människor är ledsna över att de inte kan upprätthålla ett intresse, men man kan ju utmärkt vara intresserad av teknik utan att handla prylar, och man kan utmärkt spela spel utan att ha den senaste hårdvaran, så egentligen är det ju bara själva prylshoppingen som påverkas.

Permalänk
Medlem

Priset är den mest utstickande "egenskapen" korten har så det är klart det kommer att ältas om och om. Och när det dessutom är en deal breaker för många, vilket det inte varit tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Det spelar ingen roll hur mycket man försöker förklarar hur valuta och inflation funkar här..

Folk kommer fortfarande sitta och tjura för att deras liv går åt helvete för dom inte kan köpa ett nytt grafikkort för samma pengar som för 10år sen...

Skrivet av slusk:

Men allt har blivit dyrare i världen inte bara grafikkort...
När ska ni fatta det? Har ni inte råd att köpa, skit i att köpa!

Börjar bli rätt tröttsamt att varje tråd här skall handla om hur jävla dyrt det är...
Testa att gå till affären och köp grönsaker så får du se på något som ökat massor..

Skrivet av FarbrorBarbr0:

Inte för att priserna inte är höga, men jag får ändå instämma här. Det finns nog ingenting jag är lika less att läsa som kommentaren: "Jag köpte minsann ett GTX 1060 för si och så många pengar den månaden det året -- och det rullar än!!!!!!" Det är ju bara att gratulera, men man blir otroligt utled på att höra folk prata i sin nostalgiska backspegel. Vi är ju inte långt ifrån det här det-var-bättre-på-min-tid-gagget.

Skrivet av trattjaevel:

Jävla bölande om priser i varje tråd..
Så länge det finns en marknad lär inte priset gå ner.
Det är trots att företag som drivs i vinstsyfte och inte av välgörenhet.

Sluta grina, ingen tvingar er köpa.

En hel sida med folk som klagar på folk som klagar?

Ja jag är rätt trött på alla Swec simps som försvarar grafikkortspriserna med att idiotförklara alla andra på swec som totalt inkompetenta att förstå valuta och inflation.

Man kan ju tro att ni bara läser Swecs reviews på grafikkort, kollar man reviews från utlandet, USA och Kanada tex så klagar reviwers och konsumenter lika mycket där på ökade GPU priser.

GN har flera gånger bevisat att priserna på GPU'er stagnerat dom senaste generationerna, 20% mer prestanda ger 20% mer pris så inflationen förklarar inte stagneringen.

Men ja jag antar att vissa lever på Swec och bara läser svenska reviews sedan sitter ni här och klagar på dom som redan räknat ut och insett att inflation och svag svensk krona bara är halva problemet.

Nvidia och AMD gör rekordmarginaler i 50-70% om vi ska tro större Tec reviewers, PC var en gång i tiden en ganska lågmarginalsprodukt, det är inte fallet lägre, men det gynnar företagen och inte konsumenterna.
En konsument ska bara tänka på sin ekonomi och sin plånbok inte sitta och fråga företaget om dom har bra nog avkastning till sina investerare för då är svaret alltid NEJ!

Nvidia gick från TSMC till Samsung, insåg att Samsung sög och kröp tillbaks till TSMC och nu får dom inga rabatter, varför försvarar folk detta? Det är ärligt talat Nvidias problem, men ja konsumenten betalar, i detta fallet DUBBELT!

Du får en GPU för 599USD som är 300m² och du betalar priset för en 600mm² gpu i princip så det är både inflation och högre marginaler man betalar för.
Så nej högre wafer priser förklarar inte allt, mer betalt för mindre kisel är inte samma sak som lika mycket betalt för mindre kisel.

Etablerade Tec reviewers har flera gånger påpekat hur CPU priserna varit stabila i 10-20 år och att moderna Ryzen använder samma noder hoss TSMC somGPU'erna och i dag används upp mot 2 chiplets, en i/o die och en 3DVcache die på samma noder ÄNDÅ är priserna i linje med historiska priser för samma "tier" av CPU, men GPU'er dom krymper och krymper i die size men ökar i pris, förklara det!
Wafer priserna kan helt förklaras bort när processorerna inte blivit nämnvärt dyrare.

Mängden ram idag ökar ju knappt på korten från Nvidia, när ram kostar ca 10-20USD per Gbyte maximalt, vet för man kan köpa det själv för reparation.
Det går att räkna ut rät väl vad marginalerna är för grafikkort och runt 60% är inte långt av.

Om det är synd om några företag är det ju AIB partners som får göra ett par hundra USD back per high end kort där dom förväntas ta tillbaks det på att sälja bundles eller på low och mid range korten.
Nvidia anser att dom är så fina att AIB's ska vara tacksamma att dom ens får sälja 90 och 80 serien med förlust.
Var ju därför EVGA hoppade av bland annat.
All the money to the GPU maker!

Nej folk som simpar och klagar i varje tråd om hur dumma i huvudet alla på swec är och inte fattar valuta och inflation, måste tyvärr upplysa er om att dom flesta ganska snabbt fattade det och insåg att problemet är lite mer komplicerat än så.

Själv har jag inget problem med att RTX4090 kotar 25K för det är en halo produkt som också är snabb och passar produktivitet men också till saker som flygsimulatorer där tillbehören runtom kan kosta som flera 4090 kort.
Men jag skulle säga att IGEN behöver ett 4090 för spel!
Igen behöver ett 4080 heller men problemet i dag är att 4080 är sin egna Halo produkt, likaså är 4070ti.
Tiden med exponentiel prisökning kontra prestanda är borta och numera är varje price bracket sin egna halo produkt med vinst maximering.

Nvidia har effektivt sett dödat "spel" kort även för vanligt folk med dagens priser GLOBALT.

Varför? För att folk betalar priserna men ännu mer för att det är inte konkurens mellan AMD och Nvidia eller ens Intel på konsumentmarknaden utan Spel kort i dag kan lika väl säljas som Beräknings eller AI kort då i många fall är kislet det samma och jag har pratat med folk i data center och priserna där har gått upp i snitt 10x senaste generationerna som vi sett en 2-3x ökning på "top of the line (4090 nu tex)".
Grejen är att ett 4090 med 48Gb ram blir ett enterprise kort för ca 100K, det finns enterprise kort över 300K också.

Ni som klagar nu på folk som "klagar" för dom inte förstår inflation enligt er, vad ni inte verkar begripa är att priset på spelkort kommer fortsätta stiga då ett enterprise kort inbringar 5x mer pengar för samma kisel.

Nvidia på data center och AMD med sina massiva GPU's och nu massiva APU's på Super Computer sidan dom säljer först till företag som betalar mångfaldigt mer, efter det säljer dom 999-1599 kort till Valarna som klagar på alla fattiga gamers som ej har råd.

Efter det säljer dom till dom som klagar lite mindre för 599-899 kort.

Dom som sist får är 95% av vanliga dödliga gamers, dom får 1-2 gen gamla kort som kanske är 50% snabbare än deras nu 5-6 år gamla kort men det kostar också 50% mer plus inflation.

Men nu när datacenter äter upp alla GPGPU's med AI cores så kommer priserna bara fortsätta stiga så ja när grafikkorten kostar 50-100K för RTX 7090Ti AI edition" så tycker jag ni kan skaffa två jobb, ta ut ett extra lån på huset, sälj bilen och köp RTX Whale Edition.

Som sagt skiter i att 4090RTX kostar 25K, faktiskt ett bra kort, stör mig mer på att folk i Low to mid end är total nerprioriterad och ris/prestanda stagnerat pga vinstmaximering pga investerare.

Nvidia och AMD tar effektivt död på PC gaming som high end, PC gaming kommer finnas men när RTX 6090TI kostar 49999Kr och säljer i 50 tusen exemplar så kommer allt vad AAA titlar sluta existera, istället är det cloud gaming eller IGP gaming för spelutgivarna bryr sig inte att spelet ska kräva senaste grafkkortet.
Dom bryr sig om att sälja så mö DLC som möjligt.
Tiden med AAA titlar som Crysis är förbi då dom spelen var Demos för Spelmotorer, pengarna låg inte i spelet utan i att licensiera motorn till alla andra spelstudios.

Spara mer pengar, skaffa extra jobb, eller bara låta bli PC gaming det är inte vad folk vill och det gör inte att PC byggande och PC spelande mår bättre.

Själv har jag köpt Nvidia kort sedan 2001 fram till GTX780, efter det blev det lite AMD och lite begagnade Nvidia kort som GTX970.
Sålde även ett RTX2080ti nyligen som jag lagat då,

Men Nvidia har i praktiken uteslutit en stor del av sin kundbas för att enbart sälja till Valar som betalar Halo priser men främst sälja till Enterprise.
Men det är just det, spelkort är inte kassakon, det är datacenter.

Skulle jag köpa ett kort i dag blir det nog Arc 750 eller 770 för där har man bra priser och en del trevliga features, AMD tyvärr har för kass video encoder, sitter på RX5700 och den är slöare än ett GTX780, för mycket one trick pony till nästan Nvidia priser så skit för produktivitet.
Därmed återstår Intel men även intel kommer ta ockerpriser om dom lyckas etablera sig.
Företag är inte ens vän!

Så Sluta simpa för Nvidia, AMD och Intel eller vem fan det nu är ni simpar för!
Inflation och svag krona förklarar inte problemen och det ser man om man kollar vettiga reviews utomlands med för ALLA klagar globalt på priserna även innan "inflationen" drog iväg.

Ja har ni tagit er hit ner så har jag haft kull att hälla bensin på elden bara för jag kan.
Kommer köpa en GPU för peng jag har råd när jag har råd och tycker priset är rättvist, några 4000 seriens kort har jag aldrig råd med och bryr mig inte heller för hade inte haft råd ens om priserna varit vettiga.
Men jag inser samtidigt att folk överlag idag globalt har svårare att ha råd med grafikkort som ens har en vettig grund prestanda och det är synd för det tar död på en marknad, en marknad med PC tillbehör, chassin, möss, massa företag runtom kan drabbas i längden och dess anställda om spel PC'n blir en nisch.
Dyra GPU priser är ett större problem än att bara säga "köp inte om du inte har råd" för det är extremt ignorant sätt att se på problemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

I princip, så kan man det. Men nya mindre noder, är dyrare att tillverka på för både Nvidia, och AMD. Så där är naturligtvis ytterligare en faktor, som skiljer. Men tittar man bara på MSRP i dollar, så får man ju en bra överblick över generationer av grafikkort. Hur mycket dyrare dessa har blivit, utan att blanda in den svaga kronan. Där är det inflation, och högre kostnader att tillverka hos TSMC. Som står för det mesta. Jämför sen med Nvidias vinstmarginal över tid.

Kan du visa någon länk där det står hur vinstmarginalen (i procent) har förändrats över tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Det spelar ingen roll hur mycket man försöker förklarar hur valuta och inflation funkar här..

Folk kommer fortfarande sitta och tjura för att deras liv går åt helvete för dom inte kan köpa ett nytt grafikkort för samma pengar som för 10år sen...

Fast inflationen verkar inte ha påverkat konsoler på samma sätt. PS4 kostade ca. 4600:- när den släpptes, PS4 Pro kostade ca. 4300:-. Nu har visserligen PS5 gått upp en del i pris, men kostar fortfarande under 7000:-, vilket är ca. 60% av priset för ett RTX 4070 Ti. Den borde kosta en bra bit över 10k då egentligen...

Kan det möjligen vara så att även Nvidias vinstmarginal ökat?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

En hel sida med folk som klagar på folk som klagar?

Ja jag är rätt trött på alla Swec simps som försvarar grafikkortspriserna med att idiotförklara alla andra på swec som totalt inkompetenta att förstå valuta och inflation.

Man kan ju tro att ni bara läser Swecs reviews på grafikkort, kollar man reviews från utlandet, USA och Kanada tex så klagar reviwers och konsumenter lika mycket där på ökade GPU priser.

GN har flera gånger bevisat att priserna på GPU'er stagnerat dom senaste generationerna, 20% mer prestanda ger 20% mer pris så inflationen förklarar inte stagneringen.

Men ja jag antar att vissa lever på Swec och bara läser svenska reviews sedan sitter ni här och klagar på dom som redan räknat ut och insett att inflation och svag svensk krona bara är halva problemet.

Nvidia och AMD gör rekordmarginaler i 50-70% om vi ska tro större Tec reviewers, PC var en gång i tiden en ganska lågmarginalsprodukt, det är inte fallet lägre, men det gynnar företagen och inte konsumenterna.
En konsument ska bara tänka på sin ekonomi och sin plånbok inte sitta och fråga företaget om dom har bra nog avkastning till sina investerare för då är svaret alltid NEJ!

Nvidia gick från TSMC till Samsung, insåg att Samsung sög och kröp tillbaks till TSMC och nu får dom inga rabatter, varför försvarar folk detta? Det är ärligt talat Nvidias problem, men ja konsumenten betalar, i detta fallet DUBBELT!

Du får en GPU för 599USD som är 300m² och du betalar priset för en 600mm² gpu i princip så det är både inflation och högre marginaler man betalar för.
Så nej högre wafer priser förklarar inte allt, mer betalt för mindre kisel är inte samma sak som lika mycket betalt för mindre kisel.

Etablerade Tec reviewers har flera gånger påpekat hur CPU priserna varit stabila i 10-20 år och att moderna Ryzen använder samma noder hoss TSMC somGPU'erna och i dag används upp mot 2 chiplets, en i/o die och en 3DVcache die på samma noder ÄNDÅ är priserna i linje med historiska priser för samma "tier" av CPU, men GPU'er dom krymper och krymper i die size men ökar i pris, förklara det!
Wafer priserna kan helt förklaras bort när processorerna inte blivit nämnvärt dyrare.

Mängden ram idag ökar ju knappt på korten från Nvidia, när ram kostar ca 10-20USD per Gbyte maximalt, vet för man kan köpa det själv för reparation.
Det går att räkna ut rät väl vad marginalerna är för grafikkort och runt 60% är inte långt av.

Om det är synd om några företag är det ju AIB partners som får göra ett par hundra USD back per high end kort där dom förväntas ta tillbaks det på att sälja bundles eller på low och mid range korten.
Nvidia anser att dom är så fina att AIB's ska vara tacksamma att dom ens får sälja 90 och 80 serien med förlust.
Var ju därför EVGA hoppade av bland annat.
All the money to the GPU maker!

Nej folk som simpar och klagar i varje tråd om hur dumma i huvudet alla på swec är och inte fattar valuta och inflation, måste tyvärr upplysa er om att dom flesta ganska snabbt fattade det och insåg att problemet är lite mer komplicerat än så.

Själv har jag inget problem med att RTX4090 kotar 25K för det är en halo produkt som också är snabb och passar produktivitet men också till saker som flygsimulatorer där tillbehören runtom kan kosta som flera 4090 kort.
Men jag skulle säga att IGEN behöver ett 4090 för spel!
Igen behöver ett 4080 heller men problemet i dag är att 4080 är sin egna Halo produkt, likaså är 4070ti.
Tiden med exponentiel prisökning kontra prestanda är borta och numera är varje price bracket sin egna halo produkt med vinst maximering.

Nvidia har effektivt sett dödat "spel" kort även för vanligt folk med dagens priser GLOBALT.

Varför? För att folk betalar priserna men ännu mer för att det är inte konkurens mellan AMD och Nvidia eller ens Intel på konsumentmarknaden utan Spel kort i dag kan lika väl säljas som Beräknings eller AI kort då i många fall är kislet det samma och jag har pratat med folk i data center och priserna där har gått upp i snitt 10x senaste generationerna som vi sett en 2-3x ökning på "top of the line (4090 nu tex)".
Grejen är att ett 4090 med 48Gb ram blir ett enterprise kort för ca 100K, det finns enterprise kort över 300K också.

Ni som klagar nu på folk som "klagar" för dom inte förstår inflation enligt er, vad ni inte verkar begripa är att priset på spelkort kommer fortsätta stiga då ett enterprise kort inbringar 5x mer pengar för samma kisel.

Nvidia på data center och AMD med sina massiva GPU's och nu massiva APU's på Super Computer sidan dom säljer först till företag som betalar mångfaldigt mer, efter det säljer dom 999-1599 kort till Valarna som klagar på alla fattiga gamers som ej har råd.

Efter det säljer dom till dom som klagar lite mindre för 599-899 kort.

Dom som sist får är 95% av vanliga dödliga gamers, dom får 1-2 gen gamla kort som kanske är 50% snabbare än deras nu 5-6 år gamla kort men det kostar också 50% mer plus inflation.

Men nu när datacenter äter upp alla GPGPU's med AI cores så kommer priserna bara fortsätta stiga så ja när grafikkorten kostar 50-100K för RTX 7090Ti AI edition" så tycker jag ni kan skaffa två jobb, ta ut ett extra lån på huset, sälj bilen och köp RTX Whale Edition.

Som sagt skiter i att 4090RTX kostar 25K, faktiskt ett bra kort, stör mig mer på att folk i Low to mid end är total nerprioriterad och ris/prestanda stagnerat pga vinstmaximering pga investerare.

Nvidia och AMD tar effektivt död på PC gaming som high end, PC gaming kommer finnas men när RTX 6090TI kostar 49999Kr och säljer i 50 tusen exemplar så kommer allt vad AAA titlar sluta existera, istället är det cloud gaming eller IGP gaming för spelutgivarna bryr sig inte att spelet ska kräva senaste grafkkortet.
Dom bryr sig om att sälja så mö DLC som möjligt.
Tiden med AAA titlar som Crysis är förbi då dom spelen var Demos för Spelmotorer, pengarna låg inte i spelet utan i att licensiera motorn till alla andra spelstudios.

Spara mer pengar, skaffa extra jobb, eller bara låta bli PC gaming det är inte vad folk vill och det gör inte att PC byggande och PC spelande mår bättre.

Själv har jag köpt Nvidia kort sedan 2001 fram till GTX780, efter det blev det lite AMD och lite begagnade Nvidia kort som GTX970.
Sålde även ett RTX2080ti nyligen som jag lagat då,

Men Nvidia har i praktiken uteslutit en stor del av sin kundbas för att enbart sälja till Valar som betalar Halo priser men främst sälja till Enterprise.
Men det är just det, spelkort är inte kassakon, det är datacenter.

Skulle jag köpa ett kort i dag blir det nog Arc 750 eller 770 för där har man bra priser och en del trevliga features, AMD tyvärr har för kass video encoder, sitter på RX5700 och den är slöare än ett GTX780, för mycket one trick pony till nästan Nvidia priser så skit för produktivitet.
Därmed återstår Intel men även intel kommer ta ockerpriser om dom lyckas etablera sig.
Företag är inte ens vän!

Så Sluta simpa för Nvidia, AMD och Intel eller vem fan det nu är ni simpar för!
Inflation och svag krona förklarar inte problemen och det ser man om man kollar vettiga reviews utomlands med för ALLA klagar globalt på priserna även innan "inflationen" drog iväg.

Ja har ni tagit er hit ner så har jag haft kull att hälla bensin på elden bara för jag kan.
Kommer köpa en GPU för peng jag har råd när jag har råd och tycker priset är rättvist, några 4000 seriens kort har jag aldrig råd med och bryr mig inte heller för hade inte haft råd ens om priserna varit vettiga.
Men jag inser samtidigt att folk överlag idag globalt har svårare att ha råd med grafikkort som ens har en vettig grund prestanda och det är synd för det tar död på en marknad, en marknad med PC tillbehör, chassin, möss, massa företag runtom kan drabbas i längden och dess anställda om spel PC'n blir en nisch.
Dyra GPU priser är ett större problem än att bara säga "köp inte om du inte har råd" för det är extremt ignorant sätt att se på problemet!

Långt skrivet men bra skrivet
Speciellt att priserna riskerar att leda till andra tråkiga effekter som minskad PC spelmarknad och stagnerad spelutveckling då utvecklarna inte längre kan räkna med en vettig mängd användare sitter på senaste generationens kort eller kommer göra det i närtid, eller för den del kommer kunna köpa utgående generationens kort till bra priser.
Detta skrev jag va en risk redan när priserna på RTX 3000 skenade. Blir detta en negativ spiral med mindre PC spelare och äldre grafikkort överlag så kommer det bita Nvidia(och AMD) i rumpan i slutändan och tyvärr kommer Partnertillverkarna nog få det värre. RTX 4090 ägarna som spelar de 3 spel som utnyttjar den kraften kan ju inte driva PC spelmarknaden famåt själva .

Sitter själv nu förtiden och lirar mest spel från runt 2015 på min 5600g HTPC då intresset dött helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Långt skrivet men bra skrivet
Speciellt att priserna riskerar att leda till andra tråkiga effekter som minskad PC spelmarknad och stagnerad spelutveckling då utvecklarna inte längre kan räkna med en vettig mängd användare sitter på senaste generationens kort eller kommer göra det i närtid, eller för den del kommer kunna köpa utgående generationens kort till bra priser.
Detta skrev jag va en risk redan när priserna på RTX 3000 skenade. Blir detta en negativ spiral med mindre PC spelare och äldre grafikkort överlag så kommer det bita Nvidia(och AMD) i rumpan i slutändan och tyvärr kommer Partnertillverkarna nog få det värre. RTX 4090 ägarna som spelar de 3 spel som utnyttjar den kraften kan ju inte driva PC spelmarknaden famåt själva .

Sitter själv nu förtiden och lirar mest spel från runt 2015 på min 5600g HTPC då intresset dött helt.

Själv är nog 2016 nyaste spelen jag kör, okej jag har Doom ethernal MEN jag har försökt två gånger att spela det men det är så dåligt jämfört med Doom 2016 så lägger alltid ner det då all jävla wall running och liknande sabbar flytet och inlevelsen.

Annars som sagt 2016 tror jag är det nyaste jag spelar vanligtvis, Factorio har jag kört en massa och tror det kom ut då.
Bygger faktiskt en burk med vad som ska vara oanvänd itx H61 mobo så 2000 och 3000 Intel prollar så har en i5 2500K jag precis inköpt, köpte en död dator och skrotade ner (mobot var totalt toast) och sålde allt jag inte ville ha så blev cpu, gpu, ssd och ram och psu gratis och fick lika mycket för bara lådan tillbaks.

Sedan har jag en ITX låda, Lian-li jag fått för längesedan, superliten så kan modda dit mitt singel slot RX460 2GB jag har liggandes.
Sedan tänkte jag ta nån beg större SSD, lite DDR3 jag fått (8-16Gb) så borde kosta totalt med mobo och cpu kylare jag van på tradera plus ny fläkt och nån adapter runt 1000-1200Kr för en 2011-2016 dator som klar en hel del spel men inte allt sedan lite mobil workstation jag kan ta med till polare i en ryggsäck med en lite kompakt LCD.

Tänkte Linux mint med Steam och Proton-GE med FSR, fungerar fint med alla mina spel på primära burken så bör på denna med. Några kommer inte fungera bra pga 2Gb VRAM men men majoriteten bör fungera i mitt Steam och Origin biblotek.
Desutom kan jag strema dom från min primära burk med RX5700 om det kniper.

Ska ha med den på ett höstlan i år bland moderna burkar, fungera nåt inte på den, so be it!
Tänkte spela CS GO för första gången då, spelar mest CS 1.3-1.5 annars även online, finns folk som kör än varje helg.

Jag brukar dessutom helt rata nya spel då dom först och främst kostar 60-100€ vid release och då är det en ofärdig buggig röra, så man kan lika väl vänta på GOTY versionen på Steam för 20€ med alla DLC's oavsett hur lågt tid det är så ja troligen varför många av mina "nya" spel kom ut 2016 XD

Att slänga sig in med senaste GPU'n och spelen känns i dag som att få det korta strået, betala ur röven för att spela ofärdiga buggiga laggfester till spel.

Nya sporten i dag är att bygga prisvärt och smart utan att betala ur röven och även inse att allt behöver inte vara Ultra quality settings 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

En hel sida med folk som klagar på folk som klagar?

Ja jag är rätt trött på alla Swec simps som försvarar grafikkortspriserna med att idiotförklara alla andra på swec som totalt inkompetenta att förstå valuta och inflation.

Man kan ju tro att ni bara läser Swecs reviews på grafikkort, kollar man reviews från utlandet, USA och Kanada tex så klagar reviwers och konsumenter lika mycket där på ökade GPU priser.

GN har flera gånger bevisat att priserna på GPU'er stagnerat dom senaste generationerna, 20% mer prestanda ger 20% mer pris så inflationen förklarar inte stagneringen.

Men ja jag antar att vissa lever på Swec och bara läser svenska reviews sedan sitter ni här och klagar på dom som redan räknat ut och insett att inflation och svag svensk krona bara är halva problemet.

Nvidia och AMD gör rekordmarginaler i 50-70% om vi ska tro större Tec reviewers, PC var en gång i tiden en ganska lågmarginalsprodukt, det är inte fallet lägre, men det gynnar företagen och inte konsumenterna.
En konsument ska bara tänka på sin ekonomi och sin plånbok inte sitta och fråga företaget om dom har bra nog avkastning till sina investerare för då är svaret alltid NEJ!

Nvidia gick från TSMC till Samsung, insåg att Samsung sög och kröp tillbaks till TSMC och nu får dom inga rabatter, varför försvarar folk detta? Det är ärligt talat Nvidias problem, men ja konsumenten betalar, i detta fallet DUBBELT!

Du får en GPU för 599USD som är 300m² och du betalar priset för en 600mm² gpu i princip så det är både inflation och högre marginaler man betalar för.
Så nej högre wafer priser förklarar inte allt, mer betalt för mindre kisel är inte samma sak som lika mycket betalt för mindre kisel.

Etablerade Tec reviewers har flera gånger påpekat hur CPU priserna varit stabila i 10-20 år och att moderna Ryzen använder samma noder hoss TSMC somGPU'erna och i dag används upp mot 2 chiplets, en i/o die och en 3DVcache die på samma noder ÄNDÅ är priserna i linje med historiska priser för samma "tier" av CPU, men GPU'er dom krymper och krymper i die size men ökar i pris, förklara det!
Wafer priserna kan helt förklaras bort när processorerna inte blivit nämnvärt dyrare.

Mängden ram idag ökar ju knappt på korten från Nvidia, när ram kostar ca 10-20USD per Gbyte maximalt, vet för man kan köpa det själv för reparation.
Det går att räkna ut rät väl vad marginalerna är för grafikkort och runt 60% är inte långt av.

Om det är synd om några företag är det ju AIB partners som får göra ett par hundra USD back per high end kort där dom förväntas ta tillbaks det på att sälja bundles eller på low och mid range korten.
Nvidia anser att dom är så fina att AIB's ska vara tacksamma att dom ens får sälja 90 och 80 serien med förlust.
Var ju därför EVGA hoppade av bland annat.
All the money to the GPU maker!

Nej folk som simpar och klagar i varje tråd om hur dumma i huvudet alla på swec är och inte fattar valuta och inflation, måste tyvärr upplysa er om att dom flesta ganska snabbt fattade det och insåg att problemet är lite mer komplicerat än så.

Själv har jag inget problem med att RTX4090 kotar 25K för det är en halo produkt som också är snabb och passar produktivitet men också till saker som flygsimulatorer där tillbehören runtom kan kosta som flera 4090 kort.
Men jag skulle säga att IGEN behöver ett 4090 för spel!
Igen behöver ett 4080 heller men problemet i dag är att 4080 är sin egna Halo produkt, likaså är 4070ti.
Tiden med exponentiel prisökning kontra prestanda är borta och numera är varje price bracket sin egna halo produkt med vinst maximering.

Nvidia har effektivt sett dödat "spel" kort även för vanligt folk med dagens priser GLOBALT.

Varför? För att folk betalar priserna men ännu mer för att det är inte konkurens mellan AMD och Nvidia eller ens Intel på konsumentmarknaden utan Spel kort i dag kan lika väl säljas som Beräknings eller AI kort då i många fall är kislet det samma och jag har pratat med folk i data center och priserna där har gått upp i snitt 10x senaste generationerna som vi sett en 2-3x ökning på "top of the line (4090 nu tex)".
Grejen är att ett 4090 med 48Gb ram blir ett enterprise kort för ca 100K, det finns enterprise kort över 300K också.

Ni som klagar nu på folk som "klagar" för dom inte förstår inflation enligt er, vad ni inte verkar begripa är att priset på spelkort kommer fortsätta stiga då ett enterprise kort inbringar 5x mer pengar för samma kisel.

Nvidia på data center och AMD med sina massiva GPU's och nu massiva APU's på Super Computer sidan dom säljer först till företag som betalar mångfaldigt mer, efter det säljer dom 999-1599 kort till Valarna som klagar på alla fattiga gamers som ej har råd.

Efter det säljer dom till dom som klagar lite mindre för 599-899 kort.

Dom som sist får är 95% av vanliga dödliga gamers, dom får 1-2 gen gamla kort som kanske är 50% snabbare än deras nu 5-6 år gamla kort men det kostar också 50% mer plus inflation.

Men nu när datacenter äter upp alla GPGPU's med AI cores så kommer priserna bara fortsätta stiga så ja när grafikkorten kostar 50-100K för RTX 7090Ti AI edition" så tycker jag ni kan skaffa två jobb, ta ut ett extra lån på huset, sälj bilen och köp RTX Whale Edition.

Som sagt skiter i att 4090RTX kostar 25K, faktiskt ett bra kort, stör mig mer på att folk i Low to mid end är total nerprioriterad och ris/prestanda stagnerat pga vinstmaximering pga investerare.

Nvidia och AMD tar effektivt död på PC gaming som high end, PC gaming kommer finnas men när RTX 6090TI kostar 49999Kr och säljer i 50 tusen exemplar så kommer allt vad AAA titlar sluta existera, istället är det cloud gaming eller IGP gaming för spelutgivarna bryr sig inte att spelet ska kräva senaste grafkkortet.
Dom bryr sig om att sälja så mö DLC som möjligt.
Tiden med AAA titlar som Crysis är förbi då dom spelen var Demos för Spelmotorer, pengarna låg inte i spelet utan i att licensiera motorn till alla andra spelstudios.

Spara mer pengar, skaffa extra jobb, eller bara låta bli PC gaming det är inte vad folk vill och det gör inte att PC byggande och PC spelande mår bättre.

Själv har jag köpt Nvidia kort sedan 2001 fram till GTX780, efter det blev det lite AMD och lite begagnade Nvidia kort som GTX970.
Sålde även ett RTX2080ti nyligen som jag lagat då,

Men Nvidia har i praktiken uteslutit en stor del av sin kundbas för att enbart sälja till Valar som betalar Halo priser men främst sälja till Enterprise.
Men det är just det, spelkort är inte kassakon, det är datacenter.

Skulle jag köpa ett kort i dag blir det nog Arc 750 eller 770 för där har man bra priser och en del trevliga features, AMD tyvärr har för kass video encoder, sitter på RX5700 och den är slöare än ett GTX780, för mycket one trick pony till nästan Nvidia priser så skit för produktivitet.
Därmed återstår Intel men även intel kommer ta ockerpriser om dom lyckas etablera sig.
Företag är inte ens vän!

Så Sluta simpa för Nvidia, AMD och Intel eller vem fan det nu är ni simpar för!
Inflation och svag krona förklarar inte problemen och det ser man om man kollar vettiga reviews utomlands med för ALLA klagar globalt på priserna även innan "inflationen" drog iväg.

Ja har ni tagit er hit ner så har jag haft kull att hälla bensin på elden bara för jag kan.
Kommer köpa en GPU för peng jag har råd när jag har råd och tycker priset är rättvist, några 4000 seriens kort har jag aldrig råd med och bryr mig inte heller för hade inte haft råd ens om priserna varit vettiga.
Men jag inser samtidigt att folk överlag idag globalt har svårare att ha råd med grafikkort som ens har en vettig grund prestanda och det är synd för det tar död på en marknad, en marknad med PC tillbehör, chassin, möss, massa företag runtom kan drabbas i längden och dess anställda om spel PC'n blir en nisch.
Dyra GPU priser är ett större problem än att bara säga "köp inte om du inte har råd" för det är extremt ignorant sätt att se på problemet!

Amen, bra skrivet. Det har bl.a. rapporterats i riksnyheterna i Finland för några dagar sen att elektronikbranschen kammar hem rekordstora vinster och priserna ökat rekordsnabbt på vissa produkter/märken som är populära så tycker nog kritiken är välförkänt i en tid då då inflationen ökar och folk tappar köpkraft.

Jag själv är mestadels orolig för PC gamingens framtid, vill ju gärna se att PC skulle kunna leva kvar som plattformen där grafiken gör dem största framfarten men tror inte det kommer gå längre att göra business på bleeding edge grafikmotorer om det fortsätter såhär.

Sen till dem som klagar på folk som klagar om priserna så det handlar inte ens för många om de har råd eller ej men de vill sätta ner foten och önskade flera kunde stå på sig och rösta med plånboken, så länge som vissa köper oberoende av vad tillverkarna sätter för pris så kommer Nvidia ju bara fortsätta och kanske bli värre med tiden. Skulle behövas ett kollektivt bojkott för att få ändring.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fast inflationen verkar inte ha påverkat konsoler på samma sätt. PS4 kostade ca. 4600:- när den släpptes, PS4 Pro kostade ca. 4300:-. Nu har visserligen PS5 gått upp en del i pris, men kostar fortfarande under 7000:-, vilket är ca. 60% av priset för ett RTX 4070 Ti. Den borde kosta en bra bit över 10k då egentligen...

Kan det möjligen vara så att även Nvidias vinstmarginal ökat?

Konsoler säljs med förlust.... Det är sen gammalt att de räknar in spel och live/plus prenumerationen istället

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Håller helt med @pa1983

Låter man bli att stödja så ser företagen detta och priserna kommer gå ner. Tragiskt nog är det att 4070 ti ens säljer, det kortet borde också ligga kvar på butikshyllorna precis som 4080.

Amd är inte så mycket bättre… tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

En hel sida med folk som klagar på folk som klagar?

[rant]

Dyra GPU priser är ett större problem än att bara säga "köp inte om du inte har råd" för det är extremt ignorant sätt att se på problemet!

I ärlighetens namn orkar jag inte tröska igenom din text så noga. Du kanske gör goda poänger mellan alla tillmälen, siffror och hejvilda associationer. Jag invände aldrig mot prisutvecklingen eller hävdade någonting som legitimerar den, så jag vet inte egentligen varför jag citerades. Jag var som sagt bara less på att läsa om vad folk köpte sina grafikkort för 2017. Däremot var det en riktig härlig, gammal tangentbords-ballad som man sällan ser idag: långt, yvigt och ilsket. Det var lite uppfriskande, tycker jag.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Wall of text.

Mina Nvidia stonks går bra iaf så varför klaga

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Skrivet av slusk:

Det spelar ingen roll hur mycket man försöker förklarar hur valuta och inflation funkar här..

Folk kommer fortfarande sitta och tjura för att deras liv går åt helvete för dom inte kan köpa ett nytt grafikkort för samma pengar som för 10år sen...

Du kan försöka förklara ändå, tycker jag. Du har uppenbarligen, som 99% av befolkningen, inte en aning om hur inflation fungerar. Tonen du tar till dig är rent ut sagt skrämmande.

För det första ligger "inflationen" på tresiffrigt och är ständigt eftersläpande. Det går i princip inte att mäta "inflation", vilket de med kunskap i ämnet vet om. Dessa stollar inom finansbranschen gissar hejvilt och har alltid fel.

Idag går man efter elpriser och produkter vi konsumerar. Problemet är att alla företag som går i konkurs i inflation, allt som blir dyrare gör att folk förändrar sina vanor. Marknaden tappar konkurrens vid konkurser och priserna går upp ännu mer, för produktion minskar med efterfrågan på vitala ting finns kvar. Man kan inte mäta hur människor tänker eller känner eller vad de kommer göra.

De tar hellre inte in fakta som arbetslöshet vid konkurser, de vet inte hur mycket kapital de nu arbetslösa har, eller vad deras eventuella kapital är bundet i. Dessa parametrar är i princip omöjlig att mäta vilket gör deras siffror helt irrelevanta.

En annan aspekt är bostäder. Människor har varit absolut galna när det kommer till bostadsköp och njutit av nollränta och ibland minus. Mäklarna har härjat helt oreglerat (jag känner väldigt många mäklare) och som jag själv misstänkte, har de satt extrema överpriser de senaste 10-15 åren. Människor har kunnat köpa hus för 5-6-7 och uppåt tio miljoner med en inkomst som inte ska räcka, men belåningsgraden har inte varit ett problem med nollräntan.

Nu sitter folk i en situation där de köpt hus för mellan 5-10 miljoner men deras löner har inte ökat som de ska med åren, däremot har räntorna och priser på drivmedel, mat, kläder, elektronik och annat gjort det. Samtidigt var huset de köpte för 6.750 000 egentligen värt 3.7 på sin höjd.

Även en räntehöjning med 2 punkter blir spiken i kistan för många, för nollräntan har eldat på onödig konsumtion. Marginaler som inte existerar, har lyckats göra det. Nu sitter många med sina dyra hus som de betalade 30-80% för mycket för och den sanna värderingen börjat sätta sig. De kan inte sälja för då går de med förlust och blir eventuellt skuldsatta, men de kan heller inte bo kvar när priserna och räntorna fortsätter öka.

Nog för att Nvidia som det bästa exemplet, haft brist på halvledare osv, och gått knackigt, behöver ligga över marginalen. Det finns dock ingen förklaring inflationsmässigt till de enorma priser vi ser nu. Det är en ökning med över 100% på mindre än tre år i flera fall. Det är heller ingenting folk prioriterar när mörkare tider infinner sig, vilket tenderar att dra ner priserna, rejält. Oavsett brister så ska försäljningen minska i takt med efterfrågan och priset därefter. Halvledarbrist kan dom svinen inte leva på hur länge som helst.

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

Valuta och inflation säger du. Vad hände för 2 år sen med Nvidia då när dom påstod att det var kretsbrist eller miners som köpte ut korten och orsakade höjda priser? Sen dess har ju priserna inte ändrats, samma skit hela vägen, för dom vet att dom kan. I mitt tycke inflationen här har inte lika stor betydelse som du tror att det är. Visst kanske några % dyrare pga inflationen MEN deras spel om pris är kvar sen 2020, som dom sa själva, du kommer köpa oavsett pris. Kan garantera dig att dom hade kunnat sänka priset om dom bara ville. Men ja detta börjar bli tröttsamt, ständigt prisgnäll.

Börjar bli tröttsamt med ryggradslösa svenskar som gnäller på det mest irrelevanta saker, men tröttnar på gnäll om omotiverade, astronomiska priser på grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att ingen kommer köpa deras 4070 om de levererar 3080 prestanda för 9000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!