Testpilot: LG Ultragear 27GR95QE – storslagen bild i liten skala

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: LG Ultragear 27GR95QE – storslagen bild i liten skala

Efter lång väntan börjar mindre datorskärmar med OLED-paneler inta marknaden. Nissling kikar extra nära på en av LG:s nya modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Bildexpert

I vanlig ordning får ni gärna fråga mig om skärmen vid funderingar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är lite nyfiken på elförbrukningen vid lite olika användning, HDR vs SDR etc. Det står ju 74W typisk men det låter ju som ett ganska högt värde. Min 65" 4K LG-OLED-TV från 2018 drar ju typiskt runt 100W men då är ju bildytan nästan 6 gånger så stor om än så klart säkert lite ljusare bild i många skrivbordsapplikationer.

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem

Hur allvarligt är problemet med pixelstrukturen? Är det något man stör sig på? Märker man det i spel? Är det en fix på gång?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Ball skärm, men hade förväntat mig mer ljusstyrka spontant, känns som att det är lite kvar innan detta blir ett bra alternativ för alla lägen

Priset är såklart lite högt, men finns inte mycket att konkurrera med i den storleken. Skulle nog hellre snegla på 42C2, men det är ju lite annan skala

Permalänk
Medlem

När den ligger runt 7000-8000:- blir den intressant.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Franz:

Jag är lite nyfiken på elförbrukningen vid lite olika användning, HDR vs SDR etc. Det står ju 74W typisk men det låter ju som ett ganska högt värde. Min 65" 4K LG-OLED-TV från 2018 drar ju typiskt runt 100W men då är ju bildytan nästan 6 gånger så stor om än så klart säkert lite ljusare bild i många skrivbordsapplikationer.

Jag utgick ifrån infon som LG själva har angett på sin produktsida. Kikade lite närmre på deklarationen nu och hittade andra siffror.
https://www.lg.com/se/lgecs.downloadFile.ldwf?DOC_ID=20221129...

Citat:

On mode power demand for Standard Dynamic Range (SDR): 24.1 W
[...]
On mode power demand in High Dynamic Range (HDR) mode: 27.9 W

Det verkar inte helt glasklart vad genomsnittet ligger på eftersom siffrorna skiljer sig så pass mycket. Nätdelen har dock en total effekt på 110 watt (19V x 5.79A).

Skrivet av Treant:

Hur allvarligt är problemet med pixelstrukturen? Är det något man stör sig på? Märker man det i spel? Är det en fix på gång?

Jag skulle säga att det i huvudsak är irriterande i vissa mjukvaror med små logotyper och ikoner. Officepaketet kan verkligen bli lite hur som helst. Hur resultatet blir vid ren text hänger mer på typsnitt och rendering, vilket i sin tur påverkas av operativsystemet som sådant samt vilka inställningar man har. I spel är det däremot inget egentligt problem annat än eventuell SDE vid HDR.

Eftersom felet ligger i pixelstrukturens natur är detta inget som går att lösa i efterhand på skärmen med uppdateringar eller annan typ av fix.

Permalänk
Medlem

LG:s modell är orimligt dyr tycker jag, AOC kommer med en modell med samma panel för 11990kr.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Halva priset och hade övervägt köp. Detta är sjuka priser för en skärm.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant skärm. Väldigt ointressant pris. Galet högt.

När det provas HDR så prova gärna en film med bra HDR och spelet CP 2077 tack.
Min skärm har lägsta sortens HDR men även här kan det bli bra. Det kan även bli helt galet dåligt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vill varna för LGs pixelpolicy, köpte en 4k 144hz IPS och skärmen skickades in på reparation. Panelen byttes ut men den nya panelen var sämre än den första och hade flera defekta pixlar. LG vägrade prata med mig direkt och allt sköttes uruselt via elcare.

Permalänk
Medlem

Nyfiken på optical ut som skärmen har, vilka ljudformat som stöds?

Permalänk
Bildexpert

@goralux: Bra fråga, glömde nämligen bort att kika på det och skärmen är nu returnerad. Kikade i manualen utan att hitta något. Enligt Rtings finns inget stöd för DTS och då det inte finns några indikationer på att skärmen har någon licens från Dolby Laboratories heller känns Dolby Digital också avlägset.

Med andra ord är nog LPCM 2.0 det enda jag skulle räkna med att den stödjer men har ingen möjlighet att verifiera det.

Permalänk
Medlem

Jag såg på LGs sida att de har DTS HP:X för hörlursuttaget men förutom det så har jag inte hittat någon mer information: Har en äldre Sony förstärkare som jag hoppas att jag kan dra ut livslängden på lite längre.

Permalänk
Bildexpert

Rtings är rätt tydliga med att DTS inte går att ordna via optiskt på denna skärm.
https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gr95qe-b

Citat:

Unlike many monitors, it has an Optical Audio output to connect to soundbars or speakers with this connection, but it doesn't support DTS/DTS:X audio passthrough.

Permalänk
Medlem

Har väntat på en 27" skärm med OLED ett tag nu. Denna verkar träffa alla krav jag har men priset är galet högt. Pröjsade 10.6k för min C2 42" vilket jag tyckte var rimligt då. Under 8k så har de en deal. Om inget annat märke kommer ut med liknade specs (eller bättre) under tiden.

Permalänk
Medlem

Jag råkade hitta denna på outlet för 5200:- , värt? Kommer om några dagar och jag undrar om det är något man ska tänka på som inställningar osv? Tack