Tight batteristrid mellan Iphone 14 Pro Max och S23 Ultra

Permalänk
Melding Plague

Tight batteristrid mellan Iphone 14 Pro Max och S23 Ultra

Flaggskeppen från Samsung och Apple ställs mot varandra för att se vilken telefon som presterar bäst när det kommer till batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Apple har sagt att med A17 och iPhone 15 Pro kommer de sikta främst på effektivitet och bra batteritid för första gången över prestandan. Kommer bli spännande att se hur stort kliv det blir då.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

NetOnNet säljer ju Ulefone. Som är mobiler som uppfyller krav från amerikanska militären med fler.

https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/u...
Är en mobil med hela 13200 mAh batteri. Så om batteritid är det man är ute efter så varför inte. Den blir dock knappast lättviktig mobil.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Båda har riktigt dålig batteritid för pengarna. 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Båda har riktigt dålig batteritid för pengarna. 😜

Fattar inte?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Bra att Android börjar komma ikapp. Jag fattar inte alla dessa flitiga mobilanvändare som säger att deras mobil klarar 24h. Jag själv tillhör dem som gärna hade köpt en ännu klumpigare mobil om den hade bättre batteritid, men jag är nog nischad.

När det är så jämnt så blir såklart batteritiden mer eller mindre en ickefråga i valet kring iPhone 14 Pro Max och S23 Ultra, man gör sitt mobilval av andra anledningar.

Ett problem är att allteftersom mobilerna blir mer strömsnåla så kräver man mer av dem. Bara ta en sådan sak som skärm, man vill att man ska kunna se skärmen när man har solen bakom sig. Det fungerar bra på iPhone 14 Pro Max, Samsungen har jag ej testat på. Men det lär ju dra en hel del ström.

Samma sak med spelen. Apple A17 är säkerligen mycket mer strömsnål, men då vill man ha ännu högre FPS i spelen och mer effekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Fattar inte?

Han kanske räknar pris/ mAh. And mobil för 15000 med 5000 mAh eller en mobil för 2500 med 5000 mAh. Då kostar den första 3kr/mAh, medans den andra kosta 50öre/mAh. Hela 6 gånger dyrare.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av Mörksuggan:

Han kanske räknar pris/ mAh. And mobil för 15000 med 5000 mAh eller en mobil för 2500 med 5000 mAh. Då kostar den första 3kr/mAh, medans den andra kosta 50öre/mAh. Hela 6 gånger dyrare.

Jag tror så enkelt som att båda telefonerna kostar över 15000kr och fullkomligt förnedras emot en gammal Nokia 6110 från 1997 i batteritid.

Dock får man vara pragmatisk och se till extra funktioner. Jag själv vill att de skulle vara lite klumpigare och ha bättre batteritid, men de har anpassat sig efter den stora skaran. Jag själv är tveksam till om jag ens skulle ha köpt en ej vikbar mobil för nästan 20 000kr även om den hade tjockare batteri. Så det är inte konstigt att Apple och Samsung inte utvecklade en mobil bara för "mig". (Ja, jag har sett 2 andra på forumet med samma åsikt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Båda har riktigt dålig batteritid för pengarna. 😜

Då kanske denna är något för dig. https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/u...
9600 mAh för bara 2790 kr. Många mAh för dom pengarna. Vattentät och dammtät. Sen om den har samma prestanda som iPhone 14 max eller Samsung S23 Ultra eller inte, det kanske inte spelar större roll.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror så enkelt som att båda telefonerna kostar över 15000kr och fullkomligt förnedras emot en gammal Nokia 6110 från 1997 i batteritid.

Dock får man vara pragmatisk. Jag själv vill att de skulle vara lite klumpigare och ha bättre batteritid, men de har anpassat sig efter den stora skaran. Jag själv är tveksam till om jag ens skulle ha köpt en ej vikbar mobil för nästan 20 000kr även om den hade tjockare batteri.

Jag själv skulle inte ha några problem att äga en mobil med större batteri. Nackdelen som tyvärr många dessa mobiler som Ulefone är dess prestanda eller UI, kamera etc. Jag är ett Sony fan, och "torskar" därmed på Sony. Visst jag har inte 50-200 mp kamera. Apple gränssnitt eller annat lullull. Men jag har en mobil som är både vatten och damm -tät, sjukt bra kamera med ställbar slutarhastighet mellan 30s till 1/8000s. Ett gränssnitt jag älskar. Så det finns alltid något att klaga på. Batteriet har tyvärr kommit i skymundan bland dom flesta och därmed har dom inte stigit i storlek heller.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Min Moto G8 som jag använder i jobbet klarar en arbetsvecka på en laddning efter 2½ år... kostade strax under 1500 när jag köpte den.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

Kanske jag inte använder mobilen som majoriteten men jag har aldrig haft en mobil som inte klarar en full dag utan problem. Sen laddar jag varje natt oavsett om den har 10% eller 80% kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Min Moto G8 som jag använder i jobbet klarar en arbetsvecka på en laddning efter 2½ år... kostade strax under 1500 när jag köpte den.

Får man fråga hur du använder telefonen och hur mycket, hur lång är din arbetsvecka?

Permalänk
Medlem

varför har ni s22 ultra i bild på thumbnail när det handlar om s23 ultra?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Det finns en till aspekt som inte tagits upp i tester. Tror jag i alla fall. Det är att iOS apparna är mer stryckt designade än Androids appar.
Alltså det är "mindre" appar i App Store som samlar in information och laddar/visar reklam. I Google Play är fortfarande lite som Wild West... Så att har man väldigt många appar och dåligt koll, tror jag att iPhone vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Min Moto G8 som jag använder i jobbet klarar en arbetsvecka på en laddning efter 2½ år... kostade strax under 1500 när jag köpte den.

Hur många timmar per dag kollar du på videos (TikTok/Insta) över telenätet och surfar runt på den?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Får man fråga hur du använder telefonen och hur mycket, hur lång är din arbetsvecka?

Eftersom jag inte skrev nått så är den helt normal 5 dagars vecka a 40h.

Helt arbetsrelaterade saker som ringa/svara, mejl, googla saker, ta foton osv. Kan bli en stund slösurf eller nått enkelt spel när man besöker huset i korridoren.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Eftersom jag inte skrev nått så är den helt normal 5 dagars vecka a 40h.

Helt arbetsrelaterade saker som ringa/svara, mejl, googla saker, ta foton osv. Kan bli en stund slösurf eller nått enkelt spel när man besöker huset i korridoren.

Okej, det låter ju riktigt imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Hur många timmar per dag kollar du på videos (TikTok/Insta) över telenätet och surfar runt på den?

Du läste delen med arbete?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Batteri? Jo hehe, sitter med 22.000 mAh, räcker en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Han kanske räknar pris/ mAh. And mobil för 15000 med 5000 mAh eller en mobil för 2500 med 5000 mAh. Då kostar den första 3kr/mAh, medans den andra kosta 50öre/mAh. Hela 6 gånger dyrare.

Borde väl vara bättre att räkna pris/total batteritid?
Då olika chip osv använder batterier olika effektivt.
Iphones 14pro max 4323mAh som ger 27 timmar och 43minuter tex är ju riktigt bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Borde väl vara bättre att räkna pris/total batteritid?
Då olika chip osv använder batterier olika effektivt.
Iphones 14pro max 4323mAh som ger 27 timmar och 43minuter tex är ju riktigt bra.

Jag bara gissade. Finns olika kriterier för olika personer.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Borde väl vara bättre att räkna pris/total batteritid?
Då olika chip osv använder batterier olika effektivt.
Iphones 14pro max 4323mAh som ger 27 timmar och 43minuter tex är ju riktigt bra.

Jag tror hen var är ironisk.
Alltså det finns olika anledningar att välja Apple eller Android, när batteritiden är så lika så kommer vi ner på så små argument så man kan försumma dem.

Dock finns det många som är som mig och ställer högre krav på ju dyrare något är. Det spelar ingen roll om vi så köper en cykel, tv, tvättmaskin, laptop. Och då anser vissa att t.e.x den största bristen i en 5000kr mobil är batteriet. De kollar in phone 14 Pro Max och S23 Ultra och inser att den är knappt märkbar bättre på denna viktiga sak.
Så försöker jag tänkta hela tiden och jag tycker det nu är skitsvårt med mobiler, jag hittar ingen mellanklass som har det jag vill ha. Där jag tidigare speciellt på Huawei, Honor, och de första Oneplus tid fanns billigare som också "var bra".

Samma problem har jag med laptop. Jag funderar på en som inte på något sätt är märkbar (jag har andra laptops för det), jag ska surfa på den, kolla lite netflex etc. 16GB ram minimum, helst uppgraderingsbart. Och det är i princip lönlöst att hitta en där priset ej rusar iväg.

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Apple har sagt att med A17 och iPhone 15 Pro kommer de sikta främst på effektivitet och bra batteritid för första gången över prestandan. Kommer bli spännande att se hur stort kliv det blir då.

Det spekuleras i 35 procentig förbätting.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Snusfri

Tyvärr så har batteritiden i min OP9 dykt rejält de senaste veckorna.
Från att ha haft runt 40-50% kvar efter en arbetsdag så är det nu nere på runt 15-20%.

Ingen förändring i mitt användande eller någon ny app som drar heller.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fascinerande hur extremt mycket bättre Samsung verkar ha blivit på just standby-drain. Det har ju annars varit ett av deras största problem sedan urminnes tider som de aldrig har lyckats med att lösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Fascinerande hur extremt mycket bättre Samsung verkar ha blivit på just standby-drain. Det har ju annars varit ett av deras största problem sedan urminnes tider som de aldrig har lyckats med att lösa

Anledningen till den mycket bättre batteritiden stavade Snapdragon. Det är inte längre deras egna Exynos CPU utan de kör med Snapdragon CPU i hela världen på S23 serien.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Fascinerande hur extremt mycket bättre Samsung verkar ha blivit på just standby-drain. Det har ju annars varit ett av deras största problem sedan urminnes tider som de aldrig har lyckats med att lösa

Det är inte specifikt ett Samsungproblem utan ett Android-problem.

Apple gör en hel del "fusk" bakom kulisserna för att få bra standbydrain. Android däremot har alltid haft en del problem med att appar får frispel i bakgrunden. Android stoppar inte tjänster och program lika agressivt och länge hade ju apple inte ens stöd för bakgrundstjänster och även i dag är dom väldigt begränsade.

Permalänk
Medlem

Batteriets kapacitet är ganska ointressant när man inte känner till energiförbrukningen och kan göra en korrekt jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Det är inte specifikt ett Samsungproblem utan ett Android-problem.

Apple gör en hel del "fusk" bakom kulisserna för att få bra standbydrain. Android däremot har alltid haft en del problem med att appar får frispel i bakgrunden. Android stoppar inte tjänster och program lika agressivt och länge hade ju apple inte ens stöd för bakgrundstjänster och även i dag är dom väldigt begränsade.

Nja det vet jag inte om jag håller med om. Det du beskriver är nog bara delar av problemet
Kommer ihåg när jag gick från min gamla Sony Z3 Compact till min gamla Samsung S9+ och blev förvånad över hur brutalt dålig standby-tid Samsungen hade. Det var inte något jag upplevde överhuvudtaget på min gamla Sony, trots att den har Android